واکنش منتقدان در جشنواره کن به فیلم جدید گلشیفته فراهانی

درام جنگی «دختران آفتاب» (Girls of the Sun) دومین ساخته بلند اوا اوسون کارگردان فرانسوی دیشب در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم فرانسوی با بازی گلشیفته فراهانی و امانوئل برکو، درامی زن‌محور است که ماجرای چند جنگجوی زن کرد را در نبرد با داعش به تصویر کشیده است. اولین واکنش منتقدان چهار نشریه سینمایی معروف را در ادامه بخوانید.

پیتر برادشاو منتقد فیلم نشریه گاردین به ساخته جدید اوسون چهار ستاره (از پنج ستاره) امتیاز داده و نوشته رویکرد این کارگردان فرانسوی در ساخت فیلم جدیدش که یک درام پارتیزانی است تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عقیده منتقد باسابقه گاردین، «دختران آفتاب» یک فیلم جنگی فمینیستی است: شورانگیز، پرتعلیق و خشمناک. برادشاو همچنین این فیلم را مانند سایر تولیدات این ژانر، اثری عاری از پیچیدگی و تناقض توصیف کرده که تکلیف درست و غلط در آن معلوم است. برادشاو مشخصا به دو سه صحنه اکشن فیلم از جمله فرار شخصیت بهار (با بازی گلشیفته فراهانی) به همراه دیگر زنان اشاره کرده و این صحنه‌ها را خوش‌ساخت و تاثیرگذار توصیف کرده است.

اریک کان منتقد فیلم سایت ایندی وایر به این فیلم امتیاز ب منفی داده است. او عقیده دارد اوا اوسون با کارگردانی دومین فیلم بلند کارنامه‌اش (که ضمنا نویسندگی آن را نیز بر عهده داشته) نشان داد از آمادگی ساخت یک فیلم اکشن درجه یک در هالیوود برخوردار است. با این حال، کان ایراداتی را به فیلمنامه «دختران آفتاب» وارد دانسته و در عوض، مهارت اوسون در کارگردانی صحنه‌های اکشن فیلمش را ستوده است. کان در پایان نقد خود بر فیلم می‌نویسد «دختران آفتاب» به قدر کافی صحنه خوب دارد، تا جایی که تماشاگر بعد از تماشای فیلم آرزو می‌کند ای کاش دومین ساخته بلند اوسون از انسجام و یکدستی بیش‌تری برخوردار بود.

جی وایسبرگ منتقد فیلم نشریه ورایتی به یکی از دیالوگ‌های پایانی فیلم اشاره کرده که مبارز زن کرد رو به خبرنگار فرانسوی می‌گوید: «حقیقت را بنویس». وایسبرگ عقیده دارد مسئله‌ای که اوسون به عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردان فیلم از آن غافل مانده این است که راه‌های مختلفی برای بیان حقیقت وجود دارد. او نوشته «دختران آفتاب» به واکاوی حوادث واقعی می‌پردازد و بعد آنها را با هدف مصرف انبوه در قالبی بسته‌بندی شده به تماشاگر عرضه می‌کند، در حالی‌که با تقلید واقعیت در عریان‌ترین فرم ممکن، از ارایه بینشی عمیق یا حس باورپذیری شخصیت‌هایش غافل مانده است. با این حال، وایسبرگ یادآور شده از آنجایی که این فیلم زن‌محور توسط یک فیلمساز زن کارگردانی شده و درباره گروهی از زنان است که شجاعانه با داعش می‌جنگند، در پخش بین‌المللی با توفیق روبرو خواهد شد.

لی مارشال منتقد فیلم سایت اسکرین دیلی می‌نویسد پیام فمینیستی این فیلم صریح و روشن است، این‌که چگونه جنگ قادر است نابرابری جنسیتی و اجتماعی را وارونه کند. مارشال هم مثل اغلب منتقدانی که درباره فیلم یادداشت نوشته‌اند ساختار داستانی «دختران آفتاب» را عمده‌ترین مشکل آن دانسته است. تا جایی‌که این معضل باعث شده به دلیل شخصیت‌پردازی‌های ضعیف و سطحی، بازیگرهای خوبی همچون گلشیفته فراهانی و امانوئل برکو نتوانند از تمام توانایی و خلاقیت‌شان برای نقش‌آفرینی استفاده کنند.

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *