همه ما کمپانی لنوو را با محصولات متنوع آن به ویژه لپ تاپ های با کیفیت و بسیار پرکاربرد این شرکت می شناسیم. لنوو به تازگی یکی از جدیدترین و برترین سری لپ‌تاپ‌های تبدیل‌پذیر خود با نام یوگا ۹۰۰ را معرفی نموده است که درواقع راه مدل یوگا ۳ پرو را ادامه می دهد. یقینا می‌توان Yoga 9000 را بهترین و قوی‌ترین مدل یوگا دانست که البته در مقایسه با نسل قبل خود اندکی ضخیم تر و سنگین تر است اما از پردازنده قوی تر و باتری بهتری برخوردار است.

طراحی

یوگا ۹۰۰ از طراحی بسیار زیبایی بهره می برد و فرق چندان محسوسی با یوگا ۳ پرو ندارد. البته این لپ‌تاپ ۱۳ اینچی، دارای وزنی معادل ۳۰۰ گرم و ضخامتی برابر با ۱۵ میلی‌متر است که در مقایسه با یوگا ۳ کمی ضخیم تر و سنگین تر می باشد. با این حال به عنوان یکی از سبک ترین و باریکترین لپ تاپ های هیبریدی بازار تلقی می شود.

بدنه یوگا ۹۰۰ دارای یک روکش مات است تا ردی از اثرانگشت بر روی آن باقی نماند. لنوو همچنین برای بدنه محصول خود رنگ های مختلفی را در نظر گرفته است که رنگ نمادین این سری یعنی نارنجی، هنوز هم به‌عنوان یک انتخاب وجود دارد.

به منظور اتصال نمایشگر و صفحه کلید از نوع خاصی لولا با نام «Watchband» استفاده شده است که بسیار شبیه به بند فلزی ساعت‌های مچی می باشد. قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه ای این لولا بسیار جالب است و تغییر حالت دستگاه از لپ‌تاپ به تبلت، را ممکن می سازد.

در لبه سمت چپ دستگاه شاهد یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB Type-C هستیم. درواقع خبری از درگاه HDMI نیست و برای گرفتن خروجی تصویر، باید مبدلی برای USB Type-C پیدا کنید. یوگا ۹۰۰، همچنین درگاه اتصال به آداپتور برق نداشته و باید از طریق درگاه USB 2.0 عملیات شارژ دستگاه انجام شود.

در سمت راست هم شاهد کلید پاور با نور سفید رنگ، یک دکمه کوچکِ راه اندازی نرم افزار بازیابی OneKey و یک دکمه مخصوص روشن و خاموش کردن چرخش درب سیستم، هستیم.

زیر لپ‌تاپ، دو بلندگوی استریو در نظر گرفته شده است که داخل بدنه مخفی شده‌اند. این دو بلندگو، صدای بلند و شفاف و بدون اعوجاجی تولید می‌کنند و برای گوش‌کردن به موسیقی یا تماشای فیلم کاملا مناسب‌اند.

نمایشگر

در حال حاضر بسیاری از تبلت‌های رده بالای بازار از نمایشگرهای فوق‌العاده‌ای برخوردارند که رنگ‌ها را همانند یک پالت نقاشی به نمایش می گذارند. با توجه به اینکه یوگا ۹۰۰ نیز در بسیاری از مواقع به عنوان یک تبلت مورد استفاده قرار می گیرد، لنوو تمرکز خاصی بر نمایشگر محصول خود داشته است. لنوو برای لپ تاپ هیبریدی خود از یک نمایشگر LCD که از فناوری IPS و دقت ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل بهره می برد، استفاده کرده است. اندازه نمایشگر، ۱۳ اینچ در نظر گرفته شده که در هر اینچ آن، نزدیک به ۲۷۵ پیکسل جای داده شده است. با این خصوصیات تصاویر بسیار دقیق و شفاف نمایش داده می شوند و تجربه بسیار دلنشینی را در هنگام تماشای تصویر و یا فیلم، در اختیار کاربر قرار می دهند.

نمایشگر لمسی یوگا ۹۰۰، توسط یک لایه شیشه‌ی گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود که چیزی شبیه به نمایشگر گوشی گلکسی S7 سامسونگ است.

صفحه نمایش در نظر گرفته شده رنگ‌ها را به صورت بسیار طبیعی و زنده به نمایش می گذارد. البته روشنایی نمایشگر در حد قابل قبولی نیست و ممکن است در زیر نور آفتاب، کار کردن با آن، اندکی با مشکل روبرو شود.

صفحه کلید و تاچ پد

صفحه کلید یوگا ۹۰۰ همانند همان نمونه ی نسل گذشته خود می باشد و تمام سطح آن را یک ماده کشسان مانند، به همراه علایم نارنجی رنگ بر روی کلید ها و صفحه کلید لمسی، فرا گرفته است. البته این صفحه کلید دارای شش ردیف کلید یعنی یک ردیف بیشتر می باشد که ردیف بالا موجب افزایش فضای کلیدهای پایینی شده شده و برخی تنظیمات مثل صدا و نور بدون فشرده شدن کلید fn انجام می شود. بسیاری از کلید ها، نظیر Tab ،Caps Lock، کلید Shift سمت راست و کلید Backspace، بسیار کوچک طراحی شده که برخی از مواقع موجب اشتباه فشرده شدن آنها می شود.

طراحی کلیدها دارای همان طرح خمیده‌ی انحصاری لنوو با نام AccuType بوده و به صورت جزیره‌ای و جدا از هم چیده شده‌اند. لنوو همچنین نور پس‌زمینه‌ی دومرحله‌ای نیز برای کیبورد در نظر گرفته که با نگه‌داشتن کلید Fn و فشردن کلید Space فعال می‌شود.

تاچ‌پد در نظر گرفته شده برای یوگا ۹۰۰ نیز بسیار کوچک است با این وجود دارای عملکردی بی‌عیب و نقص می باشد. فرمان‌ها با دقت بالا و بدون وقفه شناسایی می‌شوند و از یک سری دستورات چندلمسی نیز پشتیبانی می‌ شود. دو کلید چپ و راست تاچ‌پد در بدنه مستتر شده‌اند که متاسفانه این دو کلید هم، وضعیتی مشابه با وضعیت کلیدهای کیبورد دارند.

نرم افزار

لپ تاپ یوگا ۹۰۰ به صورت پیش فرض از ویندوز ۱۰ بهره می برد. از مهمترین برنامه هایی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده می توان به نرم افزار SHAREit اشاره داشت که کابر می تواند توسط آن، انتقال و دریافت فایل های مورد نظرش را از رایانه های شخصی دیگر و یا دستگاه های تلفن همراه انجام دهد.

سخت افزار و عملکرد

اساسی‌ترین تغییر در ساختار این محصول، استفاده از نسل جدید پردازنده‌های مرکزی اینتل با نام Skylake است که نسبت به نسل قبل توان کاری بیشتر، مصرف انرژی کمتر و در نتیجه راندمان بسیار بالاتری دارد. به همین دلیل علاوه بر کارایی و سرعت، میزان نگهداری شارژ باتری هم افزایش پیدا کرده و در شرایط تماشای ویدئو به ۹ ساعت رسیده که نسبت به Yoga 3 Pro دو ساعت بیشتر است.

لپ تاپ یوگا ۹۰۰ به یک پردازنده a dual-core 2.5GHz Core i7-6500U، رم هشت گیگابایتی، یک درایو ۲۵۶ گیگابایتی، مجهز است که می توان تا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی آن را ارتقا داد.

درواقع این محصول از نسل ششم پردازنده‌های قدرتمند Core i5 و Core i7 استفاده می‌کند که برای کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی، مدل‌های کم‌مصرف (ULV) این پردازنده‌ها انتخاب شده اند.

این پردازنده‌ها گرمای زیادی تولید نمی‌کنند و این موضوع سبب می شود تا دمای قسمت‌های مختلف بدنه، به هنگام انجام محاسبات سنگین، گرم و آزاردهنده نشود.

با وجود اینکه اکثر لپ‌تاپ‌های باریک و سبک از سیستم‌های خنک‌ کننده‌ی بدون فن استفاده می کنند، یوگا ۹۰۰ از دو فن کوچک بهره می برد که هوای خنک را از کف لپ‌تاپ مکش کرده و پس از عبور از روی قطعات داخلی، از لابه‌لای لولا، خارج می‌کنند.

یوگا ۹۰۰ دستگاه فوق‌العاده سریعی است اما باید گفت که تمامی مدل‌های آن از تراشه‌های گرافیکی یکپارچه استفاده می‌کنند، بنابراین به اجرای بازی‌های سنگین نباید امیدی داشته باشید.

با این لپ تاپ در استفاده از برنامه های کروم، Slac ،Skype ،Spotify و نه عدد پنجره باز مرورگر اینترنتی، با هیچ گونه مشکلی روبرو نخواهید شد.

بارگذاری ویندوز نیز بسیار سریع است و تقریبا پانزده ثانیه طول می کشد تا ویندوز بارگذاری شود.

باتری

شرکت لنوو کارکرد باتری ۶۶Wh مدل یوگا ۹۰۰ را هشت تا نه ساعت اعلام می نماید. در یک بررسی، که روشنایی لپ تاپ بر روی مقدار ۶۵% تنظیم شده و یک ویدیو با کیفیت بالا به طور مداوم در حال پخش بود، باتری دستگاه توانست تا نه ساعت و سی و شش دقیقه دوام آورد، که دو ساعت بیشتر از مدل Yoga 3 Pro است. می توان گفت عملکرد باتری این محصول در حد بسیار خوبی ارزیابی می شود اما باز هم در مقایسه با رقبایی همچونSurface Book یا HP Spectre x360 عملکرد ضعیف تری دارد.

.۰۰

سخن آخر

یوگا ۹۰۰ به طرز قابل ملاحظه ای نازک و سبک است، با این حال قادر به ارائه عملکردی بالا و سریع و همچنین طول عمر بالای باتری شده است. اگر چه ایرادهای جزئی نیز دیده می شود اما می توان گفت این محصول یقینا برترین لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر شرکت لنوو تا به امروز است. مواردی همچون روشنایی کم نمایشگر، فضای کم برای حرکت کلیدهای کیبورد، زمان زیاد مورد نیاز برای شارژشدن باتری و محدود بودن درگاه ها از جمله کمبودهایی است که در یوگا ۹۰۰ با آن روبرو هستیم که با در نظر گرفتن مزیت های آن قابل چشم پوشی است. این لپ تاپ با بهره بردن از بدنه‌ی فوق‌العاده باریک، سبک و خوش‌ساخت، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای نمایشگر و تبدیل به تبلت، نمایشگر دقیق و باکیفیت، عملکرد سریع و سیستم‌خنک‌کننده‌ی بهینه و کم‌صدا، یکی از محصولات موفق لنوو و بازار لپ تاپ ها به شمار می آید و می تواند گزینه بسیار خوبی برای کاربران محسوب شود.

vitrino

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *