واکنش‌ های اولیه منتقدان به فیلم Joker: فیلمی عالی، جوکری فوق‌العاده

چند روز پیش فیلم Joker (جوکر) در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و اولین واکنش‌های رسمی این فیلم نیز منتشر شده و این فیلم با ستایش بسیاری از سوی منتقدان مواجه شده است و بسیاری اعتقاد دارند که واکین فینیکس یکی از شانس‌های اصلی اسکار امسال خواهد بود. همان‌طور که مطلع هستید تماشاگران برای دقایقی طولانی به تشویق فیلم «جوکر» پرداخته‌اند. طبق خبری که سایت وِرایتی منتشر کرده بود، فیلم Joker در پایان نمایش خود در جشنواره فیلم ونیز، با ۸ دقیقه تشویق ایستاده تماشاگران مواجه شده که در ادامه تاد فیلیپس، کارگردان و واکین فینیکس و زازی بیتز، دو بازیگر حاضر فیلم در جشنواره برای تشکر روی صحنه آمدند. فیلم Joker کمتر از یک ماه دیگر روی پرده خواهد رفت و حال واکنش‌های اولیه منتقدان به این فیلم جدید و مستقل دی‌سی منتشر شده است و به نظر باید منتظر تماشای اثری جذاب با نقش‌آفرینی ماندگار از واکین فینیکس باشیم. در نقدهای منتشرشده، از کارگردانی و فیلم متفاوت تاد فیلیپس بسیار تمجید شده است.

اتفاقات فیلم جوکر در گاتهام سال ۱۹۸۱ جریان دارد که آرتور فلک یک استندآپ کمدین ناموفق است و با تحقیرهای زیادی نیز مواجه می‌شود. آرتور فلک که مردی غمگین با مشکلات روحی و روانی ریشه‌دار است، به نماد نیهیلیسم تبدیل خواهد شد. فینیکس نیز در کنفرانس مطبوعاتی فیلم Joker گفت که او دوران سختی را پشت سر گذاشته تا این نقش را بازی کند و او هرگز به‌دنبال این نبود که نسخهٔ جوکری را بازی کند که هیث لجر در فیلم The Dark Knight (شوالیه تاریکی) بازی کرده و برای آن جایزه اسکار دریافت کرده بود. آلبرتو باربرا، مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز نیز از فینیکس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شانس‌های اسکار نام برده و حال باید دید فیلم جوکر و فینیکس در بخش جوایز ونیز 2019 چگونه عمل خواهند کرد.

در ادامه نگاهی داریم به نظرات کوتاه و خلاصه‌ٔ بعضی سایت‌ها و منتقدانی که فیلم Joker را در جشنواره فیلم ونیز تماشا کرده‌اند:

مجله امپایر:

بازی واکین فینیکس در نقش شخصیت آرتور/جوکر، مبهوت‌کننده است. پیش‌تر تاد فیلیپس در زمان نگارش فیلمنامه گفته بود که فینیکس تصویری بیش از آنچه را در فیلم تعریف شده است ارائه می‌دهد و حال باید گفت که این بازیگر کار خود را به نحو احسن انجام داده است. فینیکس شخصیت آرتور را زندگی می‌کند: برای ایفای نقش وزن خود را به‌شدت کاهش داده است، بسیار لاغر، نحیف و گرسنه به نظر می‌رسد. سایه‌ها، استخوان‌های بیرون‌زده‌اش را نمایان‌تر می‌کنند. حرکات بدنی وی بسیار دقیق هستند: نوع راه رفتن و حرکات بدن، لخ لخ راه رفتن و پایش را روی زمین کشیدن، دویدن‌هایش، نشستن‌هایش، سیگار کشیدن‌هایش و لحظاتی که خود را به گوشه‌ای می‌راند. جوش‌وخروشِ معمولِ وجودی وی به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است و این نقش‌آفرینی بسیار بی‌نظیر و دلربا است، حتی در لحظاتی بیننده را کاملاً مبهوت و میخکوب می‌کند.

سینما بلِند

این فیلم تفسیری رادیکال از شخصیت جوکر بوده که به تغییراتی نیاز داشت و این تغییرات در اجرای نقش‌ها ایجاد شده‌اند و باید گفت نقش‌آفرینی واکین فینیکس بسیار چشمگیر است و وی نقش شخصیت جوکر را طوری از آن خود کرده است که گویی وی اولین بازیگری است که توانسته شخصیت جوکر را از آنِ خود کند (و به نحوی واقعاً این کار را کرده است). آرتور شخصیتی شیدایی دارد و اغلب اوقات آن چیزی را که در درونش است بروز می‌دهد و فردی برون‌گرا است، اما فینیکس آن طور که خواسته این شخصیت را به کنترل خود درآورده و کاری کرده است آشوب درونی این شخصیت، عادی جلو کند.

بعد از تماشای فیلم شدیداً احساس می‌کنید که باید دوش بگیرید، اما وقتی دوش گرفتید و خودتان را خشک کردید و لباس‌تان را پوشیدید، آن زمان است که تنها می‌خواهید صحنه به صحنهٔ فیلم را تجزیه‌و‌تحلیل و موشکافی کنید.

وِرایتی

واکین فینیکس نقش شخصیت جوکر را عجیب و درواقع به شکل بسیار خوبی مشمئزکننده ایفا می‌کند و جوکر را فردی با ذهنی کاملاً تعطیل به تصویر می‌کشد. بااین‌حال وی کاملاً روی نقش کنترل دارد و خود بهتر می‌داند چه اندازه مسحورکننده است. فینیکس کاملاً به حالت ناامیدی و استیصال شدیدِ شخصیتِ غمگین آرتور وفادار مانده است.

در زمان تماشای فیلم دائم یاد این موضوع می‌افتید که تا چه اندازه طراحی و حالات حسی فیلم «جوکر»، مدیون دو فیلم Taxi Driver (راننده تاکسی) و The King of Comedy (سلطان کمدی) است. برای فیلمساز بااستعدادی چون تاد فیلیپس که می‌تواند امضای خود را داشته باشد، این امر را باید اتکای بیش از حد به بت‌هایش (آن دو فیلم) دانست. بااین‌حال تاد فیلیپس در فیلمنامهٔ این اثر، توانسته به نحوی خیره‌کننده، فردی روانی را که پایبندی جالبی به اصول اخلاقی دارد خلق کند، شخصیتی که در دوران مملو از تیراندازان و تیراندازی که امیدی به سیاست سالم هم در آن نیست، از دل رؤیاهای نابوده‌شده و با تنفری عمیق، لب به سخن می‌گشاید.

هالیوود ریپورتر

آنان توانسته‌اند مسیر پرپیچ‌وخم تبدیل‌شدن شخصیتی منزوی و تنها به قاتلی آشفته را به شکلی باورپذیر به تصویر بکشند. شخصیت جوکر در این فیلم بیشتر شخصیتی روانی نئو نوآر است و ریشه این شخصیت به جامعهٔ بیگانه‌ای که در آن است برمی‌گردد و سبک این فیلم پیرو فیلم Taxi Driver است که در آن پرترهٔ ظهور شخصیتی بسیار شرور به نمایش درمی‌آید. می‌توان گفت که فیلم «جوکر»، بهترین فیلم مربوط‌ به دنیای شخصیت بتمن از زمان فیلم The Dark Knight است و شرکت برادران وارنر (Warner Bros) باید به فروش خوب این فیلم در گیشه نیز امید زیادی داشته باشد.

موردی که در بازی واکین فینیکس باید توجه زیادی به آن شود و نقش‌آفرینی وی را چشمگیر می‌کند، نمایش همزمان آشوب یک فرد و البته متأثرکننده بودن عجیب آن است.

آی جی اِن

فیلم «جوکر» در این دوران، یک فیلم کمیک بوکی فوق‌العاده است. این فیلم برای سؤالات آشفته‌کننده‌اش، پاسخ‌ها را جویده‌شده در دهان شما قرار نمی‌دهد، این فیلم سبب می‌شود از خود در مورد جامعهٔ ظالمِ رو به افول سؤال بپرسید. واکین فینیکس نقش جوکر را به بهترین شکل ممکن ایفا کرده و تعهد کاملی به کار خود داشته است، با این همه، برداشت آزاد و استادانهٔ تاد فیلیپس از داستانی که ریشه آن در کامیک‌های دی‌سی است و تبدیل «جوکر» به فیلمی که چه طرفداران کامیک‌ بوک‌ها و چه تماشاچیان معمولی، همگی را به یک اندازه و به بهترین و درست‌ترین روش ممکن، آشفته‌حال و غمگین می‌کند را باید ستود.

پس از نمایش فیلم Joker در جشنواره فیلم ونیز، غوغایی نیز در توییتر به وجود آمد و کسانی که موفق به تماشای فیلم شدند توییت‌های جالبی منتشر کردند که در پایین نگاهی به برخی توییت‌های منتقدان و کارشناسان حوزه فیلم و سینما خواهیم داشت:

جیمز جونز از شرکت جیمز جونز فیلمز:

باورم نمی‌شود که فیلم «جوکر» چقدر خوب است. این فیلم شاهکار است. سرگرم‌کننده، تاریک، زیبا، پر از خشم و در یک کلمه عالی! واکین فینیکس استاد است و هر شات شگفت‌انگیز!

الکس بلینگتون از سایت FirstShowing

باید گفت دوران قبل از «جوکر» و دوران بعد از «جوکر». نمی‌دانم که دنیا آمادهٔ تماشای این فیلم هست یا نه. «جوکر» فیلمی با داستانی گره‌دار و پرپیچ‌وخم است. دیوانه است. بی‌پروا و رک است. فیلم از جنب‌وجوش نمی‌افتد و سکته ندارد. وای! باور نمی‌کنم چنین چیزی هم وجود داشته باشد! ولی دارد و در راه است.

جک لوک، خبرنگار سایت Muck Rack

واکین فینیکس خارق‌العاده است. فیلم «جوکر» تاریک، خشن، زمخت و دیوانه‌وار است.

لورنزو چیارکالو، خبرنگار سینمایی

همان جوکری که لیاقتش را داشتیم، محفلی از کمدی و آتش. این فیلم یک سیرک است، کارناوال است، انهدام است! فینیکس با بازی پیروزمندانه‌اش، ما را در این هرج‌ومرج و مریضی اجتماعی به وجد می‌آورد.

اینترنشنال فیلم کریتیک

فیلم «جوکر» تأثیر دلخواه خود را می‌گذارد و باید آن را فیلمی آشفته‌کننده خواند که همزمان اثری ارزشمند و در خور ستایش و تراژیک است. فینیکس در این فیلم همچون شیر می‌غرد؛ بازی هولناک و خارق‌العاده در نقش دلقک جنایتکار دارد که بسیار دقیق و بی‌لغزش است، به شکلی شگفت‌انگیز بی‌نقص است و این نقش را باید در بالاترین جایگاه اجراهای همیشه بی‌نظیرش قرار داد.

فیلم «جوکر» تاد فیلیپس، تصویری بی‌پروا و درگیرکننده از تجزیه و ازهم‌پاشیدگی مردی بی‌حوصله و دلزده است که همواره احساس پوچی و یأس را همچون صلیب به دوش می‌کشد و این حالات، وی را به سمت خشونتی تصورنکردنی سوق می‌دهد. فیلم «جوکر» با الهام از فیلم کلاسیکی چون «رانندهٔ تاکسی»، به بی‌ثباتی روحی و روانی انسان اشاره دارد که وی را در گردابِ رفتار افراطیِ گنگ، دست‌وپا‌بسته رها می‌‌کند.

فینیکس حس تراژیک را در فیلم به وجود می‌آورد، ماليخوليايى زیبا در تبدیل‌شدنش به جوکر؛ فرای نقش بازی کردن و بازیگری، فینیکس به شکلی دیوانه‌وار پردهٔ سینما را به آتش می‌کشد؛ در درک شخصیت و بازی، زمان‌‍‌بندی دقیق و بی‌نقصی دارد که باید صادقانه بگوییم، ترکیب این دو، یکی از شگفت‌انگیزترین متدهای بازیگری است.

تاد فیلیپس که آثاری چون مجموعه The Hangover (هنگ‌اور)، War Dogs (سگ‌های جنگ) و Due Date (موعد مقرر) را در کارنامه خود دارد، وظیفه نویسندگی و کارگردانی این فیلم مستقل و خارج از دنیای سینمایی دی‌سی را بر عهده گرفته است. اسکات سیلور، نویسنده فیلم 8Mile، به فیلیپس در نوشتن فیلمنامه فیلم Joker کمک کرده است. فیلم‌برداری این فیلم را لارنس شر (مدیر فیلم‌برداری فیلم‌های Godzilla: King of the Monsters و سه‌گانهٔ The Hangover) انجام داده است. طراحی تولید این پروژه بر عهدهٔ مارک فریدبرگ بوده است که در کارنامهٔ خود طراحی تولید فیلمی چون Selma (سلما) را دارد. جف گروس (تدوینگر آثاری چون War Dogs و The Hangover Part III)، تدوینگر فیلم تاد فیلیپس بوده است و مارک بریجز (طراح لباس فیلم‌های مطرحی چون The Artist و Phantom Thread) که جایزه اسکار را نیز به خانه برده است، طراحی لباس فیلم Joker را بر عهده داشته است. بردلی کوپر و تاد فیلیپس از جمله تهیه‌کنندگان این فیلم هستند. ریچارد باراتا، جوزف گارنر و بروس برمن نیز تهیه‌کنندگی اجرایی فیلم جدید و مستقل شرکت دی‌سی را بر عهده داشته‌اند.

فیلم Joker برای اکران در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۹ (۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است. واکین فینیکس در نقش آرتور فلک ملقب به جوکر، رابرت دنیرو، برت کالن در نقش توماس وین، زازی بیتز در نقش سوفی دوموند، فرانسیس کانروی در نقش پنی (مادر جوکر)، مارک مارون، گلن فلشلر، داگلاس هاج در نقش آلفرد پنی‌ورث، دانته پریرا اولسون در نقش بروس وین، شیا ویگهام و بیل کمپ، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم Joker حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تانی کال

برگرفته از Digitalspy

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *