واکنش منتقدان به فیلم The Favourite – مورد علاقه

فیلم The Favourite یا در زبان فارسی «مورد علاقه» یکی از جدیدترین اثر درام، بیوگرافی، تاریخی و کمدی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) است که به‌دست یورگوس لانتیموس، کارگردان فیلم My Best Friend (بهترین دوست من)، فیلم Dogtooth (دندان نیش)، فیلم The Killing of a Sacred Deer (کشتن گوزن مقدس) و فیلم The Lobster (خرچنگ)، ساخته شده است. در فیلم مورد علاقه، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون الیویا کلمن در نقش ملکه آن یا آن استوارت، اما استون در نقش ابیگیل مَسَم یا بارونس مسم، ریچل وایس در نقش سارا چرچیل یا دوشس مارلبرو، نیکلاس هولت در نقش رابرت هارلی، جو آلوین در نقش ساموئل مسم و اولین بارون مسم، مارک گیتیس در نقش جان چرچیل و اولین دوک مارلبرو، جیمز اسمیت در نقش سیدنی گودالفین و اولین کنت گودالفین و جنی رینزفورد در نقش می و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مورد علاقه در تاریخ ۳۰ آگوست سال جاری (۸ شهریور) در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۹۲ را از بین ۳۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۸ (۲ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. این اثر درام توسط سیسی دمپزی، اد جیونی، لی ماگیدی و خودِ یورگوس لانتیموس تهیه کنندگی شده است. علاوه بر این، دبورا دیویس و همچنین تونی مک‌نامارا وظیفه‌ی نگارش فیلمنامه‌ی فیلم مورد علاقه را بر عهده داشتند. الیویا کلمن در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز توانست جایزه ویژه داوران و همینطور جام ولپی بهترین بازیگر زن را برای این فیلم به‌دست بیاورد.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم The Favourite در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و همچنین نمایش عمومی آن در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Favourite از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Fox Searchlight Pictures منتشر شده هم بخوانید:

در این فیلم، داستان اوایل قرن هجدهم حکایت می‌شود. کشور انگلستان در جنگ با کشور فرانسه قرار دارد. با این حال، مسابقات اردک‌ها و همچنین آناناس خوری، همچنان پابرجا و نسبت به قبل هم رونق یافته است. ملکه سست و نابخردی به نام آن استوارت (با بازی الیویا کلمن)، تاج و تخت پادشاهی را اشغال کرده است و دوست نزدیک او یعنی بانو سارا (با بازی ریچل وایس) به جای او، کشور را اداره می‌کند. این در حالی است که ملکه آن به بستر بیماری افتاده و بانو سارا باید از بیماری او مراقبت کند و مواظب حال و احوال ملکه کشور باشد. زمانی که یک خدمتکار جدید به نام ابیگیل (اما استون) وارد داستان می‌شود، جذابیت او بیشتر به چشم می‌آید. سارا تصمیم می‌گیرد که ابیگیل را زیر بال و پر خود بگیرد. از طرف دیگر هم ابیگیل این فرصت را غنیمت می‌شمارد تا به ریشه‌های اشرافی خود بازگردد. زمانی که سیاست‌های جنگی نسبت به قبل، وقت بیشتری را از سارا می‌گرفت، ابیگیل هم تصمیم گرفت که پا جای پای او بگذارد و خود را بیش از پیش به ملکه نزدیک کند. دوستی رو به رشد آنها این فرصت را در اختیار ابیگیل فرار داد تا بتواند به اهداف جاه طلبانه‌ی خود دست پیدا کند. او به هیچ طریقی اجازه نمی‌داد که هیچ زن، مرد، سیاست یا مانعی، سد راهش قرار بگیرد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Favourite بیندازیم:

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۱۰۰ از ۱۰۰

عملکرد و ایفای نقشی که در آینده‌ای نزدیک تقریبا همه سینما دوستان درباره‌ی آن صحبت خواهند کرد، مربوط به نقش سلطنتی و جدید الیویا کلمن خواهد بود که در اثر زیبا و درام The Favourite ایفا کرده است.

لی مارشال | اسکرین اینترنشنال

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Favourite یکی از معدود آثار سینمایی به حساب می‌آید که انرژی آن توسط سه ستاره‌ی اصلی و مرکزی داستان و عملکرد آنها تولید می‌شود. از طرف دیگر، بخش زیادی از این تولید انرژی به این خاطر است که آنها با شخصیت‌هایی که به آنها محول شده، خو گرفتند و به طرز فوق‌العاده‌ای آنها را ایفا کردند.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۹۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که کمدی این فیلم زیبا، غالبا تاریک و واقعا خنده‌دار و جالب است. تصاویر و منظره‌هایی هم که این فیلم به نمایش می‌گذارد، واقعا زیبا و باشکوه هستند.

اریکا ابیل | فیلم ژورنال اینترنشنال

۹۰ از ۱۰۰

اما استون، ریچل وایس و الیویا کلمن که واقعا و به طور ویژه فوق‌العاده عمل کرد، توانستند در کنار یکدیگر یک ترکیب بسیار جذاب را به وجود بیاورند؛ ترکیبی که با دیدگاه کارگردان کاملا هماهنگ و سازگار بود.

ای. اولیور ویتنی | اسکرین کراش

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم بیشتر از اینکه متعلق به یورگوس لانتیموس باشد، متعلق به الیویا کلمن، اما استون و ریچل وایس است. فیلم The Favourite تقریبا فقط یک بهانه است که ما به تماشای این اثر برویم و ببینیم که این سه بازیگر فوق‌العاده، چگونه تلاش می‌کنند که در کنار یکدیگر جلو بروند و موفق عمل کنند.

جاشوا راث کاف | تایم اوت

۸۰ از ۱۰۰

چیزی که باعث شده فیلم The Favourite موفق عمل کند، زنان حاضر در آن هستند؛ افرادی که به معنای واقعی کلمه هم در داخل فیلم فرمانروایی می‌کنند و هم در خارج از آن، بر لذت ما مسلط می‌شوند و آن را کنترل می‌کنند.

رکس رید | آبزرور

۷۵ از ۱۰۰

صرف نظر از اینکه شما در زمان تماشای این اثر باید یک سری مطالب را راجع به جریان بازگردانی پادشاهی انگلستان تحمل کنید، در انتها مجبور می‌شوید به این موضوع اعتراف کنید که عملکرد الیویا کلمن در نقش ملکه کودن و کند ذهن انگلستان، به معنای واقعی کلمه دیوانه کننده و شاهکار است.

لازم به ذکر است که فیلم The Favourite توانسته رتبه ۸ را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Favourite نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

تانی کال

زومجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *