نقد سریال لاک و کلید (Locke and Key) | فصل دوم

فصل دوم سریال Locke and Key «لاک و کلید» با اینکه همچنان برخی از مشکلات فصل اول را حفظ کرده است، اما توانسته در بیشتر زمینه‌ها پیشرفت کند. در ادامه با زومجی و نقد فصل دوم این سریال همراه باشید.

فصل اول سریال Locke and Key سال گذشته از نتفلیکس پخش شد و توانست به اثری سرگرم کننده تبدیل شود. اما سریال در همان موقع به چندین وعده مثل ارائه یک اثر ترسناک، فراطبیعی و فانتزی عمل نکرد و بیشتر از اینکه یک سریال فانتزی باشد، یک سریال درام نوجوانانه بود. حالا مدتی می‌شود که فصل دوم سریال لاک و کلید از نتفلیکس پخش شده است و از نمایش‌های سریال می‌شد حدس زد که در این فصل بیشتر قرار است شاهد صحنه‌های فانتزی و فراطبیعی باشیم.

حالا این سؤال مطرح است که نتفلیکس توانسته با فصل دوم سریال لاک و کلید، مشکلات فصل اول را حل کرده و همان اثری را که انتظار آن را داشتیم، ارائه کند یا سریال تنها در ظاهر به وعده‌های خود عمل کرده است؟ پس در ادامه با زومجی و نقد فصل دوم سریال لاک و کلید همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان فصل اول و همچنین فصل دوم سریال Locke and Key را فاش کند

جکسون رابرت اسکات، کانر جسوپ و امیلیا جونز در فصل دوم سریال Locke and Key

فصل دوم سریال Locke and Key تنها چند ماه پس از حوادث فصل اول آغاز می‌شود که قهرمانان داستان تصور می‌کنند داج برای همیشه نابود شده است

فصل دوم سریال Locke and Key تنها چند ماه پس از حوادث فصل اول آغاز می‌شود که قهرمانان داستان تصور می‌کنند داج برای همیشه از میان آن‌ها رفته و حالا می‌توانند به زندگی عادی خود برسند. روند سریال در دو قسمت ابتدایی تا حد زیادی آهسته و کند است و درواقع همان روند فصل اول را دنبال می‌کند و این نمی‌تواند خبر خوبی باشد، اما درست در جایی که قرار است ناامید شویم، سریال کم کم مسیر نسبتا متفاوتی را دنبال می‌کند. با اینکه تم درام عاشقانه قرار نیست از سریال جدا شود و نباید هم انتظار این موضوع را دیگر داشته باشیم، اما سازندگان ظاهرا به انتقادات گوش کرده‌اند.

البته دیگر می‌دانیم که حتی با وجود پتانسیل بالایی که وجود دارد، نباید منتظر جنبه‌های ترسناک کمیک‌های لاک و کلید در سریال آن باشیم، اما در عوض سازندگان تمرکز بیشتری روی جنبه فانتزی و حتی فراطبیعی سریال داشته‌اند و نتیجه کار هم تا حد زیادی رضایت‌بخش بوده است. کشف کلیدهای بیشتر تا ساخت کلیدهای جدید تا استفاده بیشتر و بهتر از شخصیت‌های بزرگسال و حتی نوجوان باعث شده تا سریال پیشرفت خوبی نسبت به فصل اول کند و ما را بیشتر درگیر اتفاقات آن کند.

گریفین گلاک و هلیا جونز در حال دعوا در فصل دوم سریال Locke and Key

فصل دوم سریال Locke and Key تمرکز بیشتری روی ارائه صحنه‌های فانتزی و فراطبیعی داشته است

اما کلید این پیشرفت قابل‌توجه سریال Locke and Key در فصل دوم نسبت به فصل قبلی چیست؟ بدون شک سریال در جنبه‌های مختلفی پیشرفت کرده و کمتر شاهد دیالوگ‌های متوسط و ضعیف تا صحنه‌هایی که دوست داریم کله شخصیت اصلی را بکنیم شاهد هستیم، اما کلید اصلی داستان وجود شخصیتی به‌نام گیب است. گیب حالا می‌دانیم که همان داج است که حالا در ظاهری متفاوت در حال پیش بردن نقشه شیطانی خود است. برخلاف داج که در بیشتر دقایق سریال ارتباط خاصی با شخصیت‌های اصلی به‌جز بودی نداشت، اما گیب ارتباط بالایی با هر شخصیت دارد و به نحوی در تلاش است تا با نزدیک شدن به شخصیت‌های مختلف اهداف خود را جلو ببرد.

ما در طول فصل اول هم دیدیم که داج برای تحقق اهدافش جلوی شخصیت‌های مختلف حتی نقش بازی می‌کند و آن‌ها را گول می‌زند، اما اینجا گیب جنبه‌های بیشتری دارد و حتی فعالیت‌های زیادی را دنبال می‌کند و حتی او واقعا عاشق می‌شود. عشق او به کینزی حتی باعث ایجاد حد و مرزهای اخلاقی برای او می‌شود که همین نکته به نقطه ضعف اصلی او در سریال تبدیل شده است. هرچند سریال توانست با ارائه شخصیت گیب به‌عنوان شخصیت شرور اصلی خود پیشرفت کند، اما در پایان تا حد زیادی می‌توان گفت که پتانسیل‌های بالای این شخصیت نادیده گرفته شد و متاسفانه سریال با تصمیم عجولانه‌اش این شخصیت را حذف کرد و حالا ما برای فصل بعدی باید منتظر شخصیت شرور دیگری باشیم.

پتریس جونز و گریفین گلاک در حال دعوا و امیلیا جونز در حال تماشا آن در فصل دوم سریال Locke and Key

شخصیت گیب تاثیر زیادی روی بهبود کیفیت فصل دوم سریال Locke and Key داشته است

صد البته در نبرد بین خیر و شر همیشه نیروی خیر پیروز است، اما انتظار داشتیم که برنامه گیب درنهایت برنامه هوشمندانه‌تر و مرگبارتری باشد تا اینکه صرفا گروهی را تبدیل به پیروانش کند و صدمات محدودی بزند. البته گیب باعث مرگ افراد زیادی از این طریق شد، اما نکته اینجا است که بیشتر این شخصیت‌ها، شخصیت‌های فرعی یا کاراکترهایی بودند که ما اصلا در طول سریال با‌ آن‌ها حتی ملاقات هم نکرده بودیم، چه برسه به اینکه در مورد سرنوشت آن‌ها نگران باشیم و البته نمی‌دانیم عواقب ناپدید شدن افراد شهر چگونه خواهد بود. بدین ترتیب پایان‌بندی فصل دوم سریال تا حد زیادی ناامید کننده است که باتوجه‌به پیشرفت سریال بدون شک انتظار بیشتری از آن داشتیم.

البته سریال نسبت به فصل اول رفتار بی‌رحمانه‌تری هم دارد و به‌طور مثال مرگ جکی شاید یکی از صحنه‌های غیر منتظره و تا حدی جذاب سریال باشد. یا حتی در مورد شخصیت ارین نیز همین موضوع صدق می‌کند و اگرچه انتظار داشتیم تا بیشتر از او ببینیم، اما او با بی رحمی تمام توسط گیب کشته شد. وجود چنین صحنه‌های هم باعث پیشرفت سریال Locke and Key در فصل دوم شده و هم اینکه باعث می‌شود تا گیب شخصیت به مراتب ترسناک‌تر و بهتر از نسخه فصل اولش باشد. به همین منظور است که انتظار داشتیم سریال برنامه بهتری برای گیب در پایان داشته باشد تا بدین شکل از سریال حذف شود.

آرون اشمور در نقش دانکن لاک در حال تماشا کردن به یک کلید جادویی در فصل دوم سریال Locke and Key

سریال Locke and Key برای فصل سوم تمدید شده است

در فصل دوم سریال Locke and Key با اینکه شاهد بهتر شدن بسیاری از شخصیت‌های اصلی و همچنین بیشتر شدن نقش شخصیت‌هایی مثل دانکن هستیم که باعث بهتر شدن سریال نیز شده است، اما شخصیت‌های جدید از جذابیتی که انتظارش را داریم برخوردار نیستند. درواقع شخصیت‌های جدید فصل جدید سریال لاک و کلید بیشتر از اینکه شخصیت‌های جالبی باشند، نقش خیلی خاصی در سریال ندارند و تنها به جلو بردن داستان کمک می‌کنند. شاید تنها بتوان گفت که شخصیت جاش بنت که معلم تاریخ جدید مدرسه است، تا حدی شخصیت‌ جالب‌تری است که البته او هم در میانه راه کنار گذاشته شد و باید دید در فصل بعدی چقدر برنامه برای این شخصیت وجود خواهد داشت.

درکنار خط اصلی داستان فصل دوم سریال Locke and Key، شاهد یک خط داستانی فلش بک نیز هستیم. این خط داستانی تا حد زیادی به روند اتفاقات فصل دوم سریال لاک و کلید ضربه زده است و درحالی‌که شاهد جذاب‌تر شدن خط داستانی اصلی هستیم، سازندگان سریال تصمیم گرفتند تا برای لحظاتی ما را به ریشه خانه لاک و کلیدها ببرند. این ایده شاید روی کاغذ ایده جالبی باشد، اما در سریال به درستی از آن استفاده نشده است. البته این خط داستانی بی‌اهمیت نیست و درواقع یک پیش زمینه داستانی برای فصل سوم سریال Locke and Key ایجاد می‌کند یا به بیان بهتر شخصیت شرور و منفی اصلی فصل سوم سریال از دل این خط داستانی فلش بک خارج می‌شود که دشمنی قدیمی با خانواده لاک دارد.

جکسون رابرت اسکات به همراه دوست جدیدش در فصل دوم سریال Locke and Key

ما در طول نقد در مورد بهتر شدن کیفیت سریال در جنبه‌های مختلف مثل ارائه یک شخصیت شرور بهتر تا بهبود کلی شخصیت‌های اصلی گفتیم، اما فصل دوم سریال Locke and Key مشکلاتی مثل پایان ناامید کننده تا عدم استفاده درست از پتانسیل‌های گیب نیز داشته است. همچنین هنوز هم می‌توان تصمیمات عجیب و غریب شخصیت‌ها مثل به حال خود رها کردن ایدن را شاهد باشیم که جای امیدوار است در فصل سوم دیگر شاهد چنین موضوعاتی نباشیم و شخصیت‌ها اصلی کمی باهوش‌تر شوند. اما سریال با ایجاد کلیدهای جدید و کشف کلیدهای بیشتر توانسته صحنه‌های خوب و جذابی نیز خلق کند. از جمله کلید خانه لاک که در آن شاهد ورود یک عنکبوت غول پیکر هستیم.

البته طبق معمول بیشتر این کلیدها کاربرد خاصی ندارند و بیشتر جنبه خلق یک یا چند صحنه جالب را در سریال دارند، اما می‌توان امیدوار بود که کلیدهای بیشتر و جذاب‌تری را در فصل سوم سریال Locke and Key ببینیم. همچنین لحظات جذاب دیگری نیز در فصل دوم سریال Locke and Key مثل صحنه درون سر ایدن وجود دارد که جای امیدوار است در فصل سوم بیشتر شاهد چنین صحنه‌هایی باشیم. اما شاید نکته اصلی این باشد که فصل سوم سریال لاک و کلید قرار است مسیر فصل دوم را ادامه دهد و حتی تمرکز بیشتری روی جنبه‌های دیگر سریال داشته باشد یا قرار است دوباره بیشتر شاهد یک اثر درام نوجوانانه باشیم؟ برای جواب این سؤال تنها می‌توانیم تا فصل سوم سریال Locke and Key صبر کنیم.
تانی کال

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *