واکنش منتقدان به فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker

فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker یا در زبان فارسی «جنگ ستارگان: قیام اسکای واکر» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، فانتزی و علمی و تخیلی شرکت والت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به نام جی جی آبرامز، نویسنده و کارگردان فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد)، فیلم Star Trek (پیشتازان فضا)، فیلم Star Trek Into Darkness (پیشتازان فضا به سوی تاریکی)، فیلم Super 8 (سوپر هشت)، فیلم Mission: Impossible III (مأموریت: غیرممکن ۳) و غیره ساخته شده است. در فیلم جنگ ستارگان: قسمت نهم – قیام اسکای واکر، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند دیزی ریدلی در نقش ری، آدام درایور در نقش بن سولو/کایلو رن، جان بویگا در نقش فین، اسکار آیزاک در نقش پو دامرون، کری فیشر در نقش شاهزاده لیا اورگانا، مارک همیل در نقش لوک اسکای واکر، آنتونی دنیلز در نقش C-3PO و ریچارد ای. گرنت در نقش ژنرال وفادار پراید و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۵ آذر ۱۳۹۸) در سالن‌های نمایشی مخصوص هالیوود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۵۴ را از بین ۵۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آذر ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت متوسط و رو به بالا قرار دارند. تعدادی از منتقدان، از اینکه این اثر، از کل این مجموعه حماسی تجلیل کرده بود، راضی بودند و آن را مورد تحسین قرار دادند. اما این در حالی بود که دیگر منتقدان اعتقاد داشتند که این اثر به اندازه کافی جسورانه نبود. از طرف دیگر هم ۵۷ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر فانتزی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

هیچکس، هیچوقت واقعا نرفته بود… ماجراجویی و سفر ری همچنان ادامه دارد و مجموعه اسکای واکر در فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker به پایان می‌رسد.

Star Wars: The Rise of Skywalker

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker بیندازیم:

جوردن هافمن | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

تکه‌های مختلف این فیلم، درست همانند قطعه‌های پازل درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در این اثر یک سری بخش‌هایی وجود دارند که نهایی هستند و به‌نظر بی‌نظیر و اجتناب ناپذیر می‌آیند. این بخش‌ها به این منظور طراحی شدند که تمام مخاطبان و طرفداران از آن‌ها لذت ببرند؛ البته تا زمانی‌که خیلی با منطق و عقل روی آن‌ها تمرکز نکنید.

جیمی گراهام | توتال فیلم

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم به‌شدت تلاش می‌کند که جای مناسب خود را پیدا کند. همین تلاش بسیار زیاد هم باعث می‌شد تا لحظه به لحظه به منفجر و نابود شدن نزدیک شود. اما سرانجام در یک موقعیت غیرممکن برمی‌خیزد و کنترل را در دست می‌گیرد.

جیم وجوودا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

درست به همان اندازه که عشق، علاقه و نوستالژی به وضوح در این فیلم وجود دارد، به جرئت می‌توان گفت که این اثر به‌گونه‌ای ساخته شده که ترس از ناامید کردن مخاطبان به‌شدت در آن دیده می‌شود. همین اضطراب و استرس هم باعث شده تا بسیاری از انتخاب‌های خلاقانه در این داستان، از بین بروند یا به‌صورت بدی اجرا شوند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Star Wars: The Rise of Skywalker مهم‌ترین چیز را انجام داد؛ تنها کاری که واقعا باید آن را انجام می‌داد. آن کار هم این بود که به خوبی تمام شود.

Star Wars: The Rise of Skywalker

مایک رایان | آپروکس

۵۰ از ۱۰۰

زمان‌هایی هم وجود داشت که تماشای فیلم قیام اسکای واکر، مثل قرار دادن نوشته‌های اعضای خشمگین ردیت درکنار یکدیگر و خواندن آن‌ها بود. انگار هر چیزی را که ممکن بود یکی از طرفداران دوست داشته باشد ببیند، در این فیلم ریخته بودند. واقعا گیج کننده بود.

دارن فرانیچ | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

ما یک مجموعه جدید می‌خواهیم که هرج‌و‌مرج خیلی زیادی این نسخه را از بین ببرد و ما را به حال و هوایی بازگرداند که یک زمانی در این دنیا بود. قیام اسکای واکر یک پایان، یک دنباله، یک بازسازی یا یک ریمیکس نیست. این فیلم یک زامبی است.

دیوید ادلستاین | ولچر

۴۰ از ۱۰۰

فیلم قیام اسکای‌واکر تحت کارگردانی و نظارت جی.جی. آبرامز اهداف خود را مشخص می‌کند و به‌سرعت به سمت آن‌ها خیز برمی‌دارد؛ این فیلم آنقدر سریع پیش می‌رود که هیچ احساسی درون آن عمیق و زیاد نمی‌شود.

آلیسا ویلکینسون | ووکس

۳۰ از ۱۰۰

فیلم قیام اسکای‌واکر جایی در میان یک پایان شلوغ که می‌خواهد به هر طریقی دل طرفداران را به دست بیاورد و خسته کنندگی بسیار زیاد، سقوط می‌کند. اگر فیلم نیرو برمی‌خیزد چرخه جدیدی را در این مجموعه به وجود آورد و از طرف دیگر هم فیلم The Last Jedi (آخرین جدای) این مسیر جدید را به سمت همان الگوها و راه‌های آشنا برد، به جرئت می‌توان گفت که فیلم قیام اسکای‌واکر هیچ ربطی به دو قسمت قبلی نداشت؛ این فیلم مدام در مسیر دیگری در حال چرخیدن و فریاد زدن بود.

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۵ را در فهرست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *