نقد فصل اول سریال Upload

زندگی پس از مرگ همیشه یکی از سوالات بزرگ بشر در طول تاریخ بوده است، اما در صنعت سینما و تلویزیون کمتر از انتظار و شاید به‌خاطر حساسیت‌های موجود به آن پرداخته شده است. پیش از این سریال The Good Place تولید و از شبکه NBC منتشر شده بود که تمرکز این سریال کمدی روی زندگی پس از مرگ و تلاش گروهی برای رسیدن به بهشت واقعی بود. حالا شاید این ایده به بیننده خطور کند که چی می‌شد یک سریال کمدی دیگر ساخته و منتشر شده بود که به‌جای نمایش آخرت و دنیای پس از مرگ، بهشت ساخته شده توسط انسان‌ها را به تصویر می‌کشید؛ دنیایی مجازی که توسط انسان‌ها ساخته شده تا به آن‌ها زندگی ابدی داده شود. سریال Upload که مدتی پیش از شبکه آمازون منتشر شد و گرگ دنیلز، شورانر و خالق سریال The Office و سریال Parks and Recreation وظیفه ساخت آن را بر عهده داشت، نیز دقیقا به‌دنبال تحقق همین ساخته و منتشر است، اما در ادامه مشخص می‌شود که سریال صرفا قرار نیست نسخه انسانی و مجازی دنیای پس از مرگ را به تصویر بکشد و اهداف دیگر و اصلی‌تری را دنبال می‌کند. در ادامه با نقد فصل اول سریال آپلود همراه باشید تا ببینیم که آمازون توانسته تا از این ایده به خوبی بهره ببرد یا خیر.

رابی امل و اندی لو در دنیای لیک ویو سریال Upload

سریال Upload در ابتدا بیشتر سعی می‌کند تا دنیای مجازی ساخته شده توسط انسان‌ها و تفاوت آن با دنیای واقعی را به تصویر بکشد

اتفاقات سریال Upload در سال ۲۰۳۳ جریان دارد که در آن انسان‌ها می‌توانند پس از مرگ خود را در دنیای مجازی بارگذاری کنند. زمانی‌که نیتن، برنامه‌نویس کامپیوتر خیلی زود می‌میرد، در دنیای بسیار گران‌قیمت لیک ویو بارگذاری می‌شود، اما خیلی زود خود را زیر نظر شریک زندگی خود یعنی اینگرید می‌بیند که هنوز زنده است. همان‌طور که نیتن در حال بررسی جوانب مثبت و منفی بهشت دیجیتالی است، با نورا، نماینده خدمات مشتریان انجل آشنا می‌شود. نورا با فشار شغلی خود و پدر در حال مرگش که نمی‌خواهد بارگذاری شود، دست‌وپنجه نرم می‌کند و با افزایش احساسات او نسبت به نیتن اعتقاد پیدا می‌کند که نیتن به قتل رسیده است. شروع سریال Upload درواقع نمایش زندگی نیتن تا تصادف و در ادامه انتقالش به دنیای مجازی لیک‌ویو است، اما از همان ابتدا هم می‌توانیم شباهت‌‌هایی بین این سریال و سریال The Good Place مشاهده کرد. بااین‌حال، آپلود خیلی سریع مسیر خودش را پیدا کرده و قرار است راه متفاوتی را در پیش بگیرد.

سریال Upload در ابتدا بیشتر سعی می‌کند تا دنیای مجازی ساخته شده توسط انسان‌ها و تفاوت آن با دنیای واقعی را به تصویر بکشد و جوانب مختلف آن را بررسی کند که در این کار نیز موفق عمل می‌کند. اگر در دنیای واقعی روزانه با کار و مشکلات زیادی مواجه هستید، در دنیای مجازی حداقل در ظاهر این موارد وجود ندارند و عملا انسان‌ها در این دنیا تنها قرار است به استراحت و زندگی پس از مرگ خود بپردازند. بااین‌حال، مگر می‌شود انسان یک بهشت دیجیتالی بسازد و منافع مالی خودش را در نظر نگیرد؟ دقیقا اینجا است که آپلود قرار است به شما نشان دهد هر چیز زیبا و مجللی خیلی هم قرار نیست مجانی باشد و نیتن قرار است با گوشه‌ای از این دنیای زیبا اما گران‌قیمت دست‌وپنجه نرم کند و همین موضوع باعث می‌شود تا او کاملا زیر نظر اینگرید قرار بگیرد. صد البته دنیای لیک‌ویو بدون مشکلات فنی هم نیست و هر از گاهی شاهد باگ و گلیچ و مشکلات از این دست نیز هستیم و سریال به خوبی از این فرصت‌ها برای ایجاد صحنه‌های طنز و کمدی استفاده کرده است. اما هدف سریال Upload تنها به تصویر کشیدن دنیای مجازی است؟ اینجا دقیقا جایی است که شخصیت نورا وارد می‌شود و او دقیقا قرار است نقطه مقابل شخصیت نیتن در سریال باشد.

رابی امل در بهشت مجازی سریال Upload

اگر نیتن در حال زندگی کردن در لیک‌ویو است و با مشکلات آن مواجه می‌شود، در مقابل شخصیت نورا در دنیای واقعی باید با مشکلات واقعی و بیشتری مواجه شود

اگر نیتن در حال زندگی کردن در لیک‌ویو است و با مشکلات آن مواجه می‌شود، در مقابل شخصیت نورا در دنیای واقعی باید با مشکلات واقعی و بیشتری مواجه شود. به تصویر کشیدن دنیای مجازی و واقعی درکنار هم کمی ریسک بالایی دارد و شاید نتوان به خوبی یک تعادل خوب برای آن ایجاد کرد، اما به‌لطف شخصیت نورا یا حتی اینگرید، دنیای واقعی به همان اندازه دنیای مجازی اهمیت پیدا کرده و قرار نیست کنار گذاشته شود یا اتفاقات آن برای ما بی اهمیت باشد. نیتن از اینکه در دنیای مجازی بیش از حد تحت فشار اینگرید است و درواقع مجبور است به‌خاطر اینکه او هزینه‌های زندگی در لیک‌ویو را پرداخت می‌کند، از کارها و تصمیمات او پیروی کند، در طول سریال نیاز به یک همدم دارد که او را درک کند. نورا هم در دنیای واقعی به‌شدت تحت فشارهای مختلف است و از طرفی پدر مریضش قرار نیست خودش را آپلود کند و در بخش کاری مشکلات زیادی با رئیسش دارد و همچنین در زندگی شخصی خیلی موفق نبوده است. همین موارد باعث شده او نیز به‌دنبال یک همدم باشد و همین موضوع باعث می‌شود تا نیتن و نورا با اینکه ممکن است از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند، اما احساس نزدیکی زیادی کنند و شاهد شکل گرفتن یک رابطه عاشقانه بین این دو شخصیت باشیم؛ عشقی که البته ممنوع و غیر ممکن است.

اگرچه روابط عاشقانه نیتن و نورا کلیشه‌ای و بسیار قابل پیش‌بینی است، اما درواقع چیزی است که باعث می‌شود تا سریال Upload به اثر بسیار بهتری تبدیل شود و شیمی بسیار خوبی که بین این دو شخصیت وجود دارد، به یکی از نکات خیلی جذاب سریال تبدیل شده و درکنار خلق صحنه‌های کمدی و بامزه زیاد در این رابطه، شاهد خلق صحنه‌های درام و عاطفی زیادی نیز هستیم تا جایی که هر یک شاید برای لحظه‌ای تمامی موانع را فراموش کنند، اما در یک لحظه مجبور به عقب نشینی هستند و باید با واقعیت کنار بیایند و تنها قوانین را دنبال کنند. همچنین هر یک باید با واقعیت‌های زندگی خود نیز مواجه شوند و مشکلات این دو شخصیت یکسان نیست و هر یک در دنیای متفاوتی در حال زندگی هستند. همین نکته باعث می‌شود تا بدانیم چیزی که سریال Upload نیاز دارد تا به اثری قابل احترام و بسیار بهتری تبدیل شود، ایجاد یک تعادل و تعامل مناسب بین دنیای مجازی و واقعی است. در سریال The Good Place به جز ابتدای فصل سوم، بیشتر اتفاقات سریال در دنیای پس از مرگ جریان دارد، اما در آپلود ما همزمان با بهشت مجازی، با دنیای واقعی نیز مواجه هستیم و درست به تصویر کشیدن هر دو دنیا باید یکی از اولویت‌های اصلی سریال باشد.

اندی لو در سریال Upload

نورا شخصیتی را در اختیار دارد که باید مرزی بین دو دنیای مجازی و واقعی ایجاد کند

سریال Upload نیاز داشت تا برای رسیدن به این هدف از کمک بازیگرانش تا حد زیادی استفاده کند. نویسندگان بخش خود را به خوبی در سریال اجرا کرده‌اند، اما این وظیفه بازیگران است تا نشان دهند که به‌طور مثال نیتن در بهشت مجازی حضور دارد و در حال زندگی در دنیایی است که هرگز تجربه آن را نداشته بود و نورا در اینجا شخصیتی است که واقعا باید تفاوت زندگی بین این دو دنیا را به ما نشان دهد. جلوتر گفتیم که نورا مشکلات شخصی زیادی دارد و دنیای آینده هم دنیای شلوغی است که افراد کم درآمد ظاهرا بخش زیادی از جمعیت را تشکیل داده‌اند و نورا نیز یکی از همین افراد است که آشنایی با نیتن باعث می‌شود تا مشکلاتش را فراموش کند و حتی دلش نخواهد از این دنیای خیالی خارج شود. اگرچه عملکرد رابی امل برای به تصویر کشیدن شخصیت نیتن باید ستایش شود و او به خوبی توانسته این شخصیت را به تصویر بکشد، اما عملکرد بسیار درخشان اندی الو شاید همان چیزی بود آپلود از ابتدا به آن نیاز جدی داشت.

اندی الو که نقش نورا را بر عهده دارد، شخصیتی است که دائما بین دو دنیا در حال جابه‌جایی است و مشخصا او شخصیتی را در اختیار دارد که باید مرزی بین دو دنیا را ارائه کند. اگر الو نمی‌توانست این تفاوت را ارائه کند، شاید سریال شکست می‌خورد و آنچان که باید و شاید نمی‌توانستیم از آن لذت ببریم. شخصیت نورا در بهشت مجازی به مراتب شخصیت شادتر و با اعتماد به نفس بیشتری است، اما در دنیای واقعی او بیش از حد تلاش می‌کند تا به هدفش برسد و در مقابل موانع سختی هم جلوی او قرار گرفته است که بعضا حتی نمی‌تواند به آن چیره شود. بااین‌حال، نورا شخصیتی است که اگرچه در بهشت مجازی در حال کمک کردن به نیتن است، اما درواقع این نیتن است که دارد به نورا کمک می‌کند تا حداقل برای دقایقی مشکلاتش را فراموش کند. تفاوت شخصیت نورا در دنیای واقعی و لیک‌ویو صرفا ظاهری نیست و شاید بهتر است برای درک بهتر این موضوع او را با دیگر همکارش مقایسه کنیم. در هر حال نورا این وظیفه را دارد تا تفاوت‌های بین دو دنیا را نشان دهد و دقیقا صحنه‌هایی متعددی در سریال وجود دارد که باعث می‌شود حتی نورا سرخورده‌تر از همیشه لیک‌ویو را ترک کند.

رامبی امل در حال تماشای لیک ویو در سریال Upload

جلوه‌های ویژه سریال Upload در برخی از صحنه‌ها بسیار سطحی و ضعیف کار شده است

گفتیم که خط داستانی سریال Upload صرفا به بهشت مجازی خلاصه نشده و اهمیت دنیای واقعی کمتر از دنیای مجازی نیست، اما آیا صرفا منظور ما خط داستانی نورا و زندگی شخصی وی است؟ قطعا این جواب منفی هست. چرا که هرچقدر هم شخصیت پردازی نورا در سریال قوی باشد، اما سریال به چیزی بزرگ‌تر از یک رابطه عاشقانه و مشکلات شخصی چند شخصیت نیاز دارد و چیزی که بتواند بیننده را تا پایان نگه دارد و حتی باعث شود برای یک فصل دیگر منتظر ادامه تماشای سریال باشیم. سفر به بهشت مجازی و روایت یک داستان عاشقانه درواقع یک مقدمه برای بخش جنایی سریال کمدی Upload است که درواقع راز اصلی و بزرگ سریال نیز همین موضوع است. صد البته از همان تصادف ابتدایی نیتن تا انتقال سریعش به لیک‌ویو و مشکل فایل‌های خاطراتش به مرگ او شک می‌کنیم، اما فاش شدن رازهای پنهان آن قرار نیست یکباره و یک دفعه باشد و به مرور سریال رازهای تاریک شخصیت‌های سریال از اینگرید و خانواده‌اش گرفته تا نیتن را برملا می‌کند.

اگرچه تقریبا بخش جنایی سریال و دلیل کنار گذاشتن نیتن از نیمه دوم فصل اول پر رنگ‌تر می‌شود، اما هنوز سوالات زیادی باقی مانده که سریال باید به آن جواب دهد که مشخصا قرار نیست به جواب تمامی سوالات خود در فصل اول برسیم. بااین‌حال، حداقل بخش مهمی از دلیل قتل نیتن در فصل اول افشا می‌شود، اما بدون شک این دلایل هنوز خیلی کافی نیست. درکنار این موارد بهتر است یک نگاه کوتاه به دیگر جنبه‌های سریال نیز بپردازیم. اگرچه به‌نظر می‌رسد ورود به دنیای مجازی باعث قطع دسترسی یک فرد به دنیای واقعی می‌شود، اما سریال نشان می‌دهد که اگر فرد پر نفوذ و پر قدرتی باشید، دسترسی بالایی را نیز به دنیای بیرون خواهید داشت. علاوه‌بر این، وجود بخش ۲ گیگی‌ها در دنیای لیک‌ویو نشان می‌دهد که حتی در بهشت مجازی قرار است شاهد اختلاف طبقاتی نیز باشیم و اگر پول زیادی نداشته باشید، در طول ماه تنها قرار است صاحب ۲ گیگ حجم برای مصرف باشید که خب خیلی زود هم با هر واکنشی تمام می‌شود. همچنین قابلیت‌ها و مکان‌هایی وجود دارد که می‌تواند بدون اجازه شرکت مورد نظر تغییراتی ایجاد کنید یا حتی روی دنیای بیرون نیز تاثیر بگذارید. این چنین قابلیت‌ها یا مکان‌ها پتانسیل پرداختن بیشتری دارد که شاید در فصل دوم سریال بیشتر در مورد آن ببینیم.

رابی امل در فصل اول سریال Upload

 

بخش کمدی سریال با اینکه در برخی از دقایق کم‌رنگ‌تر از بخش درام می‌شود، اما نسبتا خلاقانه و جذاب در سریال استفاده شده که از جمله آن می‌توان شوخی با نام سریال اشاره کرد که سریال به نحوی می‌گوید که اگر قرار بود این اتفاقات به‌صورت عکس رخ دهد، اسم سریال باید به دانلود تغییر نام پیدا کند. همچنین سریال با مشکلاتی که یک فرد تازه وارد در دنیای مجازی پیدا می‌کند نیز می‌پردازد که از جمله آن می‌توان به عدم رشد یا تغییر شکل و ظاهر شخصیت‌های درون لیک ویو اشاره کرد که در سریال شاهد یک کودک هستیم که در زمان اتفاقات سریال برادر کوچک‌ترش اکنون بزرگ‌تر از وی شده و بهترین دوستش نیز دیگر یک بچه هم سن و سالش نیست. در هر حال باید به برخی از مشکلات سریال نیز بپردازیم.

شاید بزرگ‌ترین مشکل سریال Upload که خیلی تو ذوق می‌زند، جلوه‌های ویژه آن باشد که در برخی از صحنه‌ها به‌خصوص در مورد ماشین‌های آینده بسیار سطحی بوده تا جایی که حس غیر واقعی بودن آن ممکن است به تجربه تماشای سریال لطمه بزند. اینکه چرا شبکه آمازون هزینه مناسبی برای رفع چنین مشکلاتی نکرده، یک سؤال بزرگ است که امیدوارم در فصل دوم با هزینه بهتر و بیشتر باعث کمتر شدن مشکلات فنی و این چنینی باشیم. همچنین در بخش‌هایی از سریال احساس می‌شود که روند سریال کمی کندتر و آهسته‌تر شده و شاهد پرداختن به مسائل تکراری یا نه چندان جذابی هستیم. سریال Upload شاید مشکلاتی داشته باشد و هنوز نمی‌توان آن را درکنار سریال‌های برتر کمدی درام قرار داد، اما یکی از سریال‌های کمدی خوب سال ۲۰۲۰ است که طرفداران این ژانر به‌خصوص کسانی که دوست دارند اثری نسبتا متفاوت را تماشا کنید، حتما باید به آن فرصتی دهند و به تماشای آن بپردازند.

تانی کال

زومجی

  • نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla میلان کوندرا در کتاب «سبکی تحمل ناپذیر» می‌گوید: تمامی‌ محکومیت انسان در ا…
  • Lupin

    نقد سریال Lupin

    نقد سریال Lupin کم پیش می‌آید سریالی توانسته باشد در فصل دوم یا بخش دوم خود به اندازه سری‌…
  • Loki

    نقد سریال Loki – قسمت ششم

    نقد سریال Loki – قسمت ششم سریال Loki از همان ابتدا خودش را به‌عنوان یک سریال متفاوت …
  • Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth در روزهایی که ساخت اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ابرقهرمانی داغ است…
  • City On Hill

    نقد سریال City On Hill

    نقد سریال City On Hill چند سالی است که سریال‌های پلیسی/جنایی که هدف شان عیان ساختن پشت پرد…
  • The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor سریال‌های پزشکی همیشه علاقه‌مندان پیگیر خودشان را دارند. ایده‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *