تاکنون چند بار به داروخانه‌ای مراجعه کرده‌اید و دکتر داروخانه دارویی را برای شما ساخته است؟ داروهایی که امروزه بیماران از آن‌ها استفاده می‌کنند از سوی متخصصان و پزشکان حاذقی ساخته شده است. اما به نظر می‌رسد در آینده داروهای مورد نیاز شما را یک الگوریتم هوشمند طراحی خواهد کرد.

اگر به مطالبی که تا به امروز درباره هوش مصنوعی روی سایت شبکه منتشر شده است، نگاهی داشته باشید؛ مشاهده می‌کنید که ما درباره ورود هوش مصنوعی به حوزه‌ها و مشاغل مختلف بسیار سخن گفته‌ایم. اما ورود هوش مصنوعی به حوزه‌ای همچون داروسازی نه تنها جدید بلکه رویکردی جالب توجه است. در همین ارتباط شرکت کانادایی دیپ ژنومیکس از یادگیری ماشینی به منظور بررسی علل ژنتیکی بروز بیماری‌ها بهره برده است. این شرکت اکنون به دنبال آن است از یادگیری ماشینی به منظور توسعه دارویی جدید برای درمان بیماری‌ها استفاده کند.

براندان فری، استاد دانشگاه تورنتو و موسس شرکت دیپ ژنومیکس به دو حوزه یادگیری ماشینی و پزشکی ژنومی اشراف کامل دارد. شرکت او در نظر دارد از یادگیری عمیق یا شبکه‌های عصبی بسیار بزرگ به منظور تحلیل داده‌های ژنومی استفاده کند. شناسایی یک یا چند ژن مسئول بروز بیماری‌ها به پژوهشگران کمک می‌کند به توسعه داروهایی بپردازند که قادر خواهند بود رفتار ژن‌ها را دستکاری کرده و مانع بروز بیماری‌ها شوند. تا به امروز شرکت دیپ ژنومیکس تنها روی پیدا کردن تغییرات جزیی و جهش ژنتیکی در ارتباط با بیماری‌های خاص متمرکز شده بود.

تغییراتی که در رابطه با بروز بیماری‌های خاص نقش علت و معلول را بازی می‌کنند. اما این شرکت برای اولین بار روی توسعه داروهایی متمرکز شده است که در زمینه اختلالات ژنتیکی کاربرد خواهند داشت. جهش ژنتیکی باعث ایجاد تغییری در ساختار شیمیایی DNA می‌شود. در بعضی موارد تغییرات به وجود آمده در ژن‌ها به اختلالات ژنتیکی منجر می‌شود. اختلالاتی که ممکن است به نسل‌های بعد انتقال پیدا کنند. تخمین زده شده است نزدیک به 350 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های ژنتیکی مبتلا هستند.

امروزه شرکت‌های داروسازی به طرز عجیبی به هوش مصنوعی علاقه‌مند شده‌اند. شتاب روزافزونی که در ارتباط با به‌کارگیری هوش مصنوعی در عرضه پزشکی و توسعه داروها به وجود آمده است، مدیون ظهور الگوریتم‌های پیشرفته‌ای است که به لحاظ اقتصادی راهکاری مقرون‌به‌صرفه را برای شناسایی توالی کامل ژن‌ها و بازخوانی DNA یک انسان پیشنهاد می‌کنند. براندان فری در این ارتباط گفته است: «ما در حال ورود به عصری جدید در حوزه پزشکی هستیم. عصری که بر پایه داده‌های غنی به ما در شناخت بهتر بیماری‌ها کمک می‌کند. امروزه شما این توانایی را دارید تا انواع مختلفی از داده‌ها را به دست آورید. بهترین فناوری که امروزه به ما اجازه می‌دهد با حجم بسیار زیادی از داده‌ها در تعامل باشیم و دانش مورد نیاز را از آن‌ها استخراج کنیم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است.»

این شرکت چندی پیش مقاله‌ای را منتشر کرد و نشان داد که از یادگیری عمیق می‌توان به منظور شناسایی الگوی موجود در DNA یک انسان که ممکن است باعث بروز بیماری‌های خاص شود بهره برد. استفان سندرز، استادیار دانشگاه UCSF واقع در سان فرانسیسکو که در زمینه ژنومیک و بیوانفورماتیک متخصص است در این ارتباط گفته است: «یادگیری عمیق این توانایی را دارد الگوهای خاص موجود در اطلاعات پراکنده پاتولوژی را پیدا کرده، این الگوها را با مجموعه داده‌های ژنوم ترکیب کرده و در نهایت داروی جدیدی را تولید کند.»

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *