کمپانی ایسر یک بار دیگر با معرفی لپ تاپی ارزشمند، توانسته است گام موفقی در بازار بسیار رقابتی این دستگاهها بردارد. این شرکت محصولی تولید نموده است که در کنار رده قیمتی بسیار مناسب از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

در این مقاله قصد داریم یکی از محصولات این کمپانی با نام Aspire E 15 که ارزش خرید بالایی داشته و دارای ظاهر و مشخصات فنی متناسب با قیمت خود می باشد، را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی

یکی از مواردی که در طراحی Aspire E 15 بسیار قابل توجه است، ظاهر مناسب، وزن نسبتا کم و ضخامت بسیار قابل قبول آن با وجود درایو نوری می باشد. این ویژگی سبب شده تا این دستگاه با قیمت بسیار مناسب، ارزش خرید بسیار بالایی داشته باشد زیرا وزن و ضخامت کم از جمله ویژگی هایی است که در هر لپ تاپی دیده نمی شود. این محصول با وجود نمایشگر ۱۵ اینچی و درایو نوری حدود ۲٫۳۹ کیلوگرم وزن دارد که باتوجه به اندازه صفحه نمایش و رده قیمتی آن، وزن قابل قبولی است. البته ناگفته نماند اگر قرار است لپ تاپ خود را مدام به همراه داشته و حمل کنید، بهتر است نمونه ی سبکتری خریداری کنید.

در لبه سمت چپ دستگاه شاهد جک اترنت، خروجی HDMI، سه درگاه USB 3.0 و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون هستیم که تقریبا تمام نیازهای کابران را در بر می گیرند. در سمت راست نیز درایو نوری DVD-RW قرار گرفته است که هنوز هم برای بسیاری از کاربران پرکاربرد است.

درگاه کارت حافظه و LED نشانگر شارژ هم در بخش پایین تاچ‌ پد و در لبه ‌های دستگاه، جای داده شده اند.

برای ساخت اطراف تاچ‌پد و صفحه کلید از پلاستیک مات بهره گرفته شده است که کیفیت بالایی دارد و به هیچ عنوان چربی‌ها و اثرات انگشت را به خود جذب نمی‌کند . بدنه ی لپ‌ تاپ نیز تماما از جنس پلاستیک ساخته شده که روی آن به صورت هاشوردار و زیبایی طراحی شده است.

برای این لپ تاپ دو لولا در نظر گرفته شده که در دوطرف دستگاه تعبیه شده است. ابعاد این لولاها نسبت به ابعاد بزرگ دستگاه کمی کوچک به نظر می‌رسد که ممکن است در هنگام باز و بسته کردن درب، متوجه ناپایداری آن بشوید.

اسپیکرهای دستگاه نیز در قسمت پایین آن جای داده شده است که بدلیل محل قرارگیری شان از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و برای تماشای فیلم و گوش نواختن به موسیقی خیلی مناسب نمی باشند.

در مجموع باید گفت بخش طراحی Aspire E 15 با توجه به رده قیمتی آن بسیار قابل قبول است و بسیار ساده و زیبا در نظر گرفته شده است.

نمایشگر

Aspire E 15 از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل و نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بهره می برد که با یک روکش براق پوشیده شده است.

وجود این روکش براق و روشنایی پایین صفحه نمایش باعث شده تا در شرایط نوری زیاد، عملکرد نمایشگر پایین باشد.

با توجه به پنل نوع TFT نمایشگر زاویه دید نیز آنطور که انتظار می رود قابل قبول نیست. رزولوشن صفحه هم خیلی مطلوب نیست اما با توجه به بازه قیمتی آن، مناسب است.

درواقع بخش نمایشگر این لپ تاپ یکی از نقطه ضعف های محصول به شمار می رود که نسبت به دیگر بخش های آن ضعیف تر عمل می کند.

صفحه کلید و تاچ پد

صفحه کلید جزیره‌ ای کاملِ Aspire E 15 به همراه بخش مختص ارقام، بسیار مناسب عمل می کند و انجام تایپ بر روی آن نسبتا راحت است. تمامی کلیدهای کاربردی در این صفحه کلید جای داده شده‌ و تمامی کلیدها از عمق بسیار مطلوبی برخوردار هستند. یکی از مشکلاتی که در این بخش دیده می شود، تعبیه دکمه‌ی پاور در قسمت بالایی و سمت راست آن است که ممکن است در شرایط مختلف به صورت تصادفی فشرده شود.

تاچ‌ پد دستگاه نیز در یک اندازه بزرگ به همراه دو کلید سمت راست و چپ طراحی شده است. شاید یکی از مشکلاتی که اندازه بزرگ تاچ پد به وجود می آورد این باشد که در حین تایپ با صفحه کلید، فضای کافی برای استراحت‌ دست‌ های کابر وجود نداشته باشد.

اما مزیت آن در دسترس قرار دادن فضای بزرگی برای حرکت انگشتان کاربر می باشد که بسیار حائز اهمیت است. این تاچ پد از ژست‌ های حرکتی برای استفاده‌ی بهینه ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند و دقت قابل قبولی دارد.

نرم افزار

Aspire E 15 بدون هیچ سیستم عامل پیش فرضی عرضه شده است و کاربر باید با تهیه‌ی دی‌وی‌دی ویندوز، سیستم عامل مورد نظر خود را بر روی آن نصب نماید. برای بررسی دقیق تر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ را بر روی آن نصب کردیم که خوشبختانه درایورهای لپ تاپ تحت این ویندوز به خوبی کار کردند.

سخت افزار و عملکرد

لپ تاپ Aspire E 15 از پردازنده‌ی Core i5، کارت گرافیکی مستقل و حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی، بهره می برد که منجر به عملکرد خوب آن شده است. همانطور که می دانید یکی از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در انتخاب یک لپ ‌تاپ، نحوه ی عملکرد آن در انجام برنامه ها و اجرای بازی‌ها است.

در این لپ تاپ پردازنده‌ ای قوی به کار گرفته شده است که هسته‌ های آن در فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی کار می‌کنند و به خوبی از عهده اجرای نرم‌افزارهای نیمه سنگین و کارهای روزانه کابر برمی آید.

پردازنده‌ی گرافیکی این لپ‌تاپ نیز Nvidia GeForce GTX 920M با دو گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی است که می‌تواند نیازهای یک کاربر عادی را برطرف کند.

برای دستگاه ۶ گیگابایت حافظه رم اختصاص داده شده است که خیال کاربر را از اجرای همزمان چندین برنامه سنگین راحت می کند. به عنوان مثال در کارهایی همانند تماشای ویدئو و یا وب گردی بسیار خوب عمل کرده و هیچ گونه مشکلی در استفاده از آن پیش نخواهد آمد.

همچنین لپ‌تاپ دارای یک ترابایت حافظه‌ی داخلی است که به این زودی‌ها پر نخواهد شد و مقدار بالای آن می‌تواند نکته‌ای مثبت برای خریداران احتمالی لپ تاپ به شمار آید.

در مجموع می توان گفت Aspire E 15 از سخت‌افزار مناسبی برخوردار است و با توجه به قیمتی که دارد، عملکرد آن بسیار عالی ارزیابی می شود.

باتری

در لپ تاپ Aspire E 15 از یک باتری شش سلولی استفاده شده است که در صورت استفاده عادی و روزمره از آن، تا ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه کاربر را همراهی می کند. البته در استفاده های بسیار سنگین مانند بازی ها این میزان به ۲ ساعت کاهش می یابد. اما در مجموع میزان شارژدهی باتری به کارگرفته شده با توجه به رده قیمتی لپ تاپ بسیار خوب ارزیابی می شود.

سخن آخر

با بررسی Aspire E 15 دریافتیم که شرکت ایسر قصد عرضه ی لپ‌تاپی با قیمت کم و مناسب برای کارهای روزمره داشته است. محصول ایسر با وجود درگاه‌ها و اتصالات متنوع ورودی و خروجی، مجهز بودن به حافظه گرافیکی مجزا، عمر باتری مناسب و ارزش خرید بالا می تواند گزینه بسیار خوبی برای کاربران محسوب شود. در حالت کلی اگر کیفیت صفحه نمایش و رزولوشن آن، چندان اهمیتی برای شما ندارد و به دنبال لپ تاپی ارزان قیمت با کارایی خوب هستید، این دستگاه می تواند نمونه ای بسیار ایده آل برای شما محسوب شود.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *