نقد و بررسیGuilty Gear Xrd REV 2

“به قلم پرهام آقاخانی”

قبلا گفته بودیم که در صنعت بازی‌های فایتینگ، سازنده‌ها معمولا علاقه‌ای به عرضه بسته‌های الحاقی برای بازی‌های خودشان ندارند و به جای آن، یک نسخه‌ی ارتقا یافته‌تر را به عنوان نسخه‌ی جدید عرضه می‌کنند. سری Guilty Gear نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارها شاهد نسخه‌های فراوان از بازی‌های این سری بوده‌ایم. اما این بار، این موضوع چندان در مورد Rev2 صدق نمی‌کند. Guilty Gear Xrd REV 2 جدیدترین نسخه در سری Guilty Gear محسوب می‌شود که برای اولین بار در تاریخ این سری علاوه بر عرضه به صورت نسخه فیزیکی جداگانه، به صورت یک بسته الحاقی برای نسخه پیشین خودش (یعنی REVELATOR) نیز منتشر شده است و این موضوع باعث شده تا هسته‌ی اصلی بازی تغییری نکند. بنابراین Rev2 همان REVELATOR اما با ظاهر متفاوت و محتویات اضافه است و بیشتر قصد برطرف کردن کاستی‌های آن نسخه را دارد تا این که بخواهد عنوانی مستقل و کاملا جدید باشد.

بخش داستانی اصلی بازی دقیقا همان وقایع مربوط به نسخه‌ی REVELATOR را دنبال می‌کند و تغییری در آن حاصل نشده است. ولی Rev2 یک بخش داستانی جدید با نام After Story و همچنین 6 خط داستانی برای کارکترهای Dizzy و Kum Haehyun و Jam Kuradoberi و Raven و دو کارکتر جدید بازی (که در ادامه اشاره می‌کنیم) نیز به بخش آرکید اضافه می‌کند و به نوعی ضعف این بخش‌ها در نسخه‌ی اصلی را می‌پوشاند. این داستان‌ها در بعضی موارد جالب هستند و در مواردی، حتی سورپرایزهایی نیز به همراه دارند. مثلا در یک خط داستانی شاهد حضور یکی دیگر از کارکترهای قدیمی این سری خواهید بود که احتمالا می‌تواند بعدها به عنوان DLC به بازی اضافه شود و دقیقا همان کسی است که در نقد نسخه REVELATOR به او اشاره کرده بودیم. ولی با این که داستان کارکترهای جدید در بخش آرکید جالب است و سورپرایزهای خوبی هم دارد، After Story تا حدی ناامید کننده است. این بخش قرار است تا به صورت ایپزودیک و به مرور زمان تکمیل شود و وقایع بعد از داستان اصلی را روایت کند؛ ولی کیفیت داستان گویی هر ایپزود متغیر است. در ایپزود After Story A شاهد یک نبرد دیوانه وار بین دو تن از شخصیت‌های اصلی سری و همچنین یک Cliffhanger جالب هستیم که حسابی برای طرفداران سری جذاب خواهد بود. ولی وقتی در After Story B و زمانی که به سراغ یکی دیگر از کارکترهای بازی که در پایان REVELATOR سرنوشت نامعلومی داشت می‌رویم، ناگهان داستان از آن حالت جالب ایپزود اول خارج می‌شود و بیشتر این حس را به وجود می‌آورد که سازندگان فقط قصد روایت کردن داستان‌های بیهوده را دارند تا مخاطب را برای نسخه‌ی بعدی آماده کنند.

علاوه بر اضافه کردن چندین بخش داستانی، Rev2 همچنین دو کارکتر جدید را به لیست مبارزان بازی اضافه می‌کند. یکی از این دو کارکتر Answer یا همان منشی Chipp Zanuff است که در بخش داستانی SIGN و REVELATOR با او آشنا شده بودیم. ولی کارکتر دوم همان کارکتری است که طرفداران سری، مدت‌ها به انتظارش نشسته بودند: سامورایی محبوب این سری با نام Baiken.

شاید Answer یکی از جالب‌ترین مبارزان در بین بازی‌های فایتینگ اخیر باشد؛ چون او نه تنها توسط کارت‌های تبلیغاتی‌اش به مبارزه می‌پردازد و سبک مبارزه و حرکاتش یادآور Jutsuهای سری ناروتو است، بلکه در تمام مدت مبارزه نیز مشغول صحبت کردن با تلفن همراهش است و می‌توانید مکالمات او را به وضوح بشنوید! Baiken نیز دومین مبارز اضافه شده به Rev2 است و خوشبختانه اکثر حملات او (همانند Tatami Gaeshi) به صورت دست نخورده در این نسخه قرار گرفته‌اند. همچنین او تنها مبارز در کل بازی است که از یک حرکت جدید برای Parry کردن حملات دشمنان و وارد کردن ضربات مهلک به آن‌ها بهره می‌برد. با اضافه شدن این دو کارکتر، اکنون می‌توان گفت که بازی وضعیت بسیار خوبی از لحاظ تعداد و تنوع کارکترهای قابل بازی دارد و برای هر سلیقه و سبک بازی‌ای، یک کارکتر وجود دارد.

سیستم مبارزات بازی درست همانی است که در REVELATOR دیده بودیم. البته این سیستم در این ویرایش، تغییرات بسیاری به خود دیده است که البته فقط به حرکات و ویژگی‌های کارکترها خلاصه می‌شوند و نه مکانیک‌ها. مثلا Sin دیگر نمی‌تواند با حرکت Air Beak Driver حریف را به زمین بکوبد؛ ولی در عوض می‌تواند آن را در شرایط پرش نیز استفاده کند. یا مقدار نوار Excitement کارکتر Raven اکنون بسته به کارهایی که داخل مبارزه انجام می‌دهید، تغییر می‌کند. به همین خاطر، ممکن است بسیاری از کامبوها و ترفندهایی که قبلا یاد گرفته بودید اکنون ناکارآمد باشند و نیاز به یادگیری دوباره آن‌ها داشته باشید.

همچنین به خاطر این تغییر در سیستم مبارزات، حتی قسمت ماموریت‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. علاوه بر اضافه شدن تعدادی ماموریت جدید و مربوط به Baiken و Answer، تعدادی از ماموریت‌های Combo Training کارکترها از نو طراحی شده و مجبور به انجام دوباره‌ی آن‌ها برای بازکردن قسمت‌های پیشرفته‌تر هستید. البته در قسمت تنظیماتی بازی گزینه‌ای قرار گرفته تا بتوان در هر زمان بین دو ویرایش REVELATOR و Rev2 جابجا شد و کسانی که علاقه‌ای به استفاده از سیستم جدید ندارند، می‌توانند با تغییر ویرایش بازی از سیستم نسخه اصلی استفاده کنند. هرچند که این موضوع باعث می‌شود تا تمام ویژگی‌های اضافه‌ی Rev2 از جمله کارکترهای جدید، غیر فعال شده و همچنین مبارزه به صورت آنلاین با دارندگان این نسخه غیرممکن شود.

از لحاظ دیداری، بازی همچنان چشم نواز است و تغییر خاصی روی استایل گرافیکی بازی به وجود نیامده است؛ هرچند پیشرفت سازندگان در طراحی صحنه‌ها و پس زمینه‌ها را می‌توان به وضوح در بخش‌هایی مثل قسمت‌های ابتدایی After Story A و یا سکانس‌های ورودی و خروجی خارق العاده‌ی Baiken مشاهده کرد. همچنین به لطف تغییرات جدید HUD و منوها، اکنون منوهای بازی کمی تمیزتر و مرتب‌تر از قبل به نظر می‌رسند.

بازبینی تصویری:

بازگشت سامورایی تنهای سری Guilty Gear

بالاخره شاهد اضافه شدن لابی‌های بخش چند نفره به نسخه PC هستیم

می‌توان از داخل منوی تنظیماتی به تعویض نسخه‌ی بازی پرداخت

نمونه‌ای از کامبوهای جدید نسخه Rev2

قسمت ماموریت‌های بازی مکان مناسبی برای یادگیری ترفندهای تدافعی و تهاجمی است

حرکت Parry کارکتر Baiken به زمان‌بندی دقیقی نیاز دارد، ولی راه را برای کامبوهای مرگبار باز می‌کند

نکات مثبت

– Baiken!

– اضافه شدن لابی‌ها به نسخه PC

– تعداد مناسب مبارزان قابل بازی

– گرافیک خارق العاده

نکات منفی

– بخش After Story در مواقعی ناامید کننده است

سخن آخر:

کسانی که فکر می‌کردند Rev2 قرار است تفاوت زیادی با REVELATOR داشته باشد، قطعا ناامید خواهند شد. ولی این موضوع را به سختی می‌توان یک ضعف قلمداد کرد؛ چون Rev2 کامل‌ترین نسخه در سری Xrd محسوب می‌شود. با داشتن یک گیم پلی عالی، ساندترک راک و متال فوق العاده، گرافیک حیرت آور و یکی از بهترین بخش‌های آموزشی در تاریخ بازی‌های فایتینگ، Rev2 بهترین انتخاب برای تازه واردان و حتی حرفه‌ای هاست.

:Verdict

Those who thought Rev2 will be vastly different from REVELATOR, surely will be disappointed. But that’s hardly a flaw; Because Rev2 is the most complete version of Xrd series. With a solid gameplay, great rock and metal soundtrack, marvelous graphics and one of the best tutorials in fighting game history, Rev2 is the best choice for newcomers and veterans alike

Final Score: 9.5

پردیس گیم” btnsize=”small” bgcolor=”#c3c3c3″ txtcolor=”#222″ btnnewt=”1″]پردیس گیم[/btn]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *