با شروع نمایش یکی از زیبا ترین فیلم هایی که بررسی نبرد های جنگ جهانی دوم پرداخته است هستیم. نبرد دانکرک به عنوان یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ جنگ جهانی دوم شناخته می شود. جایی که بیش از ۴۰۰ هزار سرباز بریتانیایی برای فرار از مرگ حتمی توسط ماشین جنگی هیتلر ساخته بود سعی در فرار و بازگشت به سرزمین مادری داشتند و از سوی دیگر هیتلر در فکر تسخیر تک تک نقاط فرانسه بود و هر کسی که در این راه قرار داشت باید محو می شد. شما می توانید نتیجه نبرد را هم اکنون در سینما ( یا احتمالا پس از دانلود فیلم در خانه خود ) ببینید ولی دومین جنگ بزرگ و نابود ساز بشر پر از لحظه لحظه هایی است از نبرد های ریز و درشت دیگر که بدون ذره ای شک تمام آن ها در تمام لحظات و نتایج جنگ تاثیر خود را داشته اند.

اما بعد از نبرد العلمین که سبب از دست رفتن جبهه جنوب و شکست ژنرال رومل افسانه ای ملقب به روباه صحرا در دل صحرا های آفریقا شد حالا دیگر کم کم جنگ نتیجه نهایی خود را داشت نشان می داد. حالا از همه سو فشار ها بر آلمان نازی افزایش یافته بود و حالا بزرگترین نبرد زرهی که بشریت به خود دیده بود، غیر قابل اجتناب بود.

جنگ واقعی لعنتی

این ها تماما هردو جناح شوروی وآلمان را به نبرد کورسک کشاند، جایی که بیشتر از ۶۰۰۰ عراده تانک در نبردی مرگ بار و طاقت فرسا، یکی برای عقب انداختن شکست نهایی خود و دیگری برای سرعت بخشیدن به پایان جنگ با هم درگیر شدند. البته شاید کورسک لقب بزرگترین نبرد زرهی تاریخ را به خود اختصاص داد ولی باید اشاره کرد در این نبرد مرگبار بیشتر از ۴۰۰۰ فروند هواپیما نیز شرکت داشتند و باید یادی نیز از بیش از ۲٫۵ میلیون سربازی نیز کرد که به جرات می توان گفت تماما جان خود را برای هیچ و پوچ در کف دستان خود گرفته بودند.

بالاخره نبرد کورسک بعد از زمانی کوتاه تر از دو هفته به پایان رسید و برای دیدن نتیجه نهایی می توانید به کتاب های تاریخ مراجعه کنید ولی چیزی که برای همیشه باقی ماند آثار باقی مانده از این نبرد بود که  خود را به شکل فیلم، کتاب و مستند باقی گذاشت. البته یکی دیگر آثار به جا مانده از این نبرد و سایر نبرد های جنگ جهانی دوم، بازی هایی بود که سبب می شد شما بتوانید با چشمان خود نتایج این نبرد ها را مشاهده کنید و در آن تاثیر داشته باشید. البته عنوانی که امروز قصد بررسی آن را داریم شاید نه از نظر کمی و نه از نظر موفقیت مکانی هیچ ربطی به کورسک نداشته باشد، ولی بی انصافی است که بگوییم این نبرد بر ساخت آن تاثیری نداشته است.

World of Tanks به عنوان یک بازی که تماما بر روی نبرد های بین تانکی تمرکز دارد توسط استدیوی بسیار خوش آوازه Wargaming ساخته شده است که از دیگر ساخته های این استدیو می توان به عناوینی مانند World of Warships و World of Airplanes اشاره کرد که علاوه بر آن که تمام ان ها نیز جز عناوین رایگان دسته بندی می شوند، هر کدام سعی داشته اند که بخشی از تاریخ جنگ جهانی در رسته خود را به نمایش بگذارند.

نبرد های بازی زیباست و قطعا از آن ها لذت می برید البته اگر یاد بگیرید چطور بجنگید

البته نکته جالب در خصوص بازی های این استدیو آن است که در زمانی که عنوانی همچون ندای وظیفه با مهاجرت به آینده سعی داشت دیگر عناوین نظامی را نیز به این بازه زمانی بکشاند، این استدیو سه عنوان اصلی خود را در همان بازه زمانی سالیان گذشته باقی نگاه داشت ( البته Wargaming Studio نیز سعی کرد از قافله آینده سازی عقب نماند و بازی هایی با آن حال و هوا نیز عرضه کرد و صد البته که هیچ کدام از آن ها نیز موفق نبودند) که مهمترین نقطه قوت تمام بازی های اصلی این استدیو نیز محسوب می شود.

در واقعیت اگر واقعا قصد شبیه سازی یا نزدیک شدن به عناوین آینده را داشته باشیم، تنها می توان انتظار داشت که در بازی شما بر روی یک هدف قفل کنید و پس از شلیک به دنبال هدف بعدی خود باشید. به طور قطع نبرد های آینده همین گونه خواهد بود و با پیشرفت کامپیوتر ها، دیگر نیازی به مهارت انسان ها پشت وسیله نقلیه آن ها وجود ندارد اما در ۷۰ سال پیش این گونه نبود و پیشرفته ترین رایانه ( یا آن چه که شبیه به رایانه به نظر می رسید ) تنها برای رادار ها یا دستگاه های رمز گذاری بود. این جایی بود که دیگر زندگی یا مرگ شما در دستان راننده ماهر تانک شما، فرمانده بینا و توپچی با دقت قرار داشت. در این جنگ ها خبری از موشک های هدایت شونده نبود ( البته در واقعیت در زمان جنگ جهانی دوم اولین نسخه های موشک های هدایت شونده، البته فقط برای نبرد های ضد کشتی ساخته و آزمایش شده بود ). این مسئله سبب شده است که گیم پلی دنیای تانک ها به عنوان مهمترین نقطه آن ترکیبی از کنترل نسبتا سخت و البته دلچسب تانک ها در ترکیب با سیستم نبردی باشد که علاوه بر در نظر گرفتن فاصله درگیری، شما باید تانک مقابل خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید با استفاده از نقطه ضعف آن، تاکتیک مناسبی برای درگیری با دشمن پیدا کنید و پس از نابود کردن آن ها به سمت هدف اصلی خود پیشروی کنید.

درخت پیشرفت بازی سختی واقعی باز کردن تانک های سطح بالا را به نمایش می‌گذارد

البته این مسایل نباید سبب شود که شما به دنیای تانک ها به دید یک بازی بسیار سخت و نفس گیر نگاه کنید و بر عکس، WOT یک عنوان بسیار هیجان انگیز، زیباو صد البته مفرح است که اگر با دوستان خود به تجربه آن مشغول شوید، بدون شک ساعت ها و ساعت ها سرگرم می شوید و حتی در صورتی که توسط تیم دشمن نیز به طور کامل قلع و قمع شوید باز هم به هیچ وجه در زدن کلید شرکت در نبرد بعدی پشیمان نمی شوید.

در کنار این ها بازی با دارا بودن بیش از حدود چهار صد دستگاه تانک مختلف از کشور ها و سازندگان مختلف به هیچ وجه برای شما خسته کننده نمی شود. البته سیستم باز کردن تانک های جدید در بازی منحصر به فرد و واقعا زیبا می باشد. در بازی شما برای خریداری یک تانک به خصوص باید در ابتدا، باید ابتدایی ترین و ساده ترین تانک از آن کشور را آزاد کنید و سپس به تدریج و با پیشروی در بازی کم کم تانک ها با دیویژن های جدید تر و قوی تر را دریافت کنید تا در نهایت بتوانید به تانک مورد علاقه خود دست پیدا کنید. نکته مثبت و منفی آن است که برای به طور مثال باز کردن تانکی مانند T32 آمریکایی در ابتدا باید با تانک به درد نخوری مانند T2 و M3 LEE سر و کله بزنید (مگر این که یا از پول واقعی استفاده کنید یا این که به اندازه کافی پول داشته باشید که به سرعت و تا سطح مناسبی از یک تانک به خصوص را آزاد کنید و به بازی با تانک های جدید خود بپردازید) تا در نهایت به یک تانک خوب سطح ۸ دست پیدا کنید.

البته به هیچ وجه نگران این نباشید که شاید بازی تانک به درد نخور رنو FT شما را در مقابل هیولای کوه و صحرا، تایگر قرار دهد. سیستم پیدا کردن حریف در بازی به این صورت است که بسته به مودی که برای بازی انتخاب کرده اید، تیم شما و حریف مجموعه ای از افرادی است که در مجموع و از نظر ظاهری ترکیبی یکسان از قدرت دارند و به ازای شما یک نفر با تانکی در کلاس مشابه در تیم حریف وجود دارد. ولی باید توجه داشته باشید که شاید به طور مثال تانک های سطح ۸ تیم شما توسط دشمن از بین بروند و شما با رنو FT خسته خود باید با T34 روسی رو در رو شوید.

مخفی شدن پشت موانع و انتظار برای دشمنان مهمانی تاکتیک بازی

جدا از این ها باید به این توجه داشته باشید که تانک شما به چه نوع گلوله ای مسلح شده است. به طور مثال تعدادی از تانک های سطح پایین به مسلسل های کالیبر متوسط مسلح هستند که شاید در ابتدا شما را در برابر سایر تانک های سطح پایین شرمنده خود نکند ولی به طور قطع شلیک اسلحه شما به یک M4 شرمن، برای حریف خنده دار است ولی با پیشروی در بازی و بدست آوردن تانک ها قوی تر دیگر با این مشکل روبرو نخواهید شد ولی باز هم باید توجه داشته باشید که تانک شما چه نوع گلوله ای شلیک می کند و این گلوله چه تاثیری بر روی دشمن خواهد گذاشت. همچنین تانک شما نیز مقاومت متفاوتی نسبت به گلوله های مختلف در محل اصابت های مختلف نشان خواهد داد که البته به طور قطع با پیشروی در بازی با چند و چون بازی آشنا خواهید شد و راحت تر می توانید تانک خود را انتخاب کنید.همچنین محل اصابت گلوله شما به دشمن نیز سبب ایجاد آسیب متفاوتی در دشمنان می شود ولی معمولا شلیک به ناحیه پشت شنی تانک دشمن بیشترین آسیب را وارد می سازد ولی شما به طور مثال با هدف قرار دادن برجک دشمن و شروع به حرکت می توانید در رقابت با تانک دشمن گلوله بیشتری به حریف شلیک  کنید و خود کمتر آسیب ببینید.

یکی دیگر از نقاط قوت بازی نقشه های بزرگ و متنوع آن است که خوشبختانه هر کدام در یک فصل به خصوص ( البته  منظورمان دو فصل تابستانی و زمستانی است ) قرار دارد و سبب می شود حداقل از نظر تنوع مکان های قابل بازی به هیچ وجه بازی برای شما تکراری نشود. از یک ساحل تابستانی گرفته تا جنگل های تو در تو یا مناطق ویران شده شهری و یک کوهستان برفی، WOT لحظه به لحظه با نقشه های زیبا و جذاب خود شما را شگفت زده می کند و برای نبرد بعدی شما را در صف بازی نگه خواهد داشت.

گاراژ جایی که به راحتی می توانید علاوه بر دیدن تمام جزییات تانک خود آن ها را با رنگ آمیزی اختصاصی کاملا شخصی سازی کنید

در سمت دیگر ماجرا باید گفت که با وجود آن که بازی بر روی طیف متنوعی از انواع و اقسام کنسول های مختلف و رایانه های شخصی با سطوح قدرتی متفاوت قابل اجرا می باشد هیچ مشکلی از این جهت متوجه شما نمی باشد. بر روی کنسول ها نیز به همین ترتیب بر روی هر دو کنسول نسل هشتمی شاهد اجرای بازی بر روی رزولوشن ۱۰۸۰p هستیم و در هر دو کنسول نیز فریم ریت بر روی عدد ۳۰ قفل شده است ولی در نبرد های سنگین این مقدار می تواند به عددی در حدود ۲۵ فریم نیز تنزل پیدا کند که باز هم کاملا قابل قبول است. البته Xbox 360 به عنوان تنها کنسول نسل هفتمی که این بازی را دریافت کرده است نیز با نرخ فریم ۳۰ و رزولوشن ۷۲۰p بازی را برای شما به نمایش می گذارد که شاید در ظاهر بد به نظر نرسد ولی باید توجه داشت که جزییات در این کنسول در حد پایین ترین سطح قابل اجرا بر روی رایانه های شخصی می باشد ( وحتی پایین تر ) که البته هنوز هم برای یک کنسول پیر و ۱۲ ساله به هیچ وجه بد نمی باشد.

در پایان باید گفت که WOT با آن که یک بازی نسبتا قدیمی است که سال ها پیش عرضه شده است ولی  هنوز هم ارزش بازی کردن یا تکرار مجدد را دارد. با وجود جامعه بازی باز گسترده (که البته نگذارید آن عدد ۱۵۰ میلیونی رویایی شما را گول بزند و در واقع هم اکنون تعداد  خیلی خیلی کمتری به صورت ماهانه به تجربه بازی مشغول هستند) و محتوای بی پایان بازی تا ماه ها می توانید مشغول پذاندن برجک تانک های دیگران باشید. شاید در ابتدا انتظار نبرد کورسک را از بازی داشتیم ولی فعلا نه تنها قدرت سخت افزاری بلکه قدرت اینترنتی برای تخقق این رویا وجود ندارد ولی تا آن زمان می توانید در نبرد های ۱۵ در برابر ۱۵ بازی، حداقل جنگ بریتانیا با زنجبار را به طور کامل و بدون کم کسری شبیه سازی کنید!

گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *