هشدار دیزنی+ به کاربرانش: فیلم‌های قدیمی‌تر دارای «فرهنگی منسوخ شده» هستند

در شبکه‌ی جدید دیزنی+ که سه‌شنبه گذشته راه‌اندازی شد، محتوای متنوعی از انیمیشن‌های کلاسیک گرفته تا بازسازی‌ لایو-اکشن «جنگ ستارگان» در قالب سریال «مندلوریایی» (The Mandalorian) موجود است. به مجموعه‌ای به این گستردگی، دیزنی تصمیم گرفته که به مخاطبین سرویس پیش از تماشای بعضی از عناوین خود هشدار دهد که محتوای قدیمی‌تر شبکه «فرهنگی منسوخ شده» را به نمایش می‌گذارند.

پیش از پخش بعضی از فیلم‌های موجود در سرویس مانند «دامبو» و «کتاب جنگل» که نزدیک به ۸۰ سال قبل ساخته شده‌اند، دیزنی هشدار می‌دهد: «این برنامه به شکلی که تولید شده عرضه می‌گردد و ممکن است حاوی فرهنگی منسوخ شده باشند.» از سال ۱۹۴۱ انتقادات در مورد ترویج نژادپرستی در «دامبو»، «پیتر پن» و «گربه‌های اشرافی» (The Aristocats) شده است.

قبل از آنکه این فیلم‌ها پخش شوند پیام دیگری هم ظاهر می‌شود: «کارتون‌هایی که قصد تماشای آن را دارید محصول زمانه‌ی خویش‌اند. این فیلم‌ها ممکن است تعصباتی نژادی و اخلاقی را به تصویر بکشند که در جامعه‌ی آمریکای آن زمان پذیرفته شده بود. این نحوه‌ی نمایش چه در آن زمان و چه در زمان حاضر نادرست‌اند. این کارتون‌ها نماینده‌ی جامعه‌ی امروز نیستند و به همان شکلی که ساخته شده‌اند امروز عرضه می‌گردند، چرا که در غیر این صورت می‌شد ادعا کرد که چنین رفتارهای غلطی هرگز وجود نداشته‌اند.»

لازم به ذکر است که فیلم جنجالی «ترانه‌ی جنوب» (Song of the South) دیزنی که در سال ۱۹۴۶ ساخته شد و برده‌داری را به نمایش گذاشت به کلی در سرویس جدید استودیو غایب است. دیزنی هنوز پس از گذشت چندین دهه نسخه‌ی کاملی از این فیلم را در بازار شبکه‌ی نمایش خانگی آمریکا منتشر نکرده است. اپیزود «مایکل جکسون» انیمیشن «سیمپسون‌ها» نیز روی سرویس قرار نگرفته است.

«دیزنی پلاس» در حال حاضر بیش از ۵۰۰ فیلم و سریال را در اختیار مشترکین قرار داده است. از سه‌شنبه گذشته تاکنون بیش از ۱۰ میلیون کاربر اشتراک سرویس را خریداری کرده‌اند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *