واکنش منتقدان به فیلم The Way Back – راه بازگشت

فیلم The Way Back یا در زبان فارسی «راه بازگشت» یکی از جدیدترین آثار درام و ورزشی شرکت وارنر براز پیکچرز (Warner Bros. Pictures) است که به‌دست کارگردان خوب و شناخته‌شده‌ای به‌نام گاوین اوکانر، کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلم The Accountant (حسابدار)، فیلم Jane Got a Gun (جین اسلحه دارد)، فیلم Warrior (مبارز)، فیلم Pride and Glory (غرور و افتخار)، فیلم Miracle (معجزه)، فیلم Tumbleweeds (رها چون باد) و فیلم Comfortably Numb (خلسه دلپذیر) و غیره ساخته شده است. در فیلم راه بازگشت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون بن افلک در نقش جک کانینگهام، ال مادریگال در نقش دن، میکلا واتکینس در نقش بث، جانینا گاوانکار در نقش آنجلا، گلین ترمن در نقش دکتر، برندون ویلسون در نقش برندون دورت، هایز مک‌آرتور در نقش اریک، راکل کارپانی در نقش دیان، مارلین فورت در نقش گیل، لوکاس گیج در نقش ادی و ملوین گرگ در نقش مارکوس پریش و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم راه بازگشت در تاریخ ۶ مارس (۱۶ اسفند) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، به‌صورت عمومی به‌نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۶۸ را از بین ۳۵ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده برد انگلزبی بوده است. گوردن گری، جنیفر تاد، خود گاوین اوکانر و همچنین راور مهتا تهیه کنندگی این فیلم درام را برعهده داشت. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلف زیادی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها رو به بالا و متوسط بودند. دراین‌میان هم بن افلک هنرمندی بود که بیشترین تحسین و تقدیر را از طرف منتقدان مطرح سرتاسر دنیا دریافت کرد. از طرف دیگر هم ۸۲ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر ورزشی را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم The Way Back به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Way Back از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

جک کانینگهام (با بازی بن افلک) یک زمانی زندگی‌ای پر از امید و آرزو داشت. او در دوران دبیرستان یک بسکتبالیست فوق‌العاده حرفه‌ای محسوب می‌شد که بورسیه کامل دانشگاه را هم به‌دست آورده بود. اما ناگهان او به خاطر یک سری دلایل نامعلوم، به‌طور کل بازی کردن را کنار گذاشت و آینده خود را هدر داد. حالا که سال‌ها از آن ماجرا گذشته، جک در حال سقوط کردن است. او یک غم بسیار بزرگ را پشت سر گذاشته است و قصد دارد که خودش را در نوشیدنی‌های غرق کند. این اتفاقات باعث شده که او همسر خود را هم از دست بدهد و دیگر هیچ امیدی برای زندگی بهتر نداشته باشد. زمانی‌که از او درخواست می‌شود تا مربی تیم بسکتبال همان مدرسه خودش باشد، با اکراه قبول می‌کند؛ زیرا از روزهای اوجش سال‌های زیادی گذشته است. این اتفاق هیچکس بیشتر از خودش را شگفت‌زده نکرد. به محض اینکه بازیکنان دور یکدیگر جمع شدند و تیم برای اولین‌بار پیروز میدان شد، جک بالاخره احساس کرد که یک دلیل برای مقابله و مبارزه با شیاطین درونش پیدا کرده است.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Way Back بیندازیم:

جی. آلن جانسون | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

کارگردان و نویسنده/تهیه کننده این اثر یعنی گاوین اوکانر، فیلم درام خود را با دقت و وسواس زیادی ساخته است؛ به طوری که مخاطب در تمام مدت زمان فیلم، اصالت و اعتبار آن را احساس می‌کند. بسکتبال کاملا حس واقعی‌ای دارد. دانش‌آموزان دبیرستان واقعی به‌نظر می‌رسند. ارتباط جک با همسر غریبه‌ی خود یعنی آنجلا واقعا قابل باور است.

استفانی زاکارک | تایم

۸۰ از ۱۰۰

فیلم The Way Back یک چیز غیرقابل توصیف دارد که در اکثر فیلم‌های مدرن امروزی، نبود آن حس می‌شود. این فیلم با بافت‌های عاطفی و احساسی پر شده است؛ مهم‌ترین آن‌ها هم جنبه‌های آزاردهنده‌ی شرم است.

ویتنی سیبولد | آی جی ان

۸۰ از ۱۰۰

فیلم راه بازگشت یک اثر ورزشی غم‌انگیز است که بیشتر دوست دارد به بررسی زندگی و مشکلات زندگی قهرمان خود بپردازد تا اینکه فقط بازی‌های بزرگ را نمایش بدهد.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

چیزی که درباره این فیلم و سبک کارگردانی گاوین اوکانر وجود دارد این است: تا به امروز فیلم‌های زیادی درباره اعتیاد ساخته شده است؛ فیلم‌هایی که بیشتر تمرکز خود را روی جنبه‌های دردآور و همچنین مشکلات جسمی‌ای که در این فرایند به وجود می‌آیند، قرار می‌دهند. اما این فیلم اصلا به این شکل نیست و تفاوت دارد.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۷۵ از ۱۰۰

پیروزی و باخت، عبارت‌های تقریبا نسبی‌ای محسوب می‌شوند. اما این اولین‌بار در تاریخ است که مخاطب احساس می‌کند که بن افلک واقعا در این فیلم قرار گرفته است و از جان و دل برای ایفای نقش خود مایه می‌گذارد.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۶۳ از ۱۰۰

در فیلم The Way Back بن افلک لازم نبود که بزرگ‌ترین و بهترین اجرای خود را داشته باشد و توجه همه را به سمت خود جلب کند. او فقط خیلی ساده باید واقعی‌ترین عملکرد خود را نشان می‌داد؛ سادگی هم بسیار سخت است.

تای بر | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

فیلم راه بازگشت اولین اثر سینمایی محسوب می‌شود که بن افلک غمگین را به‌طور واقعی نشان می‌دهد. این اثر سنگین، دلگرم کننده، محکم و با سبکی قدیمی ساخته شده است. آرزو داشتم که ای کاش زمان بیشتری وجود داشت تا آن را خوب بسازند.

توماریس لافلی | تایم اوت

۴۰ از ۱۰۰

بن افلک سعی کرده که با قدرت و نفوذ بیشتری در مقابل دوربین ظاهر شود اما این فیلم درام، به مرور زمان تا حدودی خسته کننده می‌شود.

لازم به ذکر است که این فیلم کمدی و ماجراجویی توانست رتبه ۴۷ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۲۰ به‌دست بیاورد. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Way Back نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خیلی خوب و بسیار جذاب بدانیم.

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *