“فواره چون بلند شود، سرنگون شود”؛ گاهی اوقات، وقتی به این ضرب المثل فکر می کنم، اتفاقات و وقابع بسیار زیادی در ذهنم زنده می شوند و برایم این جمله را تداعی می کنند که هر صعودی، سقوطی دارد و حقیقتاً بارها همچین اتفاقاتی را در تاریخ دیده ایم و درباره آنها مطالعه کردیم. زمانی را بیاد می آورم که کپکام بازی ای را عرضه کرد و پس از آن، جهان سالها و سالها و سالها از عظمت این بازی می گفت و اکنون، تنها کپکامی را می بینم که با خنجر، در حال زخم کردن خودش است و آنقدر این زخم ها حالا عمیق شده اند که شاید تنها یک معجزه، بتواند او را نجات دهد، معجزه ای که انگار، هر سال خودش را دورتر و دورتر می کند و گویی الان، اوضاع آنقدر گره خورده که بهترین کار برای کپکام، عرضه نسخه بازسازی شده و آوردن بازی های خوب برای این نسل باشد! Dragon’s Dogma: Dark Arisen، دقیقاً یکی از عناوینی است که کپکام، دوباره دست به دامنش شده است، بلکه به این معجزه حتی یک سانتی متر نزدیکتر شود!

سال ۲۰۱۲، کپکام با انتشار یک بازی نقش آفرینی جدید، به همگان نشان داد که می توان با ترکیب چند عنصر مختلف و قرار دادن آنها در قالب یک بازی مناسب، می توان محصولی دوست داشتنی خلق کرد. محصولی که با وجود شرقی بودنش، به دل بسیاری از بازیبازان نشست و به سبد خریدشان اضافه شد. (البته با قرض گرفتن کمی ویژگی های غربی!) اما هرچه که بود، منتقدان نیز با روی گشاده به استقبال این بازی رفتند و نمره خوبی هم به آن دادند. نتیجه خوبی که کپکام از این بازی گرفت، در نهایت منجر به ساخت نسخه جدیدی از Dragon’s Dogma شد. نسخه جدیدی که بازهم با نقد های خوبی رو به رو شد و یک نقش آفرینی دیگر، البته از جنس کپکام را وارد تاریخ بازی های ویدیویی کرد. نسخه PC بازی هم که در زمان عرضه اولیه، منتشر نشده بود، مدت ها بعد اضافه شد تا بار دیگر ما را به سرزمین های افسانه ای کپکام ببرد. اما انگار این هم پایان ماجرا نبود!

نقش آفرینی، از جنس کپکام!

بازگشت بازی برای نسل هشتم، شاید یک حرکت موفق و فوق العاده برای کپکام نباشد، اما به هر حال، شاید کپکام که دست به عرضه نسخه PC زده بود، می خواست تا کار را یکسره کرده و در این میان هر چه شد و نشد را به زخم های زندگی بزند!!! معمولاً، آنچه که در یک بازی بازسازی شده بیشتر به چشم می آید، تغییرات مهم در بازیست؛ تغییراتی از قبیل بهبود فریم ریت و رزولوشن و غیره؛ دقیقاً شاید یکی از دردناک ترین مشکلات این نسخه، نسبت به نسل هشتم فریم ریت بازی است که رسماً هیچ تغییری نکرده و گویی کپکام هیچ تلاشی برای فریم ریت بازی نکرده! فریم ریت Dragon’s Dogma: Dark Arisen به شکل آزار دهنده ای همانند نسخه نسل هفتم بر روی ۳۰ فریم اصرار زیادی دارد. با صراحت می توان گفت که اگر فریم ریت بازی به صورت کامل و عالی به ۶۰ می رسیذ، آن هم در کنار گیم پلی خوب و مبارزات سرگرم کننده مقابل باس فایت ها، تجربه ای قوی تر و لذت بخش تر از همیشه برایمان بوجود می آمد اما افسوس(!)…

داستان از این قرار بود که طی حمله وحشیانه یک اژدهای سنگدل به دهکده آرام و زیبای بازی، قهرمان قصه قلبش را از دست می دهد و “بدون قلب” (!) خیلی شیک و مجلسی به یک ماجراجویی بزرگ می رود و همه چیز را درست می کند!!!

DA، البته شباهت هایی هم به سری Monster Hunter دارد! البته ما هم این شباهت ها را به فال نیک می گیریم، چرا که می توان گفت با ترکیب این دو، به فرمول خوش طعمی مانند این بازی می رسیم. اگر یادتان باشد، داستان از این قرار بود که طی حمله وحشیانه یک اژدهای سنگدل به دهکده آرام و زیبای بازی، قهرمان قصه قلبش را از دست می دهد و “بدون قلب” (!) خیلی شیک و مجلسی به یک ماجراجویی بزرگ می رود و همه چیز را درست می کند!!! ( باور کنید هیچکدام از فیلم هندی هایی که دیده بودم به این اندازه “فیلم هندی” نبودند!!!) طراحی شخصیت هنوز هم به قوت خود وجود دارد و مورد جالبی در بازیست و علاوه بر چهره و ظاهر، می توان جنسیت شخصیت خودتان را همانند گذشته تعیین کنید و از حق انتخابی که بازی به شما می دهد، خرسند باشید! البته که این اژدهایان غول پیکر و بی رحم و دشمنان تشنه به خون شما، حتی ذره ای فکر نخواهند کرد که شما که هستید و چکار می کنید، پس شما این شانس را دارید که از کمک همراهانتان بهره مند شوید. همچنین، همانطور که می دانستیم، سیستم ارتقا و کرفتینگ بازی هم نقش بسیاری در موفقت شما برای مبارزات پیش رو ایفا می کند و با توجه به نوع شخصیتی که انتخاب می کنید، می توانید از مزایای خاصی بهتره مند باشید.

گیم پلی Dark Arisen، آنچنان جذاب است که با وجود گذشت سالها از زمان عرضه، هنوز هم دلنشین و امروزی بنظر می رسد.

پیشرفت هایی که در بازی دیده می شوند، به اندازه ای نیستند که به احترام کپکام بلند شویم و تشویقش کنیم! ( یا اینکه بگویم حتماً این بازی را دوباره به خانه هایتان بیاورید). درست است که گرافیک بازی نسبتاً تغییر مناسبی داشته و رزولوشن هم به خودش آمده، اما اگر راستش را بخواهید، دلیل خیلی خوبی برای خرید دوباره این عنوان نمی بینم ( به خصوص نسخه های PS4 و XBOX 1 ) DA، ایراد هایی دارد که می توانند شما را کمی کلافه کنند، برای مثال، نقاط جا به جایی سریع یا Fast Travel خیلی خیلی محدود و کم هستم و انگار عمداً دوست دارند اعصابتان را خراب کنند، مخصوصاً وقتی با یک بازی جهان باز طرف هستیم، آن وقت به همین جا به جایی های سریع احساس نیاز بیشتری خواهیم کرد و این مشکل، شما را وادار به طی کردن مسیر ها با پای خودتان می کند. البته خوب نیمه پر لیوان را هم اگر ببینم، نکته خوب ماجرا این است که می توانید از مناظر و دنیای بازی لذت ببرید و آنقدر آن ها را نگاه کنید که خسته بشوید و به بازی دیگری مهاجرت بکنید!!!

گیم پلی DA، عالی طراحی شده بود و مبارزات همچنان سرگرم کننده هستند.

گیم پلی این نسخه از بازی، همانند گذشته، عالی طراحی شده و سرگرم کننده است، حتی با وجود اینکه نسخه اصلی بازی مربوط به سالها قبل است، اما هنوز هم گیم پلی، لذت بخش و امروزی بنظر می رسد. درآخر، باید گفت که با وجود بازی های بسیار بزرگی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شده اند، Dragon’s Dogma: Dark Arisen هنوز هم می تواند یک بازی نقش آفرینی خوب باشد، اما نمی توان از برخی ایرادات بازی گذشت. برگشت این بازی به نسل هشتم، یک برگشت ناقص بود؛ اما اگر واقعاً دوست دارید دوباره به جان اژدهایان درون بازی بیفتید، توصیه می کنیم به سمت نسخه PC بروید. کپکام، با حرکتی که از خودش نشان داد، این فکر را در ذهن ما ایجاد کرد که شاید در آینده ای نه چندان دور، شاهد ریمستر ها و بازسازی های مختلف از بازی های عالی، زنده کردن بازی های نسل قبل و یا ادامه دادن عناوین فوق العاده قدیمی از کپکام باشیم. اتفاقی که باعث می شود مسیر منتهی به معجزه کپکام را سریع تر طی کرده باشیم. در هر صورت، ما امیدواریم که کپکام، مسیر درست خودش را دوباره پیدا کند.

گیمفا

  • http://gamefa.com/425630/%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-darksiders-ii-deathinitive-edition/

    نقد و بررسی بازی Darksiders II: Deathinitive Edition

    سال ۲۰۱۰ بود که عنوانی به نام Darksiders در سبک هک اند اسلش با المان های نقش آفرینی منتشر …
  • بررسی انجین جدید Activision

    بررسی انجین جدید Activision

    به احتمال زیاد همه‌ی ما حداقل یک نسخه از مجموعه‌ی Call Of Duty را بازی کرده اید. اینکه نسخ…
  • نقد و بررسی بازی Assassins Creed: Origins

    نقد و بررسی بازی Assassins Creed: Origins

    یوبی سافت، مدت هاست که در محاصره مشکلاتش گرفتار شده؛ از دیگر بازی های منتشر شده که بگذریم،…
  • نقد و بررسی NBA 2K18

    نقد و بررسی NBA 2K18

    همانند هرسال شاهد عرضه یکی دیگر از نسخه‌های سری محبوب NBA 2K هستیم؛ اما آیا جدیدترین نسخه …
  • بررسی ویدئویی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

    بررسی ویدئویی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice

    بررسی ویدئویی بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice http://dl.gamefa.com/user5/Trailer/4/Hellb…
  • نقد و بررسی World of Tanks

    نقد و بررسی World of Tanks

    با شروع نمایش یکی از زیبا ترین فیلم هایی که بررسی نبرد های جنگ جهانی دوم پرداخته است هستیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *