واکنش منتقدان به فیلم The Night House – خانه شب

فیلم خانه شب (The Night House) که اثری ترسناک و روانشناختی محسوب می‌شود، به‌تازگی در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین امتیاز خوبی را از منتقدان مطرح دریافت کند.

فیلم The Night House یا در زبان فارسی «خانه شب» یکی از جدیدترین آثار دلهره‌آور و ترسناک شرکت سرچلایت پیکچرز (Searchlight Pictures) است که به‌دست کارگردان بااستعداد و نسبتا کم‌کاری به نام دیوید براکنر ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز هنرمند می‌توان به فیلم The Ritual (آیین)، فیلم Southbound (عازم جنوب)، فیلم V/H/S (وی/اچ/اس)، فیلم The Signal (سیگنال) و غیره اشاره کرد. در فیلم خانه شب، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند ربکا هال در نقش بث، سارا گلدبرگ در نقش کلیر، استیسی مارتین در نقش مدلین، اون جان‌آکایت در نقش اوون و واندی کورتیس هال در نقش مل و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم خانه شب در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۵ بهمن ۱۳۹۹) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. همین چند روز پیش یعنی ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) بود که شرکت سرچلایت، جدیدترین اثر خود را به‌صورت عمومی در سینماهای ایالات متحده اکران کرد. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۶۸ را از بین ۳۲ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده بن کالینز و لوک پیوترووسکی بوده است.

از طرف دیگر هم دیوید اس. گویر، کیث لوین و جان زوئیس نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدان تا حد زیادی از این فیلم استقبال کردند و آن را مورد تحسین قرار دادند. آن‌ها فوق‌العاده بازی و عملکرد ربکا هال را دوست داشتند و معتقد بودند که فضای ترسناک فیلم، علاوه‌بر بازی عالی  هنرمندان، نه‌تنها از لحاظ احساسی، بلکه از نظر روانی هم مخاطب را درگیر خود می‌کند.

از طرف دیگر هم ۱۴۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جایی که اخیرا فیلم The Night House در سینماها نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Night House از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

بث که به‌خاطر مرگ غیرمنتظره همسرش در شرایط خوبی به سر نمی‌برد، به خانه‌ای می‌رود که همسر مرحومش آن را درکنار دریاچه، برای او ساخته بود؛ بث قصد دارد که تنها در این خانه زندگی کند. او تا جایی که توان دارد، تلاش می‌کند که از هم نپاشد و به زندگی ادامه دهد اما طولی نمی‌کشد که سر و کله کابوس‌ها پیدا می‌شود. او تصاویر آزاردهنده‌ای از وحی و تصوری را می‌بیند که مدام او را صدا و به سمت او اشاره می‌کند؛ چیزهایی که حسابی بث را به وحشت می‌اندازند. بث با وجود توصیه‌ها و تلاش‌های دوستانش، تصمیم می‌گیرد که به سراغ وسایل شوهرش برود تا بلکه از درون آن‌ها برای سوالات خود پاسخی پیدا کند.

ربکا هال در کنار سارا گلدبرگ در فیلم The Night House

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Night House بیندازیم:

کیم هیوز | اورجینال سین

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم خانه شب را هم می‌توانیم استعاره‌ای برای عزاداری کردن در نظر بگیریم و هم یک روایت داستانی مستقیم با پیچیدگی ماوراءطبیعی بدانیم؛ درهرصورت، این اثر هرچه به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود، آزاردهنده و در عین حال جذاب می‌شود.

درک اسمیت | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم کلیشه‌هایی را که عملا داستان ارواح را تعریف می‌کنند، به سطح بالاتری می‌برد و به روشی جذاب و شگفت‌انگیز، آن‌ها را به نمایش درمی‌آورد.

سیدهانت ادلاکا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

این فیلم داستان زنی را حکایت می‌کند که بعد از خودکشی همسرش، به‌دنبال یک پایانِ درست است. شاید این فیلم نتواند به درستی تنشی را که قصد ایجاد آن را دارد، به مخاطب القا کند؛ اما نشان می‌دهد که ناشناخته بودن حس‌های رمانتیک و عاشقانه، درست مثل هر نیروی ماوراطبیعی دیگری آزاردهنده است.

لکس بریسکاسو | محله پیست

۶۵ از ۱۰۰

فیلم خانه شب یک اثر سرگرم‌کننده به شمار می‌رود و برخی‌ها ممکن است جذب اسرارآمیز بودن داستان آن شوند. اما به‌صورت کلی داستان فیلم و اکثر عناصر این پروژه، همین موفقیت را هم مدیون ربکا هال هستند.

ربکا هال در فیلم The Night House چراغ قوه به دست دارد

دنیس هاروی | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

متاسفانه هرچه جلوتر می‌رویم، داستان ترسناک و وحشتناک این اثر در پیچ و خم داستانی گم می‌شود؛ اتفاقی که فقط باعث سردرگمی مخاطب می‌شود و هیچ فایده‌ای در پی ندارد. کارگردان پروژه یعنی دیوید براکنر تلاش می‌کند که با ترس کافی و اتفاقات مختلف و ناخوشایند، سطح فیلم خود را بالا ببرد و خیلی از ضعف‌ها را بپوشاند.

کیتی رایف | ای وی کلاب

۵۸ از ۱۰۰

به‌نظر می‌رسد که آخرین و جدیدترین اثر دیوید براکنر این نکته را فراموش کرده که در وهله اول باید یک اثر ترسناک باشد و بعد از آن یک استعاره باشد.

مت سیپولا | فیلم استیج

۵۸ از ۱۰۰

معلوم نیست که به‌خاطر فیلمنامه است یا کارگردانیِ سطحِ متوسطِ دیوید براکنر؛ اما تلاش‌های این فیلم برای ایجاد یک ترس و وحشت به‌یادماندنی، خیلی هم موفق نیست.

استفانی زکرک | تایم

۴۰ از ۱۰۰

ربکا هال تمام تلاش خود را کرد تا بار فیلم The Night House را به‌صورت کامل روی دوش‌های خود بکشد و ضعف‌های آن را ناپدید کند. اما زمانی‌که فیلم بیش از حد احمقانه یا بدتر از آن، خسته‌کننده می‌شود، دیگر کاری از دست او برنمی‌آید.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Night House نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *