در طول تاریخ بزرگ بازی های ویدیویی ، بازی هایی بوده اند که از گذشته های دور ، دست در دستان این صنعت عظیم نهاده و با آن ، سال به سال و نسل به نسل ، پله های پیشرفت و ترقی را یکی یکی پشت سر گذاشتند. سری Mortal Kombat ، یکی از همین نوع بازی ها است. مجموعه  ای که به نحوی ، یار دیرینه صنعت بازی های ویدیویی بوده و هنوز هم رفیق شفیق اوست! چه خاطره های زیادی با این مجموعه داریم و چه لحظات شیرینی را کنار دوستان و خانواده با آن طی کردیم . از گذشته تا به امروز ، این مجموعه به یکی از پرطرفدار ترین ها در سبک خودش تبدیل شده و هوادارن زیادی را برای خودش دست و پا کرده است و با گذشت سالها از اولین نسخه ، هنوز هم نفس های این سری ، تازه هستند و روحشان را از دست نداده اند. حالا دیگر Mortal Kombat ، بالغ شده  و پیشرفت های زیادی را به خود دیده است . اما بیایید به سالها پیش برگردیم ، زمانی که کنسول ps2 ، در نسل ششم پادشاهی می کرد و همه را به بی رحمانه ترین شکل ممکن کنار زده بود ! زمانی که میدوی ، درست در سال ۲۰۰۵ میلادی ، بازی Mortal Kombat :Shaolin Monks را برای دو کنسول ps2 و xbox منتشر کرد و میدوی گیمز نیز وظیفه انشار آن را برعهده گرفت تا روحی تازه به این سری داده شود . با ما همراه باشید.

وقتی به این تصویر زیبا نگاه می کنم ، کوهی از خاطرات برایم زنده می شوند! مسیر پر پیچ و خمی که در تصویر می بینید ، به وضوح تداعی گر راه سختی است که دو شخصیت دوست داشتنی ما طی خواهند کرد…

مجموعه Mortal Kombat را همگی به خشونت زیاد و دیوانه وار ، همراه با گیم پلی لذت بخشش می شناسیم . به همین دلیل اگر از دست کسی ناراحت بودید می توانید او را به یک مبارزه دعوت کنید و مثل آب خوردن سرش را از تنش جدا کنید! اینطور هم دل شما خنک می شود هم به شخص مقابل می فهمانید رئیس کیست! ( البته اگر همه چیز به خیر بگذرد!) مجموعه ای که حالا یکی از پرطرفدار ترین ها در دنیای بازی های ویدیویی محسوب می شود و دیگر یار و یاور عاشقان این سبک به شمار می رود .Mortal Kombat : Shaolin Monks ، داستان دو مبارزی را روایت می کند که با شجاعت تمام قصد دارند جلوی تصرف زمین را بگیرند. Shang Tsung قیام کرده و هدفی بزرگتر از تسخیر و فرمانروایی بر دنیا ندارد و این شما هستید که باید وظیفه سنگین نجات دنیا را برعهده گرفته و به یک مبارزه تمام عیار بروید ! Liu Kang و Kung Lao دو شخصیت مهم داستان هستند که قطعا ، مسیر سختی را تجربه خواهند کرد( هر چند شما می توانید بعدها در نقش Scorpion و Sub Zero نیز به مبارزه بپردازید) کونگ لائو و لیو کانگ دو تن از شایسته ترین و برترین مبارزان مکتب Raiden هستند و وظیفه آنها ، مقابله با شانگ سونگ است که قصد تسخیر دنیا را دارد. البته او تنها نیست و لشکری عظیم برای خود جمع کرده ! لشکری که قطها راه شما را به سادگی باز نخواهد گذاشت . بازی با سری های قبل تفاوت های زیادی داشت و از سبک و گیم پلی جدیدی نیز بهره می برد . در واقع سری Mortal Kombat همیشه قصد داشته از یک فرمول همیشگی برای ساخت بازیهای خود استفاده کند ، اما این بازی تفاوت های زیادی با دیگر نسخه های سری دارد. داستان ، مهمترین بخش بازی است  زیرا روایتی که ما از این بازی تجربه می کنیم ، روایتی جذاب و ستودنی است و به موضوعات جالبی نیز اشاره خواهد کرد. امروزه شاید داستان اصلا بخش مهمی در این بازی نباشد اما اگر به این نسخه نگاهی بندازیم ، متوجه خواهیم شد که ماجرا کاملا متفاوت است ! داستان پایه و اساس بازی به حساب می آید و دقیقا نقطه قوت آن بنظر می رسد . و این مورد ، در کنار تغییر اساسی گیم پلی ، باعث تفاوت می شود . تفاوتی که بسیار به چشم می آید و همیشه لذت بخش ظاهر می شود.

Shang Tsung ، چه تکیه شاهانه ای بر جایش کرده !!!

او از بزرگترین دشمنان شما به حساب می آید و واقعا پر ابهت است این شانگ سونگ! البته فراموش نکنیم او قرار است انواع بلایا را بر سر لیو کانگ و کونگ لائو بیاورد . از چشم هایش می شود این را خواند! او هر مبارزی را که در توان دارد به مقابله با این دو می فرستند و حاضر است برای رسیدن به هدفش دست به هر کاری بزند. شما در بازی با دشمنان زیادی رو به رو خواهید شد که هر کدام به نوبه خود قصد در تکه تکه کردن شما دارند! آنها خطرناک ، قدرتمند و بی رحم هستند و این را به یاد داشته باشید که هیچکدام حتی ذره ای دلشان به حال شما نمی سوزد و همه قصد دارند به نحوی از خجالت شما دربیایند! دشمنانی که بارها در نسخه های قبل دیده ایم ، اینبار در روایتی هیجان انگیز ، شما را به چالش می کشند. وقتی صحبت ها و نظرات هر کدام از کاراکتر ها را می شنوید ، به طراحی خوب و پایه ریزی آنها پی می برید .هر چه که ببشتر جلو بروید ، با شخصیت های متفاوتی روبرو خواهید شد . داستان بازی در سطح بسیار خوبی طراحی شده و تجربه ای لذت بخش را به شما هدیه می دهد . البته داستان ایراداتی نیز دارد که می توان از آنها چشم پوشی کرد . داستان نکات زیبایی برای گفتن دارد ؛ در اواخر بازی ، اوضاع آنقدر عجیب می شود که حتی دو شخصیت بازی نمی دانند باید به یکدیگر اعتماد کنند یا خیر !شخصیت پردازی ها هم در سطح قابل قبولی ظاهر شده اند و در طول تجربه بازی ، با برخی خصوصیات کاراکتر ها آشنا خواهید شد. داستان می توانست بهتر از این ها برخی شخصیت های بازی را به ما معرفی کند اما در مجموع می توان از این مورد صرف نظر کرد . در طول بازی مجموعا با ۱۵ شخصیت روبرو خواهید شد که بعضی ها را خیلی کم و به ندرت در بازی مشاهده می کنید ؛ و اما نکته ای که خیلی در بازی به چشم می خورد و یکی از بزرگترین دلایل جذابیت بازی است حالت دو نفره یا  co-op این عنوان است .بازی در اول کار دو شخصیت به شما می دهد که امکان کنترل آنها را داشته باشید: لیو کانگ و کونگ لائو ( که البته پس از یکبار اتمام بخش داستانی کاراکتر Sub_zero  برای شما آزاد خواهد شد و پس از آن نیز به Scorpion دسترسی خواهید داشت)

Shao Kahn ، بزرگِ دشمنان شما و قدرتمندترین آنها که قطعاٌ برای نابود کردنش ، حداقل یک کنترلر باید فدا شود !!!

او را همه می شناسیم ، از اولین نسخه های سری تا نسخه قبل از Mortal Kombat x همیشه با همان سلاح معروفش در حال لِه کردن دشمنانش بوده و خلاصه  همه طعم آن را چشیده اند! مبارزه با شائوکان همیشه لذت بخش و نفس گیر بوده است و در این بازی نیز شاهد همین مبارزه سخت و طاقت فرسا خواهیم بود . البته مبارزات در بازی همیشه لذت بخش بوده اند اما مبارزه با شائوکان حس دیگری دارد !

از ایستگاه داستان فاصله میگیریم و وارد گیم پلی می شویم ، یکی از مهمترین ارکان بازی های ویدیویی ؛ مبارزات و گیم پلی همیشه در مجموعه نقش اساسی داشته اند و یا به عبارتی گیم پلی بازی های مجموعه Mortal Kombat ، همیشه خوب و لذت بخش بوده است. گیم پلی Shaolin Monks را می توان در حد بسیار عالی ارزیابی کرد(مانند اکثر نسخه های سری) اما نقطه عطف گیم پلی بازی قطعاً حالت co-op در روند داستانی خواهد بود! اگر می خواهید از بازی بیشترین لذت ممکن را ببرید ، بایستی که بازی را در حالت دو نفره به اتمام برسانید . چرا که این حالت ، لذتی دارد که در هیچکدام از Mortal Kombat ها تاکنون تجربه نکرده اید! پیشبرد بازی آن هم با همکاری و حرکات ویژه ای که تنها برای این حالت در نظرگرفته شده ، واقعاً فوق العاده است و به شما کمک شایانی خواهد کرد. fatality ها هم هنوز به قوت خود باقی هستند و انجام آنها مخصوصاً برای باس های بازی به معنای واقعی کلمه لذت بخش است و دلتان را خنک می کند ! به خصوص وقتی که اعصابتان از دست آنها خورد باشد. به همان اندازه که انجام fatality ها بر روی باس فایت ها لذت بخش است ، مبارزه با آنان نیز سرگرم کننده ظاهر شده و اگر درجه سختی بازی را بالا ببرید ، بدون شک تجربه ای چالش برانگیز خواهید داشت . اما نکته جالب اینجاست که اگر شما کم کاری کنید و در بازی کشته شوید ، این باس فایت ها هستند که یک مرگ وحشتناک به شما هدیه می دهند! موردی که در بازی استفاده از آن نیز خالی از لطف نیست ، انجام حرکاتی است که بر پایه همکاری میان لیو کانگ و کونگ لائو صورت می گیرد. هر چند بازی راهنمایی برای این مورد به شما نمی دهد، اما بنده در طول تجربه بازی با این مورد آشنا شدم که بسیار جالب بود . حرکات ترکیبی نیز همانند باقی نسخه ها در بازی وجود دارد که با استفاده از آنها ، تنوعی نیز به بازی داده می شود. حرکات شخصیت ها به هیچ وجه تکراری نیست و هر کدام از آنها سبکی متفاوت را برای مبارزه و همچنین fatality های مختلفی دارند. فنون و حرکات ترکیبی مختلف نیز به این مورد کمک کرده تا از هر کاراکتر ، تجربه ای کاملا منحصر به فرد به وجود بیاید.

لذت یک مبارزه دو نفره !

البته مبارزه در بازی تنها با دستان خالی انجام نمی شود و در برخی مناطق بازی حتی سلاح هایی هم به شما داده می شود .در طول بازی ممکن است حتی از دشمنان ، برای باز کردن راهتان نیز استفاده کنید ؛ خوشبختانه بازی طوری نیست که راه را برای شما به سادگی باز بگذارد! در بازی مواقعی می رسد که باید از ذهنتان کمک بگیرید و موانع را با استفاده از آن رد کنید. در واقع در رودخانه بازی ، چوب های زیادی هست که مانع شنای شما خواهند شد !  قرار نیست شما در بازی دائماً در حال مبارزه باشید وجود موانع مختلف و مسیر های متفاوت و بعضا چالش برانگیز ، باعث می شود تا شما علاوه بر مبارزه ، چالش های دیگری نیز داشته باشید .گاهی در بازی برای رسیدن به مکان خاصی باید به عقب بازگردید و یا به فعالیت های جداگانه بپردازید. مورد بسیار خوب و جالبی که در بازی قرار گرفته ، توانایی ارتقای مهارت های مبارزان است . در طول بازی آیتم هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید توانایی های لیو کانگ و کونگ لائو را ارتقا دهید و به برخی مناطق بازی که تا پیش از آن قابل دسترسی نبودند دست پیدا کنید.(البته سیستم ارتقای بازی تقریبا ضعیف عمل کرده و اصلا آنطور که باید نشده است)محیط های بازی هم به خوبی ساخته شده و دارای تنوع بسیار خوبی هستند . محیط های بازی اگر چه آنچنان بزرگ نیستند اما مکان هایی که می توانید در بازی به آنها دسترسی داشته باشید فراوان هستند و یکی از نکات مثبت بازی به شمار می روند . اگر اهل گشت و گذار در بازی ها باشید حتماً از این مورد لذت خواهید برد ، چرا که مکان های تقریبا زیادی برای جستجو و کاوش در اختیارتان قرار گرفته است .

مبارزات زیبای شما در دنیای افسانه ای به همین سرعت تمام نمی شوند و پس از طی کردن روند داستانی و اصلی به علاوه تمام  مکان های قابل دسترسی ، بخش های دیگری نیز در بازی وجود دارند که تجربه آنها واقعا خالی از لطف نیست. حالتی به نام Versus mode در بازی وجود دارد که در آن به صورت دو کاراکتر از میان کاراکتر های تعیین شده می توانید با یکدیگر ، در نقشه های مختلف و آزاد به مبارزه بپردازند . البته این بخش نیز کاستی هایی داشته و ممکن است حتی حوصله سر بر هم بشوند . کاراکتر های تعیین شده کم هستند و این مورد باعث می شود تا پس از چندین بار بازی کردن ، دیگر این بخش نیز خسته کننده بنظر برسد. سازندگان می توانستند شخصیت های بیشتری را در این بخش جای دهند تا بازی علاوه بر یک بخش داستانی بسیار خوب ، این حالت جذاب را به بهترین شکل ممکن عرضه کند و مخاطبان را تا مدت های زیادی پای کنسول بنشاند .

مبارزات واقعا متفاوت و لذت بخش هستند!

پس از اینکه دو ایستگاه داستان و گیم پلی جذاب بازی را پشت سر گذاشتیم ، نوبت به ایستگاه های دیگری می رسد که آنها نیز نقش های مختلفی در بازی خواهند داشت.در دنیای امروز ، موسیقی نقش بزرگی را در زندگی ما ارائه می دهد ؛ ما با موسیقی گریه می کنیم ، می خندیم ، بغض می کنیم و شاید حتی عصبانی می شویم . در واقع موسیقی حاکم احساسات یک فرد است . گاهی یک موسیقی خوب در بازی ، تجربه آن را صدها برابر لذت بخش تر و زیباتر می کند . در Mortal Kombat : Shaolin Monks صداگذاری شخصیت ها عالی کار شده و بسیار زیباست . هر شخصیت برای هر حرکت و فن یک صداگذاری متفاوت دارد و  دیالوگ ها هم بسیار خوب و قابل قبول شکل گرفته اند . واضح است که سازندگان در این مورد از بازی تلاش کرده اند و ما را راضی خواهند کرد. صدای سنگ و شکستن استخوان ، شمشیر ها و ضربات، صدای قدم های کاراکتر ها در محیط های خلوت ، آب و همه دشمنان ، بسیار خوب طراحی شده اند. به علاوه موسیقی های جذاب که شاید گاهی از نبود آنها در بعضی از مکان ها ناراحت شویم اما در مجموع موسیقی حداقل می تواند در بهتر شدن تجربه ما کمک فراوانی بکند.

Shaolin Monks واقعا در زمینه گرافیک ما را ناامید نخواهد کرد. بازی نسبت به رقیبان خوب عمل کرده و دست کمی از  محیط های متفاوت ، طراحی های زیبای محیط ، صحنه های سینماتیک فوق العاده و عدم وجود مشکلات گرافیکی در زمان تجربه ، همه و همه باعث شده اند تا با رضایت کامل از این بخش داشته باشیم.

این بازی را از دست ندهید !

Mortal Kombat : Shaolin Monks در واقع با ترکیبی از اکشن و ماجراجویی ، همراه با خشونت دیوانه وار همیشگی مجموعه ، موفق به خلق محصولی شد که حداقل تاکنون مانندی برای آن ندیدیم. داستان عالی و گیم پلی جذاب و متفاوت ، همگی در ساخت یک بازی ارزشمند نقش داشته‌اند.بازی اگرچه دارای ایرادات و کاستی هایی است اما این‌ها هرگز باعث نمی‌شوند که شما از خرید آن منصرف شوید. چرا که شما با یک Mortal Kombat متفاوت طرف هستید! که بدون شک ، شما را ناامید نخواهد کرد. Shaolin Monks در نهایت توانست متای ۷۷ (نسخه ps2) را بدست بیاورد که نشان از یک بازی خوب دارد. البته این روزها دیگر معیار تجربه هر بازی متای آن شده است. اکثریت گیمرها این تصورات را دارند که اگر متای بازی پایین باشد ، قطعاً با یک بازی خنده دار طرف هستند! اما بیایید صادق باشیم ! اگر شما موفق به تجربه این بازی در نسل ششم نشدید ، یکی از بهترین Mortal Kombat های تاریخ را از دست داده اید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *