واکنش منتقدان به فیلم Motherless Brooklyn – بروکلین بی مادر

فیلم Motherless Brooklyn یا در زبان فارسی «بروکلین بی‌مادر» یکی از جدیدترین آثار درام و جنایی کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) است که به‌دست ادوارد نورتون، صداپیشه انیمیشن Isle of Dogs (جزیره سگ‌ها)، فیلم Collateral Beauty (زیبایی موازی)، انیمیشن Sausage Party (مهمانی سوسیسی)، فیلم Birdman (بردمن)، فیلم The Grand Budapest Hotel (هتل بزرگ بوداپست)، فیلم Thanks for Sharing (با تشکر برای به اشتراک گذاری)، فیلم The Bourne Legacy (میراث بورن) و فیلم Moonrise Kingdom (قلمرو طلوع ماه) ساخته شده است. در فیلم بروکلین بی‌مادر، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند ادوارد نورتون در نقش لیونل اسروگ، بروس ویلیس در نقش فرانک مینا، گوگو امبتا-را در نقش لارا رز، الک بالدوین در نقش موزز رندالف، ویلم دفو در نقش پاول رندالف، بابی کاناوال در نقش تونی ورمونت، چری جونز در نقش گبی هاروویتز، مایکل کی ویلیامز در نقش مرد شیپور زن، لزلی من در نقش جولیا مینا، ایتن ساپلی در نقش گیلبرت کانی و دالاس رابرتز در نقش دنی فنتل و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم بروکلین بی‌مادر در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ (۸ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم تلیوراید واقع در کلرادو، برای اولین بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۰ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۱۳۹۸) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که این اثر، نقدها و امتیازهای مختلفی از طرف منتقدان دریافت کرده که بخش زیادی از آنها متوسط و مثبت هستند. علاوه‌بر این، تعداد زیادی از منتقدان هم اعلام کردند که تماشای این فیلم را دوست داشتند. ادوارد نورتون علاوه‌بر کارگردانی و ایفای نقش، نگارش فیلمنامه این اثر را هم برعهده داشت. داستان این فیلمنامه براساس کتابی که با همین نام و به قلم جاناتان لتم نوشته شده بود، نوشته شده است.

از آنجا که مدتی است که از نمایش فیلم Motherless Brooklyn به صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Motherless Brooklyn از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم Motherless Brooklyn در دهه ۱۹۵۰ و شهر نیویورک اتفاق می‌افتد. این اثر داستان شخصیتی به نام لیونل اسروگ (با بازی ادوارد نورتون) را دنبال می‌کند؛ یک کاراگاه خصوصی تنها که با سندروم توره هم دست و پنجه نرم می‌کند. او در این داستان، مشغول بررسی پرونده قتل مربی و تنها دوست خود یعنی فرانک مینا (با بازی بروس ویلیس) است و قصد دارد آن را حل کند. لیونل یک سری سرنخ‌هایی را به دست آورده که همین موتور ذهن وسواسش را روشن می‌کند. لیونل در طی این مدت رازهای بسیار مهمی را کشف می‌کند که همین راز‌ها سرنوشت کل شهر را در تعادل نگه داشته است. لیونل به واسطه همین پرونده و رازهای درون آن، از کلوب‌های جاز درون هارلم به محله‌های کثیف و افتضاح شهر بروکلین و در نهایت هم به سالن‌های مخصوص افراد پرقدرت شهر نیویورک می‌رسد. او در طی این مدت با اراذل و اوباش، فساد و همچنین خطرناک‌ترین مرد شهر برخورد می‌کند؛ آن هم برای اینکه به دوستش احترام بگذارد و زنی را نجات دهد که ممکن است راه نجات خودش هم باشد.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Motherless Brooklyn بیندازیم:

آلن نگ | Film Threat

۹۰ از ۱۰۰

من از زمان فیلم L.A. Confidential (محرمانه لس آنجلس) یک اثر دلهره‌آور و جنایی که تا به این اندازه خوب باشد، ندیده بودم.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

این عملکرد و ایفای نقش خود ادوارد نورتون است که ارتباطات عاطفی را به بروکلین بی‌مادر می‌آورد. همیشه یک بازیگر تمام و کمال و البته خوش‌ذوق، با نامزدی در مراسم اسکار برای فیلم Primal Fear (ترس کهن)، فیلم American History X (تاریخ مجهول آمریکا) و همچنین فیلم بردمن مانند نورتون، کسی که سزاوار این بود تا برای فیلم Fight Club (باشگاه مبارزه) هم نامزد شود، برای ایفای نقشی مانند لیونل، در بهترین حالت خود قرار دارد. او چیزهایی بیشتر از یک سری حرکات معمولی را که او را تبدیل به یک انسان می‌کند، می‌بیند.

سارا استوارت | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

نورتون کار فوق‌العاده‌ای را در بحث توضیح و شرح وضعیت غیرمعمول لیونل انجام داد؛ او یک حافظه تقریبا بی‌نقص داشت.

جیک کویل | آسوشیتد پرس

۶۳ از ۱۰۰

فیلم بروکلین بی‌مادر آنقدر خوب ساخته شده که شما آرزو می‌کنید که ای کاش در مسیر درست و مخصوص به خودش قرار داشت؛ به جای اینکه سبک اثر رابرت تاون و رومن پولانسکی را داشته باشد. اصلا نمی‌توان آن را فراموش کرد اما این فیلم Chinatown (محله چینی‌ها) است.

جاستین چانگ | لس آنجلس تایمز

۵۰ از ۱۰۰

فیلم بروکلین بی‌مادر از آن دسته آثار پیچیده، جاه طلب، سرشار از شخصیت‌های مختلف و دارای آگاهی سیاسی است که استودیوها به ندرت از ساخت آن عقب می‌مانند. شما اصلا نمی‌توانید آرزو نکنید که ای کاش بهتر از این بود.

جاش لوئیس | فیلم استیج

۴۲ از ۱۰۰

در طی هر سال، آثار سینمایی معدودی ساخته می‌شوند که انتخاب‌های خلاقانه بسیار پیچیده‌ای مثل فیلم Motherless Brooklyn از ادوارد نورتون داشته باشند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که این فیلم، بدترین اثر سینمایی ساخته شده تا به امروز است. اما به نوبه خودش یک نوع فاجعه محسوب می‌شود و به همین دلیل هم تماشای آن جالب است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Motherless Brooklyn نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *