نقد و بررسی بازی Middle-earth: Shadow of War

در این مقاله به سراغ یکی از بازی های تازه و مهم سیستم عامل های موبایل می‌رسیم. عنوانی که یک نسخه فرعی از یک مجموعه به‌حساب می‌آید. استودیو Monolith که به تازگی بازی Middle-earth: Shadow of War را برای کنسول های نسل هشتم و رایانه‌های شخصی ساخته است، کمی قبل انتشار نسخه اصلی، یک بازی فرعی را برای گوشی های هوشمند با همکاری ناشر اصلی بازی یعنی Warner Bros. منتشر کرد. این اولین بار نیست که برای یک بازی ویدیویی مطرح یا یک عنوان سینمایی، بازی موبایل ساخته می‌شود. متاسفانه این سبک از بازی سازی در موبایل تا جایی پیش خواهد رفت که به جای بازی هایی با یک فروشگاه (فروش سرویس های جانبی از طریق پرداخت درون برنامه‌ای) شاهد فروشگاه‌ هایی هستیم که گیم‌پلی دارند! باز هم متاسفانه یکی از شرکت هایی که خیلی سریع در این خط حرکت می‌کند، Warner Bros. است. بخش بازی سازی موبایل برادران وارنر هم اکنون یکی از فعال ترین توسعه‌دهندگان بازی های موبایل است و یکی از پس دیگری بازی های مشابهی را روانه بازار می‌کند. البته این شرکت بسیاری از پروژه های خود را در موبایل به صورت برون‌سپاری انجام می‌دهد و بازی موردنظر ما هم توسط IUGO Mobile بر روی موبایل طراحی شده است. فیلم های سینمایی و یا بازی های بزرگی که توسط Warner Bros. منتشر می‌شوند، حداقل یک بازی اختصاصی روی موبایل دارند که در اصل برای کسب درآمد بیشتر از نام آنها ساخته شده‌اند. در میان عناوینی که صرفا برای کسب درآمد ساخته شده‌اند، تعدادی بازی قابل قبول هم دیده می‌شود و از بهترین آنها می‌توان نسخه موبایل بازی های Injustice 2 و Modern Kombat X را نام برد اما متاسفانه Middle-earth: Shadow of War در این لیست جای نمی‌گیرد. در ادامه با بررسی نسخه موبایل این بازی همراه باشید.

نقد و بررسی بازی Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth Shadow of War The Mobile Game

دیگر نگارش نقد و بررسی این سری بازی ها کمی خسته کننده شده و قطعا برای خوانندگان تکراری است. بگذارید کمی حدس بزنیم. بازی موبایل، وجود دسته قهرمانان، مکان و محیط های مختلف، دشمنان متنوع، بخش آنلاین، تشکیل گروه با دوستان و شرکت در چالش های روزانه و… . این‌ها کلمات کلیدی هستند که در همه بازی های آنلاین جدید موبایل به چشم می‌خورند و البته به لیست بالا فروشگاه هایی را اضافه کنیم که از اصلی ترین دلایل برد در هر بازی به شمار می‌آیند. پرداخت برای پیروزی قانونی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری در بازی های موبایل شاهد آن هستیم اما حداقل در بازی های Warner Bros. این قانون هنوز به صورت کامل اجرا نشده است اما پس از تجربه بازی جدید Middle-earth: Shadow of War می‌توان پیش‌بینی کرد که عناوین بعدی این شرکت به کدام سو خواهند رفت.

در هر مرحله می‌توانید از ۴ قهرمان یک ارک درصورت نیاز استفاده کنید

بخش اصلی بازی Campaign نام دارد که در آن باید به مبارزه با ارک‌ها بروید. شخصیت های قهرمان خود را باید در دسته های چهارتایی قرار داده و آنها را برای نبرد با ارک‌ها آماده کنید. تمامی ارک‌هایی که در بازی وجود دارد برای خود مراحلی را در قسمت هایی از نقشه بازی به وجود آورده‌اند که باید ابتدا چند مرحله را برای رسیدن به آن ها بازی کنید. هر یک از مرحله های بازی محیط های متفاوتی دارند و نوع دشمنان در آنها فرق می‌کند. در نهایت زمانی که برای مثال ۴ مرحله کوچک را پشت سر گذاشتید به قسمت پایانی مرحله می‌رسید که باید با یک ارک مبارزه کنید و بعد پیروزی می‌توانید در بازی های آینده آن ارک را در اختیار بگیرید و در سایر مراحل علاوه بر چهار قهرمان اصلی، آن را در مواقع نیاز وارد بازی کنید. بازی در ابتدا با شخصیت تالیون شروع شده و شما با شرکت در بخش های ابتدایی بازی به تدریج می‌توانید قهرمانان دیگر بازی را هم بدست آورید. در ادامه صورت کامل به مسئله فروشگاه بازی خواهیم پرداخت اما لازم است در این قسمت هم گفته شود که با خرید الماس و سکه در فروشگاه می‌توانید بسته های ویژه قهرمانان بازی را خریداری کرده و به راحتی تمامی مراحل را پشت سر بگذارید. اما در مجموع در بازی شخصیت های متنوعی طراحی شده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و این برای یک بازی موبایل بسیار خوب است. تنوع شخصیت های بازی به قهرمانان بازی خلاصه نمی‌شود و در سایر قسمت ها مانند ارک‌ها و دشمنان شاهد تنوع خوبی هستیم.

آخرین مرحله از هر قسمت نوبت باس‌فایت بازی است که یکی از ارک‌هاست و بعد از پیروزی می‌توانید کنترل آن را برعهده بگیرید

شخصیت های بازی در چندین مرحله قابل ارتقا هستند و می‌توانید سلاح و پوشش آنها را تقویت کرده و در نبرد ها بهترین استفاده را از آنها بکنید. این یکی از مهم ترین ویژگی های بازی است که می‌توان به آن اشاره کرد. ارتقا از آن جهت اهمیت دارد که پیروزی در نبرد ها کاملا وابسته به آن است و شما باید قوی‌ترین و بهترین قهرمانان خود را وارد بازی کنید. یکی دیگر از نکات مثبت بازی را می‌توان سبک جدید مبارزه آن به حساب آورد. سیستم نبرد های بازی کاملا خودکار هستند و به اصطلاح بازی Auto Play است. تنها خلاقیتی که در بازی دیده می‌شود همین مورد است. شما هیچ کلید و کنترلی بر روی قهرمانان ندارید و آنها خودشان به سمت ارک‌ها حمله کرده و به آنها ضربه می‌زنند. در نگاه اول بسیار ساده و خسته کننده به نظر می‌آید اما باید گفت که اصلا ساده نیست اما بله خسته کننده خواهد شد. درست است که تمامی قسمت های بازی به صورت خودکار انجام می‌شوند اما هدایت و مدیریت نبرد مهم ترین ویژگی این قسمت از بازی است. شما می‌توانید با کشیدن دست از روی یکی از قهرمانان به سمت دشمن، صرفا همان دشمن مورد حمله قرار دهید. همچنین علاوه بر حرکات عادی می‌توانید جای شخصیت ها را عوض کنید. این مورد زمانی کاربرد دارد که جان یکی قهرمانان کم است و آن جلوتر از بقیه حرکت می‌کند. در این موارد خاص می‌توانید با جابه جایی قهرمان موردنظر را عقب کشیده تا قهرمان دیگری جلوتر از آن حرکت کند. یکی دیگر از ویژگی های نبرد های بازی، امکان هدف‌گذاری روی ارک‌ها است. به طوری که می‌توانید با دوبار لمس یکی از ارک‌ها همه ضربه قهرمانان را بر آن وارد کنید. این استراتژی هم زمان و مکان خاص خود را دارد و در همه موارد کارساز نیست. یکی از ساده ترین مواردی که ضعف این سیستم را نمایان می‌کند هنگامی است که دو یا سه ارک به طرف شما بیاید، در این حالت حمله بر روی یکی اصلا مناسب نیست. در مجموع نحوه مبارزات سبک جدیدی را در موبایل ارایه می‌دهد که تا حدودی خلاقانه و نو است اما به تنهایی نمی‌تواند سایر نقاط ضعف بازی را پوشش دهد.

طراحی هنری شخصیت های بازی در بالاترین سطح ممکن نیست اما قابل قبول است

Warner Bros. هم بازی های اخیر خود سعی کرده همانند Gameloft یک امضا بر روی همه بازی ها خود بگذارد. کیفیت تصویری بالا یکی از ویژگی هایی است که بازی های Warner Bros. به تازگی پیدا کرده‌اند. یکی در میان بازی های قدیمی این شرکت هم کیفیت تصویر بالایی داشتند اما در بازی های یکی دو سال اخیر به صورت ویژه بر روی این مورد تمرکز کرده‌اند. در میان بازی های حجیم این شرکت که کیفیت تصویر و همچنین کیفیت صدای خوبی دارند، Middle-earth: Shadow of War کمی متفاوت است. در این بازی شاهد کیفیت تصویر بسیار بالایی نیستیم و صرفا قابل قبول و خوب است. گرافیک بازی در بخش هنری، همانند انتظار موفق بوده و توانسته حال و هوای سرد و تیره سرزمین میانه را در بازی طراحی کند اما به واسطه نوع مبارزات در بازی شاهد جزییات بالایی در طراحی محیط ها نیستیم اما بر عکس در میان طراحی شخصیت ها جزییات ریز و درشت بسیاری خودنمایی می‌کنند. طراحی قهرمانان و ضدقهرمان های بازی خوب است و کیفیت قابل قبولی دارند. اما این ویژگی در بازی، همانند بازی کارتی Hearthstone و یا عنوان مشابه دیگری مثل The Elder Scrolls: Legends نیست و به مراتب در بازی های نام‌برده شده شاهد طراحی دقیق‌تر و بهتری از شخصیت های بازی بوده‌ایم و نمی‌توانیم طراحی هنری بازی Middle-earth: Shadow of War را به عنوان یک ویژگی مثبت به حساب آوریم. در بخش گرافیک فنی هم بازی عملکرد قابل قبولی دارد و خوشبخاته شاهد افت نرخ فریم و یا لگ هایی در بازی نیستیم. همچنین بازی داری بخش تنظیمات گرافیکی است و می‌توانید متناسبت با دستگاه خود آن را تنظیم کنید اما باز هم در بهترین حالت گرافیکی بازی مشکلات فنی نداشته و راحت و روان قابل اجرا است.

در موسیقی متن این بازی از موسیقی متن بازی اصلی Middle-earth: Shadow of War استفاده شده و بسیار خوب است و نقش مهمی در بازی ایفا می‌کند. علاوه بر موسیقی متن صداگذاری بازی هم عملکرد خوبی دارد. حرکات و جابه جایی، ضربه شمشیر ها و سایر سلاح ها و همچنین مبارزات تن به تن در بازی به خوبی صداگذاری شده‌‌اند و می‌توان در مجموع موسیقی بازی را به عنوان یکی از موارد کلیدی بازی به حساب آورد.

نمایی از فروشگاه و بسته های ویژه بازی..

در پایان به فروشگاه و ایده تجاری بازی می‌رسیم. همانطور که در مقدمه گفته شد پیش‌بینی می‌شود که در بازی های آینده Warner Bros. شاهد تاثیر بیشتر پرداخت درون برنامه در بازی های باشیم. در نقد و بررسی بازی Modern Combat Versus گفته شد که ایده تجاری بازی نزدیک به قانون پرداخت برای پیروزی (Pay to Win) است و پیروزی در نبرد ها بسیار وابسته به بسته های ویژه درون بازی است. در Middle-earth: Shadow of War آنقدر شاهد حس رقابت در بین بازیکنان نیستیم که بتوانیم به صورت کامل بگوییم برای پیروزی باید از فروشگاه خرید کنید. در واقع بازی کامل است و ویژگی های خوبی دارد و اگر به صورت یک بازی غیر رایگان منتشر می‌شد می‌توانست رضایت بیشتر کاربران را به خود جلب کند تا اینکه ویژگی های خود را در فروشگاه بخواهد به معرض نمایش بگذارد. یکی دیگر از موارد منفی بازی نداشتن ارزش تکرار بالا است. ارزش تکرار یکی از مهم ترین فاکتور های یک بازی موبایل به حساب می‌آید و در اصل به خاطر ماهیت خود موبایل است. بازی‌ای که در موبایل نصب می‌شود و همه حالات در کنار کاربر است باید بتواند جذابیت و ارزش تکرار داشته باشد تا کاربر آن را در چندین نوبت بازی کرده و از آن لذت ببرد. متاسفانه بازی های جدیدی که از ایده های تجاری نامناسبی استفاده می‌کنند همیشه نمی‌توانند در این بخش موفق ظاهر شوند و تبدیل به نوعی از بازی یکبار مصرف می‌شوند. Middle-earth: Shadow of War یک بازی یکبار مصرف است و نمی‌تواند به عنوان یک بازی دایمی در موبایل کاربران قرار گیرد حتی اگر یکی از طرفداران آثار تالکین (J. R. R. Tolkien) باشید! علاوه بر موارد ذکر شده باید گفت که بازی دارای قسمت های اضافه‌ای است که اصلا موردنیاز بازی نیستند و صرفا جهت تکمیل کردن بازی اضافه شده اند و ربطی به جریان اصلی بازی ندارند. از میان از قسمت های اضافی و بی‌کاربرد می‌توان قسمت تشکیل گروه با دوستان، چت در فضای بازی، تماشا ویدیو تبلیغاتی و… نام برد که حتما در تجربه بازی به اضافی بودن آنها پی خواهید برد. در پایان نسخه موبایل Middle-earth: Shadow of War بر خلاف نسخه اصلی نتوانست موفق ظاهر شود و با توجه به نکات مثبتی که دارد، می‌تواند نمره قبولی بگیرد اما باز هم به هیچ‌وجه برای بازی توصیه نمی‌شود و بهتر است به سراغ بازی های دیگری بروید.

تانی کال

گیمفا

  • Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June

    بررسی بازی Last Day of June بازی‌های ویدیویی علاوه بر اینکه یک مدیوم تعاملی هستند و از این…
  • A Hat In Time

    بررسی بازی A Hat in Time

    بررسی بازی A Hat in Time ۲۰۱۷ یک سال عالی برای پلتفرمرها بود. ریمستر کرش بندیکوت، کاپهد و …
  • PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds

    بررسی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds برخی بازی‌ها هستند که به ناگاه موجی از بازی…
  • DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY

    نقد و بررسی بازی DANGANRONPA V3: KILLING HARMONY ماهیت اصلی سری Danganronpa، همیشه تقابل ا…
  • Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise

    بررسی بازی Finding Paradise وقتی که چند سال پیش شانس تجربه بازی To the Moon را داشتم، با ا…
  • CALL OF DUTY

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2

    نقد و بررسی Call of Duty: WW2 پس از سفرهای بسیار به زمان‌های متعدد در ادوار مختلف آینده، ه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *