واکنش «الک بالدوین»، «مایکل مور» و دیگر فیلمسازان هالیوود به ترور «قاسم سلیمانی»

«کالین کپرنیک» بازیکن فوتبال «فورتی ناینرز» سان فرانسیسکو در واکنش به ترور سردار سلیمانی نوشت: «حملات تروریستی آمریکا علیه مردم قهوه‌ای و سیاه‌پوست به منظور گسترش استعمار آمریکایی چیز تازه‌ای نیست.» او در توئیت دیگر خود نوشته است: «آمریکا همیشه انسان‌های قهوه‌ای و سیاه‌پوست را چه در داخل و چه خارج آزار داده و تحریم کرده است. میلیتاریزم آمریکایی سلاحی است در دستان استعمار آمریکایی، برای چپاول سرزمین انسان‌های غیرسفیدپوست و تحمیل سلطه‌ی خود بر آنان.»

کپرنیک از سال ۲۰۱۶ در لیگ فوتبال آمریکایی (NFL) بازی نکرده است. آن فصل جنجالی با زانوزدن‌های او در حین پخش سرود ملی آمریکا در اعتراض به خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان آغاز شد. لباس ورزشی نمادین کپرنیک، سال گذشته ظرف چند ساعت به فروش رسید. او علی‌رغم نفوذش، به ندرت در مکان‌های عمومی ظاهر می‌شود. دو توئیت کپرنیک تا این لحظه ده‌ها هزار واکنش را در پی داشته است.

«مورگان جی. فریمن» کارگردان آمریکایی در صفحه‌ی توئیتر خود نوشته است: «دونالد ترامپ تروریست است. دونالد ترامپ کودک‌آزار است. دونالد ترامپ نژادپرست است. دونالد ترامپ کلاه‌بردار است. دونالد ترامپ سکسیست است. دونالد ترامپ بزدل است. دونالد ترامپ دروغ‌گو است. دونالد ترامپ دیوانه است. دونالد ترامپ جنایت‌کار است. دونالد ترامپ رئیس جمهور من نیست.»

پیش‌تر: «الک بالدوین»، «دبرا مسینگ» و «مایکل مور» از نخستین فیلمسازان هالیوودی بودند که ساعاتی پس از حمله‌ی هوایی ارتش آمریکا به عراق و ترور «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران واکنش نشان دادند.

بالدوین در صفحه‌ی توئیتر خود نوشت: «شروع یک جنگ برای تحت شعاع قرار دادن استیضاح؟» نظریه‌ی بالدین توسط دیگر همکاران هالیوودی چپ بالدوین در توئیت‌های پرشمار دیگری تکرار شد. «جان لگیزامو» بازیگر و استند‌-آپ کمدین آمریکایی می‌نویسد: «این همان چیزی است که پوتین می‌خواهد! هرچ‌ومرج در دنیا! ترامپ یک عروسک خیمه‌شب بازی است اما این اقدام او به فراموشی استیضاحش کمک می‌کند!»

«مایکل مور» با انتشار تصویری از «قاسم سلیمانی» در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «هم‌وطنان آمریکایی من. آیا این مرد را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید که او دشمن شماست؟ چه؟ هرگز اسمش را هم نشنیده بودید؟ تا پایان امروز به شما می‌آموزند که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید شد که ترامپ او را ترور کرده‌. همان کاری را می‌کنید که به شما امر می‌کنند. آماده‌ی فرستادن دختران و پسران خود به جنگ شوید.»

مور در توئیت دیگری می‌نویسد: «جنگ خوب است. جنگ یک حواس‌پرتی ضروری است. جنگ صلح است. ترامپ فرمانده‌ی ماست! هیس… بخوابید… هیچ زد‌وبندی در کار نیست… تصمیم بی‌نقصی بود… من فقط به مردی در خیابان پنجم تیراندازی کردم چون می‌توانستم… معذرت می‌خواهم، اما با توجه به این موقعیت بحرانی ملی باید انتخابات را به تعویق بیندازیم.»

مور به اظهارات ترامپ در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۶ ارجاع می‌دهد که گفته بود: «من می‌توانم وسط خیابان پنجم [نیویورک] بایستم و به یک نفر تیراندازی کنم و هیچ رأی‌دهنده‌ای را از دست ندهم.»

«بردلی ویتفورد» بازیگر آمریکایی می‌نویسد: «ترامپ یک خودشیفته است. به دردسر افتاده و به همین علت می‌خواهد جنگی آغاز کند.»

«پاتریشا آرکت» بازیگر برنده‌ی اسکار با حروف بزرگ می‌نویسد: «امنیت ملی ما را خطری جدی تهدید می‌کند. […] ترامپ را بیرون کنید! تمامی جمهوری‌خواهان حامی او را با رأی خود از مقام‌شان عزل کنید.»

«رزانا آرکت»، بازیگر و تهیه‌کننده‌ی آمریکایی و خواهر «پاتریشا آرکت» هم در صفحه‌ی توئیتر خود می‌گوید: «[ترامپ] یک جنایت‌کار جنگی است و با این کارش جان انسان‌های زیادی را می‌گیرد. او ما را وارد جنگ می‌کند تا استیضاحش متوقف شود. دست تمامی جمهوری‌خواهانی که این حزب سنگ‌دل را بر سر کار آوردند به خون آلوده شد.»

«دبرا مسینگ» ستاره‌ی سریال «ویل و گریس» هم مانند آرکت با حروف بزرگ می‌نویسد: «برای هر کاری یک توئیت وجود دارد.» و سپس اضافه می‌کند که ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.

«استیون کینگ» نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی نوشته است: «کشتن از راه دور – دیپلماسی حمله با درون – به نظر می‌رسد که تنها دیپلماسی‌ای باشد که این رئیس جمهور بلد است. البته به جز رفتار گرم و صمیمانه با دیکتاتورهای روسیه و کره.» او در توئیت دیگری می‌نویسد: «کسی که این نزاع را به وجود آورده همان کسی است که از ترس به ویتنام نرفت.»

کینگ در توئیتی که ده دقیقه پس از انتشار حذف شد حملات تندتری به ترامپ کرد و نوشت: «سلیمانی تنها در کنار  ایران نبود، در کنار مردم فارغ از هر ملیتی بود. هر کس در هرجای دنیا اسمش مردم باشد، برای این میهن‌پرست عزادار است. من هم از مردم هستم، دونالد ترامپ اما نیست. عمو سام نیست، آمریکا هم متأسفانه نیست. آیا اینک باید از آمریکایی بودن‌مان پشیمان باشیم؟»

«راب راینر» کارگردان باسابقه‌ی آمریکایی می‌گوید: «چه احساس وحشتناکی است وقتی فرمانده‌ی کلی در کشورت سر کار باشد که در دروغگو بودنش تردیدی نیست و سعی می‌کند هدف گرفتن قلب ارتش ایران را توجیه کند.»

«راب دلنی» کمدین آمریکایی در مورد احتمال وقوع جنگ می‌نویسد: «بیش از ۸۰ میلیون نفر در کشور ایران زندگی می‌کنند. انسان‌های شریف ایرانی زیادی می‌شناسم. دوست ندارم یک جوان ۲۰ ساله‌ی اهل ایندیانا به این کشور برود و کودکان و شهروندانش را به قتل برساند و سپس خودش هم کشته شود. جنگ استعماری شیطانی‌ترین عمل است.»

«رزی مک‌گوان» که یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است روز جمعه در صفحه‌ی توئیتر خود با استفاده از هشتگ «به ایران نقل مکان کنید» جنجال آفرید. او در واکنش به حملات تروریستی آمریکا می‌نویسد: «ایران عزیز، ایالات متحده‌ی آمریکا به کشور شما، پرچم شما و ملت شما بی‌حرمتی کرده. ۵۲ درصد ما فروتنانه عذرخواهی می‌کنیم. برای سرزمین شما آرزوی صلح داریم. ما توسط یک رژیم تروریست گروگان گرفته شده‌ایم. نمی‌دانیم چگونه خود را آزاد کنیم. لطفاً ما را نکشید.»

«جان کیوسک» بازیگر فیلم‌های «۲۰۱۲» و «چیزی بگو» هم ترامپ را فاشیست و دروغگو نامیده و می‌نویسد: «ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌خواهند آدم-بدها را نابود کنند. نه سعودی‌هایی که با او هم‌بستر می‌شوند و خبرنگاران را سلاخی می‌کنند. مضحک و فاجعه‌بار است. این رژیم را از قدرت عزل کنید.»

«کاردی بی» رپر ۲۷ ساله‌ی آمریکایی می‌نویسد: «میم‌های لعنتی خنده‌دارند اما این شوخی نیست. غم‌انگیز است که این مرد زندگی مردم آمریکا را به خطر می‌اندازد. احمقانه‌ترین اقدام ترامپ تا به امروز… برای گرفتن تابعیت نیجریه اقدام می‌کنم.»

«جان لجند» خواننده‌ی آمریکایی با ارجاع به جنگ عراق می‌نویسد: « در خیابان‌های نیویورک تظاهرات کردم. می‌دانستم که صدام هیچ ربطی به یازده سپتامبر ندارد. می‌دانستم که رهبران ما برای انجام کارهایی که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند دنبال بهانه می‌گردند.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *