واکنش منتقدان به فیلم Tomb Raider – توم ریدر

فیلم Tomb Raider، یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی و فانتزی کمپانی برادران وارنر (Warner Bros.) است که به‌دست روآر یوتاگ، کارگردان نروژی فیلم Wave (موج)، کارگردانی شده است. تقریبا می‌توان گفت که این اثر، اولین کار آمریکایی یوتاگ در طی چند سال زندگی حرفه‌ای او محسوب می‌شود. در فیلم توم ریدر، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون آلیسیا ویکاندر در نقش لارا کرافت، والتون گوگینس در نقش ماتیاس ووگل، دومینیک وست در نقش لرد ریچارد کرافت (پدر لارا کرافت)، دنیل وو در نقش لو رن، هانا جان کامن در نقش سوفی، نیک فراست در نقش مکس، امیلی کری در نقش ۱۴ سالگی لارا کرافت، کریستین اسکات توماس در نقش آنا میلر، مایکل اوبیورا در نقش بکستر و آنتونیو آکیل در نقش نیتین و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم توم ریدر در تاریخ ۲ مارس سال جاری میلادی (۱۱ اسفند ۱۳۹۶) در سینماهای سرتاسر شهر برلین در کشور آلمان، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۴۷ را از بین ۲۹ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم Tomb Raider برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۱۸ (۲۵ اسفند ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود. ژنوا رابرتسون‌-دوورت، نویسنده فیلم Captain Marvel (کاپیتان مارول)، کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته است. فیلم Assassin’s Creed (اساسین کرید) و فیلم Warcraft (وارکرفت) آخرین اقتباس‌های سینمایی براساس بازی‌های ویدیویی بودند که در طول سال ۲۰۱۶ منتشر شدند، اما هیچکدام عملکرد درخشانی را نه در گیشه و نه در نزد منتقدان نداشتند و طرفداران نیز از این دو فیلم استقبال نکردند.

از آنجا که ۱۳-۱۴ روزی است که فیلم Tomb Raider در سینماهای سرتاسر شهر برلین به طور عمومی به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم توم ریدر از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Warner Bros. منتشر شده بخوانید:

لارا کرافت (با بازی آلیسیا ویکاندر)، یک دختر مستقل است. پدر او که یکی از ماجراجویان عجیب و غریب محسوب می‌شود، زمانی که لارا یک دختر نوجوان بود، به‌طرز مشکوکی ناپدید می‌شود. حالا لارا تبدیل به یک زن جوان ۲۱ ساله شده که هیچ هدف یا آینده خاصی را برای خود در نظر ندارد. او معمولا با دوچرخه اجاره‌ای خود که به‌ندرت پول آن را پرداخت می‌کند، در خیابان‌های مختلف و بسیار شلوغ شهر لندن می‌چرخد. همچنین در کالج کلاس‌هایی را ثبت نام کرده که آن هم به‌ندرت در آنها حاضر می‌شود. حال او تصمیم گرفته که مسیر آینده‌اش را خودش بسازد. او از سر لجاجت، هرگونه کمک و راهنمایی را رد می‌کند؛ همانطور که در هیچ شرایطی قبول نمی‌کند که پدرش واقعا مرده و دیگر در زندگی او نیست. او این موضوع را بعد از ۱۷ سال پذیرفته که دیگر پدرش نیست و باید هرجور شده خودش به تنهایی زندگی را گذرانده و با واقعیت‌ها روبه‌رو شود. حتی خود لارا هم متوجه نمی‌شود که بعد از این همه سال، چه اتفاقی باعث شده که عقل او را سر جا آورده و مجبورش کرده که حقیقت مرگ مرموز پدرش را فاش کند. در نهایت لارا تصمیم می‌گیرد که تمامی آرزوها، افرادی که می‌شناخته و چیزهایی را که داشته رها کند و به‌دنبال پدرش برود، آن هم در آخرین جایی که دیده شده است؛ یک مقبره خاص در یک جزیره افسانه‌ای که ممکن است در حاشیه‌های ساحل ژاپن قرار داشته باشد.

ماموریتی که لارا آغاز کرده، اصلا کار آسانی نیست. حتی رسیدن به همان جزیره هم کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود. ناگهان شرایط برای لارا که دختری با روحیه‌ای بسیار لجوج است و می‌خواهد در مقابل شانس و احتمال با تجهیزات بسیار کم و باور کورکورانه‌اش مبارزه کند، خیلی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. او در این شرایط باید یاد بگیرد که حداکثرهای خود را تغییر داده و برای به‌دست آوردن چیزی که به‌دنبال آن آمده، باید خود را برای اتفاقات ناشناخته‌تری آماده کند. اگر او از این ماجراجویی بسیار سخت جان سالم به‌در ببرد، به احتمال خیلی زیاد می‌تواند لقب «توم ریدر» را از آن خود کند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Tomb Raider بیندازیم:

اینکو کانگ | اسلیت

۸۰ از ۱۰۰

یک اثر و دنباله بسیار خوب برای قسمت‌های پیشین این مجموعه که دقایق آخر آن کمی کند و خسته کننده شده بود. البته تا به آن زمان می‌توان گفت فیلم Tomb Raider یک اثر بسیار خوب محسوب می‌شود که دارای روندی بسیار خوب، صحنه‌های بسیار قوی و هیجان‌های زیادی است که آدرنالین بیننده را به‌عنوان یک تعقیب کننده تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد.

جیمی گراهام | توتال فیلم

۶۰ از ۱۰۰

آلیسیا ویکاندر توانست عملکرد خیلی خوبی در این نقش به نمایش بگذارد اما در هر صورت می‌توان گفت که این نسخه از فیلم توم ریدر، هنوز راه بسیار زیادی دارد تا بتواند خود را به موفقیت‌های سه اثر ابتدایی این مجموعه برساند.

میراندا سانچز | آی جی ان

۵۵ از ۱۰۰

فیلم Tomb Raider علی رغم تلاش‌های بسیار زیادش، نتوانست شخصیت‌ها و انگیزه‌های خاص و جذابی را به وجود بیاورد. اما حداقل توانست صحنه‌های اکشن و سرگرم کننده‌ای را برای مخاطب به نمایش دربیاورد.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۵۰ از ۱۰۰

یک ساعت اول نسخه بازسازی شده فیلم لارا کرافت، آنقدرها هم که برخی منتقدان می‌گویند بد نیست. اما بعد از آن ما به نیمه دوم فیلم می‌رسیم. نیمه دوم این فیلم واقعا بد است.

جان نوجنت | امپایر

۴۰ از ۱۰۰

این فیلم، سبک متفاوتی از سری فیلم توم ریدر را به نمایش گذاشته است. اما به عنوان یک فیلم ماجراجویی و اکشن باید گفت که کاملا اثری کند و ناخوشایند بود.

تاد مک کارتی | هالیوود ریپورتر

۴۰ از ۱۰۰

آلیسیا ویکاندر تا حد زیادی موفق شد که وضعیت بدنی خود را به شخصیت اصلی توم ریدر نزدیک کند و بتواند در شرایط بسیار سخت بیشمار این فیلم، جان سالم به در ببرد. او در گذشته آثار مختلف زیادی را ایفا کرده و حالا پا به نقش خیلی جذاب و خفنی گذاشته که در گذشته دو بار توسط آنجلینا جولی ایفا شده است. اما در کنار بازیگر اصلی باید به این موضوع هم توجه داشت که داستان مشتق شده فیلم و همچنین شخصیت‌های مکمل مقوایی آن، درست از فیلم‌های سریالی دهه ۱۹۸۰ به این اثر آورده شده‌اند.

برایان ترویت | یو اس ای

۳۸ از ۱۰۰

آلیسیا ویکاندر به‌شدت در تلاش است که خود را خیلی شبیه به شخصیت توم ریدر و وضعیت فیزیکی بدن او کند اما تمامی این تلاش‌ها بی‌نتیجه مانده و در نهایت او یک بازی شل و بسیار سست را به‌نمایش گذاشت.

جیک کول | مجله اسلانت

۲۵ از ۱۰۰

این فیلم به اصطلاح اقتباسی براساس مجموعه بازی ویدئویی، در حدی هم نیست که بتوان گفت حتی براساس بخش آموزشی این بازی ویدئویی هم ساخته شده است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Tomb Raider نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود.

تانی کال

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *