پس از روی کار آمدن گوشی موتو جی در سال ۲۰۱۳، شرکت لنوو اقدام به طراحی و تولید دو گوشی موتو G5 و G5 pluse نمود. این گوشی در اوایل سال ۲۰۱۷ با قیمتی بسیار مناسب به بازار آمد و مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفت. نرم افزار، سخت افزار، صفحه نمایش و باتری به کار رفته در این اسمارتفون سبب تمایز آن با سایر گوشی های هم رده خود شده است.
در ادامه  این مطلب تلاش می کنیم به نقد و بررسی دقیق تر دو گوشی هوشمند موتو G5 و G5 plus بپردازیم و آن را با گوشی های هم تراز خود و نسخه های پیشین، مقایسه کنیم.

طراحی

شرکت لنوو با وجود تلاش های اخیر خود، همچنان طراحی مشابهی با محصولات پیشین موتورولا ارائه کرده است. این گوشی با حاشیه ای فلزی، لبه های منحنی و جنس بدنه ی آلومینیومی و شیشه، ظاهری مشابه گوشی های موتو جی دارد. صفحه نمایش موتو G5 در مقایسه با G5 plus کمی کوچکتر بوده و برخلاف گوشی G5 plus دارای باتری قابل تعویض می باشد.
این دو محصول، هر دو دوسیم کارته می باشند و از کارت حافظه میکرو SD پشتیبانی می کنند. گفتنی است با صرف نظر از جایگاه سیم کارت دوم، می توان حافظه این دو دستگاه را تا ۱۲۸ گیگا بایت ارتقا داد.
سنسور اثر انگشت در پشت این دو گوشی هوشمند جایگیری شده است و دارای عملکردی بسیار سریع می باشد.
همچنین اندروید ۷ نوقا، با وجود عرضه اندروید جدید “O”، به صورت پیش فرض بر این دو گوشی نصب شده است.
جنس بدنه مات در فریم پشتی این گوشی از لغزندگی این اسمارتفون ها کاسته است و به خوش دست بودن آن کمک بسیاری کرده است.

نقد و بررسی گوشی موتو جی 5

از دیگر مزایای G5، قیمت مقرون به صرفه آن می باشد. حتی این گوشی در مقایسه باگلکسی سری A سامسونگ نیز قیمت مناسب تری دارد.

صفحه نمایش

موتو جی ۵ و جی ۵ پلاس هردو از یک صفحه نمایش IPS با کیفیت Full HD بهره برده اند.
صفحه نمایش جی ۵ و جی ۵ پلاس به تریتب، ۵ اینچ و ۵٫۲ اینچ می باشد کیفیت نمایشگر این دو دستگاه روشن وکنتراست مناسبی داشته و مجهز به یک محافظ صفحه شیشه ای گوریلا گلس ۳ می باشد.
همچنین خوانایی نمایشگر جی ۵ بسیار مطلوب بوده است و حتی در محیط های آفتابی تمام جزئیات، روشنایی و رنگ ها به راحتی مورد قابل مشاهده است.
به عقیده بعضی از متخصصان صفحه نمایش این گوشی هوشمند کمی به آبی مایل است که چندان جای نگرانی نیست و می توان روشنایی و درصد گرمی و سردی نمایشگر را تنظیم کرد.

نقد و بررسی گوشی موتو جی 5

نقد و بررسی گوشی موتو جی ۵

گفتنی است، با تنظیم فرمان های حرکتی بر روی زمان و نوتیفیکیشن ها، این دستگاه را به کنترل خود درآورد و به سرعت اجرای برنامه ها در این اسمارتفون افزود.

نرم افزار

همانطور که می دانید اندروید O آخرین نسخه از اندروید به بازار آمد. با در دست داشتن آخرین مدل از گوشی موتورولا، انتظار می رفت که آخرین نسخه اندروید نیز به صورت پیش فرض در این دستگاه نصب باشد. اما عدم نصب آن در این پرچمدار، سبب نارضایتی بسیاری از طرفداران آن شده است. با این حال می توان آخرین نسخه اندروید را نصب و راه اندازی نمود.
موتورولا همچنین برنامه ای به نام moto app را به رابط کاربری خود افزوده است که با استفاده از دکمه Home، دستورهایی را برای این دستگاه تنظیم نمود و این گوشی را با توجه به فرمان های صوتی و حرکتی، -نظیر تکان دادن گوشی برای اسکرین شات- کنترل و هدایت کرد.
همانند هوآوی P10 جی ۵ نیز، با کشیدن انگشت به چپ به مرحله قبل بازمی گردد و با کشیدن انگشت به راست، به برنامه ای که اخیرا اجرا شده رجوع می شود. همچنین قابلیت  Display Moto، که با برداشتن گوشی از سطح و یا نوتیفیکیشن، سبب روشن شدن صفحه نمایش می شود.

نقد و بررسی گوشی موتو جی 5

نقد و بررسی گوشی موتو جی ۵

سخت افزار

گوشی موتو G5 به همراه یک پردازشگر اسنپدراگن کوالکوم ۴۳۰، گرافیک ۵۰۵ آدرنو و سه گیگ رم عرضه شده است که می توان با استفاده از جایگاه سیم کارت دوم حافظه آن را تا ۶۴ گیگا بایت ارتقا داد.
این در حالی است که گوشی موتو جی ۵ پلاس دارای تراشه اسنپدراگن ۶۳۵، کارت گرافیکی ۵۰۶ آدرنو و رم سه گیگ می باشد. بنابراین گوشی موتو جی ۵ در مقایسه با گوشی جی ۵ پلاس دارای سخت افزاری ضعیف تری بوده و همین امر سبب شده است که اجرای برخی برنامه ها با مشکل مواجه شود.

نقد و بررسی گوشی موتو جی 5

نقد و بررسی گوشی موتو جی ۵

دوربین

گوشی هوشمند موتو G5 به یک دوربین اصلی ۱۳ مگا پیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.0 مجهز است. جایگیری تنها یک LED و نبود LED دوگانه در این دستگاه تا حدودی حرکت رو به عقب برای این شرکت محسوب می شود. چراکه تمام گوشی های هوشمند هم رده، چنین قابلیتی را دارا می باشند.
گوشی جی ۵ پلاس همانند جی ۵ دارای دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی می باشد با این تفاوت که گشودگی دهانه دیافراگم در آن  F/1.7می باشد. همین امر سبب کیفیت عکس بهتر در فضاهایی با نور کم می شود.
لازم به ذکر است دوربین جلو در هر دو این اسمارتفون ها دارای ۵ مگا پیکسل با کیفیت و وضوح تصویرمناسب می باشد.
رابط کاربری دوربین در این دو محصول لنوو، چندان پیچیده نیست. از این رو استفاده از آن برای کاربران گوشی های پیشین موتورولا و نکسوس بسیار ساده  می باشد.
تصاویر گرفته شده توسط این گوشی دارای کیفیت نسبتا مطلوبی است. تصاویر روشن، با وضوح تصویر، جزئیات و کنتراست خوبی قابل ارزیابی است.
اما باید اذعان داشت عکس برداری در نور کم چندان رضایت بخش نبوده و هنگام فوکوس در فضای کم نوربا مشکل مواجه می شویم.
عکسبرداری با گزینه ی HDR بسیار لذت بخش می باشد و همچنین این شرکت گزینه ی دیگری را به رابط کاربری آن اضافه نموده که می توان ISO و White balance را در آن به صورت دستی تنظیم نمود.
فیلمبرداری توسط دوربین این دستگاه، دارای کیفیت Full HD می باشد اما با توجه به گزینه های دیگر نظیر فیلمبرداری آهسته، کیفیت تصاویر به HD تغییر می کند.

موتو G5

نقد و بررسی گوشی موتو جی ۵

باتری

لنوو باتری به حجم ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی را برای جی ۵ و ظرفیت ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را برای جی ۵ پلاس اختصاص داده است.
همانطور که می دانید طول عمر باتری بسته به استفاده کاربر متفاوت است. اما با استفاده معقول و بهینه از این گوشی هوشمند،می توان بیش از یک روز، شارژ را در خود نگه می دارد.
این شرکت مدعی است که باتری این گوشی می تواند تا ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه شارژدهی کند. این درحالی است که گوشی Honor 8 شارژ دهی را تنها تا ۸ ساعت، به ثبت رسانده است.

باتری این دستگاه برخلاف جی ۵ پلاس، قابل تعویض بوده و با بهره گیری از قابلیت شارژ سریع می توان در کمتر از چند دقیقه، نیمی از باتری را شارژ نمیود.
گفتنی است موتو G5 و G5 پلاس هر دو توسط کابل Micro-USB  امکان شارژ دهی و انتقال اطلاعات را دارند.

موتو G5

نقد و بررسی گوشی موتو جی ۵

حرف آخر

با مقایسه این گوشی با نسخه های پیشین موتورولا به این نکته دست پیدا خواهیم کرد که سری جدید گوشی های موتورولا چندان تغییری با نسخه های پیشین نکرده است اما به بیانی دیگر تکامل یافته ی نسخه های پیشین می باشد.
قاب پشتی تمام فلز به همراه سنسور اثر انگشت و قابلیت کنترل کامل با فرمان های صوتی و حرکتی از مزایای این گوشی هوشمند می باشد.
نبود NFC و پردازشگر نه چندان قدرتمند در موتو G5 سبب شده است که دوست داران بازی های رایانه ای گوشی G5 pluse را به G5 ترجیح دهند.
دوربین این گوشی نیز در مقایسه با دیگر گوشی ها هم رده چندان قدرتمندتر ظاهر نشده است و عکسبرداری در نور کم همچنان با مشکلاتی رو به روست.
حافظه این گوشی بسیار محدود بوده اما با توجه به قیمت مناسب نمی توان ایرادی به آن گرفت.
ظرافت به کار برده شده در این دستگاه بسیاری از افراد و هواداران را  به خود جلب کرده است و با وجود عملکرد، کارایی و قیمت مناسب، به بسیاری از کاربران، تهیه این دستگاه پیشنهاد می شود.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *