همانطور که می دانید (LTE (3G در حالی مورد استفاده قرار گرفت که دستگاه های محدودی قابلیت اتصال به این سرویس را داشتند. پس از آن اینترنت (LTE (4G به بازار آمد که دستخوش تغییرات فراوانی نسبت به ۳G شده و امکاناتش را بهبود بخشید و حالا ITU (اتحادیه ی بین المللی مخابرات راه دور) گزارش نیمه نهایی راجع به جزئیات خصوصیات تکنولوژی نسل بعدی(۵G) منتشر کرد.

 

این تکنولوژی جدید مفتخر است که تنها با یک سلول ۵G میتواند دریافت داده را با سرعت حداقل ۲۰ گیگا بایت در ثانیه و ارسال داده را با سرعت ۱۰ گیگا بایت در ثانیه انجام دهد. اگر ۵G سرعت های تئوری گفته شده را تنها برای یک کاربر و با وجود یک شبکه ی بی سیم پهن باند ثابت معرفی میکرد فاقد ارزش بود اما در واقعیت کنونی تمام کاربران تنها با استفاده از یک سلول, سهمی معادل ۲۰ گیگا بایت خواهند داشت. همچنین این سرویس قادر است تا حداقل یک میلیون کاربر را در فضایی معادل یک کیلومتر مربع پشتیبانی کند.

طبق گزارشات ITU از دیگر خصوصیات این تکنولوژی تماس های ۵G با ایستگاه پایه و توانایی پشتیبانی از سرعت های بالای ۵۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد. این عملکرد به منظور حصول اطمینان در کیفیت اتصال برای کاربر سیار میباشد. همچنین ITU ادعا می کند که که اتصالات مختلف سلولی جهت برقراری اتصال نیاز به مکان های مختلف شهری و روستایی دارد.

بیشترین میزان تاخیر محاسبه شده برای کاربران ۵G بیشتر از ۴ms نبوده که بسیار کمتر از تاخیر ۲۰ms تکنولوژی LTE میباشد ضمن اینکه URLLC تنها تاخیر ۱ ms خواهد داشت.

گویا این تکنولوژی بسیار بهینه طراحی شده تا در مواقعی که کاربر به صورت استنبای است حداقل انرژی مورد استفاه قرار گیرد. این اتفاق میتواند با تغییر دادن حالت اینترنت بین full-speed و battery-efficient امکان پذیر باشد.

بسیاری از شرکت ها درصدد هستند تا گام های اولیه به سوی تجاری کردن این فناوری را بردارند. شرکت سامسونگ از تراشه ی RFIC رونمایی کرده تا آمادگی تجاری خود را در زمینه ی ۵G اعلام کند. شرکت اینتل نیز تراشه ی اتم را در تلاش برای تولید دستگاه های سازگار با ۵G ساخته است. روند تکامل فن آوری با توجه به سرعت اینترنت بسیار جالب توجه میباشد.

نت نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *