واکنش منتقدان به فیلم Doctor Sleep – دکتر اسلیپ

فیلم Doctor Sleep یا در زبان فارسی «دکتر اسلیپ» یکی از جدیدترین آثار درام، دلهره‌آور، فانتزی و ترسناک کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست مایک فلناگان، کارگردان فیلم Gerald’s Game (بازی جرالد)، فیلم Ouija: Origin of Evil (اویجا: خاستگاه شیطان)، فیلم Before I Wake (پیش از آنکه بیدار شوم)، فیلم Hush (سکوت)، فیلم Oculus (آکیولس)، فیلم Absentia (غیبت)، خالق و کارگردان سریال The Haunting of Hill House (تسخیر شدگی خانه هیل) و غیره ساخته شده است. در فیلم دکتر اسلیپ، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند یوان مک گرگور در نقش دن تورنس، راجر دیل فلوید در نقش بچگی‌های دن تورنس، ربکا فرگوسن در نقش رز کلاه‌دار، کایلی کوران در نقش آبرا استون، کلیف کورتیس در نقش بیلی فریمن، کارل لامبلی در نقش دیک هالوران، زان مک‌کلارنون در نقش کرو ددی، امیلی آلین لیند در نقش اسنیک بایت اندی، بروس گرین وود در نقش دکتر جان دالتون، جاسلین داناهیو در نقش لوسی استون (مادر آبرا)، الکس اسو در نقش وندی تورنس (مادر دنی)، جیکوب ترمبلی در نقش بردلی ترور و هنری توماس در نقش مسئول رستوران و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم دکتر اسلیپ در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان ۱۳۹۸) در سینماهای مخصوص اروپا، برای اولین بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۰ را از بین ۴۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران عمومی در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۷ آبان ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نظرات و امتیازات مختلفی را از طرف منتقدان دریافت کرد که بخش زیادی از آن در حد متوسط و رو به بالا قرار داشتند. خود مایک فلناگان نگارش فیلمنامه این اثر را هم برعهده داشت. درست همانند قسمت اول یعنی فیلم The Shining (درخشش)، داستان این اثر هم براساس کتابی از استیون کینگ است که با همین نام Doctor Sleep عرضه شده است. ترور میسی و همچنین جان برگ هم وظیفه تهیه کنندگی این اثر ترسناک را برعهده داشتند.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم Doctor Sleep به صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Doctor Sleep از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

دن تورنس با اینکه دیگر در سنین بزرگسالی قرار دارد، اما هنوز هم به خاطر اتفاقات و ماجراهایی که در هتل اوورلوک تجربه کرده، با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کند. او دیگر به هر دری می‌زند تا بتواند ذره‌ای صلح و آرامش پیدا کند. اما زمانی که او با آبرا برخورد می‌کند، همان یک ذره آرامشی را هم که داشت، از دست می‌دهد. آبرا یک نوجوان شجاع است که هدیه قدرتمند و ماوراءطبیعی مخصوص به خودش را دارد؛ هدیه‌ای که نامش را «درخشش» گذاشته است. آبرا به محض دیدن دن متوجه می‌شود که او هم این قدرت را درون خودش دارد و به همین خاطر به دنبال او می‌رود. آبرا ناامیدانه از دن درخواست کمک می‌کند تا در برابر فرد بی‌رحمی به نام رز کلاه‌دار و همچنین پیروان او یعنی The True Knot، همراهی‌اش کند. به همین ترتیب آنها یک اتحاد عجیب و غریب را تشکیل می‌دهند و در یک نبرد وحشیانه که پایان آن پیروزی یا مرگ است، با رز درگیر می‌شوند. بی‌گناهی و همچنین شجاعت آبرا که با قدرت درخشش خودش را پذیرفته، در نهایت دن را مجبور می‌کند که به نوعی از قدرت‌های خود استفاده کند که هیچوقت نکرده بود؛ او در آن واحد مجبور می‌شود که هم با ترس‌های خود روبه‌رو شود و همچنین روح‌هایی را از گذشته، دوباره زنده کند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم ترسناک Doctor Sleep بیندازیم:

سارا میشل فترز | سیاتل تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم دکتر اسلیپ یک دستاورد بسیار مهم در نمایش تنش، تعلیق، بخشش و فداکاری محسوب می‌شود؛ چیزی که من حالا حالاها نمی‌توانم آن را فراموش کنم.

تام جورجنسن | آی جی ان

۸۵ از ۱۰۰

فیلم دکتر اسلیپ که یک اثر ترسناک و قدرتمند محسوب می‌شود، زمانی که مسیر منحصربه‌فرد خودش را در پیش می‌گیرد، بهترین عملکرد را دارد؛ به جای اینکه بخش‌هایی از فیلم درخشش را بازسازی کند.

سیمران هانس | آبزرور

۸۰ از ۱۰۰

متریال جدیدی که در این فیلم به کار رفته، حس جدیدی به مخاطب می‌دهد و به طرز فوق‌العاده‌ای هم سرگرم کننده است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

این دنباله فیلم درخشش، شاید نقص‌هایی داشته باشد و بتوان آن را در پایان به عنوان یک پاورقی بسیار طولانی برای اثر اول ثبت کرد؛ اما قطعا شما را خوشحال می‌کند که توانستید یک بار دیگر در آن خانه جذاب و شوم حضور داشته باشید.

لنا ویلسون | پلی لیست

۴۲ از ۱۰۰

درست همانند فیلم It: Chapter Two، این اثر هم نتیجه یک ترکیب عجیب از چیزهای عادی مختلف است. در این ترکیب مقداری وحشت، مقداری سبک فانتزی و مقداری هم ادای احترام به فیلم شگفت‌انگیز درخشش وجود دارد. این ترکیب به وجود آمده، بیشتر باعث سردرگمی می‌شود تا لذت.

جی. آلن جانسون | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

یک دنباله کشنده‌ی روح که نتیجه شکنجه کردن و کشتن کودکان را به نمایش می‌گذارد. چیزی حدود ۴۰ سال از اکران قسمت اول می‌گذرد و این اقتباس از کتاب Doctor Sleep که استیون کینگ آن را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، بیشتر از آن چیزی که اثر کوبریک را لکه‌دار کند، خودش را شرمنده و خجالت‌زده کرده است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Doctor Sleep نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا جذاب و سرگرم کننده بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *