نتفلیکس برگزارکنندگان جشنواره کن را تهدید کرد

نتفلیکس تهدید کرده مانع نمایش فیلم‌هایش در جشنواره فیلم کن خواهد شد. این اقدام در واکنش به قانون جدیدی است که طبق آن، فیلم‌هایی که در سالن‌های سینمای فرانسه به نمایش در نیایند، از شرکت در بخش مسابقه رسمی این رویداد سینمایی محروم خواهند بود. در یک ماه اخیر، نمایش قدرت میان نتفلیکس و جشنواره فیلم کن منجر به افزایش تنش‌ها و مطرح شدن پرسش‌های ابهام‌برانگیز درباره آینده صنعت سینما شده است.

هالیوود ریپورتر به نقل از منابع آگاه گزارش داده نتفلیکس تهدید کرده اجازه نخواهد هیچ یک از تولیداتش در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی دنیا به نمایش درآید. ماه گذشته، تیری فرمو اعلام کرد او هیچ یک از فیلم‌های نتفلیکس را از در بخش مسابقه نمایش نخواهد داد. با این حال، گفته می‌شود این وضعیت همچنان در هاله‌ای از ابهام است و تا 12 آوریل (23 فروردین) که لیست نهایی فیلم‌های بخش مسابقه کن اعلام شود، نمی‌توان از قطعی بودن تصمیم فرمو مطمئن بود.

چنانچه نتفلیکس تهدید خود را عملی کند و اجازه ندهد فیلم‌هایش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآیند، این اقدام شماری از فیلمسازان برجسته را تحت فشار قرار خواهد داد. غول رسانه‌ای دنیای آنلاین از اظهارنظر رسمی درباره برنامه‌اش برای جشنواره کن پیش رو خودداری کرده است، با این حال، چنین حرکتی از سوی نتفلیکس به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در واکنش به قانون جدید قلمداد خواهد شد. از آن‌جایی که فیلم‌های نتفلیکس در سینماهای فرانسه نمایش ندارند و در عوض، مستقیما بر روی سرویس دیجیتال به نمایش در می‌آیند، اجرایی شدن این قانون عملا مانع حضور محصولات نتفلیکس در بخش مسابقه خواهد شد.

در حالی‌که فرمو گفته او برای نمایش فیلم‌های نتفلیکس در بخش خارج از مسابقه برنامه‌ریزی خواهد کرد، چنین گزینه‌ای برای بسیاری از فیلمسازان ارج و قرب پیشین را نخواهد داشت، چرا که آنها را به جایگاه درجه دو تنزل می‌دهد. ظاهرا هر دو طرف این روزها مشغول گفت‌وگو هستند تا شاید به راه حل مشترکی برای عبور از این تنگنا دست یابند و تا پایان هفته که لیست نهایی فیلم‌ها اعلام شود، موقعیتی خطیر در پیش است.

بسیاری در هالیوود چشم‌انتظار مشخص شدن نتیجه این رویارویی هستند. در حالی‌که نتفلیکس با سرمایه‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های میلیونی و همکاری با فیلمسازان تراز اول به یکی از مهره‌های اصلی صنعت سینما بدل شده است، این کمپانی به دلیل برخی سیاست‌هایش از حمله پخش مستقیم فیلم‌ها در فضای آنلاین و جلوگیری از اکران سینمایی محصولاتش شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که آمازون به عنوان رقیب اصلی این کمپانی، خلاف این رویه عمل می‌کند و پیش از پخش آنلاین محصولاتش، آنها را به مدت محدود در سالن‌های سینما اکران می‌کند.

سال گذشته، نتفلیکس برای نخستین بار با دو فیلم در بخش مسابقه حضور داشت که انتقادهایی را متوجه برگزارکنندگان جشنواره کن کرد و در نهایت، به تصویب قانون جدید منتهی شد.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *