واکنش منتقدان به فیلم X-Men: Dark Phoenix – مردان ایکس: دارک فینکس

فیلم X-Men: Dark Phoenix یا در زبان فارسی «مردان ایکس: دارک فینکس» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی و علمی و تخیلی کمپانی والت دیزنی موشن پیکچرز (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دستسیمون کینبرگ، نویسنده فیلم X-Men: Apocalypse (مردان ایکس: آپوکالیپس)، فیلم Fantastic Four (چهار شگفت انگیز)، فیلم X-Men: Days of Future Past (مردان ایکس: روزهای گذشته آینده)، فیلم Abraham Lincoln: Vampire Hunter (آبراهام لینکلن: شکارچی خون‌آشام)، فیلم This Means War (این یعنی جنگ) و فیلم X-Men: The Last Stand (مردان ایکس: آخرین ایستادگی)، ساخته شده است. در فیلم مردان ایکس: دارک فینکس، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جیمز مک‌آووی در نقش پروفسور ایکس/چارلز اگزاویه، مایکل فاسبندر در نقش اریک ماگنوس لِنشِر/مگنیتو، جنیفر لارنس در نقش ریون دارکهولم/میستیک، نیکولاس هولت در نقش هنک مک‌کوی/بیست، سوفی ترنر در نقش جین گری/فینکس، تای شرایدن در نقش اسکات سامرز/سایکلاپس، الکساندر شیپ در نقش اورورو مونرئو/استورم، کودی اسمیت-مک‌فی در نقش پیتر ماکسیموف/کوئیک سیلور و جسیکا چستین در نقش ووک و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مردان ایکس: دارک فینکس در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۴ خرداد ۱۳۹۸) در سالن تئاتر چینی تی سی ال به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۴۳ را از بین ۴۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که این فیلم برگرفته از کمیک‌های مارول برای اکران در سینماهای ایالات متحده برای تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۷ خرداد ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که منتقدان این اثر را «خسته کننده» توصیف کردند و نسبت به فیلمنامه و البته توسعه و تکامل شخصیت انتقاد داشتند. البته لازم به ذکر است که ایفای نقش بازیگران و همچنین عملکرد بسیار خوب آنها (به خصوص جیمز مک‌آووی و سوفی ترنر) مورد استقبال منتقدان و تحسین خیلی زیاد آنها قرار گرفت. بخش زیادی از منتقدان این اثر را پایانی ناامید کننده و غیرمنتظره برای سری فیلم بسیار محبوب X-Men (مردان ایکس) کمپانی فاکس خواندند.

از آنجا که چند وقتی است که از اکران عمومی فیلم X-Men: Dark Phoenix در ایالات متحده و رونمایی آن در سالن تئاتر تی سی ال می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم X-Men: Dark Phoenix از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در فیلم دارک فینکس، اعضای تیم مردان ایکس با یک دشمن بسیار قدرتمند که از خودشان است، مواجه خواهند شد؛ او هم کسی نیست جز جین گری. در طول یک ماموریت فضایی و زمانی که جین در آستانه کشته شدن بود، یک نیروی کیهانی مرموز به او برخورد می‌کند و او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که آن‌ها به خانه باز می‌گردند، این نیرو نه تنها باعث می‌شود تا جین قدرتمندتر شود، بله باعث ناپایدارتر شدن او نیز می‌شود. جین باید با نیرویی که نمی‌تواند آن را درک کند، مبارزه کند. زمانی که جین از کنترل خارج می‌شود، شروع به آسیب زدن به کسانی که دوستشان دارد، می‌کند. به همین ترتیب، اعضای این خانواده که از یکدیگر جدا شده‌اند، باید یک بار دیگر متحد شوند تا نه تنها جین را نجات دهند، بلکه از زمین در برابر گروهی از بیگانگان فضایی که آرزوهای آن‌ها استفاده از نیروی جین گری است تا با آن بر کهکشان حکومت کنند، دفاع کنند.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم X-Men: Dark Phoenix بیندازیم:

اوون گلیبرمن | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

ایفای نقش قانع کننده و بسیار زیبای سوفی ترنر تمام اجزای فیلم Dark Phoenix را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و به نوعی می‌توان گفت که یک نیروی زندگی به آن می‌دهد.

الن نگ | Film Threat

۷۰ از ۱۰۰

صحنه مبارزه پایانی این اثر فوق‌العاده است. می‌توان گفت که این صحنه مبارزه‌ای، بهترین صحنه‌ی اکشن و مبارزه‌ای بود که تا به امروز در تاریخ مجموعه ایکس من ساخته شده است (البته به جز فیلم ددپول).

ایان فریر | امپایر

۶۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که فیلم Dark Phoenix بهتر از قسمت Last Stand یا قسمت Apocalypse است اما قطعا اصلا به گرد پای قسمت X2 و سطحی که در آن قرار دارد، نمی‌رسد. این اثر زمانی که قهرمانانش به مرکز داستان می‌آیند و محوریت را در دست می‌گیرند، به اوج خود می‌رسد. اگر این قسمت آخر باشد، می‌توان گفت که فقط یک خداحافظی قوی و مستحکم است نه چشمگیر و خارق‌العاده.

ای. ای. داود | ای. وی. کلاب

۵۸ از ۱۰۰

در این فیلم صحنه‌های بسیار کمی وجود دارد که تا امروز قسمت‌های قبلی سری فیلم مردان ایکس به مخاطبان خود نشان نداده است.

مایکل رافمن | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۰ از ۱۰۰

چیز زیادی برای دوست داشتن وجود ندارد، چیز زیادی هم برای متنفر شدن وجود ندارد. در این فیلم بیشتر از هر چیزی، صحنه‌هایی وجود دارد که می‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

ویلیام بیبیانی | TheWrap

۴۹ از ۱۰۰

فیلم Dark Phoenix یک اثر ابرقهرمانی متوسط و کاملا ناامید کننده است که یک داستان آشنا و قدیمی، بازیگران بی علاقه و بی تفاوت، یک سری صحنه‌های اکشن جذاب و فرصت‌های از دست رفته‌ی بسیار زیاد دارد.

جیک کول | مجله اسلنت

۳۸ از ۱۰۰

این فیلم کاملا ناله‌ها و شکایت‌های مناسب قسمت پایانی یک مجموعه بزرگ را در خودش دارد؛ آن هم قسمتی که آنطور که باید و شاید، از پتانسیلش به خوبی استفاده نشده و می‌توانست چند برابر بهتر از این باشد.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۲۰ از ۱۰۰

اینگونه نیست که فیلم دارک فینکس ضعف‌هایی داشته باشد یا برخی اوقات بد به نظر برسد. این فیلم بدترین اثری محسوب می‌شود که تا به امروز در مجموعه فیلم مردان ایکس ساخته شده است.

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۲۰ را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم X-Men: Dark Phoenix نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای متوسط و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن ناراضی خواهند بود؛ زیرا طرفداران و مخاطبان نظری مشابه با منتقدان داشتند و بعد از تماشای این اثر، امتیاز متوسط و رو به پایینی را به آن داده‌اند.

تانی کال

برگرفته از metacritic

زومجی

  • The French Dispatch

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی

    واکنش منتقدان به فیلم The French Dispatch – گزارش فرانسوی سیرشا رونان، فرانسیس مک‌دو…
  • The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War

    نقد فیلم The Tomorrow War در هالیوود امروز کم پیش می‌آید که فیلم بلاک‌باستری اورجینالی بدو…
  • Black Widow

    نقد فیلم Black Widow

    نقد فیلم Black Widow دنیای سینمایی مارول پس از تعطیلی اجباری یک ساله‌اش در پی شیوعِ کرونا،…
  • Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday

    نقد فیلم Roman Holiday پرنسس آنایِ (با بازی آدری هپبورن) فیلم تعطیلات رمی، پرنسسی از کشور …
  • Infinite

    نقد فیلم Infinite

    نقد فیلم Infinite آنتوان فوکوآ تهیه‌کننده کارگردان و بازیگر آمریکایی است که از سال ۱۹۹۹ در…
  • A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II

    نقد فیلم A Quiet Place Part II بزرگ‌ترین راز دنیای یک مکان ساکت (A Quiet Place) این نیست ک…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *