همانطور که می دانید، کمپانی بزرگ سامسونگ، چند سالیست که برای معرفی محصولات رده بالای خود از نام SUHD بهره می برد که مخفف عبارت Ultra High Definition است. در واقع تلویزیون های SUHD به نوعی معرف رزولوشن ۴K و محصولات پرچمدار سامسونگ هستند.

در این مقاله قصد داریم محصولی از این دسته با نام KS8500 سامسونگ که از یک مانیتور ۴۹ اینچی و خمیده بهره می برد را مورد بررسی قرار دهیم.

بر طبق ادعای سازنده این تلویزیون از امکانات بسیار زیادی همچون: رزولوشن ۴K، فناوری Motion Rate 240، قابلیت پشتیبانی از HDR 1000 یا ۱۰ بیتی، تقویت هوشمند عمق تصویر، صدای دالبی دیجیتال پلاس، ارتباط وای-فای و بلوتوث و سیستم عامل هوشمند تایزن با پردازنده چهار هسته ای، برخوردار است.

طراحی

سامسونگ طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی را برای تلویزیون KS8500 در نظر گرفته است. با وجود اینکه با یک تلویزیون خمیده روبرو هستیم، اما شاهد ضخامت بسیار کم و حاشیه های قابل قبولی خواهیم بود. وزن دستگاه نیز بسیار مناسب بوده و مقدار کلی آن به همراه پایه ۱۴٫۵ کیلوگرم می باشد.

ابعاد این محصول ۹×۶۳×۱۰۹ سانتیمتر بوده و ارتفاع آن پس از نصب پایه به ۷۰ و عمق آن به ۲۳ سانتیمتر افزایش می یابد که جابجایی و نصب آن را بسیار ساده تر می سازد.

برای KS8500 دو پایه ی فلزی با روکش کروم براق در نظر گرفته شده که بدون هیچ ابزار خاصی در زیر پنل جای داده شده اند. در ابتدا شاید تصور کنید که مقاومت این پایه ها پایین باشد اما بر خلاف تصور از استحکام زیادی برخوردار بوده و تکیه گاهی ایمن برای دستگاه به شمار می رود.

تنها دکمه ای که در این دستگاه دیده می شود در بخش زیرین و نزدیک به لبه سمت راست آن تعبیه شده است که عملیات روشن و خاموش کردن و کنترل برخی قابلیت های دیگر را بر عهده دارد. در واقع کنترل تلویزیون بیشتر توسط ریموت آن انجام شده و کاربر کمتر با بدنه و کناره های دستگاه در تماس است.

پشت این تلویزیون از یک نوع پلاستیک کاملاً براق ساخته شده است و به سرعت لک می شود، که این موضوع چندان هم مهم و قابل توجه نیست.

نمایشگر و کیفیت تصویر

KS8500 از یک نمایشگر ۴۹ اینچی با رزولوشن ۴K بهره می برد و در رده برترین دستگاه های LCD 4K موجود قرار گرفته است. کیفیت تصویر این محصول بسیار بالا بوده و حتی با رقبای گران قیمت تر خود مانند KS9500 برابری می کند.

عمق رنگ مشکی بسیار خوب و کاملاً یکنواخت به نمایش گذاشته می شود و به لطف پشتیبانی از تکنولوژی HDR10، رنگ های دیگر نیز بسیار زنده و غنی دیده می شوند.

با توجه به بررسی های انجام شده KS8500 دارای کنتراست فوق العاده ۷۱۴۳:۱ بوده و اگرچه همچون OLED های ال جی رقم بی نهایتی را نشان نمی دهد، اما در بین  LEDها مقام اول را به خود اختصاص داده است.

KS8500 از گاموت رنگی گسترده هم پشتیبانی می کند که طبق استانداردهای DCI-P3 و Rec 2020 سنجیده می شود و برای تماشای محتوای HDR و نمایش طبیعی تر رنگ ها، اهمیت فوق العاده ای دارد.

کنتراست تصویر نیز بسیار قابل قبول است و در واقع نسبت بین روشنایی «روشن ترین سفید» و «تاریک ترین مشکی» است.

سامسونگ با حداکثر روشنایی ۵۳۹ نیت در تمام صفحه و ۱۵۶۱ نیت در ۲ درصد از پیکسل ها، به راحتی تمام رقبا، حتی OLED های ال جی را شکست داده است. این ویژگی زمانی بسیار کاربرد دارد که بخواهید دستگاه را در محیط های پر نور استفاده کرده یا محتوایی با دامنه دینامیکی بالا (HDR) در آن تماشا کنید.

یکی از بارزترین ویژگی های KS8500 بهره بردن از فناوری UpScaling اختصاصی سامسونگ است که موجب بازسازی ویدیوهایی با رزولوشن پایین شده و آنها را در نهایت کیفیت به نمایش می گذارد. اما باید گفت تجربه دلنشین تماشای تصویر را زمانی حس خواهید کرد که تصاویر ۴K را به نظاره بنشینید.

برای پخش تصویر این محصول چهار حالت پویا، استاندارد، طبیعی و سینمایی در نظر گرفته شده است که هرکدام مناسب برای تماشای محتوای خاصی است.

سامسونگ همچنین برای ارتقاء تجربه گیمینگ، حالت ویژه Game Mode را در تنظیمات تصویر جای داده است. با اتصال کنسول بازی به درگاه HDMI و فعال کردن این گزینه، تأخیر ورودی به حداقل رسیده و زمان پاسخ دهی پیکسل ها بهبود می یابد.

و اما زاویه دید نمایشگر شاید تنها نقطه ضعف این تلویزیون محسوب شود. در واقع بدلیل استفاده از پنل VA زاویه دید نمایشگر بسیار پایین بوده و به حدود ۲۰ درجه می رسد. این در حالی است که LCD های ساخته شده با فناوری IPS به زاویه دید بالای ۵۰ درجه و در نمایشگرهای OLED بیش از ۸۰ است. اگرچه در نمای روبرو به مانیتور، شاهد تصویری کاملاً شفاف با کنتراست فوق العاده خواهید بود اما زمانی که زاویه دید را به لبه های نمایشگر تغییر دهید، از عمق رنگ مشکی و وضوح تصاویر اندکی کاسته خواهد شد.

در مجموع می توان گفت نمایشگر KS8500 بسیار عالی عمل کرده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این تلویزیون با انحراف معیار ۰٫۲۳۱% در رده بهترین دستگاه های موجود در بازار قرار گرفته و چنانچه آن را تهیه کنید از خریدتان پشیمان نخواهید شد.

کیفیت صدا

سامسونگ برای این محصول خود از یک سیستم صوتی ۲٫۱ کاناله تحت استانداردهای دالبی دیجیتال پلاس و DTS 5.1 بهره گرفته است. KS8500 دارای توان خروجی ۴۰ وات می باشد با این حال خروجی صدا در حد بسیار بالا و ایده آلی نیست.

در بخش تنظیمات صدا پنج حالت مختلف از جمله: استاندارد، موسیقی، فیلم، شفاف و تقویتی در نظر گرفته شده که می توانند در شرایط گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

با بررسی بخش سیستم صوتی، بهتر است کاربرانی که میزان و کیفیت صدا برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در کنار تلویزیون KS8500 سامسونگ، سیستم های صوتی جانبی هم تهیه کنند.

ارتباطات

برای بخش اتصالات بخش جداگانه با نام One Connect Box یا OCB توسط سامسونگ به کار گرفته شده است که از طریق یک کابل دو متری و پورت مخصوص به بخش پشتی تلویزیون متصل می گردد.

پورت های در نظر گرفته شده شامل: ۴ درگاه HDMI، یک ورودی آنتن، دو پورت USB، ورودی های AV و کامپوننت و خروجی صدای اپتیکال به همراه یک درگاه USB و ورودی شبکه می باشند.

در این میان فقدان پورت USB 3.0، جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون و درگاه کارت حافظه به چشم می خورد که یکی از نقاط ضعف اصلی KS8500 در بخش ارتباطی محسوب می شود.

اما نکته قابل توجه در مورد این تلویزیون، قابلیت پشتیبانی از وای-فای و بلوتوث داخلی و تمامی استانداردهای رایج انتقال صوت و تصویر وایرلس می باشد که به راحتی و بدون هیچگونه تنظیمات خاص، می توان محتوای موبایل یا لپ تاپ مورد نظر را برروی آن به نمایش درآورد.

نرم افزار

زمانی که برای اولین بار دستگاه را روشن می کنید با چند مرحله تنظیمات ساده روبرو خواهید شد که انتخاب زبان، اتصال به شبکه وای-فای (در صورت نیاز) و تنظیم کانال های تلویزیونی را در بر می گیرد.

سیستم عامل تایزن به کار گرفته شده موجب شده است که جابجایی بین منوها به راحتی انجام شده و شاهد لگ و تأخیری در آن نباشیم. با ورود به بخش اپلیکیشن ها تحت عنوان APPS می توان اقدام به نصب برنامه های گوناگون کرد که البته چندان متنوع نیستند.

از طریق منوی اصلی هم می توان به تنظیمات سریع، مرورگر وب و منتخبی از اپلیکیشن ها دسترسی پیدا کرد. عملکرد مرورگر وب این دستگاه بسیار قابل قبول است که در صورت اتصال ماوس و کیبورد بیسیم به OCB وبگردی مشابه کامپیوترهای شخصی انجام شده و تجربه دلنشینی را در اختیار کابر قرار می دهد.

در مجموع رابط کاربری و قابلیت های هوشمند این تلویزیون به صورت کاملاً شهودی و به دور از هرگونه پیچیدگی عمل کرده و به نظر نمی رسد کاربری هنگام استفاده از آن با مشکل مواجه شود.

سخن آخر

شاید ارزان قیمت ترین SUHD سامسونگ با پنل خمیده، به نظر بسیاری از کاربران ساده و معمولی به نظر برسد. اما باید اذعان کرد، اگرچه سامسونگ تمرکز زیادی بر طراحی بیرونی دستگاه نداشته اما قابلیت هایی را در آن جای داده تا از لحاظ کیفیت تصویر در سطح مدل های گران قیمتی همچون KS9500 قرار گیرد.

KS8500 سامسونگ با کنتراست، حداکثر روشنایی، غنای رنگی و عمق رنگ مشکی بسیار قابل قبول، جزو برترین محصولات بازار تلقی می شود و توانایی رقابت با مدل های OLED را نیز دارد.

اگرچه مواردی همچون زاویه دید محدود پنل نمایشگر، کیفیت نه چندان مطلوب اسپیکرها و فقدان قابلیت پخش تصاویر سه بعدی در این محصول مشهود است اما KS8500 سامسونگ با بهره گیری از پلتفرم هوشمند تایزن، پشتیبانی از HDR10، کیفیت تصویر بسیار عالی، حداکثر روشنایی بسیار بالا توانسته در میان بازار رقابتی تلویزیون ها، نگاه بسیاری را متوجه خود سازد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *