نقش آموزش در انگیزه کارمندان

آیا می دانید کارکنان شما نیاز به یادگیری چه مفاهیمی برای ارائه ی خدمات بهتر دارند؟ آیا کارکنان شما واقعاً برای وصول اهداف سازمان انگیزه ای دارند؟ آیا آموزش افراد سازمانتان را جزء برنامه های سازمان قرار داده اید؟ آیا می خواهید کارکنانتان برای یادگیری مطالب جدید، انگیزه داشته باشند؟

از دلایل ارائه ی آموزش به کارکنان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آموزش به کارکنان جدید
  • آموزش های عملیاتی
  • معرفی یک مفهوم جدید به یک کارگروه جدید
  • نصب یک سیستم کامپیوتری و …

آموزش به هر دلیل که باشد، نیازمند یک برنامه‌ی جامع، مداوم، سازگار و منطبق با شرایط سازمان و کارکنان است. کیفیت برنامه‌ی آموزشی در یادگیری کارکنان تاثیر به سزایی دارد. آموزش موثر برای سازمان، سودآوری را به همراه داشته، یا به عبارت دیگر، می توان سودآوری را محصول نهایی آموزش موثر دانست.

از ویژگی های مهم برنامه های آموزشی، استمرار آن هاست. با توقف برنامه های آموزشی، از تاثیر آن ها کاسته می شود. تداوم برنامه‌های آموزشی موجب بهبود مستمر عملکرد شده و همچینین می تواند آموزش را به عنوان بخشی از امور روزمره در میان وظایف شغلی، جای دهد.

آموزش کارکنان جدید

آموزش کارکنان جدید با ایجاد یک جزوه ی آموزشی شروع می شود. این جزوه یا کتاب می تواند به عنوان چارچوب قوانین و مهارت‌های عملی و فنی لازم برای شغل مربوطه به کار گرفته شود. همچنین این دستورالعمل باید طی دوره‌های زمانی مناسب، به روز رسانی شده و رویه های جدید با توجه به اهداف و برنامه های جدید سازمان، ارائه شود. هر تغییر در سیاست کلی سازمان، برنامه‌های عملیاتی، اهداف کوتاه‌مدت یا حتی استراتژی کلی سازمان، پیاده‌سازی یک سیستم جدید و امثالهم می‌تواند تغییری در دستورالعمل مشاغل ایجاد کند.

در تدوین دستورالعمل فوق، از انعطاف کافی برخوردار باشید. برای ایجاد تنوع در مطالب آموزشی، از نمودارها، اشکال و تصاویر استفاده کنید. در صورت امکان یک جزوه‌ی الکترونیکی یا آنلاین تدوین کنید که بتوان در آن از روش های چند رسانه‌ای استفاده کرد.

آموزش ضمن خدمت

یکی از روش های آموزش ضمن خدمت، استخدام یک متخصص جدید در کنار  کارشناسان سازمان است. این استراتژی اجازه می دهد متخصص یا مشاور، با نگاهی جدید و بی طرفانه، جنبه های مختلف موقعیت شغلی را تجزیه و تحلیل کرده و دستاوردهای جدیدی برای سازمان داشته باشد.

آموزش مداوم

برنامه های آموزشی دوره ای و مداوم به اندازه ی آموزش های ابتدای استخدام، برای سازمان مهم است. طی پژوهشی در جهت بررسی کیفیت و تداوم تاثیر آموزش‌ها، مشاهده شد که فقط ۴۰ درصد از مطالب بیان شده در آموزش‌های استخدامی، توسط افراد جذب می شود. این مشاهده، اهمیت آموزش های ضمن خدمت و مداوم را به وضوح بیان می کند. یادآوری مطالب آموزشی به صورت های رسمی و غیررسمی باید ادامه یابد تا آموزه های زمان استخدام، به فراموشی سپرده نشده و حین کار استفاده شوند.

آموزش رسمی یا غیررسمی

در غالب موارد رویکردهای غیررسمی بر رویکردهای رسمی ارجح هستند. در رویکرد های رسمی، اغلب وجهه ی سلسله مراتبی و بوروکراتیک داشته و برای کارکنان جذابیت ندارد. آموزش رسمی اغلب با ارائه ی شیوه نامه ای از سوی هیئت مدیره به کارکنان اعمال می شود. این شیوه نامه می تواند به صورت یک دستورالعمل، اطلاعیه و … باشد که به واحدهای عملیاتی و اجرایی سازمان ارسال می شود. اما با توجه به اینکه هدف داریم که با افزایش جذابیت در دوره های آموزشی، انگیزش کارکنان را نیز افزایش دهیم، لذا رویکرد های غیررسمی، به عنوان روش‌های موثرتر استفاده می شوند.

شما باید قبل از تدوین و تصویب برنامه های آموزشی، هدف از آموزش را تعیین کنید. باید به این سوال پاسخ دهید که : آیا میخواهید چیز جدیدی را به افراد آموزش دهید، مهارت های تخصصی افراد را ارتقا دهید یا جنبه های فردی را توسعه بخشید؟

بهتر است آموزش هایی که هدف آن‌ها ارتقای جنبه ها و مهارتهای فردی و شخصیتی است، از انعطاف بیشتری نسبت به آموزش های تخصصی برخوردار باشد. جلسات این آموزش ها از رسمیت کمتری برخوردار بوده و می توان انعطاف جلسات و موضوعات را افزایش داد. بحث و گفتگو و صمیمیت موجود بین افراد، به جذابیت آموزش ها افزوده و افراد را برای یادگیری ترغیب میکند. اما در آموزش های تخصصی، مطالب دارای چارچوب بوده و رسمیت جلسات بیشتر است؛ و این جذابیت و نوآوری محتوای آموزشی است که افراد را به یادگیری جذب می کند.

شاید این سوال به ذهنتان برسد که آموزش های فردی چه لزومی برای سازمان ها دارد؟ در پاسخ، می‌توان به رشد و توسعه ی فردی و اثرات آن در رشد و تعالی سازمان اشاره کرد. هرچه افراد یک سازمان از لحاظ فردی و ذهنی قابلیتها و شایستگی های بیشتری داشته باشند، در مسیر اهداف سازمانی نقش پررنگ تری دارند.

افرادی که سازمان را به عنوان یکی از داشته‌های خود می پندارند و حتی در ساعات غیرکاری، نسبت به سازمان خود، حس مالکیت دارند، تمام تلاش خود را در مسیر تعالی سازمان به کار می گیرند. از دوره های رشد و توسعه فردی، می توان به دوره های خود مدیریتی و هدفمند بودن، اشاره کرد.

در ادامه‌ی تدوین برنامه های آموزشی سازمانی، به اثربخشی هرچه بیشتر آموزش ها اشاره می کنیم. در صورتی که بخواهیم مطلوب‌ترین نتیجه را از دوره های آموزشی برای سازمان دریافت کنیم، باید پیشرفت فنی و شخصی را توأمان در نظر بگیریم. برنامه های آموزشی ترکیبی به کارکنان این اجازه را می دهد تا مهارت های شغلی خود را با توسعه ی فردی هم سو کرده و نقش خود را در مسیر نیل به اهداف سازمان پیدا کنند.

ترکیب آموزش های فنی با توسعه شخصی

به عنوان مثال اگر در فرایند های ارزیابی کشف کنید که مهارت های نوشتاری در شغلی که به این مهارت نیاز دارد، کم است، می‌توانید با یک یا دو جلسه آموزش، این مهارت را در افراد ایجاد کرده و نظاره‌گر مزایای آن باشید. محتوای این جلسه‌ی آموزشی می‌تواند موضوعاتی همچون رعایت علائم در متون، ساختار جمله، املای صحیح کلمات، قواعد نگارشی باشد. در پایان جلسه هم با برگزاری یک آزمون غیررسمی، کیفیت آموزش و یادگیری را بسنجید. آزمون پایانی می تواند نوشتن یک نامه ی عذرخواهی به یک مشتری بابت تاخیر در تحویل سفارش یا یک نامه ی درخواست به مدیریت باشد.

نوع دیگری از آموزش، شرکت در گردهمایی ها و انجمن های صنفی و تجاری است. این نوع تجمعات به افراد اجازه می دهد تا مسائل مربوط به کسب و کار خود را به بحث و انتقاد گذاشته و از نظرات هم صنفان خود بهره مند شوند. همچنین فرصتی برای افراد پیش می آید تا از تجارب کسانی که در موقعیت های مشابه قرار گرفته و تصمیمات مناسب اتخاذ کرده‌اند، استفاده کنند. از این طریق تجارب منفی افراد کاهش یافته و نتایج مطلوب، سریع تر حاصل می شوند.

نکاتی در تدوین برنامه ی آموزشی موثر:

– سعی کنید در هر بخش از سازمان، یک مربی داشته باشید. مربی می تواند فردی از درون سازمان و یا خارج از سازمان باشد. مربی باید پاسخگوی سوالات احتمالی افراد در حین کار باشد. نیاز به مربی در حین کار می تواند در به کارگیری یک سیستم کامپیوتری جدید یا یک روش جدید در خط تولید، به خوبی حس شود.

– نیاز های آموزشی را کشف کنید. ساده ترین راه این است که مستقیماً از کارکنان خود بپرسید که تمایل به یادگیری چه مهارت هایی دارند. مصاحبه و پرسش شما، افراد را هشیار کرده و نیازهایشان را به آن ها گوشزد می کند. همینطور آمارها به شما نشان می دهد که اصلاً آیا افراد تمایل به یادگیری دارند یا نیازمند اجرای تدابیر انگیزشی هستید.

– دوره های آموزشی طولانی برگزار نکنید. خستگی بیش از حد در جلسات آموزشی سبب می‌شود انرژی مخاطبان تقلیل یافته و ذهن آن‌ها از فعالیت باز بماند.

– آموزش مفاهیم ساده را به روش‌هایی غیر از برگزاری جلسات آموزشی، ارائه دهید. کسل شدن افراد در این جلسات موجب افت سطح انرژی و انگیزش آن‌ها می شود. در این صورت می توانید از روش‌های دیگری همچون ارسال ایمیل های کوتاه و دوره‌ای، آموزش‌های آنلاین، آموزش تصویری و سمینارهای چند ساعته بهره بگیرید.

– در انتخاب مربی دوره های آموزشی نیز دقت بسیاری داشته باشید. یک مربی سخت گیر که رسمیت جلسه ی آموزشی را بیش از هر چیز مهم می داند، می تواند تمام اهداف انگیزشی شما را بر باد دهد. مریی باید افراد را به چالش کشیده، در کلاس ها بحث علمی ایجاد کند و از مشارکت افراد استفاده کند. سطح علمی مربی نیز می تواند برای کارکنان جالب توجه باشد.

همواره به خاطر داشته باشید که هدف شما از آموزش، انگیزش افراد برای یادگیری بیشتر و مستمر است.

تانی کال

برگرفته از thebalance

مدیرنو

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *