سیستم‌ عامل‌های کامپیوتری مانند خودرو‌ها می‌باشند؛ شما می‌توانید ژیانی داشته باشید که هر روز باید آن را هل دهید تا روشن شود و پول زیادی برای سوخت و اصطلاک هزینه کنید یا یک خودرو تسلا داشته باشید که به راحتی سوار آن شوید و با سرعت برانید و حتی سوخت فسیلی هم مصرف نکنید. شما با انتخاب سیستم‌ عامل‌ خود می‌توانید تمام رم و پردازنده کامپیوتر را به آن اختصاص دهید یا می‌توانید انتخاب کنید چه مقدار از حافظه کامپیوتر شما توسط برنامه‌های سیستم عامل اشغال شود و سرعت بالای کار با کامپیوتر خود را تجربه کنید. یکی از هدف‌های عمومی توزیع‌های سبک‌ لینوکس احیای سخت‌افزارهای قدیمی یا دستگاه‌های که قدرت اجرای برنامه‌ها را از دست داده‌اند، می‌باشد. به علاوه توزیع‌های سبک لینوکس برای مواقعی که کاربر می‌خواهد کاری سنگین مانند ویرایش ویدیو یا فایل‌های صوتی را انجام بدهد ایده‌آل است زیرا حداکثر کارایی از سخت‌افزار را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

به طور کلی، شما در سه موقعیت احتیاج به نصب یک توزیع سبک لینوکس خواهید داشت:

  • هنگامی که کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما بسیار قدیمی یا از کار افتاده باشد
  • هنگامی که سخت‌افزار یا کامپیوتر قوی ندارید مانند رزبری پای (Raspberry Pi) یا پاین 64 (‌Pine)
  • سخت‌افزار کامپیوتری قدرتمند دارید ولی برنامه‌هایی که می‌خواهید کار کنید نیاز به رم و پردازنده بالایی دارند

توزیع‌های سبک بسیار زیادی را می‌توانید پیدا کنید که هر کدام نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. هر ساله وب‌سایت لینوکس بهترین توزیع‌های سبک را معرفی می‌کند.

توزیع‌های سبک لینوکس سال 20171) کنوپیکس (Knoppix)

یکی از توزیع‌های محبوب که در واقع مفهومی از توزیع‌های زنده دنیاست. شما می‌توانید این سیستم عامل کاملاً کاربردی را روی سی دی، دی‌وی‌دی یا فلش درایو خود بدون نصب کردن روی هیچ سخت افزاری اجرا کنید. معمولاً از این سیستم عامل برای سیستم‌های خراب شده که داده‌های باارزش روی آن موجود است، استفاده می‌شود. شما می‌توانید آن را حتی روی یک سی دی بریزید و اجرایش کنید. به علاوه با داشتن این سیستم عامل می‌توانید برنامه‌های بسیاری زیادی که به طور پیش‌فرض روی آن نصب شده‌اند را داشته باشید.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20172) لوبونتو (Lubuntu)

این توزیع سبک بر پایه محیط ال‌اکس‌دی‌ای (LXDE) بنا شده و یکی از سبک‌ترین محیط‌های لینوکسی را داراست. یکی از خواهرخوانده‌های این سیستم‌عامل زوبونتو می‌باشد که هر دو بر پایه اوبونتو ساخته شده‌اند. یکی از نقاط قوت لوبونتو استفاده کارا و موثر از حافظه سیستم است. اگر کامپیوتر خانه شما قدیمی شده یا لپ‌تاپی قدیمی و خراب دارید بهترین سیستم عاملی که می‌توانید نصب کنید لوبونتو می‌باشد.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20173) پیکسل (PIXEL)

توزیع پیکسل (PIXEL) مخفف (Pi Improved Xwindows Environment) می‌باشد که بر مبنای توزیع دبیان توسط موسسه رزبری پای به عنوان توزیع رسمی برای دستگاه‌های رزبری پای ساخته شده است. در دی ماه گذشته این موسسه آخرین ورژن این سیستم عامل را معرفی کردند که قابلیت اجرا روی کامپیوترهای رومیزی و مک قدیمی را دارد. این سیستم عامل یکی از بهترین توزیع‌های سبک برای کامپیوترهای قدیمی است که توازن مناسبی بین بخش‌های یک سیستم را ایجاد می‌کند.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20174) آرچ لینوکس (Arch Linux)

این توزیع نه تنها سبک است بلکه بسیار ساده است بدین معنا که کاربر خودش تصمیم می‌گیرد چه تغییراتی را در اجزای سیستم عامل بدهد و حتی می‌تواند افزونه‌هایی را به سیستم عامل خود اضافه، یا حذف کند.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20175) ریمیکس او اس (Remix OS)

اگر شما طرفدار استفاده از سیستم‌ اندرویدی هستید، بهترین توزیع سبک برای شما ریمیکس او اس خواهد بود. با استفاده از این توزیع می‌توانید به اپلیکیشن‌های اندرویدی دسترسی داشته باشید. این توزیع بسیار سبک است به طوریکه می‌توانید آن را روی پاین 64 اجرا کنید.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20176) دبیان (Debian)

این سیستم عامل، مادر بسیاری از توزیع‌های محبوب لینوکسی است که یکی از توزیع‌های سبک پایدار هم می‌باشد. دبیان از گنوم به عنوان محیط رومیزی پیش‌فرض استفاده می‌کند که می‌تواند حافظه بسیاری از لپ‌تاپ‌ را به خود اختصاص دهد ولی با نصب ورژن ال‌اکس‌دی‌ای از دبیان می‌توان دو جهان متفاوت (سبک و نسخه پایدار با کیفیت) را یکجا با هم داشت.


توزیع‌های سبک لینوکس سال 20177) پاپی لینوکس (Puppy Linux)

یکی از توزیع‌های زنده سبک است که کاربر می‌تواند آن را روی یو‌ اس بی یا دی‌وی‌دی و … داشته باشد و با اتصال به دستگاه‌های دیگر آن را اجرا کند. حجم مورد نیاز برای داشتن این توزیع کمتر از 250 مگابایت است که خیلی راحت می‌تواند روی یک سی دی جای بگیرد. استفاده از این توزیع برای بالا آوردن سیستم خراب شده یا سیستم‌هایی که هارد درایو ندارند، توصیه شده است.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *