واکنش منتقدان به فصل اول سریال Mosaic – موزاییک

سریال Mosaic یا در زبان فارسی «موزاییک»، یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی است که توسط شبکه HBO تهیه، تولید و پخش شده و توسط استیون سودربرگ هم ساخته شده است. در فصل اول سریال موزاییک که سبکی درام، جنایی و اسرارآمیز دارد، بازیگران بااستعداد و خوبی از جمله شارون استون در نقش اولیویا لیک (نویسنده و طراح کتاب‌های کودک)، گرت هدلند در نقش جوئل هرلی (یک هنرمند مشتاق که در املاک اولیویا زندگی می‌کند)، فرد ولر در نقش اریک نیل (یکی از افراد نزدیک به اولیویا)، جنیفر فرین در نقش پترا نیل (خواهر اریک)، جنیفر فرین در نقش نیت هنری (کارآگاه محلی)، مایا کزان در نقش لارا هرلی (همسر جوئل)، بو بریجز در نقش الن پیپ (یک کلانتر فاسد)، جیمز رانسون در نقش مایکل اوکانر (همسایه میلیاردر اولیویا)، جرمی باب در نقش فرانک اسکات (دوست صمیمی جوئل)، زندی هارتیگ در نقش ملیسا هنری (همسر نیت)، مایکل سروریس در نقش تام دیویس (دست راست مایکل اوکانر)، برایدی الیوت در نقش تیا (معلم مدرسه) و پل روبنز در نقش جی سی شیفر (بهترین دوست و معتمد اولیویا) حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

اولین قسمت از اولین فصل از این مجموعه تلویزیونی ۶ قسمتی که هر قسمت آن تقریبا و به طور میانگین ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد، در تاریخ ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) سال جاری در شبکه HBO به طور رسمی پخش شد و تا به امروز امتیاز ۷۳ را از بین ۱۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. خود استیون سودربرگ، تهیه‌کننده اجرایی سریال Godless (بی‌خدا) و کارگردان، فیلمبردار و ادیتور فیلم Logan Lucky (لوگان خوش شانس)، علاوه بر ساخت این سریال، کارگردانی تمامی قسمت‌های آن را بر عهده داشته است. همچنین اد سلیمان، نویسنده قسمت اول و دوم فیلم Now You See Me (اکنون من را می‌بینی) و فیلم Men in Black (مردان سیاه‌پوش) نویسندگی فیلمنامه تمام قسمت‌ها را عهده‌دار شده است. کیسی سیلور هم تنها تهیه‌کننده این سریال بوده است.

از آنجا که چند روزی است که از پخش فصل اول سریال Mosaic در شبکه HBO می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فصل اول سریال موزاییک از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این سریال را که توسط شبکه HBO منتشر شده هم بخوانید:

سریال جدید درام، اسرارآمیز و جنایی استیون سودربرگ و اد سلیمان به‌تازگی پخش شده و داستان آن، جریانات ناپدید شدن یک نویسنده و طراح معروف کتاب‌های کودکان یعنی اولیویا لیک (با بازی شارون استون) و دو تن از مردانی که با او در ارتباط بودند، یعنی جوئل هرلی (با بازی گرت هدلند) و اریک نیل (با بازی فرد ولر) را حکایت می‌کند. این داستان اولین بار در برنامه موبایلی مخصوص سریال Mosaic به صورت روایت شاخه‌ای و در ماه نوامبر به نمایش درآمده بود. بعد از مدتی هم این داستان در قالب یک مینی سریال ۶ قسمتی ساخته شد که در شبکه HBO به روی آنتن رفت.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم بیندازیم:

الکس مک لوی | ای وی کلاب

۱۰۰ از ۱۰۰

سریال موزاییک عملا یک مجموعه تلویزیونی بی عیب و نقص و فوق‌العاده خوب است. این سریال یک داستان برای تعریف کردن دارد؛ مانند خیلی آثار دیگر نیست که یک قهرمان به‌خصوص را معرفی می‌کنند و داستان خود را از طریق او به مخاطب انتقال می‌دهند. در داستان این سریال، ما یک پایان شسته رفته نداریم که در نهایت به همه چیز پایان دهد. ما باید خیلی احساس خوش‌شانسی کنیم که می‌توانیم سریال‌هایی از این قبیل را در تلویزیون ببینیم.

ورنه گای | نیوزدی

۸۸ از ۱۰۰

سریال Mosaic بسیار سرگرم‌کننده و فوق‌العاده جذاب است که خیلی زود هم به پایان خود می‌رسد. این ۶ ساعت مدت زمان این سریال، خیلی سریع اما بسیار لذت‌بخش می‌گذرد و قبل از اینکه حتی شما متوجه بشوید، به خودتان می‌آیید و می‌بینید که تیتراژ پایانی در حال پخش است.

الیسون شومیکر | RogerEbert.com

۸۰ از ۱۰۰

از سمت بد ماجرا می‌توان گفت که این مجموعه درست همانند همان تجربه‌ای است که سریال Broadchurch (برادچرچ) منتقل کرده است؛ حتی می‌توان گفت عملکرد بسیار خوب بازیگران، بازی آنها و حتی نویسندگی فیلمنامه هم شباهت زیادی دارد. با این حال از سمت خوب ماجرا می‌توان گفت که اگرچه داستان آشنا است، اما این بار بیننده می‌تواند از راه جدیدی آن را تجربه کند و زمانی که شما منتظر هستید که جواب‌هایتان را هر لحظه دریافت کنید، متوجه می‌شوید که پاسخ‌ها هم جدید هستند.

راب لومن | لس آنجلس دیلی نیوز

۷۰ از ۱۰۰

این سریال فردی را لازم داشت که به اندازه شارون استون درخشان باشد و بتواند در مرکز این رمز و رازها قرار بگیرد؛ حتی اگر او بزرگ‌ترین بخش سریال موزاییک هم نباشد. ممکن است این مجموعه آنطور که باید و شاید صاف و هموار نباشد، اما آنقدری صحنه‌های درخشان دارد که آن را جذاب کند.

کلی لاولر | یو اس ای تودی

۶۳ از ۱۰۰

اگر قرار بر این باشد که داستان‌سرایی‌های تعاملی آن هم از طریق برنامه‌های موبایل، آینده تلویزیون‌های کنونی باشد، باید گفت که سریال موزاییک در حال حاضر این مسیر را انتخاب کرده و خیلی هم موفقیت‌آمیز بوده است؛ هرچند که شما باید قطعات مختلف آن را در کنار هم قرار دهید.

تیم گودمن | هالیوود ریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

موزاییک یک داستان اسرارآمیز جالب است که به‌عنوان یک سریال، به طور واضح نشان داد زمانی که این داستان در قالب مجموعه تلویزیونی می‌رود، از آنچه تصور می‌شود ناشیانه‌تر و ناخوشایندتر می‌شود. داستان این سریال به بینندگان این احساس را منتقل می‌کند که پیش از این اتفاقی افتاده و دوباره با مدل جدید و متفاوتی بازسازی شده است.

ویلا پاسکین | اسلیت

۴۰ از ۱۰۰

بازی شارون استون آنقدر زیبا و تاثیرگذار بود که من خیلی به این موضوع که چه کسی اولیویا را کشته اهمیت می‌دادم (پاسخ آن هم هوشمندانه است هم قابل پیشبینی). با این حال چیزی که در این میان آشکار است، مانند هر چیز دیگری، این است که خونسردی عجیب و غریب و متانت تقریبا مسخره‌ای در داستان وجود دارد. در هر صورت، می‌توان گفت که سریال موزاییک حواس‌پرتی خیلی خوبی برای کسانی که زیادی به بخش‌های مختلف گوشی خود سر می‌زنند، است.

لازم به ذکر است که فصل اول سریال Mosaic تا به این لحظه توانسته رتبه هشتم در لیست بهترین فصل مجموعه‌های تلویزیونی سال ۲۰۱۸ و رتبه سیزدهم در لیست مورد بحث‌ترین فصل سریال‌های سال ۲۰۱۸ را از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فصل اول سریال Mosaic نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فصل نسبتا خوب و زیبایی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار تلویزیونی و بینندگان اینگونه کارها، از آن راضی خواهند بود؛ البته لازم به ذکر است که برخلاف همیشه، بینندگان نمره کمتری را نسبت به منتقدان به این مجموعه تلویزیونی داده‌اند.

تانی کال

زومجی

برچسب‌ها
insta-tanikal
  • نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla

    نقد سریال Katla میلان کوندرا در کتاب «سبکی تحمل ناپذیر» می‌گوید: تمامی‌ محکومیت انسان در ا…
  • Lupin

    نقد سریال Lupin

    نقد سریال Lupin کم پیش می‌آید سریالی توانسته باشد در فصل دوم یا بخش دوم خود به اندازه سری‌…
  • Loki

    نقد سریال Loki – قسمت ششم

    نقد سریال Loki – قسمت ششم سریال Loki از همان ابتدا خودش را به‌عنوان یک سریال متفاوت …
  • Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth

    نقد سریال Sweet Tooth در روزهایی که ساخت اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ابرقهرمانی داغ است…
  • City On Hill

    نقد سریال City On Hill

    نقد سریال City On Hill چند سالی است که سریال‌های پلیسی/جنایی که هدف شان عیان ساختن پشت پرد…
  • The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor

    نقد سریال The Good Doctor سریال‌های پزشکی همیشه علاقه‌مندان پیگیر خودشان را دارند. ایده‌ی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *