نقد و بررسی Pyre

“به قلم سید محمدرضا مجاب”

“دوست من، دیگر مهم نیست چه کسی بوده‌ای یا چه کاری انجام داده‌ای. اینجا، همه‌ی ما به یک اندازه «هیچ» هستیم.”

سوپرجاینت گیمز یکی از متفاوت‌ترین استودیوهای مستقل بازی‌سازی‌ست. عناوین آنها آنقدر منحصر‌به‌فرد و امضادار است که حتی بدون اطلاعات قبلی می‌شد حدس زد که Pyre را همان سازندگان Bastion و Transistor ساخته‌اند. اما Pyre، صرفا یک بازی مستقل تحسین‌برانگیز نیست؛ سازندگان یک قدم رو به جلو نهاده و کاری کرده‌اند که شاید نه فقط در بین بازیهای پرهزینه و پرسروصدا، بلکه میان عناوین مستقل و برمبنای خلاقیت نیز به شدت نایاب است: خلق یک سبک جدید در گیم پلی.

در یک دنیای فانتزی، گیمر در نقش یک تبعیدی از کشور بزرگ Commonwealth قرار می‌گیرد. خسته از سفر تبعید، با 3 نقابدار برخورد خواهید کرد که شما را به جمع خود راه می‌دهند. بازی به آرامی شروع به توصیف دنیای پیرامون و وضعیت فعلی می‌کند، در Downside (محل تبعیدی‌ها) افرادی بسیاری حضور دارند که به دلایل مختلفی تبعید شده‌اند و بعضا سالهاست که اینجا مانده‌اند. و تمامی آنها یک هدف دارند: رهایی از تبعید و بازگشت به زندگی سابق خود. رسیدن به این هدف، تنها از طریق برقراری مراسم‌هایی خاص (که در بازی Rite نامیده می‌شوند) ممکن است. با دانستن این هدف، و برای رسیدن به آزادی، با دوستان جدید خود همراه خواهید شد، که خود را گروه Nightwings می‌نامند.

گیم‌پلی در Pyre به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. بخش اول، سفر به سرزمین‌های مختلف برای انجام Rite هاست. در طول این مسیرها، با تبعیدی‌های دیگری آشنا می‌شوید که بعضی از آنها به گروه شما می‌پیوندند. این بخش از گیم‌پلی عملا مشابه با عناوین Visual Novel است: ورود به هر منطقه‌ی جدید با توصیفات بازی همراه می‌شود، شخصیت‌های مختلف به گپ‌و‌گفت با شما (و با یکدیگر) می‌پردازند و بعضا فرصت انتخاب دیالوگ را نیز خواهید داشت.

بیش از دو-سوم زمان بازی همین روند کند و آهسته را دارد و شاید همان ابتدا حس کنید که آیا فروریختن این‌همه دیالوگ بی‌پایان بر سر گیمر باعث خسته‌کننده‌شدن بازی نخواهد شد؟ اما دو عامل است که نه تنها مانع ضربه زدن این روند به جذابیت بازی می‌شوند، بلکه آنرا به یک نقطه‌ی قوت تبدیل می‌کند: شخصیت‌پردازی در Pyre بسیار سطح بالاست، و جلوه‌های بصری فراتر از حد تصورند. بازی در ایجاد حس علاقه به شخصیت‌ها و انتقال احساسات به گیمر بسیار موفق عمل می‌کند. اما این پایان کار نیست، تیر خلاص زمانی شلیک می‌شود که وارد بخش دوم گیم‌پلی ‌شوید: Riteها.

توصیف سیستم مبارزات در Pyre واقعا سخت است. شاید نزدیک‌ترین مثال، ترکیبی از فوتبال آمریکایی و بسکتبال باشد! در هر Rite، دو تیم 3 نفره مقابل هم قرار می‌گیرند که هدف آنها، رساندن یک توپ درخشان به حلقه‌ی تیم مقابل (که Pyre نامیده می‌شود) است. با هر بار برخورد توپ با حلقه‌ها، شعله‌های آنها ضعیف‌تر می‌شوند و خاموش‌شدن حلقه به معنای پیروزی تیم حریف است. گیم‌پلی بازی بسیار نوآورانه، متفاوت و لذت‌بخش است، اگر بتوانید در چند ساعت اول با پیچیدگی آن و سردرگمی خودتان کنار بیایید! بازی در ابتدا ممکن است به شدت گیج‌کننده و نامفهوم به نظر برسد و حتی بخش آموزشی نیز کمک چندانی نمی‌کند.

به همین دلیل یک بخش تمرینی در بازی وجود دارد که بسیار هوشمندانه قرارداده شده تا بازیکنان به کسب تجربه بپردازند. هر شخصیتی که به گروه شما می‌پیوندد، عملا یک کلاس جدید را به بازی وارد می‌کند و قراردادن شخصیت‌های مختلف کنار یکدیگر باعث ایجاد تفاوت‌های فراوان در گیم‌پلی خواهد شد. البته مقایسه‌ی بازی با مسابقات ورزشی آنچنان هم بیراه نیست، زیرا بازی یک گزارشگر هم دارد؛ که با تمام توان سعی می‌کند روی اعصابتان رژه برود! صحبت‌های او با توجه به وقایع بازی تغییر می‌کند و هویتش یکی از نکات جالب داستانی است.

موفقیت بزرگ Pyre علاوه بر خلق یک گیم‌پلی نوآورانه، ارتباط موثر بخش‌های مختلف بازی با یکدیگر است. بعد از اتمام هر Rite می‌توانید در واگن خود شاهد عکس‌العمل همراهانتان به وقایع آن روز باشید، یا اطلاعات جدیدی در مورد آنها و گذشته‌شان کسب کنید. تعامل بین شخصیت‌ها صرفا به چند دیالوگ ساده ختم نمی‌شود، مثلا Jodariel حاضر نیست با Pamitha در مبارزه شرکت کند زیرا نژادهای آنها سالیان سال دشمن خونی بود‌ه‌اند. همینطور انتخابهای شما تاثیرات واضحی در Rite پیش رو دارند و ممکن است باعث کاهش یا بهبود عملکرد گروه شوند. بازی کاری می‌کند که حتی کوچکترین انتخابها نیز برایتان مهم باشد، زیرا در مبارزه‌ی پیش‌رو تاثیرگذار خواهد بود.

اتمام بخش داستانی Pyre حدودا 20 ساعت به طول می‌انجامد. از اواسط بازی، دیگر محیط جدیدی معرفی نمی‌شود و روند بازی بر مبنای گشت‌و‌گذار در همان محیطهای قبلی و انجام Riteهای مختلف برای رسیدن به Liberation Rite و آزاد کردن دوستانتان خواهد بود. اینجاست که بازی اندکی در ورطه‌ی تکرار می‌افتد و دیگر آن روند سورپرایزکننده و مرموز را نخواهد داشت. همچنین پس از آزاد شدن هر شخصیت، او از گروه شما جدا شده و به Commonwealth برمی‌گردد و تنوع گیم‌پلی کاهش می‌یابد. در حقیقت، مدت زمان طولانی بازی مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ زیرا با توجه به قیمت 20دلاری Pyre ارزش آن به شدت بالاست، اما یکنواخت شدن بازی را نیز به همراه دارد.

بازبینی تصویری:

Jodariel (سمت راست) یکی از بهترین شخصیت‌های بازی‌ست که ظاهری مشابه با نژاد Varl از The Banner Saga دارد

نقشه‌ی شما در بازی، ستارگان آسمان هستند.

فروشنده‌ی بازی موجود بسیار بامزه‌ای‌ست که هنگام خرید شما با موسیقی بازی همخوانی می‌کند!

به تغییر محیط دقت کنید!

Skill Tree هیچکدام از شخصیت‌ها مشابه هم نیست.

 

گرافیک هنری Pyre شگفت‌انگیز است!

نکات مثبت

گیم پلی بازی، یک خلاقیت به تمام معناست!

ارتباط موثر بخش‌های مختلف بازی باهم

شخصیت‌پردازی‌های به‌یادماندنی

رقیبی برای گرافیک هنری بازی نمی‌توان فرض کرد!

The Lone Minstrel و موسیقی‌هایش

مدت زمان و ارزش تکرار بازی به نسبت قیمت آن بسیار بالاست

نکات منفی

تکراری‌شدن روند بازی از اواسط آن

مشکلات جزئی در کنترل بازی

بخش Versus Mode، فاقد قابلیت آنلاین است

سخن آخر

Pyre نه تنها یکی از بهترین عناوین مستقل این نسل است، بلکه باید موجب فخر سازندگان و علاقه‌مندان به این عناوین باشد. تیم 12 نفره‌ی سوپرجاینت گیمز کاری را انجام داده که صدها نفر و با میلیون‌ها دلار بودجه قادر به انجامش نیستند. Pyre بدون هیچ سروصدای خاصی، عملا یک ژانر جدید خلق کرده که نه تنها مکانیزم ها و المان‌های جدیدی دارد، بلکه با بخش‌های دیگر بازی نیز توازن مناسبی برقرار می‌کند. باید گفت که از همین الان، انتظار‌کشیدن برای بازی بعدی آنها سخت شده است!

Verdict

Pyre is not only one of the best indie games of the current generation, but also is the pride of it’s developers and fans. The small team of 12 persons, which we know it by the name of SuperGiant Games, have done something that thousands of people with millions of dollars cannot do. Without any fuss or hype, Pyre has created a new genre which not only has new mechanics and features, but also provides a good balance with other parts of the game. It has to be said that the wait for their next game has become harder now!

Score: 9 – PC Version

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *