واکنش «کوئنتین تارانتینو» به ادعای تمسخر «بروس لی» در فیلم جدیدش: «او انسان مغروری بود»

«کوئنتین تارانتینو» سکوت خود در مورد حواشی «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) را شکست. یکی از جنجالی‌ترین حواشی فیلم به صحنه‌ای مربوط می‌شود که «بروس لی» با بازی «مایک مو» و «کلیف بوث» با بازی «برد پیت» در محل فیلمبرداری پروژه‌ای تحت عنوان «زنبور سبز» (The Green Hornet) با یکدیگر مبارزه می‌کنند. شنان دختر «بروس لی» به خاطر نمایش شخصیت این رزمی کار افسانه‌ای به عنوان یک «عوضی مغرور» از تارانتینو انتقاد کرده بود. «دن اینسوناتو» از شاگردان لی نیز گفته بود که فیلم شخصیت ستاره‌ی فیل‌های اکشن را به درستی به تصویر نکشیده است. اینسوناتو به توهین لی به «محمد علی» اشاره می‌کند و می‌گوید: «[بروس لی] هرگز حاضر نبود به «محمد علی» بی‌احترامی کند چرا که از ستایش‌کنندگان او بود.»

تارانتینو در کنفرانس خبری فیلم در مسکو سرانجام به حواشی واکنش نشان داد و گفت: ««بروس لی» به ‌گونه‌ای یک انسان مغرور بود. من نحوه‌ی حرف زدن او را از خودم نساختم. شنیده بودم که او چیزهایی شبیه به آن می‌گوید. کسانی که می‌گویند: «او هیچوقت نگفته بود می‌تواند محمد علی را شکست دهد» باید بدانند که او درواقع چنین حرفی را زده است. نه تنها او این حرف را زده بلکه همسرش «لیندا لی» هم در کتاب خاطراتش این را می‌گوید. همسر او دقیقاً به این مسئله اشاره می‌کند.»

هواداران «بروس لی» از نتیجه‌ی مبارزه‌ی لی و کلیف هم راضی نیستند. در صحنه‌ی مبارزه بروس کلیف را به مبارزه دعوت می‌کند و به راحتی در راند اول ظرف چند ثانیه پیروز می‌شود و حریف را به زمین می‌اندازد. کلیف در راند دوم خشن‌تر عمل می‌کند و بروس را می‌گیرد و به در یک خودرو می‌کوبد. راند سوم هم نیمه‌تمام باقی می‌ماند و مبارزه درواقع برنده‌ای ندارد. بسیاری کوبیده شدن «بروس لی» به خودرو توسط کلیف را برای این رزمی کار توهین‌آمیز دانسته‌اند.

تارانتینو می‌گوید: «آیا کلیف می‌توانست «بروس لی» را شکست دهد؟ «برد پیت» شاید توان این کار را نداشته باشد اما «کلیف» می‌تواند. اگر از من بپرسید: «پیروز نبرد میان «بروس لی» و «دراکولا» چه کسی است؟» باز هم همین پاسخ را می‌دهم. شخصیتی است خیالی. اگر بگویم کلیف می‌تواند «بروس لی» را شکست دهد به این علت است که او یک شخصیت خیالی است و ممکن است توانش را داشته باشد. حقیقت ماجرا این است: کلیف یک کماندو است. او انسان‌های زیادی را در جنگ جهانی دوم در نبردهای تن به تن به قتل رسانده. «بروس لی» می‌خواهد بگوید که جنگجویان را ستایش می‌کند. او مبارزه را تحسین می‌کند، و بوکس شبیه‌ترین ورزش به مبارزات جنگی است. کلیف اما در ورزشی که شبیه مبارزات جنگی است مهارت ندارد، بلکه خود یک سرباز جنگجو است.»

تارانتینو در پایان می‌گوید: «اگر کلیف در تورنومنتی رزمی در میدان مدیسون با «بروس لی» مبارزه می‌کرد احتمالاً بروس او را می‌کشت. اما اگر این دو در جنگل‌های فیلیپین و بدون سلاح با یکدیگر نبرد می‌کردند کلیف او را به کشتن می‌داد.»

«رابرت آلونسو» بدلکار «هالیوود» در مصاحبه با «هافینگتن‌پست» فاش کرده است که صحنه‌ی مبارزه‌ی کلیف و «بروس لی» طولانی‌تر از این بوده و به شکست لی می‌انجامیده است اما با مداخله‌ی «برد پیت» تغییراتی به وجود می‌آید. آلونسو می‌گوید کلیف در ابتدا قرار بود با یک ضربه‌ی ساده بروس را به زمین بیندازد. این صحنه هم پیت و هم آلونسو را می‌رنجاند چرا که به گفته‌ی آلونسو مبارزه تنها به منظور نمایش سطح مهارت‌های کلیف بوده و نه ضعیف نشان دادن بروس.

آلونسو می‌گوید: «شکست «بروس لی» به خصوص برای من که او را نه تنها در هنرهای رزمی بلکه در فلسفه‌ی زندگی الگو قرار داده بودم، بسیار نومیدکننده بود.» سپس توضیح می‌دهد که حتی «برد پیت» اعتراض خود را به این مبارزه‌ی طولانی نشان داده است: «تمام افرادی که در آن صحنه مشارکت داشتند می‌گفتند این مبارزه قرار است چگونه به پایان برسد؟ برد شدیداً مخالفت می‌کرد.» فشار پیت و آلونسو موجب شد که تارانتینو در سکانس اصلاحاتی به وجود آورد تا بدلکاران حاضر در صحنه‌ی فیلم «زنبور سبز» از ادامه‌ی مبارزه جلوگیری می‌کنند.

تارانتینو در مصاحبه با مجله‌ی «سایت اند ساوند» هم فاش کرده بود که «برت رینولدز» یکی از بازیگران «روزی روزگاری در هالیوود» که پیش از اکران فیلم از دنیا رفت، توهین شخصیت «بروس لی» به «کلیف بوث» را پیشنهاد کرده بود. وقتی که تنش میان کلیف و بروس بالا می‌گیرد لی می‌گوید: «تو برای بدلکار بودن زیادی خوشگلی.»

تارانتینو می‌گوید: «این جمله از من نیست. «برت رینولدز» که بدلکاران زیادی را می‌شناخت فیلمنامه را خواند و گفت: «برد پیت قرار است نقش بدلکار را بازی کند؟» گفتم: «بله.» گفت: «باید در جایی یک نفر را واداری که بگوید تو برای بدلکار بودن زیادی خوشگلی.» برد دوست ندارد در فیلم‌ها به ظاهر او اشاره شود اما نتوانست به این جمله نه بگوید، زیرا جمله‌ای بود از «برت رینولدز»!»

تارانتینو اضافه می‌کند که این توهین مسئله‌ای بود که هم کلیف و هم خود «برد پیت» را به عنوان بازیگر می‌رنجاند و موجب شد تنش آن لحظه افزایش یابد. او می‌گوید: «[برد پیت] چندان از جمله خوشش نیامد اما از آنجا که «برت رینولدز» آن را پیشنهاد کرده بود نتوانست مخالفت کند.» پس از مرگ رینولدز «بروس درن» بازیگر «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو جایگزین او شد اما به هر نحوی که بود جمله‌ای از رینولدز در فیلم به کار برده شد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *