نقد و بررسی Dreamfall Chapters

“به قلم سید محمدرضا مجاب”

Dreamfall: The Longest Journey را می‌توان یکی از خاطره انگیزترین عناوین نسل هفتم دانست. بازی سرگذشت دختر جوانی به نام Zoe را روایت می‌کرد که در آینده ای دور ( قرن بیست و سوم!) زندگی می‌کرد. او متوجه شد که یک «Dreamer» است و می تواند بین دنیای خود و دنیای جادو سفر کند. Zoe در پایان بازی به کما رفت، باوجود اینکه توانست هر دو دنیا را از خطر نابودی نجات دهد. پس از عرضه‌ی The Longest Journey به نظر می‌رسید که برنامه‌ای برای ساخت ادامه‌ی این سری وجود ندارد، تا اینکه سازندگان در کیک استارتر کمپین تشکیل دادند و از هواداران درخواست کردند تا برای ساخت نسخه‌ای جدید کمک‌های مالی صورت بگیرد. داستان این نسخه دقیقا پس از وقایع نسخه ی قبل اتفاق می افتد: Zoe همچنان در کماست و ذهن او در دنیای رویاها به دام افتاده.

جالب است که بازی حتی به اندازه‌ی چند خط بالا نیز درباره‌ی وقایع نسخه‌های قبل به گیمر اطلاعات نمی‌دهد. تقریبا باید نیمی از زمان بیست و چند ساعته‌ی بازی گذشته باشد تا بتوانید یک تصویربندی درست از وقایع بازی و دلایل آن را در ذهن خود ترسیم کنید. برای افرادی که دو نسخه ی قبل را تجربه نکرده‌اند، Dreamfall Chapters عنوان به شدت گنگ و گیج‌کننده ای خواهد بود. این عدم آگاهی بیشتر از اینکه روند بازی را مرموز و غیرقابل پیشبینی کند، به جذابیت داستان و تمایل گیمر به ادامه‌دادن بازی لطمه وارد می‌کند.

Dreamfall Chapters دقیقا حس یک بازی ماجرایی کلاسیک را تداعی می‌کند. از به تصویر کشیدن آینده‌ی خیالی گرفته (که بدون شک شما را به یاد عناوینی همچون Deus Ex خواهد انداخت) تا دنیای خیالی جادو و رویا، روند داستانی بسیار قوی و شخصیت‌هایی که آنقدر خوب طراحی و صداگذاری شده‌اند که بازی را به راحتی کاندیدای بهترین پرداخت شخصیت‌ها بین عناوین امسال می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بازی، معماهای متعددی است که باوجود طراحی خوب، مشکلی بزرگ دارند: بازی به هیچ وجه گیمر را راهنمایی نمی کند. حتی اگر ساعت‌ها در یک معما گیر بیفتید و واقعا دیگر هیچ چیزی به ذهنتان نرسد، حتی یک hint ساده نیز دریافت نخواهید کرد. این حالت ممکن است عده‌ای را از تجربه‌ی بازی زده کند.

Dreamfall Chapters از 5 اپیزود تشکیل شده (که قبلا جداگانه و با فاصله‌ی زمانی برای  PC عرضه شده بودند) اپیزودهای ابتدایی، روند بسیار کند و بدون هیجانی دارند و بیشتر مبتنی بر زندگی شخصی پروتاگونیست بازی هستند. درحالی که 2 اپیزود پایانی روند سریع تر و هیجان انگیزتری به خود می‌گیرند و وقایع اصلی داستان نیز درآنها اتفاق می‌افتد.

هنگامی که بازی به صورت اپیزودیک عرضه می‌شد، این تفاوت روند در اپیزودها آنچنان به چشم نمی آمد، زیرا پیچش‌ها و جذابیت‌های داستانی گیمر را برای تجربه‌ی اپیزودهای بعد و مشاهده سرانجام ماجرا مشتاق نگه می داشت. درحالی که تجربه ی یکجای همه‌ی اپیزودها، با روند کند بازی و مدت زمانی طولانی آن به سرعت خسته کننده می‌شود. و عدم آگاهی از نسخه‌های قبل را نیز به این شرایط اضافه کنید تا بتوانید تصور کنید که بازی چقدر می تواند زجرآور باشد! درحالی که برای افرادی که نسخه‌های قبل را تجربه کرده‌اند این روند دقیقا برعکس است: تجدید دیدار با شخصیت‌هایی که بیش از 10 سال پیش ملاقات کرده بودیم و اشارات فراوان بازی به نسخه‌های قبل، Dreamfall Chapters را به یک عنوان ایده آل برای طرفداران این سری تبدیل می‌کند.

روند بازی بیشتر بر مبنای گشت‌و‌گذار، تعامل با شخصیت‌های دیگر و حل‌کردن معماهاست. مشابه عناوین Telltale، تصمیم‌گیری‌های مختلف در بازی به چشم می‌خورد. اما سازندگان به جای قراردادن محدودیت‌های زمانی برای تصمیم‌گیری و انتخاب دیالوگ، دقیقا برعکس عمل کرده‌اند و هرچقدر دلتان بخواهد به شما فرصت می‌دهند تا فکر کنید و تصمیم بگیرید. یکی از جذابیت‌های بازی این است که هنگام انتخاب یک گزینه، شخصیت اصلی شروع به تفکر و بررسی تصمیم پیش‌رو می‌کند و ممکن است به چیزهایی فکر کند که شما درنظر نگرفته بودید و درنتیجه به تصمیم دیگری روی بیاورید! اما تصمیم گیری‌های مهم که در روند بازی تغییر ایجاد کنند زیاد نیستند و انتخاب دیالوگ‌های متفاوت صرفا به یک تفاوت کوتاه و کم اهمیت ختم می‌شوند.

بازبینی تصویری:

گمگشته و سرگردان، در سرزمین رویاها…

 

منوی اصلی بسیار خلاقانه طراحی شده و وابسته به وقایع بازی تغییر می‌کند

 

پوسترهای تبلیغاتی انتخاباتی. در بازی می‌توانید شاهد بحث‌های داغ سیاسی نیز باشید!

 

باوجود مشکلات تکنیکی، طراحی محیط‌ها و گرافیک هنری واقعا چشم‌نواز است.

 

تقدیم به کسانی که بیش از 10 سال منتظر دیدن این صحنه بودند… 

نکات مثبت

بازی به طرز شایسته‌ای داستان نسخه‌های قبل را ادامه می‌دهد

شخصیت‌پردازی تحسین‌برانگیز و صداگذاری بی‌نقص آنها

دیالوگ‌های جالب

طراحی محیط و گرافیک هنری عالی

Shitbot !

نکات منفی

بی‌پاسخ ماندن بسیاری از سوالات پس از پایان بازی

کارگردانی ضعیف صحنه‌ها و ناتوانی در انتقال احساسات به مخاطب

گرافیک تکنیکی ضعیف

افت فریم در محیط‌های شلوغ

لودینگ‌های پرتعداد

سخن آخر

Dreamfall Chapters عنوان بی‌نقصی نیست. بازی همانقدر که در روایت داستان و در طراحی شخصیت‌های به یادماندنی موفق ظاهر شده، روند کند گیم پلی و مشکلات فنی متعدد ارزش تجربه‌ی آن را پایین می آورند. با این وجود تجربه‌ی بازی حتی برای علاقه‌مندان به عناوین ماجراجویی که با نسخه‌های قبل نیز آشنایی ندارند، خالی از لطف نخواهد بود.

نقد بازی بر مبنا نسخه PS4 انجام شده است.

Verdict

Dreamfall Chapters is not a perfect shot. It has a descent story, a proper narration, memorable characters but it’s gameplay issues and technical problems lessens it’s value. Even so, this game is a proper experience more or less, even for those who are new to adventure games.

Score: 7 – PS4 Version

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *