نشانه‌های بیماری اوتیسم در کودک

اوتیسم از جمله اختلالاتی است که سلامت کودکان را تهدید می کند. ابتلا به این بیماری دلایل مختلفی را شامل می شود. کودکان مبتلا به اوتیسم در انجام فعالیت های روزانه خود اغلب با مشکل مواجه می شوند. ابتلا به این بیماری از جمله اختلالات رشد به شمار می آید. در ادامه به بررسی علل بروز این اختلال و علائم آن خواهیم پرداخت.

بیماری اوتیسم (درخودماندگی یا Autism) یکی از بیماری های جدی گروه بیماری های رشدی اختلالات طیف اوتیسم بوده که در اوایل دوره کودکی (معمولا قبل از ۳ سالگی) ظاهر می شود. هرچند علایم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است، اما همه انواع اوتیسم برتوانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک، تاثیر می گذارد. بنظر می رسد که تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم درحال رشد است. هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و بموقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند.

مهم ترین علائم برای تشخیص اوتیسم

قبل از 3 سالگی، می توان نشانه های اوتیسم را در کودک دید.

برخی از نوزادان مبتلا به اوتیسم تا 18 الی 24 ماهگی رشد طبیعی دارند و سپس از رشد باز می ایستند و توانایی های خود را از دست می دهد.

علائم اوتیسم شامل:

– حرکات تکراری بدن (تکان خوردن و یا چرخش)

– اجتناب از تماس جسمی

– تاخیر در یادگیری زبان

– تکرار کلمات یا عبارت

– ناراحت شدن از تغییرات جزئی

البته این علائم در کودکان معمولی هم ممکن است دیده شوند

روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به سه علامت مهم و هشدار اوتیسم در کودکان، افزود:مشاهده هرگونه اختلال در کلام و فن بیان، دیر به حرف افتادن کودک، گوشه گیری و کم حرفی غیر معمول و علاقه زیاد به هر چیزی که میچرخد مثل عقربه های ساعت و نظایر آن مهمترین و اصلی ترین علایم هشدار اختلال در فرآیند رشد مغز یا اوتیسم است. به گفته وی، در صورت تشخیص به موقع در همان مراحل اولیه قابل کنترل و درمان است. این روانپزشک با بیان اینکه در اغلب موارد اوتیسم بین 3 الی 4 سالگی با ظهور بیشتر علایم مشخص می شود، تاکید کرد: مهمترین چراغ قرمز بروز این عارضه، نحوه برخورد غیر معمول کودک خردسال با اسباب بازیهایش است.

کودک اوتیسمی همانند سایر همسالانش با اسباب بازی هایش به معنای واقعی بازی نمی کند و فقط عاشق ایجاد نوعی حرکت چرخشی در آنها است؛ برای مثال وی می تواند ساعت ها با لذتی خاص به جریان چرخش لباس در لباسشویی و چرخیدن عقربه های ساعت خیره شود و هر شیء را که به دستش می رسد حتی عروسک هایش را هم می چرخاند. این روانپزشک و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد:مبتلایان به اوتیسم معمولا دیرتر از همسالانشان به حرف می آیند به گونه ای که خردسال مبتلا به این عارضه هیچگاه بر اساس قواعد دستور زبان فارسی جملات را کامل و صریح بیان نمی کنند.

علاقه به حرف زدن! کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ علاقه ای به حرف زدن ندارد. برخی از کودکان به خاطر خجالتی بودن از حرف زدن پرهیز می کنند اما این کودکان تا مجبور نباشند کلامی به زبان نمی آورند؛ به عنوان مثال ممکن کودک برای رفع تشنگی خود لب به سخن بگشاید و خواسته خود را مطرح کند در غیر این صورت کودک اصلا تمایلی به حرف زدن ندارد و غالبا ساکت می ماند. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه والدین به داشتن کودکان زیادی آرام، کم حرف و کلا بی سر و صدا افتخار نکنند، افزود:به علت آگاهی ناکافی عموم جامعه، خیلی ها به اینکه کودک خردسالشان خیلی گوشه گیر، کم حرف، کم تحرک و تودار است، افتخار می کنند.

وی تاکید کرد:در حالی که آرامش غیر معمول کودک نسبت به محیط و واکنش های اطراف می تواند از وجود اختلالی در روند رشد و تکامل مغزی خردسال خبر دهد، در بسیاری از موارد نیز کودک مبتلا به اوتیسم حتی در همان یک الی 2 سالگی هیچ واکنشی نسبت به رفتارهای هیجانی والدین و اطرافیانش برای بازی با او نشان نمی دهد و کلا نسبت به محرک های محیطی اعم از شادی، غم و حتی شور و نشاط بی تفاوت است.

این روانپزشک یادآور شد: امروزه اوتیسم به عنوان دستاورد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته شیوع نسبتا بالایی دارد و بنابراین تشخیص به موقع بسیار حیاتی است؛ زیرا در این زمان و در همان مراحل اولیه با اعمال روش هایی همچون شناخت درمانی، رفتار و گفتار درمانی، کودک مبتلا به اوتیسم می تواند با کنترل وضعیتش به مدرسه برود درس بخواند و در آینده فرد مفیدی برای جامعه شود. وی یادآور شد:در صورت تشخیص دیر هنگام و پیشرفت بیماری دیگر امیدی به کنترل و درمان آن نبوده و تنها راهکار فقط ایجاد شرایط مراقبتی تخصصی و قوی آن هم صرفا برای ادامه حیات فرد مبتلا است؛ زیرا یک مبتلا به اوتیسم حتی قادر به برقراری ارتباط با اجتماع نیست.

این روانپزشک گفت:گرچه اوتیسم درمان قطعی ندارد اما می توان با غربالگری به موقع آن را بخوبی کنترل و در مسیر مناسب تری هدایت کرد بنابراین خانواده ها می توانند با مراجعه به مراکز بهداشت شهرهایشان و بهره مندی از مشاوره های روانپزشکان، نورولوژیست ها و روانشناسان از بروز علایم حادتر جلوگیری کنند. وی اظهار داشت:در تهران هم مرکز مغز و شناخت دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از مهمترین مراکز فعال برای غربالگری، تشخیص و کنترل و درمان اوتیسم آماده ارائه خدمات به عموم اقشار است.

متاسفانه در حال حاظر متاسفانه هیچ راه درمانی برای بهبود از اوتیسم وجود ندارد، اما تشخیصبه موقع تاثیر بسیار زیادی در کنترل و جلوگیری از عدم پیشرفت این بیماری دارد. بهبود مهارت های اجتماعی و همچنین افزایش مهارت در تکلم از جمله فواید تشخیص و درمان به موقع اوتیسم است. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است با مراجعه به مشاوران و متخصصان برای آشنایی با راه های مختلف بهبود کودک، به کودکتان کمک نمایید. درمان بموقع برای کودک مفید بوده، زندگی را برای او آسان تر کرده و از افزایش شدت بیماریاوتیسم پیشگیری می نماید.

تانی کال

دکترسلام

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟

    چه بیماری حاصل ازدواج فامیلی است؟ ازدواج فامیلی بع علت نزدیک بودن ژن طرفین به هم می تواند …
  • جوش صورت

    نشانه های جوش صورت

    نشانه های جوش صورت براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکا…
  • دندان

    درمان درد ریشه دندان

    درمان درد ریشه دندان یکی از بد ترین درد هایی که به سراغ انسان می آیند دندان درد است. اسن د…
  • سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد

    علائم و راه‌های درمان اولین سرماخوردگی نوزاد سیستم ایمنی بدن یک نوزاد تازه متولد شده، در ح…
  • دهان

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟

    چرا دهانمان بوی بد می دهد؟ همشیه بوی بد دهان بر اثر مشکلات بهداشت دهان و دندان نمی باشد و …
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *