هرگز قرار نبود تام کروز نقش مرد آهنی را ایفا کند

تام کروز (Tom Cruise) فاش کرده که برخلاف افسانه‌ای که در اینترنت به راه افتاده، هیچ‌گاه قرار نبوده که او نقش تونی استارک را در فیلم Iron Man «مرد آهنی» محصول مارول ایفا کند. تام کروز حرفه‌ی طولانی و پرباری داشته و در کارنامه‌ی هنری‌اش ایفای نقش‌های درخشانی از اکشن گرفته تا رمانتیک دیده می‌شود. اما یک نقش است که کروز تاکنون ایفا نکرده: یک ابرقهرمان.

البته کروز کاراکترهای زیادی را ایفا کرده که از فرط فناناپذیری به ابرقهرمان شباهت پیدا کرده‌اند. می‌توان گفت که عملا تفاوتی بین کاراکتر ایتن هانت (Ethan Hunt) و یک ابرقهرمان وجود ندارد. اما در واقع کروز هیچ‌گاه وارد یک دنیای ابرقهرمانی حقیقی نشده است. مطابق با افسانه‌ی محبوب در دنیای اینترنت، تنها زمانی که کروز به نقش‌آفرینی در قالب یک ابرقهرمان نزدیک شده، وقتی است که برای ایفای نقش تونی استارک در فیلم «مرد آهنی» در نظر گرفته شده بود. البته که این نقش نهایتا به رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) رسید و باقی ماجرا، داستان بسیار پرسودی است.

اگرچه مطابق با صحبت‌های تام کروز افسانه‌ی اینترنتی مربوط به این‌که او قرار بوده نقش مرد آهنی را ایفا کند، واقعا یک افسانه است. کروز در مصاحبه‌ای با ComicBook.Com فاش کرد که او هیچ‌گاه به ایفای نقش تونی استارک نزدیک نبوده است. کروز گفته:

نزدیک نبوده‌ام. نزدیک نبوده‌ام و عاشق رابرت داونی جونیور هستم. نمی‌توانم هیچ‌کس دیگری را در قالب این نقش تصور کنم و فکر می‌کنم که او برای این نقش ایده‌آل است.

طرفداران نیز با این گفته که رابرت داونی جونیور برای این نقش ایده‌آل است موافق بوده‌اند. او فیلم اصلی را به یک موفقیت تجاری در سطح جهانی با فروشی معادل ۵۸۵ میلیون دلار تبدیل کرد. داونی دو بار دیگر این نقش را در دو فیلم بعدی مجموعه‌ی «مرد آهنی» تکرار کرد. او در فیلم‌های دیگر دنیای سینمایی مارول از جمله فیلم عظیم امسال Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» نیز در قالب تونی استارک ظاهر شد. داونی به قدری مترادف با نقش تونی استارک شده که کروز گفته تصور شخص دیگری در این نقش بسیار دشوار است.

اما سوال اینجاست که آیا ما کروز را هرگز در قالب ابرقهرمانی از دنیای کتاب‌های مصور خواهیم دید؟ کروز این احتمال را رد نمی‌کند اما می‌گوید که چنین پروژه‌ای باید با استانداردهای بالای او مطابقت داشته باشد:

من هر فیلمی را بررسی می‌کنم و هیچ احتمالی را رد نمی‌کنم. من این سوالات را برای خود مطرح می‌کنم: داستان درباره‌ی چیست؟ آیا به آن علاقه دارم؟ آیا این نقشی است که مخاطبان دوست داشته باشند من را در آن ببینند؟ چه چیزی می‌توانم یاد بگیرم؟ و چه مشارکتی می‌توانم داشته باشم؟ من این‌گونه فیلم‌هایم را انتخاب می‌کنم.

کروز در دوران کاری‌اش همواره نقش‌های خود را با وسواس بسیار انتخاب کرده و بر این مبنا پیش رفته که چه نقش‌هایی برای او مناسب‌اند و چه پروژه‌هایی با مهارت‌های او هم‌خوانی دارند. البته کروز گاهی هم در این مسیر دچار اشتباه شده که نمونه‌اش فیلم فاجعه‌ی سال گذشته The Mummy است. اما کروز در غالب مواقع حس فوق‌العاده‌ای در انتخاب نقش‌هایش دارد. او در سال جاری بار دیگر نقش ایتن هانت را در فیلم Mission Impossible – Fallout ایفا می‌کند. مطابق با رویه‌ی معمول کروز، فیلم «Fallout» پر است از بدل‌کاری‌هایی که فقط کروز جسارت انجام‌شان را دارد. در واقع فیلم «Fallout» بیش‌تر از هر فیلم دیگر تام کروز مملو از بدل‌کاری‌های دیوانه‌وار است.

بنابراین ممکن است کروز نقش تونی استارک را از دست داده باشد اما حرفه‌ی او بدون این نقش نیز بسیار پربار بوده است. کروز هم‌چنان ستاره‌ای است که بدون مرتبط بودن با یک مجموعه‌فیلم از‌پیش‌موجود توانسته موفق باقی بماند (مجموعه‌فیلم «مأموریت غیرممکن» یک استثنا است). فیلم The Mummy قطعا قرار بوده با کمک تام کروز به یک مجموعه‌فیلم موفق در سطح جهان تبدیل شود، اما به یک فاجعه بدل شد. شاید روزی کروز به فیلمی از دنیای سینمایی مارول یا دنیای سینمایی دی‌سی ملحق شود اما احتمالا این اتفاق تا خشکیدن چاه غنی مجموعه‌فیلم «مأموریت غیرممکن» روی نخواهد داد.

تانی کال

برگرفته از ScreenRant

سینماگیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *