اولین قسمت از فصل جدید سریال Prison Break (فرار از زندان) توجیهی برای تمدید سریال ارائه نمی کند. با نقد و بررسی قسمت ۱ فصل ۵ سریال Prison Breakk (فرار از زندان) همراه با ما باشید. شما می توانید فعالیت های اخیر شبکه ی فاکس را نادیده بگیرید و در مورد برنامه های امسال این شبکه شگفته زده باشید. با نگاهی سریع به برنامه های این شبکه، می توان فهمید که این شبکه در گذشته زندگی می کند، یا حداقل با احیا و تمدید سریال های The X-Files و ۲۴ و حال نیز سریال فرار از زندان، سعی دارد برخی از افتخارات گذشته را باز گرداند. در اوایل سال ۲۰۱۶ بود که شبکه ی فاکس، یک احیای شش قسمتی از سریال پلیسی The X-Files را شروع کرد و امتیاز سریال نیز واکنش های انتقادی کلی مینی سریال را پوشاند. در حالی که حدود یک سال از احیای این سریال گذشته بود، شبکه تصمیم گرفت که سریال پلیسی دیگر را در قالبی دیگر نیز احیا کند.

سال ۲۰۱۷ شاهد بازگشت سریال ۲۴ با عنوان و قالب ۲۴:Legacy (بیست و چهار: میراث) بودیم که راه خود را با بازی کوری هاوکینز باز کرد که پا در جا پای کیفر ساترلند گذاشته بود. همانند سریال پرونده های ایکس، سریال میراث نیز با انتقادهای شدیدی رو به رو شده است. در حالی که مکانیک داستان سرایی منحصر به فرد و ماجراجویی های اکشن بلادرنگ هنوز خط و نشان می کشند، ولی روایت فعلی سریال برای تصویری که از مسلمانان و مهاجران ترسیم کرده است، به سخره گرفته می شود. علاوه بر رتبه ی کمتر از انتظار آن، سریال میراث خود را چندان توانا نشان نداد که بتواند مشعل کاراکتر جک باور را به دست بگیرد.

این های چالشی منحصر به فرد برای احیای سریال فرار از زندان بودند. هر چند که محبوبیت سریال نیز به نوبه خود در حد زیادی است ولی هرگز سریال نتوانسته است که به اندازه ی نام های کاراکترهایی همچون باور، اسکالی و یا مولدر در بین فرهنگ جا بیافتد. همانند سریال Homeland (میهن) محصول شبکه ی Showtime، این سریال نیز یکی از بهترین عناوین برای خیره کردن بیننده ها بوده است، اما پس از فصل یک که بیمناک و مشتاق بود و نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرد، سریال خودش را گوشه ها و زوایای مضحک و نامعقول مشغول کرد و اساطیر درهم و برهم (نه پیچیده) و تعیین شده را خلق کرد تا بقای سریال را تامین و تضمین کند. سریال در یک نبرد شکست خورده مبارزه کرد تا سعی کند شکوه فصل اول را برای سه فصل دیگر باز پس بگیرد و به طور فزاینده ای به بازیگران مکمل قوی در اطراف مایکل اسکافیلد (ونت ورث میلر) و لینکلن باروز (دومینیک پرسل) تکیه کرد. کاراکتر چاپلوس تی-بگ با بازی رابرت نپر، راکموند دانبار همیشه فوق العاده در نقش سی-نوت و سارا تانکردی با بازی سارا وین کالیز، یک گروه جذاب و جالب از کاراکترها را ساخت که سریال برای چندین فصل اضافی برای روی آنها حساب کرد و در فصل های جدید به مناقشه و درگیری با سازمانی مبهم به نام شرکت پرداخت.

با فداکاری مایکل اسکافیلد برای نجات دادن سارا در قسمت پایانی، بازگشت سریال و به عنوان احیای سریال، اصطلاحی بی نهایت احمقانه می باشد. در سریال همیشه عناصر داستانی عجیبِ طراحی شده برای در تعجب نگه داشتن بیننده ها گنجانده شده است و بنابراین، فصل ۵ سریال با کشف لینکلن شروع می شود که بعد از این همه مدت، می فهمد که ممکن است مایکل نمرده باشد، بلکه در جایی یا بهتر، در زندان یمنِ جنگ زده نگه داری می شود. این نظریه درست احساس می شود و به عنوان موتور داستان سرایی برای چندین قسمت ابتدایی بازگشت سریال عمل می کند.

این قسمت که به نام Ogygia (اوگجیا) می باشد به سرعت داستان را جلو می برد ولی در عین حال، با نگاهی به قسمت های قبلی و قدیمی سریال، به این پی می بریم که فصل ۵ سریال، به اندازه ی کافی سریع نیست. همانند یکی از روش های تیمسازی آشنا، قسمت اول سریال تقلا می کند که بالانس و تعادل مناسب را بدست بیاورد و در این هنگام نیز بیننده های جدید که فصل های قبل را ندیده اند به سرعت آشنا کند و آنها را سریعا وارد جریال داستان کند. بار دیگر لینکلن شرایط سختی دارد و توسط افرادی گردن کلفت تعقیب می شود و او نیز مجبور به فرار می شود. با این حال در صحنه ی بعدی او با تی-بگ که به تازگی آزاد شده است، ملاقات می کند که مدرکی دال بر زنده بودن مایکل در دست دارد. از آنجا، قسمت اول به حالت نرمال و معمولی باز می گردد. قسمت به طور مختصر، توفقی دارد تا ما را با همسر جدید سارا یعنی جیکوب آشنا کند که پسر مایکل را در غیابش پرورش می دهد. علاوه بر این، از طرف فرد نیکوکاری به تی-بگ پیشنهاد می شود که به جای آن پوشش الکی که بر روی دستش قرار داده است، از یک عضو مصنوعی مدرن استفاده کند.

این دو موضوع اخیر، بهترین مثال برای این می باشد که متوجه شویم، سریال زنده است و نفس می کشد. این یک ترکیب از تعهد خانوادگی مدفون شده و تمایل به تکیه به پوچی می باشد که به یک راه حل برای وضعیت نامطلوبی تبدیل شده است که توسط انتخاب های عجیب و غریب داستان سرایی سریال برای جالب نگه داشتن آن ایجاد شده است. صادقانه بگویم، اینکه سریال قصد ندارد مسیر را با همان تی-بگ اولیه ادامه دهد، کمی تعجب بر انگیز و غافلگیر کننده است ولی با توجه به اینکه قسمت افتتاحیه ی سریال بر محور یک توطئه ی هفت ساله برای مخفی کردن زنده بودن مایکل می باشد، پس در مقایسه با این موضوع، ایده ی دست رباتیک کمی محدود تر است.

اما این قسمت به سختی زمانی برای ملاحظه و توجه کردن داشت و در عوض اشارات بسیار زیاد و شلوغی به اودیسه داشت و وقت را صرف ترسیم غیبت طولانی مدت مایکل از جهانی که می شناخته، از همسرش و به خصوص فرزندش می کند و این کار را با دادن نام مستعار کنیل اوتیس انجام می دهد. کنیل اوتیس نام تروریستی مایکل می باشد که به عنوان دلیلی برای دیده شدنش در اوایل قسمت، خودنمایی می کند.

با دیدن قسمت افتتاحیه، سوالات بسیار زیاد می شوند که بیشتر آنها مربوط به توطئه ی روشن و واضحی است که تمام بازیکنان را وارد جریان بازی کرده است. تا پایان قسمت ابتدایی، لینکلن در حال باز کردن رمز و راز زنده بودن برادرش می باشد، در حالی که سارا با تهاجمی عجیب و غریب به خانه اش رو به رو می شود و تی-بگ نیز به دلایلی با دستی جدید مجهز می شود. برخی سوالات به روند داستان کمک می کند و پاسخ داده می شود ولی یک سوال است که این قسمت نتوانست به آن پاسخ بگوید و آن دلیل تمایل برای احیای و تمدید یا بازسازی سریال هایی همچون ۲۴، فایل های ایکس، فرار از زندان و خیلی های دیگر می باشد.

در این دوره از پیک سریال، هرکسی بخواهد اقدام به ورود به این تجارت کند با چالشی بزرگ رو به رو است و این موضوع برای شبکه هایی همانند فاکس، ویژه و به خصوص است. با این همه محتوای زیادی که برای دیده شدن رقابت می کنند، تصمیم به بازگرداندن سریالی که قبلا امتحان خود را پس داده است، احتمالا بر روی کاغذ، بسیار خوب و معقولانه است. همانند اغلب موارد، ساخت یک محتوای ارزشمند پر آوازه لزوما به معنای محتوایی نیست که به وجود پشت یک جنبش تحقق ببخشد. این چیزی است که در مورد سریال فرار از زندان احساس می شود. در آخر نیز، احیای سریالی که برای حدود یک دهه پخش نشده است، احتمالا بیننده ها را به تعجب وا می دارد که آن همه همهمه و سر و صدا برای چه بود.

توجه: قسمت ۲ فصل ۵ سریال Prison Break (فرار از زندان) با عنوان Kaniel Outis (کنیل اوتیس) چهارشنبه ی هفته ی بعد پخش می شود.

بیاتومگ

  • نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla میلان کوندرا در کتاب «سبکی تحمل ناپذیر» می‌گوید: تمامی‌ محکومیت انسان در ا…
  • Lupin

    نقد سریال Lupin

    نقد سریال Lupin کم پیش می‌آید سریالی توانسته باشد در فصل دوم یا بخش دوم خود به اندازه سری‌…
  • Loki

    نقد سریال Loki – قسمت ششم

    نقد سریال Loki – قسمت ششم سریال Loki از همان ابتدا خودش را به‌عنوان یک سریال متفاوت …
  • Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth در روزهایی که ساخت اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ابرقهرمانی داغ است…
  • City On Hill

    نقد سریال City On Hill

    نقد سریال City On Hill چند سالی است که سریال‌های پلیسی/جنایی که هدف شان عیان ساختن پشت پرد…
  • The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor سریال‌های پزشکی همیشه علاقه‌مندان پیگیر خودشان را دارند. ایده‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *