اگر بودجه ی خود را صرف خرید لپ تاپ سبک وزن ال جی گرم ۱۳ (LG gram 13) از کلاس متوسط کرده اید، باید بدانید که قطعاً ضرر نکرده اید؛ و اگر قابلیت اتصال و عمر باطری جزو الویت هایتان هستند، ال جی گرم ۱۳ باید یکی از گزینه های انتخابی شما باشد.

نقد و بررسی لپ تاپ ال جی LG gram 13 (نسخه 2017)

نقد و بررسی لپ تاپ ال جی LG gram 13 (نسخه ۲۰۱۷)

لپ تاپ های ال جی سری gram جزو لپ تاپ های فوق سبکی هستند که قابلیت اتصال از ویژگی های بارز آنهاست و هم چنین سرعت و سایر ویژگی های آن به کاربر اجازه می دهد به راحتی و فارغ از هرگونه خستی و کلافگی از پس انجام کارهای خود برآید. ال جی گرم ۱۳ جدید (با قیمت ۱،۰۹۹٫۹۹ دلار) مجهز به یکی از پردازنده های نسل جدید اینتل است که سرعت پردازش آن را تا حد زیادی افزایش داده و بر طول عمر باطری آن نیز افزوده است. وزن گرم ۱۳ به حدود ۲ پوند (۰٫۹۰ کیلوگرم) می رسد؛ پایدار و با دوام است و می تواند همراه خوبی برای سفرهایتان باشد، حتی هنگامی که در رقابت با سایر اولتراپورتبل های رده بالا قرار می گیرد؛ هم چنین با خرید گرم ۱۳ می توانید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید و پس اندازتان تمام نخواهد شد. با این وجود، سرعت و کیفیت آن به اندازه ی انتخاب سردبیر یعنی Late 2016 New Razer Blade Stealth نیست؛ می توانید با پرداخت ۱۵۰ دلار بیشتر این لپ تاپ سبک و کوچک با پیکربندی و عملکردی عالی را در اختیار داشته باشید.

قابلیت اتصال

ال جی گرم ۱۳ در سه سایز مختلف در بازار موجود است و با توجه به بازبینی مدل های ۱۴ اینچی و ۱۵ اینچی نسل های قبلی آن ، باید اظهار داشت که مدل ۱۳ اینچی از همه ی نمونه ها باریک تر و تعداد پورت های آن بیشتر است. همان طور که از نام آن استنباط می شود اولین مفهومی که لپ تاپ های گرم در ذهن تداعی می کنند وزن است؛گرم ۱۳ تقریباً مجهز به همه ی پورت های قابل تصور برای یک لپ تاپ است. این لپ تاپ با وزن ۲٫۰ پوند (۰٫۹۷ کیلوگرم) یکی از سبک ترین لپ تاپ های موجود در بازار است و این مسئله را مدیون بدنه ای از جنس آلیاژ نانو کربن-و-منیزیوم است که نسبت به پلاستیک احساس بسیار بهتری را در کاربر القا می کند و هم چنین تاثیری در افزایش وزن لپ تاپ نیز ندارد. با این وجود، جایگاه این آپشن (وزن) چندان عالی و فوق العاده نیست. بدنه ی لپ تاپ کمی توخالی و غیر مستحکم به نظر می رسد و در برخی قسمت ها هنگام کاربردهای معمولی و نگهداری دارای انعطاف است.

نقد و بررسی لپ تاپ ال جی LG gram 13 (نسخه 2017)

نقد و بررسی لپ تاپ ال جی LG gram 13 (نسخه ۲۰۱۷)

ابعاد لپ تاپ گرم ۱۳، ۰٫۶ X 12.1 X 8.3 اینچ است و به راحتی می توانید هنگام سفرهای کاری و تفریحی آن را در کیف خود جای دهید، و هم چنین حمل آن هنگام رفت و آمدهای روزانه نیز بسیار آسان است. ابعاد لپ تاپ Razer Blade Stealth ، ۰٫۵۲ X 12.6 X 8.1 اینچ  و وزن آن ۲٫۹ پوند (۱٫۳۱ کیلوگرم) می باشد، اما جنس آن از آلمینیوم انودیزه شده است که از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار می باشد. نمونه ی دیگر HP Spectre 13 فوق باریک است که دارای طراحی شاسی آلمینیومی، ابعاد ۰٫۴۱ X 12.8 X 9.03 اینچ، و وزنی معادل ۲٫۴۵ پوند (۱٫۱۱ کیلوگرم) است. تفاوت بین وزن این سه لپ تاپ تا حدودی قابل چشم پوشی است، بنابراین بهتر است با توجه به نیازهایتان لپ تاپی را انتخاب کنید که دارای بهترین ساختار و اجزا و قطعات باشد. دیگر گزینه های انتخابی کمی گران تر هستند، اما اگر می خواهید کیف خود را تا حد امکان سبک، قابل حمل ، و مناسب سفر نگه دارید، گرم ۱۳ بهترین گزینه برای انتخاب است.

گرم ۱۳ مجهز به صفحه نمایش ۱۳٫۳ اینچی با رزولوشن فول اچ دی و دارای تصاویری شفاف است. البته ساخت این صفحه نمایش با کیفیت توسط کمپانی ال جی چندان هم تعجب برانگیز نیست، و عدم وجود شیشه بالای صفحه وضوح تصاویر را دوچندان می کند؛ گرچه می تواند در تابش نور مستقیم، براق به نظر برسد. بزل های بالایی و جانبی آن بسیار باریک هستند، به نحوی که باعث شده است صفحه نمایش فرورفته و بزرگ تر از سایز بدنه به نظر برسد و در نتیجه وب کم نیز درون خود لولا قرار گرفته است. بنابراین با توجه به محل قرار گرفتن دوربین باید به هنگام چت ویدیویی زاویه صفحه نمایش را به دقت تنظیم کنید و یا حواستان به نحوه ی نشستن جلوی دوربین باشد تا به طور اتفاقی سوراخ های بینی تان از فاصله ی خیلی نزدیک تصویربرداری نشود. Hp Spectre 13 دارای صفحه نمایش غیرلمسی با رزولوشن ۱۹۲۰ X 1080 اینچ است، در حالی که Razer Stealth مجهز به صفحه نمایش لمسی  (IGZO) (ایندیوم گالانیوم زینک اکساید) شفاف و رزولوشن QHD است (New Blade Stealth ارزانتر، مجهز به core i5 ، و صفحه نمایشی با رزولوشن QHD می باشد).

با وجود اینکه کیفیت صفحه نمایش بالاتر از سطح میانگین است، این مسئله در مورد کیبورد صدق نمی کند؛ این لپ تاپ کیبورد نسبتاً مناسبی دارد. در قسمت پایینی آن کمی خمیدگی وجود دارد، البته چندان بزرگ نیست و فقط در قسمت میانی کیبورد تعبیه شده است. کلیدهای این کیبورد برای تایپ مناسب هستند و کارکرد کلیدها خیلی راضی کننده نیست. کیبورد این لپ تاپ دارای نور پس – زمینه با ۵ درجه روشنایی است و به طور خودکار نور محیط اطراف را تشخیص می دهد و بر همین اساس نور پس زمینه را تنظیم می کند. تاچ پد حرکت یکنواخت و آرامی دارد و به خوبی پاسخ گوی تپ ها و کلیک ها است. سنسور اثر انگشت نیز دربالای سمت چپ تاچ پد تعبیه شده است؛ اما به دلیل سایز کوچک و محل قرار گرفتن آن، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد. ID اثر انگشت ویژگی چندان مهمی محسوب نمی شود (و یا حداقل در لپ تاپی با این حدود قیمت جزو آپشن های مورد انتظار نیست)، اما آپشن امنیت ورود از طراحی مناسبی برخوردار است.

سایر ویژگی ها

گرم ۱۳ مجهز به حافظه ی SSD 256 گیگا بایتی است؛ این حجم از حافظه اگرچه فوق العاده و عالی نیست اما برای لپ تاپی در این سطح منطقی به نظر می رسد و برای ذخیره ی اسناد و موسیقی کافی است، البته عکس ها و ویدیوها در کنار برنامه ها خیلی سریع تر فضای حافظه را پر می کنند. Razer Blade Stealth و HP Spectre 13 نیز دارای حافظه ی SSD 256 گیگابایتی هستند و از آنجایی که حافظه ی solid-state گران است، تهیه ی حافظه ای با ظرفیت بیشتر هزینه بر خواهد بود.

کمپانی LG این بدنه ی باریک را به نحوی طراحی کرده است که در قابلیت های اتصال با مشکلی مواجه نخواهد شد؛ پورت ها به خوبی در گرم ۱۳ تعبیه شده اند. در سمت چپ آن پورت USB 3.0 ، پورت USB-C ، و پورت HDMI و در سمت راست آن نیز پورت  USB 3.0 ، یک Micro SD slot، و یک جک هدفون قرار گرفته است. این قابلیت های اتصال مبنا و پایه ی لپ تاپ ها است و برخی از سیستم ها، نه همه ی آنها، که روی قابلیت های اتصال متمرکز هستند مجهز به پورت های HDMI یا USB-C می باشند. ویژگی ها دیگر عبارت اند از وای فای دو باند ۸۰۲٫۱۱٫ac ، بلوتوث ۴٫۱، و ویژگی دیگری که LG آن را instant booting نام گذاری کرده است که به واسطه ی آن  سرعت روشن شدن لپ تاپ چه از حالت sleep و چه از حالت off افزایش می یابد. مدت زمان راه اندازی و بالاآمدن SSD های نرمال سریع است، بنابراین نمی توان اظهار داشت که این ویژگی تاثیر فوق العاده ای در پی داشته است؛ اما به هرحال سیستم خیلی سریع روشن می شود. کمپانی LG لپ تاپ های گرم ۱۳ را برای مدت ۱ سال تضمین می کند.

عملکردی مطمئن اما غیر پیشتاز

گرم ۱۳ مجهز به پردازنده ی ۲٫۵ گیگاهرتزی Intel core i5-7200U و ۱ گیگابایت مموری (حافظه) است. سرعت این لپ تاپ مناسب است، اما به اندازه ی لپ تاپ های همتای خود سریع نیست. Razer Blade Stealth، HP Spectre 13، و Asus ZenBook 3 همگی مجهز به پردازنده های Intel core i7 هستند و در تست قابلیت تولید کلی PCMark 8 Work Conventional امتیازهای بالایی را ثبت کردند؛ هم چنین گرم ۱۳ در تست های چند رسانه ای (multimedia) نیز پشت سر سه لپ تاپ فوق قرار گرفته است. سه لپ تاپ دیگر از لحاظ قیمت کمی گران تر هستند اما تفاوت قیمت ها لزوماً به دلیل ارتقاء اجزاء و قطعات نیست و بیشتر تفاوت ها مربوط به کیفیت ساخت و رزولوشن صفحه نمایش می باشد.

تست های عملکرد

 

BATTERY RundownHr:min Photoshop CS6Min:sec CineBench R15 Handbrake 0.9.9Min:sec Multimedia PCMark8 پردازنده محصول
۱۲:۳۳ ۴:۳۸ ۳۰۹ ۲:۱۵ ۲،۸۷۵ اینتل کر i7-7200U (2.5 GHz) LG gram13 (2017)
۸:۳۶ ۴:۲۷ ۳۱۹ ۲:۲۲ ۳،۰۶۹ اینتل کر i7-6500U (2.5 GHz) HP Spectre 13
۹:۲۰ ۳:۴۱ ۳۵۴ ۲:۰۳ ۳،۰۳۲

 

اینتل کر i7-7500U (2.7 GHz) New Razer Blade  Stealth (late 2016)
۹:۲۷ ۵:۲۸ ۳۲۵ ۲:۱۴ ۲،۸۲۵ اینتل کر i7-7200U (2.5 GHz) New Razer Blade  Stealth (early 2017)

در تست های ۳D و gaming (بازی و سه بعدی)، گرم ۱۳ با فاصله ی بسیار کمی پشت سر سایر سیستم ها قرار می گیرد؛ البته این فاصله قابل چشم پوشی است زیرا همه ی آنها از گرافیک های ادغامی استفاده می کنند و مجهز به کارت بازی های اختصاصی نیستند. یعنی آپشن بازی فراتر از توانایی هرکدام از این لپ تاپ ها است، به طوری که مدل های باریک و ارزان قیمت تر که مجهز به قابلیت ۳D هستند اولویت و برتری دارند. نتایج بنچ مارک نیز به طور کلی مشابه نتیجه ی این تست ها بود – گرم ۱۳ پشت سر سایر سیستم ها حرکت می کند_ البته با فاصله ی خیلی کم _ می توانید بازی های قدیمی و آرام (کم تنش) را در اولتراپورتبل ها بازی کنید، اما گرم ۱۳ و سیستم های دیگر که بازبینی شدند از امتیاز ۱۳ فریم در ثانیه برای هر بازی نسبتاً سخت پایین تر قرار می گیرند.

تست های عملکرد

Gaming (frame per second) ۳D تراشه ی

گرافیکی

 

محصول

valley Heaven ۳DMark
Ultra qualityNative

AA 4X

Medium quality۱،۳۶۶x768

AA Off

Ultra qualityNative

AA 4X

Medium quality 1،۳۶۶x768AA Off Fire Strike Extreme Cloud gate
۴ ۱۹ ۴ ۱۸ ۳۳۶ ۵،۶۰۶ Intel HD Graphics 620 LG gram 13 (2017)
۶ ۲۵ ۷ ۲۱ ۳۸۹ ۶،۲۱۳ Intel HD Graphics 520 HP Spectre 13
۵ ۲۵ ۶ ۲۱ ۴۰۱ ۶،۶۹۵ Intel HD Graphics 620 New Razer Blade Stealth (Late 2016)
۳ ۲۶ ۳ ۲۲ ۴۳۶ ۶،۵۱۱ Intel HD Graphics 620 New Razer Blade Stealth (Late 2016)

 

عمر باطری با مدت شارژدهی ۱۲ ساعت و ۳۳ دقیقه در تست rundown قطعاً یکی از نقاط قوت گرم ۱۳ است. این زمان شارژدهی برای یک لپ تاپ متوسط نکته ی بسیار مثبتی محسوب می شود و یکی از طولانی ترین زمان های شارژدهی در میان اولتراپورتبل ها است که برای اولویت دهی به مدت زمان شارژدهی ،دور از شارژر، ساخته شده است. Razer Blade Stealth که مجهز به core i7  می باشد تا ۹:۲۰ ، HP Spectre 13 تا ۸:۳۶، Asus ZenBook 3 تا ۱۲:۰۷، و Apple MacBook 2016 تا ۱۱:۳۷  شارژدهی داشته اند؛ یعنی در این میان گرم ۱۳ دارای طولانی ترین مدت شارژدهی است.

وزن سبک و عمر باطری طولانی – فراتر از هر ویژگی دیگری

LG gram 13 جدید لپ تاپی سبک با عملکرد مناسب است که در مقایسه با رقبای خود در بازار با خریداری آن می توانید بخشی از بودجه ی خود را پس انداز کنید. پورت های تعبیه شده در آن به ویژه برای فرم فاکتور بسیار کارآمد مفید هستند و صفحه نمایش نیز شفاف و واضح است. البته همتاهای ارزان قیمت دیگری نیز در بازار موجود هستند. در حالی که کیفیت ساخت چندان ضعیف نیست  به اندازه ی Razer Blade Stealth یا HP Spectre 13  نیز وفق-شفاف نمی باشد؛ و هر دو مورد آخر زیر ۳ پوند (۱٫۳۶ کیلوگرم) وزن دارند و در عین حال سریع تر می باشند.

Razer Blade Stealth مجهز به حافظه (RAM) بیشتر، کیبورد راحت تر با قابلیت تنظیم نور پس زمینه، و صفحه نمایشی با رزولوشن بالا است و با قیمت ۱،۲۴۹٫۹۹ دلار در بازار موجود می باشد؛ هم چنین مدل تجهیز شده به حافظه ی Intel ore i5 با قیمت ۸۹۹٫۹۹  دلار در دسترس است.  اگرچه Late 2016 Razer Blade Stealth هم چنان اولتراپورتبل منتخب سردبیر است، اما برای کاربرانی که می خواهند به طور مداوم از لپ تاپ استفاده کنند LG gram 13 گزینه ی مناسبی است به خصوص اگر قصد دارید کمی از بودجه ی خود را پس انداز کنید.

vitrino

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *