واکنش منتقدان به فیلم Escape Room – اتاق فرار

فیلم Escape Room یا در زبان فارسی «اتاق فرار» یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی، درام، اسرارآمیز، هیجان‌انگیز و ترسناک کمپانی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) است که به‌دست آدام روبیتل، کارگردان آثار ترسناکی همچون فیلم The Taking of Deborah Logan (گرفتن دبورا لوگان)، فیلم Insidious: The Last Key (توطئه‌آمیز: آخرین کلید) و نویسنده فیلم Paranormal Activity: The Ghost Dimension (فعالیت فراطبیعی: بعد شبح) ساخته شده است. در فیلم اتاق فرار، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون تایلر راسل در نقش زوئی دیویس، لوگان میلر در نقش بن میلر، دبورا آن ول در نقش آماندا هارپر، تایلر لابین در نقش مایک نولان، جی الیس در نقش جیسون واکر، نیک دودنی در نقش دنی خان، آدام روبیتل در نقش گیب، کنث فوک در نقش کاراگاه لی و یوریک ون واگنینگن در نقش گیم مستر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم اتاق فرار در تاریخ ۴ ژانویه سال جاری میلادی (۱۴ دی) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده اکران شد و تا به امروز امتیاز ۴۹ را از بین ۱۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. ایده اصلی داستان فیلم اتاق فرار توسط براگیت اف. شوت مطرح شد. خود براگیت اف. شوت هم به همراه ماریا ملنیک نویسندگی فیلمنامه این اثر را بر عهده داشتند. از طرف دیگر، نیل اچ. موریتز و اوری مارمور هم تهیه کننده این اثر ترسناک و اکشن بودند. به طور کلی می‌توان گفت که این فیلم نظرات متنوع و مختلف زیادی را از منتقدان دریافت کرده است. این منتقدان حس و حال ترسناک و هیجانی‌ای را که در فیلم وجود داشت دوست داشتند و تحسین کردند اما نسبت به فیلمنامه‌ی تکراری و همچنین پایان آن، انتقاد داشتند.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی فیلم Escape Room در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Escape Room از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در داستان فیلم اتاق فرار، شِش شخصیت غریبه خود را در شرایطی پیدا می‌کنند که فراتر از حد کنترل آن‌ها است. آن‌ها باید در این شرایط بسیار سخت از عقل و هوش خود استفاده کنند تا بتوانند سرنخی بیابند یا باید با هر چیزی که دوست دارند خداحافظی کنند و مرگ خود را بپذیرند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Escape Room بیندازیم:

ویلیام بیبیانی | TheWrap

۷۲ از ۱۰۰

داستان این فیلم درباره اتاق‌های فراری است که به معنای واقعی کلمه شما را می‌کُشد. اگر دوست دارید که چنین فرضیه‌ای را باور کنید و داستانی با این موضوع ببینید، فیلم اتاق فرار بهترین اثری خواهد بود که شما در این زمینه می‌توانید پیدا کنید.

روزی نایت | آی جی ان

۶۵ از ۱۰۰

اگر شما تا به امروز یکی از قسمت‌های سری فیلم Saw (اره) را تماشا کردیده‌اید و دوست دارید که اثری با خون و خونریزی کمتر و البته معماهای بیشتری برای حل کردن تماشا کنید، می‌توان گفت که قطعا از فیلم اتاق فرار که صحنه‌های سرگرم کننده زیادی دارد، لذت خواهید برد.

درو لیزر | فیلادلفیا دیلی نیوز

۵۰ از ۱۰۰

شاید در ابتدا تصور کنید که این فیلم، ارزش این را دارد که حتی دو بار آن را تماشا کنید و به اصطلاح قابل بازیافت باشد اما کمی که جلوتر می‌رود، متوجه می‌شوید که کاملا یک بار مصرف است.

لیندزی بر | اسوشیتد پرس

۵۰ از ۱۰۰

متاسفانه فیلمسازان تا آنجایی پیش نرفتند که مخاطب را هم به این بازی بکشانند و او را هم درگیر کنند. در بخش زیادی از آن، شما فقط در حال تماشای شخصیت‌ها که مدام به دنبال کلیدها می‌گردند، هستید و به نوعی انگار به هر کدام از آن‌ها الهام می‌شود. به همین دلیل زمانی که آن‌ها به اتاق پنجم می‌رسند، داستان دیگر آن جذابیت ابتدایی را ندارد و کاملا قابل درک است که علاقه‌ی شما نسبت به تماشای ادامه این فیلم، کاهش پیدا کند.

کری لنجل | آریزونا ریپابلیک

۴۰ از ۱۰۰

در کل حداقل می‌توان گفت که این فیلم بد و سرگرم کننده است نه بد و خسته کننده.

دیوید فیر | رولینگ استون

۴۰ از ۱۰۰

بهترین چیزی که شما می‌توانید در رابطه با فیلم اتاق فرار بگویید این است که در اکثر مواقع، اصلا لازم نیست تا حد زیادی تلاش کنید که به دنبال علامت خروج بگردید؛ زیرا مدام جلوی چشم خواهد بود.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۳۸ از ۱۰۰

اینکه بیننده از سازنده توقع داشته باشد که یک اثر هیجان‌انگیز این‌چنینی ترسناک و تکان دهنده باشد، اصلا انتظار بیش از حد و زیادی نیست. می‌توان گفت که این فیلم بین قابل پیشبینی بودن و پوچ بودن مدام می‌چرخد.

لازم به ذکر است که فیلم اتاق فرار تا به این لحظه رتبه هجدهم را در لیست بهترین و رتبه اول را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سال ۲۰۱۹ کسب کرده است. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Escape Room نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود و برخی دیگر ناراضی خواهند بود.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *