کمپانی ایسوس اولین بار در سال ۲۰۱۴ از محصولات سری زنفون خود رونمایی کرد که یکی از بارزترین مشخصه های آنها تراشه‌ های سری اتم اینتل بود و متاسفانه با استقبال گسترده ای روبرو نشد. همین موضوع هم باعث شد تا این کمپانی برای محصولات خود، از تراشه ‌های ساخت کوالکام بهره برده و با ارتقاء کیفیت آنها، تجربه گذشته را به دست فراموشی بسپارد.

یکی از این محصولات گوشی زنفون ۳ است که می توان آن را سازگارترین محصول ایسوس با اهداف راه‌ اندازی خط تولید گوشی ‌های زنفون دانست. ظرافت در طراحی و سخت‌افزار مناسب، دو ویژگی اصلی گوشی Zenfone 3 ZE552KL و Zenfone 3 ZE520KL است.

درواقع این محصول با دو نسخه‌ی مختلف به بازار عرضه شده است. مدل اول دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، باتری با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت و نمایشگری با ابعاد ۵.۲ اینچ است. اما مدل بزرگ‌تر از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و نمایشگری با ابعاد ۵.۵ اینچ بهره می‌برد.

نکته جالب درمورد این گوشی‌ها این است که نه می‌توان آنها را در دسته گوشی ‌های پرچمدار قرار داد و نه گوشی ‌های میان‌رده.

سه تکنولوژی انحصاری ایسوس PixelMaster ،SonicMaster و VisualMaster در زمینه رسانه کمک شایانی در بهبود عملکرد این گوشی در زمینه‌ های مرتبط کرده است. به کمک ۳٫۰ PixelMaster و سنسور ۱۶MP و OIS تصاویر گرفته شده با کیفیت به مراتب بهتری گرفته می‌شوند. SonicMaster 3.0 صدای ۲۴ بیت Hi-Res را در اختیار دو اسپیکر گوشی قرار داده و صدای DTS را برای هدست گوشی فراهم می‌کند. و در آخر VisualMaster باعث افزایش طیف رنگ‌های قابل نمایش در نمایشگر می‌شود.

حال در ادامه و با بررسی بیشتر محصول باید دید زنفون ۳ تا چه اندازه می تواند پاسخگوی نیاز کاربران بوده و انتظارات آنها را برآورده سازد! در این بررسی مدل ZE520KL را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

طراحی

زنفون ۳ دارای طراحی متفاوتی نسبت به نسل های گذشته خود می باشد. ایسوس در این محصول خود سعی داشته تا طراحی جذاب و منحصربفردی را همراه با ترکیبی از شیشه و فلز به کار گیرد.

این دستگاه دارای ضخامت ۷.۶۹ میلی متر و وزن ۱۴۴ گرم است که بسیار قابل قبول و مناسب به نظر می رسد.

در نمای روبروی گوشی شاهد یک نمایشگر ۵.۲ اینچی هستیم که با شیشه‌ی ۲٫۵D گوریلا گلس محافظت می شود و آن را در برابر خش و ضربات احتمالی، مقاوم کرده است.

لبه ‌های زنفون ۳ به صورت منحنی و گوشه های آن نیز قوس دار در نظر گرفته شده تا هنگام در دست گرفتن آن حس خوبی به دستان کاربر منتقل شده و کار با آن را راحتتر کند.

در لبه سمت راست گوشی، دکمه پاور و کلیدهای تغییر حجم صدا جای داده شده اند. اسپیکر و درگاه USB نوع C هم در انتهای ذنفون ۳ تعبیه شده و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری در حاشیه‌ی بالایی آن قرار دارد.

در بخش سمت چپ هم شاهد درگاه سیم‌کارت هستیم که می توان بصورت همزمان از یک سیم کارت نانو در کنار نمونه‌ی میکرو استفاده کرد که البته به‌ جای سیم‌کارت میکرو می توان از کارت حافظه میکرو اس‌دی برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت هم بهره برد.

دوربین اصلی به همراه فلش دوگانه هم در نمای پشت گوشی جای گرفته اند که در زیر آنها حسگر اثرانگشت قرار دارد. شاید بتوان یکی از ایرادات طراحی ظاهری ذنفون ۳ را برآمدگی دوربین آن دانست که اندکی به زیبایی آن لطمه زده است.

با توجه به تمام موارد گفته شده و یک نگاه کلی به ظاهر این دستگاه می توان گفت زنفون ۳ در مجموع با برخوردار بودن از ترکیب شیشه و فلز، ابعاد مناسب و وزن کم دارای طراحی قابل قبولی است.

صفحه نمایش

همانطور که پیشتر هم ذکر شد ذنفون ۳ در دو نسخه متفاوت عرضه شده که یکی از تفاوت ‌های میان این دو مدل، ابعاد نمایشگر آنهاست. دو ابعاد ۵.۲ و ۵.۵ اینچ برای نمایشگرهای این سری در نظر گرفته شده که البته هردوی آنها فول اچ دی هستند.

نمونه ی مورد بررسی ما از نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برد که تراکم ۴۲۴ پیکسل در هر اینچ را در بر دارد.

حدودا ۶۸.۶ درصد از نمای جلوی دستگاه به نمایشگر آن اختصاص داده شده که نمایانگر حاشیه های زیاد اطراف آن است. همین مساله موجب شده تا نمای روبرو زیبایی چندان دلچسبی نداشته باشد. با این وجود این موضوع آنقدر هم محسوس نبوده و کار با صفحه نمایش به راحتی امکانپذیر است.

ایسوس ادعا می کند که با بکارگیری پنلی به نام +Super IPS حداکثر روشنایی صفحه نمایش را به میزان ۶۰۰ نیت رسانده است. از این رو زنفون ۳ حتی در زیر نور آفتاب هم با مشکلی روبرو نمی شود و نمایشگر و جزئیات به نمایش درآمده در آن به‌ خوبی قابل مشاهده هستند.

شما می توانید با اعمال تنظیمات مختلفی که ایسوس برای نمایشگر محصول خود در نظر گرفته میزان روشنایی، شدت، غلظت و دمای رنگ‌ ها را به دلخواه تغییر دهید.

در مجموع می توان گفت دقت رنگ‌ بالا، روشنایی مناسب و امکان اعمال تنظیمات مختلف برای شدت و پروفایل رنگ‌ها موجب شده تا ارزیابی بخش نمایشگر از نمره قابل قبولی برخوردار باشد.

دوربین

بخش دوربین زنفون ۳ بسیار توانمند است و از یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی IMX298 با دیافراگم f/2.0  متشکل از ۶ المان، بهره می برد.

ایسوس ویژگی های بسیار متنوعی را در این بخش در نظر گرفته و دوربین این مدل را با تکنولوژی فوکوس Tritech همراه ساخته که آن را قادر می سازد در شرایط مختلف تنها در مدت‌ زمان ۰.۰۳ ثانیه فوکوس کند. این تکنولوژی در برگیرنده ی سه سیستم فوکوس خودکار لیزری، فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار مداوم است.

تصاویری که ذنفون ۳ به ثبت‌ می رساند جزئیات بسیار بالایی را به نمایش می گذارد و از رنگ‌ های بسیار غنی برخوردار است. البته باید گفت در محیط‌ هایی که با نور کم روبرو هستیم، تصاویر گرفته شده با ظهور محسوس نویز و افت کیفیت همراه است.

از این رو قابلیت ‌هایی نظیر لرزشگیر OIS و EIS در نظر گرفته شده تا لرزش دست کاربر، تأثیر اندکی بر کیفیت خروجی تصاویر و ویدیوها داشته باشد. همچنین برای بهبود تصویربرداری در محیط ‌هایی با شرایط نوری ضعیف از یک فلش ال‌ای‌دی دوگانه Dual tone بهره گرفته شده است تا کیفیت تصاویر ثبت‌ شده در حد قابل قبولی باشد.

شرکت سازنده تا حدودی سعی کرده تا اپلیکیشن دوربین را ساده، کارآمد و روان طراحی کند و در این زمینه هم تقریبا موفق بوده است. از این رو امکانات مختلفی را در این اپلیکیشن در نظر گرفته و با قابلیت تنظیمات دستی، امکانات گسترده‌ای در اختیار کاربران ذنفون ۳ قرار داده است.

دوربین اصلی زنفون ۳ در حالت فیلم‌برداری، قابلیت ضبط کلیپ ‌هایی با حداکثر رزولوشن ۲۱۶۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد که نتیجه‌ ی خروجی آن از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. همچنین امکان فیلم‌برداری در حالت صحنه آهسته نیز در نظر گرفته شده است.

برای بخش دوربین سلفی دستگاه نیز از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشادگی دهانه دیافراگم f/2.0 استفاده شده که تصاویر گرفته‌ شده با آن دارای کیفیت قابل قبولی می باشد. همچنین امکان فیلم‌برداری با فرمت ۱۰۸۰p با این لنز نیز وجود دارد.

اسپیکر

زنفون ۳ به یک اسپیکر تک ‌کاناله مجهز است که در قسمت پایین آن تعبیه شده است. البته بهتر بود ایسوس از اسپیکر‌های دوگانه و قدرتمند‌تر استفاده می کرد تا بخش صوتی زنفون عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

در هر صورت و با بهره گیری از همین اسپیکر تک کاناله هم، خروجی صدای اسپیکر از کیفیت مناسبی برخوردار است. اما اگر قدرت خروجی بسیار بالای اسپیکر جزو اولویت‌ های خرید شما است، این گوشی گزینه خوبی برایتان نخواهد بود.

نرم افزار

ایسوس، زنفون ۳ را به صورت پیش فرض به اندروید ۶٫۰٫۱ و رابط کاربری ZenUI 3 ایسوس مجهز نموده که البته می توان با یک بروزرسانی، سیستم عامل را به اندروید ۷٫۰ ارتقا داد.

رابط کاربری به کار گرفته شده بیشتر شبیه به نسخه‌ی خام اندروید می باشد که برای نمایش آیکون اپلیکیشن ‌های پیش‌فرض از زوایای گرد بهره می برد. البته این حالت به منظور عدم یکپارچگی آیکون ها به اپلیکیشن های کابر سوم شخص اعمال نمی شود.

همچنین اپلیکیشن‌ هایی به ‌صورت پیش‌ فرض به رابط کاربری زنفون ۳ اضافه شده که می توان به Do it later که یک اپلیکیشن کاربردی می باشد و در واقع نوعی سازمان ‌ده برنامه‌ ها است، اشاره کرد. کابر می تواند به واسطه ‌ی این اپلیکیشن، تماس، ارسال پیامک را سازماندهی کرده و یا انجام یک کار را به فهرست وظایف اضافه کند تا در زمانی مشخص به وی یادآوری شود. اپلیکیشن دیگری هم به نام Laser Ruler در دسترس است که امکان اندازه‌گیری فاصله از طریق لیزر پشت گوشی را می‌دهد.

در رابط کاربری زنفون ۳، منوی کشویی اپلیکیشن ‌ها به‌ صورت پیش ‌فرض فعال است که می توان به آن ‌ها به آسانی دسترسی داشت. همچنین در قسمت بالای این منوی کشویی، یک نوار وجود دارد که به کابر امکان مشاهده‌ی لیست تفکیک‌ شده‌ی اپلیکیشن‌ ها و ویجت ‌ها را خواهد داد.

ایسوس در بخش تنظیمات، قابلیت ‌ها و امکاناتی را در نظر گرفته که کاربر می تواند با فعال کردن آن ‌ها تجربه‌ ی بهتری از کار با ذنفون ۳ را دریافت کند. ZenMotion از جمله ویژگی هایی است که قابلیت ‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طور مثال در این بخش می توان حالتی را فعال کرد که با دو بار لمس نمایشگر، آن را خاموش یا روشن نمود.

یا با فعال کردن قابلیت دیگری می‌توان از سمت پایین به بالا سوایپ کرد تا نمایشگر از حالت خاموش خارج شود. همچنین امکانی وجود دارد که با درج حروف انگلیسی بر روی نمایشگر، اپلیکیشن از پیش مشخص ‌شده‌ای باز شود و برای انجام این کار نمایشگر باید در حالت خاموش باشد.

در مجموع تغییرات جالبی در رابط کاربری زنفون ۳ به کار گرفته شده است و حتی اگر کاربر نسخه اندروید دستگاه را به آخرین نسخه اندروید ۷ ارتقاء دهد قادر خواهد بود تا از جدید‌ترین قابلیت‌ های نرم‌افزاری آن بهرمند شود.

سخت افزار و عملکرد

زنفون ۳ به سیستم-روی-یک-چیپ اسنپدراگون ۶۲۵ مجهز شده که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده است و از ۸ هسته‌ ی Cortex A53 بهره می‌برد که حداکثر با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند.

در کنار پردازنده‌ی اصلی، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۶ و مودم X9 LTE کوالکام قرار دارد. هسته ‌های پردازشی اسنپدراگون ۶۲۵ با کنترلر حافظه‌ی LPDDR3 مجتمع شده‌اند.

دستگاهی که مورد ارزیابی ما قرار دارد از ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد. مدل دیگر ذنفون ۳ هم که در بازار موجود است به حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی مجهز می باشد.

زنفون ۳ از عهده اجرای بازی های سنگین بر می آید و این محصول از نظر سخت‌افزاری کاملا قابل قبول به حساب می آید و تجربه‌‌ی اجرای جدید‌ترین بازی‌ و اپلیکیشن‌ها را بدون ایجاد مشکلی در دسترس کاربران قرار می دهد.

یکی از نقاط ضعفی که در ارزیابی این بخش مشاهده می شود، افزایش دمای گوشی، پس از اجرای طولانی مدت بازی ‌ها است که برای بسیاری از کاربران مساله خوشایندی نخواهد بود.

با ارزیابی صورت گرفته و در مجموع، ذنفون ۳ توانسته امتیازات قابل قبولی در بنچمارک‌ ها به دست آورد و در برخی موارد عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد.

باتری

مدل ۵.۲ اینچی ذنفون ۳ به یک باتری ۲۶۰۰ میلی ‌آمپر ساعتی مجهز است. با وجود تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۲۵ که یکی از کم مصرف ترین پردازنده‌ ها محسوب می‌شود، عمر باتری ذنفون ۳ دوام بیشتری دارد. یکی دیگر از موارد مهم و موثر هم در کاهش مصرف باتری، وجود امکاناتی در اندروید ۷ نوقا برای مدیریت باتری است.

به لطف هر دو مورد ذکر شده باتری ذنفون ۳ با هر بار شارژ تا میزان ۱۰۰ درصد، قادر خواهد بود به مدت یک روز کامل کاربر را همراهی کند.

در یک آزمایش به منظور ارزیابی باتری زنفون ۳، ابتدا آن را به طور کامل شارژ نموده و سپس ویدیویی را به‌صورت ممتد با میزان روشنایی نمایشگر ۵۰ درصد و غیرفعال بودن شبکه ‌های بی‌سیم پخش کردیم. در این شرایط باتری توانست تا ‍‍مدت زمان ۱۱ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام بیاورد.

سخن آخر

با بررسی میان رده ایسوس می توان گفت که این گوشی قابلیت های زیادی دارد که بتواند به یک محصول پرفروش و قابل اطمینان در میان کاربران تبدیل شود. اگرچه نقاط ضعفی همانند لک‌پذیری، حاشیه‌‌ی زیاد نمایشگر و عدم وجود نور پس‌زمینه در کلیدهای ناوبری در این محصول به چشم می خورد اما در حقیقت زنفون ۳ با برخورداری از طراحی ظاهری زیبا، دوربین توانمند، نمایشگر شفاف و کیفیت ساخت بالا می تواند گزینه بسیار خوبی برای خرید یک میان رده بسیار کامل و با کیفیت محسوب شود.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *