نقد فیلم The Lovebirds

اگرچه فیلم‌های کمدی عاشقانه همواره از محبوبیت زیادی در بین علاقه‌مندان برخوردار بوده‌اند، اما طی سال‌های اخیر بیشتر با فیلم‌هایی مواجه بوده‌ایم که تنها تکرار فیلم‌های موفق کمدی عاشقانه قدیمی و موفق هستند که حتی بسیاری از این فیلم‌ها نیز در رسیدن به کیفیتی مشابه این دسته، ناموفق بوده‌اند. فیلم The Lovebirds (لاوبردز) جدیدترین فیلم کمدی عاشقانه است که پس از لغو اکرانش به علت شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، به‌جای اکران در سینماها راهی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) شد و مدتی پیش شاهد انتشار آن بودیم. کمیل نانجیانی و ایسا ری ستارگان اصلی این فیلم هستند و بسیاری باتوجه‌به نمایش‌های فیلم امیدوار بودند تا این فیلم، به یکی از فیلم‌های کمدی عاشقانه موفق چند سال اخیر سینما تبدیل شود که در آن شاهد بخش اکشن نیز هستیم. فیلم The Lovebirds داستان یک زوج جوان را دنبال می‌کند که به‌طور اتفاقی وارد داستان و اتفاقات یک قتل مرموز می‌شوند. حال آن‌ها در این ماجراجویی در تلاش هستند تا از این پرونده قتل خلاص شوند، اما در ادامه مشکلات زیادی به‌وجود می‌آید. در ادامه با نقد این فیلم و جواب این سؤال که آیا توانسته از پتانسیل‌های خودش استفاده کند یا به یکی دیگر از فیلم‌های تکراری این ژانر تبدیل شده است، همراه باشید.

فیلم The lovebirds

فیلم The Lovebirds از همان ابتدا کار خودش را با کلیشه و تکرار شروع می‌کند. مانند بسیاری از فیلم‌های کمدی عاشقانه چند سال اخیر، این فیلم داستان یک زوج را دنبال می‌کند که در ابتدا بسیار عاشق یکدیگر بوده و بسیاری عقیده داشته‌اند که آن‌ها بهترین و بامزه‌ترین زوج روی کره زمین هستند (که البته خودشان به زندگی دیگران حسادت می‌کنند!) و درنهایت در ابتدای فیلم آن‌ها با مشکلات جدی مواجه شده و دعوا بین آن‌ها به‌حدی بالا گرفته است که تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند و حالا قرار است از آخرین شب زندگی با یکدیگر لذت ببرند، اما سرنوشت قرار است مسیر متفاوتی را دربرابر آن‌ها قرار دهد. فیلم لاوبردز یا پرندگان عاشق نیز دقیقا همچین داستانی را دنبال می‌کند و نه‌تنها قرار نیست هرگز در طول فیلم غافلگیر شوید، بلکه به‌راحتی می‌توانید مسیر فیلم را از ابتدا تا انتها پیش‌بینی کنید. صد البته که قرار نیست همه فیلم‌ها داستانی متفاوت و غیر تکراری را داشته باشند و حتی فیلم‌هایی نیز طی این سال‌ها دیده‌ایم که با وجود تکراری بودن آن، کیفیت بسیار خوبی هم داشته‌اند، اما دقیقا این چیزی است که The Lovebirds با وجود داشتن پتانسیل بالا نتوانسته است آن را انجام دهد.

فیلمنامه فیلم به‌‌جای خلق موقعیت‌های مناسب کمدی، در بیشتر مواقع صحنه‌هایی را خلق می‌کند که بیشتر از اینکه باعث لبخند یا خندیدن ما شود، باعث فاصله گرفتن ما از فیلم می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فیلم The Lovebirds فیلمنامه و داستان آن است که این فیلم نتوانسته داستان و روایتی منسجم را ارائه دهد. درواقع داستان فیلم و درگیری بین دو شخصیت اصلی چندان عمق زیادی ندارد و دلیل خیلی بزرگی که باعث اختلاف بین آن‌ها شده، را فیلم ارائه نمی‌دهد و در مقابل این احساس می‌شود که شخصیت‌ها صرفا قرار است از نقطه A به نقطه B بروند و از همه عجیب‌تر پلیس هیچ تلاشی برای ردیابی آن‌ها نمی‌کند. اگر گوشی للانی خاموش شده باشد، اما گوشی شخصیت جبران در تمام فیلم روشن است و بارها از آن برای گرفتن تاکسی یا کارهای دیگر استفاده می‌کند و این عدم توجه به نکات در طول فیلم ممکن است بیننده را آزار دهد و حتی باعث شود این احساس را داشته باشیم که نویسنده یا کارگردان بیننده خودش را جدی نگرفته و صرفا با تمامی اتفاقات سطحی برخورد کرده است. باتوجه‌به اینکه بسیاری از این مشکلات ممکن است داستان فیلم را افشا کند، در ادامه به بخش‌هایی از مشکلات داستان و فیلمنامه و کارگردانی فیلم The Lovebirds خواهیم پرداخت.

فیلم The Lovebirds

ادامه این مطلب ممکن است بخش‌هایی از داستان فیلم The Lovebirds را برای شما فاش کند

در طول فیلم The Lovebirds متوجه می‌شویم که آن‌ها وارد داستانی بزرگ‌تر شده‌اند و درواقع یک گروه کالت پشت این ماجرا هستند. به‌طور مثال شخصیت‌های اصلی با شخصی به‌نام ایدن آشنا می‌شوند که آن‌ها را گرفته و حالا در اسطبلش در حال بازجویی از آن‌ها است. نکته‌ای که جلوتر برای ما سؤال می‌شود یکی این است که اگر گروه کالت یک فرد اجیر شده دارد، پس چرا ایدن و همسرش به خود زحمت داده و در حال بازجویی و سپس تلاش برای کشتن آن‌ها هستند؟ در ادامه هم متوجه می‌شویم که آن‌ها آدرس مکانی که تصاویر آن‌ها را دارند، را داشته‌اند و اینکه چرا خودشان نرفته یا اصلا چرا سر قرار رفته‌اند و اینکه چرا بدون آگاهی گروه این کارها را انجام داده‌اند، خود سوالات زیادی را ایجاد می‌کند. یک نمونه دیگر گروه کالت است که با وجود یورش پلیس به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند! این در حالی است که آن‌ها از زمان فرار تا زمان ورود پلیس خیلی زمان زیادی سپری نمی‌شود و اصلا مشخص نیست که محل برگزار جلسه چقدر مگر راه فرار دارد؟ همچنین در نهایت هم اطلاعات بیشتری از این گروه منتشر نمی‌شود و فقط شاهد مهمانی و ظاهر عجیب آن‌ها در طول فیلم هستیم. تیر خلاص هم در بخش پایانی فیلم زده می‌شود که جبران و للانی بدون اینکه به راننده پلیس توجه کنند، سوار ماشین می‌شوند و خیلی ناگهانی متوجه خواهند شد که شخص اجیر شده کالت واقعا پلیس است و تازه در وسط مسیر خانه متوجه می‌شوند او راننده ماشین است! همچنین اینکه چرا پلیس به این راحتی و بدون اینکه بازجویی در مورد ظاهر فردی که قتل را انجام داده و برای کالت کار می‌کند، به آن‌ها اجازه می‌دهد به خانه بروند هم خودش سؤال بزرگی است که جوابی هم فیلم برای آن ندارد.

پایان اسپویل

فیلم The Lovebirds

زوج کمیل نانجیانی و ایسا ری در فیلم عملکرد نسبتا موفقی را دارند و بهترین صحنه‌های فیلم به‌لطف استعداد و پتانسیل این دو بازیگر رقم خورده است

این موضوع روی صحنه‌های کمدی فیلم نیز تاثیر گذاشته است. اگرچه شاهد احساس کنیم که فیلمنامه ممکن است در خدمت صحنه‌های کمدی باشد که خیلی هم در برخی از صحنه‌ها شاید اشتباه به‌نظر نرسد، اما به‌‌جای خلق موقعیت‌های مناسب کمدی، در بیشتر مواقع صحنه‌هایی را خلق می‌کند که بیشتر از اینکه باعث لبخند یا خندیدن ما شود، باعث فاصله گرفتن ما از فیلم می‌شود. درواقع این احساس را ممکن است در طول فیلم‌ پیدا کنیم که این صحنه‌ها بسیار لوس هستند. این موضوع شامل دیالوگ یا کارهای لوس و آزار دهنده هستند و دقیقا این مشکل در بسیاری از لحظات فیلم وجود دارد. بااین‌حال، تیم تولید حساب ویژه‌ و زیادی روی زوج کمیل نانجیانی و ایسا ری بسته‌اند و امیدوار بودند که بیشتر صحنه‌های فیلم توسط این دو نفر از بن بست خارج شود و خود نیز کمترین زحمت را برای یک فیلمنامه و کارگردانی منجسم‌تر و قوی‌تر بکشند. اما خبر نسبتا خوب این است که زوج کمیل نانجیانی و ایسا ری در فیلم عملکرد نسبتا موفقی را دارند و بهترین صحنه‌های فیلم به‌لطف استعداد و پتانسیل این دو بازیگر رقم خورده است. درواقع این دو بازیگر تلاش کرده‌اند تا فیلم به اثری بهتر تبدیل شود و راستش در این کار نیز موفق بوده‌اند.

فیلم The Lovebirds

حداقل تلاش آن‌ها باعث شده تا فیلم The Lovebirds به اثری قابل تماشا و بهتری تبدیل شود و باعث نشود تا همان دقایق ابتدایی فیلم به فکر کنار گذاشتن فیلم نباشیم. بااین‌حال، تلاش آن‌ها برای ارائه یک فیلم کمدی عاشقانه که بتوان آن را به‌راحتی به هرکسی پیشنهاد کرد، کافی نبوده و حتی با وجود داشتن بازیگرهای بیشتر، عملا نقش خاصی در فیلم ندارند و بیشتر احساس می‌شود که قرار است به موانعی برای شخصیت‌های اصلی فیلم تبدیل شوند یا به آن‌ها کمک کنند و اتفاقات فیلم را جلو ببرند. فیلم The Lovebirds دارای پتانسیل‌های زیادی است و حتی در تلاش است تا مشکلات شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن روی زندگی زوج‌ها را نیز نشان دهد، اما فیلم صرفا با اشاره به چنین موضوعی کاملا این قضیه را در ادامه فراموش کرده و آن را رها می‌کند. به‌طور کلی فیلم خیلی قرار نیست به مشکلات شخصیتی جبران یا للانی بپردازد و خیلی راحت با پتانسیل‌های این موضوع سطحی برخورد می‌کند و بود و نبود این موارد در فیلم اهمیتی ندارد.

فیلم The Lovebirds

فیلم The Lovebirds در ارائه یک فیلم کمدی عاشقانه کم نقص تا حد بسیار زیادی ناموفق بوده، اما نکات مثبتی مثل بازی خوب کمیل نانجیانی و ایسا ری باعث شده تا فیلم از تبدیل شدن به یک فاجعه تمام عیار به فیلمی نسبتا متوسط و قابل تماشا تبدیل شود. فیلم با اینکه داستانی کلیشه‌ای و تکراری را روایت می‌کند، اما حتی در رسیدن به استانداردهای دیگر فیلم‌های مشابه نیز ناموفق است و با داستانی شلخته و فیلمنامه‌ای پر از اشکال و حفره داستانی و با شوخی‌هایی بعضا لوس و بی‌مزه به اثری تقریبا ناامید کننده تبدیل می‌شود. در هرحال این فیلم کمدی زمانی قابل پیشنهاد است که فیلم‌های کمدی زیادی را دیده باشید و اکنون فهرست فیلم‌های کمدی شما خالی شده باشند و تصمیم دارید تا فیلم جدیدی را امتحان کنید، اما نباید از آن انتظار زیادی هم داشته باشید.

تانی کال

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *