زمانی بود که رتبه نخست سهم بازار پی سی به کمپانی اچ‌پی اختصاص داشت. اما در حال حاضر این جایگاه را لنوو تصاحب کرده و اچ پی در رتبه دوم قرار گرفته است. این شرکت با عرضه ی محصولات خوب و با کیفیتی که روانه بازار می کند نگاه بسیاری را متوجه خود ساخته است. محصولات اچ پی دارای رده قیمت های بسیار مناسبی هستند و  از این رو با استقبال گسترده ای روبرو می شوند. یکی از این محصولات، لپ تاپ میان رده ی Pavilion 15 P062 است که علاوه بر قیمت بسیار مناسب از کیفیت خوبی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم با نگاهی جزئی تر، این لپ تاپ را مورد برررسی قرار دهیم.

طراحی

P062 اچ پی از طراحی زیبایی بهره می برد و در رنگ های بسیار متنوعی عرضه شده که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. برای جنس بدنه این لپ تاپ یک نوع پلاستیک محکم در نظر گرفته شده که دارای روشکی مات می باشد. انحناهای موجود در گوشه های دستگاه در کنار طراحی راه‌ راه بدنه، جلوه بسیار خاصی به ظاهر لپ تاپ بخشیده است.

در نمای روبرو شاهد یک نمایشگر ۱۵ اینچی و یک صفحه کلید یکپارچه هستیم که به همراه تاچ پد بسیار ساده دستگاه، خودنمایی می کنند.

شاید دو مورد از نکات منفی در مورد ظاهر لپ تاپ ضخامت زیاد و وزن ۲.۲۷ کیلوگرمی آن باشد که حمل و نقل دستگاه را با مشکل روبرو می کند. البته این میزان وزن و ضخامت برای یک لپ ‌تاپ ۱۵ اینچی و قدرتمند دارای درایو اپتیکال DVD-RW مناسب است و نباید از آن انتظار یک اولترابوک‌ را داشت.

در هر دو طرف دستگاه درگاه ‌های ورودی دیده می شوند که در سمت چپ، ورودی جریان برق برای شارژ باتری و تامین انرژی دستگاه، چراغ نشانگر LED شارژ، جک اترنت، خروجی HDMI، دو درگاه USB 3.0 و درگاه کارت ریدر چند به یک، جای داده شده اند.

در بخش سمت راست نیز، درایو DVD-RW، شیار قفل Kensington، درگاه هدست، یک درگاه USB 2.0 و دو چراغ نشانگر فعالیت پاور و HDD تعبیه شده اند.

اچ پی برای اتصال نمایشگر به کیبورد، از دو لولای مجزا در طرفین استفاده کرده است که فضای بین آنها خالی است. شاید در ابتدا تصور کنید که استحکام این لولاها کافی نباشد اما اینطور نیست و در هنگام باز و بسته کردن درب، نمایشگر پایدار  باقی می‌ماند.

بلندگوی دستگاه نیز در قسمت بالای صفحه کلید قرار گرفته که دارای ابعادی بزرگ و عجیب است اما صدایی واضح و رسا تولید می کند.

صفحه نمایش

پاویلیون P062 دارای یک صفحه‌ی نمایش ۱۵.۶ اینچی است که از نسبت تصویر ۱۶ به ۹ و رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل بهره مند است. شاید نکته منفی درمورد این صفحه نمایش رزولوشن پایین آن باشد که با توجه به اندازه ی ۱۵.۶ اینچی، چندان قابل قبول نیست.

میزان روشنایی نمایشگر نیز چندان مطلوب نیست و برای دیدن محتوای صفحه نمایش در محیط ‌های پرنور، باید مقدار روشنایی آن را در بالاترین حد خود تنظیم کرد.

اگرچه تمام این موارد نقاط ضعف محسوب می شوند اما باید گفت برای یک محصول میان رده تقریبا قابل قبول است.

اسپیکر

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، جایگاه بلندگوی دستگاه در قسمت بالای صفحه کلید در نظر گرفته شده است. یکی از نکات جالب توجه در مورد سیستم صوتی این لپ تاپ، مشاهده‌ی نام بیتس در منتهی الیه سمت راست بخش کیبورد و در سمت راست بلندگوی لپ‌تاپ است که با وجود تصاحب کمپانی بیتس توسط اپل، کماکان قرارداد همکاری بین آنها و اچ‌پی در توسعه‌ی بلندگوهای لپ‌تاپ ادامه دارد. صدای خروجی بلندگوهای تعبیه شده بسیار بلند است اما نکته منفی آن کاهش وضوح صدا به هنگام بالا بردن مقدار صدای بلندگوست.

صفحه کلید و تاچ پد

کیبورد P062 به گونه ای طراحی شده است که کلیدهای آن بسیار نرم و دارای عمق کمی هستند. این نوع طراحی احتمالا برای افرادی که بیشتر کارشان تایپ کردن بوده، خوشایند نباشد. اما فاصله‌ی بین کلیدها و ارتفاع آن‌ها بسیار خوب در نظر گرفته شده است و در زمان تایپ کردن مشکلی به وجود نخواهد آمد. همچنین طراحی جزیره‌ای کلیدها باعث می‌شود تا مایعات و گرد و غبار نتوانند به راحتی وارد دستگاه شوند.

نکته عجیب در طراحی صفحه کلید، طرز قرار گرفتن دکمه‌های جهت یابی است که ممکن است کاربر را به زحمت بیاندازد. همچنین فقدان کلیدهای Scroll Lock و Pause/Break نیز ممکن است مشکل ساز شود زیرا برخی کاربران به آنها احتیاج خواهند داشت.

تاچ‌پد لپ‌تاپ نیز بسیار بزرگ در نظر گرفته شده و فضای کافی برای استراحت‌ را از دست ‌های کاربر سلب می‌کند اما وسعت آن به مانور راحت انگشتان کمک می کند. متاسفانه لمس این بخش در بعضی مواقع خیلی درست عمل نمی کند و از دقت کافی برخوردار نیست.

نرم افزار

لپ تاپ P062 اچ پی به صورت پیش فرض به سیستم عامل لینوکس مجهز بوده و فاقد رابط کاربری است. خریداران می توانند در صورت تمایل با دریافت DVD ویندوز، این سیستم عامل را بر روی لپ‌تاپ خود نصب کنید و از نرم‌افزار‌های مایکروسافت بهره‌مند شوند. گفتنی است اچ پی یک دیسک حاوی درایورهای مورد نیاز را به همراه دستگاه ارائه می دهد تا کاربران مشکلی برای نصب ویندوز نداشته باشند.

بازده و عملکرد

P062 به یک پردازنده اینتل Core i5 مجهز شده است که در کنار یک پردازشگر گرافیکی مستقل و مقدار زیادی از حافظه رم، توانسته از نظر عملکرد کلی در رتبه بالاتری از هم رده های خود قرار گیرد.

Pavilion 15 مجهز به چهارمین نسل پردازنده‌های Core i5-4210U شرکت اینتل می باشد که هر چهار هسته پردازشی آن با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز، مدیریت عملکرد و بازده دستگاه را به دوش می‌کشند.

قدرت پردازنده به کار گرفته شده از پس تمامی کارهای روزانه کاربر برمی آید و در مواقعی نیز نرم افزارهای سنگین را بدون هیچ مشکلی اجرا می کند. این پردازنده با گرافیک HD 4400 اینتل مجتمع شده اما کمپانی اچ‌پی گرافیک جداگانه GeForce 840M انویدیا را نیز به همراه ۲ گیگابایت حافظه اختصاصی بر روی محصول خود ارائه داده است.

با وجود حافظه رم ۶ گیگابایتی و ۱ ترابایت دیسک سخت، کاربر تا مدت ها نیازی به ارتقای مقدار حافظه‌ های دستگاه نخواهد داشت.

عملکرد دستگاه به گونه ای است که در هنگام وب‌گردی و یا باز کردن چندین پنجره در مرورگر، باز کردن نرم‌افزار‌ها، دیدن ویدیو، شنیدن موسیقی و ایجاد محتوا، کاربر با هیچ مشکلی رو به رو نخواهد شد.

باتری

شاید بتوان گفت که بخش باتری P062­ یکی از نقاط قوت های آن محسوب می شود. عملکرد باتری این دستگاه با وجود میان رده بودن آن بسیار خوب و تقریبا در حد اولترابوک‌ها است. در صورتی که تنها کارهای روزمره با لپ تاپ انجام شده و نرم افزارهای سنگینی با آن اجرا نشوند، باتری می تواند تا ۴ ساعت کامل کابر را همراهی کند.

در یک آزمایش با پخش مداوم یک فیلم استاندارد، خاموش نمودن تمام اتصالات همانند وای‌فای و تنظیم نور صفحه نمایش بر روی مقدار ۵۰ درصد، پاویلیون ۱۵ اچ‌پی توانست حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام بیاورد که این میزان شارژدهی برای یک محصول میان رده بسیار خوب ارزیابی می شود.

سخن آخر

با بررسی لپ‌تاپ Pavilion 15 P062 دیدیم که این محصول میان رده، دستگاهی بسیار مناسب برای مصارف کاری و دانشجویی می باشد. درواقع این لپ تاپ با داشتن طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب، عمر باتری مناسب، درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی، پردازنده قدرتمند، حافظه رم بالا، دیسک سخت با حجم ۱ ترابایت، کارت گرافیک مجزا و اسپیکرهای قدرتمند، می تواند گزینه ای بسیار مناسبی برای خرید کاربران باشد البته اگر رزولوشن پایین نمایشگر مورد مهمی برای آنها نباشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *