نقد و بررسی Endless Space 2

“حامد زاهدی”

تا به حال مهارت‌های خود را در عناوین استراتژیک به چالش کشیده‌اید؟ اگر می‌خواهید سطح توانایی‌های مدیریت خود را بسنجید و به ایجاد امپراطوری عظیم در میان ستاره‌هایی ناشناخته در آن سوی جهان بپردازید، به دنیای سرد و بی‌روح Endless Space 2 (فضای بی پایان 2) خوش آمدید.

بازی‌های زیادی در این سبک بر محور 4 فعالیت اکتشاف، توسعه دادن، بهره‌برداری و مهندم کردن یا به اختصار 4X وجود دارند اما هیچ‌کدام از جهت برقراری دیپلماسی و سیاست‌های داخلی تاثیرگذار همانند Endless Space 2 نخواهند بود.

Endless Space 2 سطح هوشیاری و توانایی مدیریت شما را ارزیابی می‌کند و به‌خوبی مهارت‌های شما برای هدایت یک ناوگان هوایی در کهکشانی ناشناخته را به چالش می‌کشد. این بازی شما را در فضای بین ستاره‌ای قرار داده که روزگاری محل زندگی نژادی به نام Endless بوده که به خاطر تغییراتی ناگهانی نسل آن‌ها از بین رفته است؛ اما یک منبع انرژی بسیار قدرتمند که در راستای اهداف نیک یا پلید می‌تواند کارساز باشد باقی مانده است که به واسطه یافتن و جمع‌آوری آن می‌توانید امپراطوری عظیمی تشکیل بدهید.

Endless Space 2

رابط کاربری در بازی Endless Space 2 بسیار عالی عمل کرده و در همان ابتدا آموزش‌های لازم جهت یادگیری و نحوه استفاده از دکمه‌های کیبورد به بازیباز آموزش داده می‌شود. در بیشتر مواقع تنها با دو الی سه کلیک ساده می‌توانید از پس مشکلات به وجود آمده بر بیایید و دیگر نیازی نیست مانند سایر سبک‌ها همزمان با کنترل موس به فشردن دکمه‌های کیبرد مشغول شوید.

المان‌های عناوین استراتژیکی فضایی در Endless Space 2 به‌خوبی رعایت شده و می‌توان برچسب استاندارد را برروی سینه سازندگان چسباند. عناصر حاکم بر این عنوان را می‌توان به بازی Endless Legend تشبیه نمود؛ پس اگر از بازی مذکور را پیش‌تر انجام داده‌اید بدون تردید ES2 نیز به چشمتان خواهد آمد. شما به‌صورت آزادانه می‌توانید به اکتشاف، تحقیق، طراحی سفینه‌های فضایی، برقراری روابط دیپلماسی و تجاری و همچنین آموزش نیروها و یگان‌های مختلف بپردازید. کنترل پایگاه‌ها کار آسانی نیست و باید برای هر سیاره‌ای که قصد ایجاد حیات و تمدن را در آن دارید، مدیری لایق و مدبر بگذارید تا با ایجاد نظم به ثبات هرچه بیشتر سیاره تسخیر شده بپردازد. هر سیاره ممکن است جناح‌های سیاسی مختلفی داشته باشد که رشد آنان باعث پیشرفت و یا پسرفت شما بشود.

Endless Space 2

“همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، جناح‌های مختلفی که در امپراطوری شما در حال رشد هستند و تاثیر مثبت یا منفی آن‌ها بر سیاره تسخیر شده به نمایش گذاشته شده است.”

سیاست به کار گرفته شده در Endless Space 2 بی‌نقص است چرا که همواره باید با انتخاب بهترین گزینه‌ها روند اصلی بازی را تعیین نمایید. به کار گیری سیاست‌های غلط باعث ایجاد هرج و مرج از سوی نیروهای خودی یا بیگانه می‌شود. در واقع سیاست به کار گرفته شده دقیقا مشابه آنچه است که در دنیای واقعی رخ می‌دهد؛ پس در انتخاب‌های خود هوشیار باشید چرا که عواقب یک تصمیم غلط جبران ناپذیر است.

از ویژگی‌های عناوین استراتژیک که باعث برتری نسبت به عناوین مشابه می‌شود، می‌توان به نژادهای گوناگون آن اشاره کرد. در طول این نقد و بررسی اقدام به انجام بازی 2 Endless Space با 4 جناح مختلف کردم که هربار به‌طور قابل ملاحظه‌ای احساس متفاوتی در چگونگی نبردها و سیاست کلی داشتم. همین عامل باعث شده که بازیکنان به گشت و گذار بیشتر پرداخته و با روندی تکراری مواجه نشوند.

در کنار این همه خلاقیت و مهارت در تولید بخش تک نفره، بخش چند نفره و آنلاین به هیچ عنوان از طراحی خوب بهره نمی‌برد و در بسیاری مواقع توی ذوق بازیکن می‌زند. زمانی که به سرورها متصل می‌شوید و می‌خواهید یک نژاد تشکیل دهید طبیعتا نیاز به حضور بازیکنان دیگری در تیم خودتان برای ایجاد یک امپراطوری بزرگ دارید. هر چقدر که دیپلماسی در بخش تک نفره تاثیرگذار بود در بخش چند نفره به‌صورت عکس واقع شده است. زمانی که از سایر بازیکنان برای حضور در تیمتان دعوت به عمل می‌آورید در بسیاری از مواقع هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنید و سیستم نیز شما را به صورت چرخشی در تیم‌های مختلف قرار نمی‌دهد و این بدین معنا بوده که برای انجام یک بازی آنلاین گاه باید ساعت‌ها منتظر بمانید که طبیعتا برای بازیکنان کم حوصله اصلا مطلوب نیست.

Endless Space 2

اگر برای ساعت‌های طولانی مشغول انجام بازی Endless Space شده‌اید، دور از انتظار نخواهد بود چرا که همانند Endless Legend سرشار از پتانسیل‌های ریز و درشت است. هر نژاد موجود در بازی دارای خصوصیات ممتاز و منحصر بفرد خود بوده که بازیکنان می‌توانند با صرف ساعت‌های بیشتر به کاوش و یافتن تفاوت‌های ظریف بین آن‌ها خودرا سرگرم کنند.

نکات مثبت

ایجاد چالشی کم‌نطیر برای ارزیابی توانایی خود در کنترل و رهبری سیارات

سیستم هدایت و رابط کاربری آسان در کنار آموزش‌های لازم

وجود جناح‌های مختلف با مهارت‌های ویژه

نکات منفی

بخش آنلاین و چند نفره ناکارآمد و گنگ

سخن آخر

در نگاهی اجمالی بازی Endless Space 2 به عنوانی موفق برای سازندگان تبدیل شده که توانسته با ترکیب همزمان 4 فعالیت اکتشاف، توسعه دادن، بهره‌برداری و مهندم کردن بازیکنان را در قلمرویی استراژیک قرار دهد. حفظ چالش‌های تاکتیکی و ماموریت‌هایی متنوع در کنار داستان سرایی قدرتمند باعث شده که حس ماجراجویی بیشتری به بازیکنان القا شود و برای کشف رموز و اسرار نهفته در کهکشان برترس خود غلبه و پافراتر از سرزمین خود بگذارند. بدون تردید از Endless Space 2 می‌توان به عنوان پرچمدار بازی‌های 4X فضایی نام برد که هنر سیاست را به چالش کشیده است و تنها بازیکنان و استراتژی‌بازان واقعی و ماهر از پستی و بلندی‌های متفاوت آن موفق بیرون خواهند آمد.

Verdict

In overall, “Endless Space 2” has become a successful game for it’s creators and has put it’s players in a strategic field by mixing 4 elements of strategy consisting of: Discovering, Developing, Exploiting and Ruining. Keeping tactical challenges alongside various missions and a powerful narration has caused it’s players to feel more adventurous and overcome their fears by exploring more the galaxy awaiting them. Without any doubts, Endless Space 2 could be the flagship of the 4X space sci-fi games that challenges the mind about tactics and politics and only the best, the most skilled and the true strategic players are capable of beating it.

Score: 8.5

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *