ویلیام گارین (مت دیمون) و پرو تووار (پدرو پاسکال) دو جنگجوی اروپایی هستند که به همراه ۲۰ نفر برای انجام ماموریتی راهی چین باستان شده اند تا به سلاح خطرناکی که پودر سیاه نام دارد، دست پیدا کنند. با این حال سفر آنها با موفقیت پیش نمی رود و بعد از برخورد با یک موجود عجیب، فقط ویلیام و پرو از گروه زنده می مانند. آنها در حال عبور از دیوار بزرگ چین هستند که توسط ارتش امپراطوری دستگیر می شوند و باید در یک جنگ تمام عیار برای حفظ دیوار شرکت کنند.

بعد از نشان دادن خود در جنگ، ویلیام و پرو آزاد می شوند و توسط یکی از رهبران بخش مخفی به نام ژنرال لین مائه (جینگ تیان) به آنها اطلاع داده می شود که آن موجود اسرار آمیز به نام Taotie (تائوتی) شناخته می شود و در گذشته به شمال چین حمله کرده که دیوار مانع او شده است و این موجود هر ۶۰ سال یک بار دوباره حمله می کند. زمانی که این دو نفر با یک فرد غیر چینی آقای بالار (ویلم دافو) که سالها در بالای دیوار زندگی کرده است، آشنا می شوند، دو راه برایشان وجود دارد، پودر سیاه را بدزدند و فرار کنند یا در دیوار بمانند و در یک مبارزه ی بزرگ شرکت کنند.

The Great Wall (دیوار بزرگ) – پدرو پاسکال و مت دیمون

ژانگ ییمو برای کارهای درامی چون Raise the Red Lantern و To Live و آثار تاریخی چون Hero و House of Flying Daggers کاملا شناخته شده است، اما این فیلمساز چینی هنوز تجربه ی زیادی در فیلم های پربودجه ی هالیوودی ندارد. برخورد موضوع ها و ماجراهای شرقی-غربی همواره جالب و زیبا بوده است، بخاطر همین فیلم The Great Wall (دیوار بزرگ) در تلاش بوده است تا عنوان یکپارچه و مناسبی از فیلم های هیولایی و افسانه ای مثل Pacific Rim و Godzilla البته در نوع چینی و مقیاسی متفاوت باشد و می توان آن را به عنوان یک ترکیب عجیب و غریب پرفروش از حماسه ها و فانتزی های چینی معرفی کرد.

فیلم نامه ی دیوار بزرگ توسط کارلو برنارد و داگ میرو (نویسندگان فیلم Prince of Persia: The Sands of Time) و به همراه تونی گیلروی (Rogue One: A Star Wars Story) و بر اساس یکی از داستان های نویسنده ی فیلم World War Z مکس بروکس نوشته شده است و البته مقداری درهم و بی نظم به نظر می رسد. در حالی که تقسیمات ارتش مخفی چین جالب است و تائوتی نیز پتانسیل تبدیل شدن به یک موجود جذاب مثل Mimics در فیلم Edge of Tomorrow را داشت، ولی استفاده ی هوشمندانه ای از آن نشد تا بتواند خود را مثل یک موجود جالب ساخته شده با کامپیوتر نشان دهد.

The Great Wall (دیوار بزرگ) – جینگ تیان

فیلم های چینی ییمو، همانطور که قبلا گفته شد کاملا زیبا هستند و از آثار برجسته ی او نیز می باشند و فیلم دیوار بزرگ نیز برای او زیاد ناامید کننده نیست، با این حال این فیلم جدید ییمو نسبت به کارهای قبلی او کمتر رضایت بخش می باشد و به عنوان اثری که در آن موجودات کامپیوتری استفاده شده، متاسفانه استفاده از بازیگران با درک درستی صورت نگرفته است که این مسئله تاثیر منفی در دیوار بزرگ دارد. ییمو برای فیلمبرداری دیوار بزرگ با همکار ثابتش ژیائودینگ ژائو و استوارت درایبور (فیلمبردار Alice Through the Looking Glass) همکاری کرده است و این دو نفر متاسفانه یک ترکیب بی اثر از یک داستان حماسی چینی و یک فیلم پرفروش هالیوودی ایجاد کرده اند.

اگرچه اکثرا مت دیمون را به عنوان بازیگر اصلی و برجسته دیوار بزرگ می دانند، اما شخصیت او در فیلم بیشتر وابسته به سایر کاراکترها است تا خودش و در این مورد بازی جینگ تیان در نقش فرمانده لین مائه است که جلب توجه می کند. تیان در نقش خود به خوبی ظاهر شد، اما ترکیب او با پدرو پاسکال جلوه ی بسیار بهتری دارد. با این حال به عنوان یک فیلم که داستان برخورد یک سرباز از غرب و دیگری از شرق را بیان می کند، تاثیرگذاری فیلم به قدری نیست که بتوان آن را بهترین کار ییمو نامید.

The Great Wall (دیوار بزرگ) – مت دیمون و همراهانش در طول نبرد

پاسکال به عنوان هم بازی دیمون نقش خود را به خوبی ایفا کرد و ویلم دافو نیز از پس شخصیت معمولی و غیر قابل اعتماد خود به خوبی برآمده است. از بازیگران دیگر نیز می توان به اندی لائو و ژانگ هانیو اشاره کرد. آنها در نقش مبارزان چینی حضور قابل قبولی داشته اند و حتی می توان آنها را توسعه بخش همتایان غیر چینی خود نامید. دیوار بزرگ یادآور همکاری برنارد و میرو در فیلم شاهزاده ی ایرانی می باشد که دوباره سعی کردند یک عنوان حماسی را برای مخاطبان جهانی مطرح کنند، اما در مقایسه با شاهزاده ی ایرانی، دیوار بزرگ، کوچکتر می باشد و از تاثیرگذاری کمتری نیز برخوردار است.

به عنوان جمع بندی می توان گفت که فیلم دیوار بزرگ یک عنوان تقریبا موفق در خلق یک حماسه ی چینی در قالب یک فیلم هالیووی با بودجه ی بالا می باشد و می تواند مخاطبان خاصی را سرگرم کند و احتمالا عده ی زیادی از بینندگان فیلم، طرفداران مت دیمون باشند، اما کاستی های دیوار بزرگ اجازه نمی دهد تا این فیلم به یک عنوان بسیار بزرگ در هالیوود تبدیل شود.

بیاتومگ

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *