ناکامی مجری آمریکایی در به چالش کشیدن فیلم Arrival

«نیل دیگراس تایسون» با توضیح اشتباهات فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوود شناخته می‌شود، از «بین‌ستاره‌ای» (Interstellar) به کارگردانی «کریستفر نولان» گرفته تا «جاذبه» (Gravity) اثر «آلفونسو کوارون». فیلم «ظهور» بیش از چهار سال قبل اکران شد، اما تایسون سرانجام هفته‌ی گذشته ادعا کرد که اشتباهی در فیلم یافته است. «ایمی آدامز» در فیلم «ظهور» در نقش زبان‌شناسی بازی می‌کند که برای برقرار ارتباط و درک خواسته‌اش با یک موجود بیگانه استخدام می‌شود. بخش‌های درازی از فیلم صرف ترسیم نمادها توسط موجود بیگانه و رمزگشایی شخصیت آدامز از آن‌ها شده، اما تایسون می‌گوید در همین جا اشکالی وجود دارد.

تایسون در صفحه‌ی توئیتر خود می‌نویسد: «در فیلم «ظهور» (۲۰۱۶) هیچ‌کس توجهی نکرد که نمادهایی که موجود بیگانه ترسیم می‌کند وارونه‌اند. این بیگانه‌ی فضایی آن‌ها را از آن سوی دیوار شیشه‌ای ترسیم می‌کرد.»

تایسون نکته‌ی جالبی را کشف کرده، اما شاید نمی‌داند که چنین نقدی به فیلمنامه‌ی «اریک هایسرر» وارد نیست. صدای شخصیت «ایان دانلی» با بازی «جرمی رنر» در بخشی از فیلم شنیده می‌شود که می‌گوید زبان این موجود بیگانه «مستقل از زمان»‌ است و از این رو جهت وارونگی برای آن بی‌معناست. گره‌ داستانی «ظهور» پی بردن به معانی زبان موجود بیگانه است و شخصیت آدامز هر چه بیشتر در مورد آن تحقیق می‌کند بیشتر از بند زمان رها می‌شود و شروع به تجربه‌ی زندگی به صورت غیرخطی می‌شود.

«ظهور» یکی از بهترین آثار علمی-تخیلی دهه‌ی گذشته نامیده می‌شود. این فیلم توسط پارامونت اکران شد و ۲۰۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت و در پایان سال هشت نامزدی اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، و بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده را دریافت کرد. این فیلم اسکار بهترین تدوین صدار را به خانه برد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *