نقد و بررسی NieR: Automata

“به قلم علی رجبی”

این نقد بر مبنا نسخه ارسالی ناشر برای وبسایت پردیس‌گیم نوشته شده است.

اصولا قرار نیست که روبات­‌ها همانند ما دارای احساسات و عواطف باشند، اما اگر چندین اندروید کمی کنجکاوی‌شان گل کند و بخواهند قدم‌هایی فراتر از حدومرز خود بردارند، چه رخ می‌دهد؟ پاسخ ما سفری بی‌نظیر ساخته شده به روایت آقای “یوکو تارو” می‌باشد، سفری عمیق و دراز سوی جهانی از فلز و گیاه …

جرقه‌ای از زندگی

عناوین شرقی اگر در یک چیز بیش‌ از دیگر عناوین روزمره‌ای که شاهدش هستیم قوی‌تر باشند، آن چیزی جز یک داستان غنی و پربار نیست، چیزی که  NieR: Automata اکنون پرچمدار آن است.

در دنیای ویرانه بازی که درگیر نبردی طولانی میان ماشین‌هایی بی‌دل و نیرو‌های YoRHa است، یعنی سربازان فلزی­ابی که قسم خورده‌اند برای شکوه بشریت تا آخرین قطره خون (روغن) خود مبارزه کنند. روایتی که “تارو” این بار برای ما تدارک دیده، داستانی عمیق، بی‌رحم و سرشار از وجوهات فلاسفه‌های متاخر همچون وجود و ماهیت و نشانه است، و برای بیان این­ها 3 راوی به ترتیب با نام‌های 2B، 9S و A2 منتظرند تا برای ما مخاطبان، دنیا و تعاریفی که در حول محور عباراتی چون زندگی، انسانیت و اراده می‌چرخند را از دیدگاه خود تعریف کنند.

در ورود به NieR شما نقشی فراتر از یک بازیکن ساده را برعهده می‌گیرید و هرچقدر هم که بیشتر در داستان به پیش می‌روید، کم کم به این امر پی­ می‌­برید که به نوعی ناظر و قاضی این وقایع شده‌اید و بازی منتظر قضاوت نهایی شماست که بعدها این مسئله طی جریاناتی بیشتر روشن خواهد شد. ساده بخواهم بگویم شاید روایت مذکور، در خود دارای نقص­‌هایی باشد، اما به‌راحتی می‌توانم ادعا که برای یافتن همانندش باید دنبال “سوزنی در کاه” باشید.

در ضمن، یک نکته بسیار مهم، بازی از شما می‌خواهد تا برای درک بهتر آن را چندین بار به اتمام رسانید. این پیام بسیار گنگ و مبهم است، زیرا ممکن است شما از خود بپرسید که خب داستان در این نقطه به اتمام رسیده برای چه باید آن‌ را دوباره انجام دهم؟ پس ثانیه‌ای دیگر از بازی بیرون آمده و می‌بینید که تنها 13 ساعت برای مثال بازی کرده‌اید! و به مدت زمان کم آن معترض می‌شوید. منظور این پیام کوچک، به معنای حقیقی‌اش این است که داستان بازی بصورت قسمتی یا همان اپیزودیک‌وار ساخته شده و شما برای مشاهده ادامه ‌ان صرفا باید از ذخیره فعلی خود باری دیگر گزینه New Game را انتخاب کنید! و در این دفعات جدید شاهد تماما چیز‌های نو و در وهله‌های بعدی، دنباله روایت هستید پس اگر روزی به چنین مرحله ای برخورد کردید شک نکنید و بازی را از نو پیش‌بگیرید.

سریع و خشن

یکی از ارکان اصلی برتری این عنوان، گیم‌پلی فوق زنده و تازه‌اش می‌باشد که کمتر از آن هم از استودیویی چون Platinum Games که در گذشته قدرتش را با امثال Bayonetta نشان داده انتظار نمی‌رفت. این‌بار تماما یک عنوان Hack and Slash نداریم، بلکه ترکیبی از چندین سبک بازی را خواهیم دید! صرف این که چندین ساب‌­ژانر مختلف را برای ساخت یک سبک واحد با یکدیگر بیامیزیم، خود یک ریسک بزرگ است که سازندگان از عهده به آن خوبی برآمده‌اند. Automata یک کیک بزرگ است که در آن چاشنی های Hack and Slash، Bullet Hell و دنیای Platformer بکار رفته شده و خوشبختانه به ذائقه بی­‌نهایت خوش است.

بهتر است قبل از هرچیزی بگویم که تصور اینکه گیم‌پلی این عنوان دقیقا همچون بازی Devil May Cry می‌باشد را از سر بیرون کنید، زیرا که قصد و غرض هر یک متقاوت و متمایز از دیگری‌است. در Automata، بازی از شما سرعت‌عمل زیادی می‌طلبد، همچنین بازیکن را مجبور می‌کند تا از دیگر امکانانی که در دسترس وی قرار دارد استفاده تمام را ببرد، برای مثال Pod. رباتی کوچک که وظیفه انتقال داده‌ها، اجرای دستورات مختلف و همچنین یک مینی‌گان لیزری همراه. این ماشین معلق و سخنگو، دارای قابلیت‌های زیاد جنگی‌است، ساده‌ترین آن‌ها، البته بسته به نوع ان شلیک اقسام مختلف تیراست. ممکن موشک‌های انفجاری پرتاب کند، یک چکش هولوگرافیکی تولید کند و دیگر ابزار جنگی. نقش این همراه کوچک اندازه شمشیرهایی که با خود حمل می‌کنید حیاتی‌است.

بازی تماما بر روی زمین صورت نمی‌گیرد، در ادامه حرفی که بالاتر به آن اشاره کردم یعنی سبک Bullet Hell، در بسیاری از مراحل بازی شما ممکن است در هوا به مبارزه بپردازید و آنجاست که کاملا بازی شمارا از حیطه یک Hack and slash به بیرون کشیده و شروع به نمایان کردن زیبایی های دیگرش می‌کند. Automata سعی نمی‌کند که در یک سطح بهترین باشد، سعی می‌کند در سطوح مختلفی که در خود جای داده است، در حد “خیلی خوب” عمل کند و واقعا کارش را به درستی انجام داده است. آن‌هایی که عناوینی همچون Sine Mora و Ikaruga را تجربه کرده‌اند می‌دانند که چه مبارزات سهمگینی می‌تواند در اینجور بازی‌ها رخ دهد و ما شاهدی چیزی 2 برابر انتظارات فعلی در این عنوان هستیم که به نوعی بسیار برای من شگفت‌آور بود.

یکی از آفات بازی‌های امروزی، تکرار است. “تکرار، تکرار و باز هم تکرار! بنظر باید بازی را حذف کنم!”، جملاتی که یک بازیکن ممکن است در قبال این حس به خود بگوید، خب آیا در یک  Hack and Slash که از کامبو‌های زیادی هم بهره نمی‌برد، قرار است با چنین صحنه‌ای مواجه شویم؟ نه، اینطور نیست. استایل مبارزاتی هر یک از راوی‌ها با دیگری متفاوت است و مثال بارز آن، 9S می‌باشد که ممکن به چابکی و تنومندی دیگر همراهانش نباشد اما قابلیت هک کردن و نفوذش در سیستم‌ها، به وی یک مزیت بزرگ را هدیه می‌کند. همانند هر نقش‌آفرینی دیگری، با طیف وسیعی از سلاح‌های مختلف و قابلیت ارتقای آن‌ها نیز روبه‌رو هستیم که به وسیله جمع‌اوری متریال‌های خاصی ممکن می‌شود. همچنین بخشی در بازی وجود دارد که به شما قابلیت شخصی‌سازی چیپ‌‌های مورداستفاده در بدن مکانیکی‌تان را می‌دهد و به واسطه آن می‌توانید Buff های مختلفی را به خود اضافه کنید.

همچنین ما با ماموریت‌های جانبی هم مواجه خواهیم شد که تعدادشان بسیار زیاد است اما مشکلاتی همچون خشکی و عدم جذابیت رنج می­برند، طوری که بازیکن از انجام ‌آن‌ها منصرف شده و دیگر به سراغ آن‌ها نمی‌رود، اما این مورد چندان نگران کننده نیست زیرا که ماموریت‌های اصلی بازی به خودی‌خود دارای عمق و زیبایی بسیار بوده و بازیکنان از عدم وجود سایدکوئست‌های خوب عذابی نخواهند برد.

ویرانه‌ای بهشتی

مطمئنا چیزی که بسیاری امروزه می‌خواهند، علاوه بر یک داستان غنی، گیم‌پلی سرگرم کننده و شخصیت‌پردازی خوب، یک گرافیک و طراحی بصری مناسب به همراه پاره‌ای از قطعات موسیقی زیباست. چیزی که Automata شاید در آن در درجه استادی باشد. بسیاری نگران یکنواختی محیط‌های آن بودند که باید گفت دیگر نیازی به نگرانی نیست، ما در بازی با چندین منطقه مختلف اعم از مناطق ویرانه شهری، جنگل‌های انبوه و یا یک صحرای بزرگ و سوزان روبه‌رو هستیم هریک به همراه قطعه‌ای فوق العاده زیبا و استادانه که تمام وجود شمارا با خود به قلب دنیای این عنوان برده و نوعی آرامش عجیب به شما دست می‌دهد که نظیرش را در بین عناوین امروزی بسیار بسیار کم خواهید یافت.

بازبینی تصویری:

نکات مثبت

داستان فوق غنی

شخصیت پردازی زیبا و فراموش نشدنی

گیم‌پلی زنده، سریع و شگفت‌آور

گرافیک بصری جذاب به همراه موسیقی‌ای استادانه ساخته شده

نکات منفی

ماموریت‌های جانبی خشک و زننده

سخن اخر

بعد از موفقیت اندک نسخه پیشین، بسیاری امید زیادی به نسخه جدید نداشتند و حتی آن‌هایی که نسبت به Automata خوش‌بین بودند نیز انتظار چیزی بزرگ در سطح ژانر اکشن را نداشتند اما بعد از عرضه رسمی، به همه ثابت شد که NieR: Automata نه تنها یک بازی فوق‌زیبا، سرشار از معانی غنی و عمق نسبتا زیاد است بلکه به یکی از تجارب ناب و کم‌یاب نسل 8 هم نیز تبدیل شده است. گیم‌پلی زنده و پویا در کنار روایتی عاطفی و گستره‌ای از زیبایی‌های گرافیکی و صوتی، به شما تجربه‌ای تک و فراموش نشدنی را ارائه خواهد داد.

Verdict

After NieR’s slight success, many lost their hope about the second installment of this series. Even those who believed in Automata’s success, didn’t expect much, but after being officially released, Automata proved itself to many, that not only it is quite the masterpiece that everyone was waiting for, but also a rare experiece with deep and emotional meaningin it. A fresh and stylish gameplay along with dynamic and beautiful graphics and a massive deep, unique storytale that will deliver you an enjoyable and unforgettable journey through a metalic dystopian world

Score: 9.5 – PC Version

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *