وزیر ارتباطات : فعالیت دوباره شبکه های اجتماعی در حال پیگیری است!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که در حال پیگیری مواردی هستند تا فعالیت دوباره شبکه های اجتماعی آغاز شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود که هم اکنون در حال پیگیری با شورای امنیت کشور هستند تا شبکه های اجتماعی بتوانند در نقاطی از کشور که آرامش در آنها برقرار است فعالیت خود را دوباره آغاز کنند.

دلایل فیلترینگ شبکه های اجتماعی از نظر آذری جهرمی

محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد دلایل فیلترینگ شبکه های اجتماعی در این چند روز سخن گفت و ادامه داد که عده‌ای از افراد از ظرفیت‌های خوب شبکه های اجتماعی سوءاستفاده کردند و از این طریق آرامش مردم را به هم زده و آسیب‌های زیادی را وارد کردند.

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام نمود درست است که توقف شبکه های اجتماعی باعث شد تا کاربردهای خوب آن نیز متوقف شود و مردم ناراضی باشند اما لازم به ذکر است که امنیت اجتماعی هم تحت‌الشعاع اقدامات برخی از کانال‌های شبکه های اجتماعی قرار گرفته بود.

وی تاکید نمود که هم دسترسی آزاد به اطلاعات و هم امنیت هر دو از اجزای حقوق شهروندی هستند و دولت نیز باید متعهد به رعایت آنها باشد.

آذری جهرمی در ادامه صحبت‌هایش اعلام نمود که موضوع فیلتر شبکه های اجتماعی در شورای امنیت کشور مطرح شده است و نظراتی مخالف و موافق نیز در مورد فیلتر شدن فضای مجازی مطرح شد و در نهایت تصمیم گرفته شد تا با فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام جلوی سوء استفاده عده‌ای از افراد از این فضا گرفته شود.

دلایل مسدود شدن تعدادی از کانال‌ها در شبکه های اجتماعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که دولت همواره از انتقاد و اعتراض مردم دفاع کرده است و همچنین این امر را حق مردم می‌داند و ادامه داد که برخی از کانال‌ها در فضای مجازی از آدرس تجهیزات نظامی کشور اطلاع داشته‌اند و به افراد در این زمینه اطلاعات داده‌اند.

وی ادامه داد که این کانال‌ها به افراد آموزش ساخت بمب می‌دادند و لازم به ذکر است که نه تنها ایران بلکه هر کشور دیگری بود به این کانال‌ها اجازه فعالیت نمی‌داد. وی اعلام نمود که آنها از مدیر تلگرام خواسته‌اند تا این کانال‌ها را مسدود کند و از فعالیت آنها جلوگیری نماید که به این ترتیب سه کانال مسدود شدند.

به گفته وزیر ارتباطات این افراد در ادامه اقدام به ساخت کانال‌های جدید نمودند و چون مراکز مرجع خبری در کشور ضعیف است، مردم نیز مجددا به این کانال‌ها مراجعه کردند. براساس گفته‌های وزیر ارتباطات در این کانال‌ها مردم به آشوب و آتش زدن مساجد و مراکز نظامی تشویق می‌شدند و چون مدیر تلگرام هم به مقرراتی که خود آنها وضع کرده بودند پایبند نبود چاره‌ای جز فیلتر شبکه های اجتماعی وجود نداشته است.

آغاز فعالیت شبکه‌های اجتماعی در بعضی نقاط کشور

محمد جواد آذری جهرمی اعلام نمود که چون اکنون در بسیاری از نقاط کشور آرامش برقرار است، فعالیت شبکه های اجتماعی می‌تواند از سر گرفته شود. وی ادامه داد که از شورای امنیت کشور پیگیری لازم انجام شده است تا در نقاط آرام سطح کشور شبکه های  تلگرام و اینستاگرام رفع فیلتر شوند و بتوانند فعالیت خود را دوباره آغاز کنند.

وی در ادامه اعلام نمود که با مدیر تلگرام در مورد مسدود کردن کانال‌هایی که مردم را دعوت به خشونت می‌کنند مکاتبه کرده‌اند. وی تاکید نمود که نظام انتقاد و اعتراض را به رسمیت می‌شناسد زیرا سخت‌ترین انتقادها هم به دولت باز می‌گردد. به گفته وی تعدادی از کانال‌ها علاوه بر ترویج خشونت اقدام به انتشار عکس تعدادی از افراد نموده‌اند و از مردم خواسته‌اند تا این افراد را به قتل برسانند.

وی در ادامه اعلام کرد که درخواست آنها از مدیر تلگرام فیلتر کردن چنین کانال‌هایی است. وی همچنین اعلام کرد که ممکن است مدیر تلگرام خود نیز تحت فشارهای بین‌المللی باشد. به گفته وی در این چند وقت رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدامات حمایت کرده‌اند و ممکن است به مدیر تلگرام هم فشارهایی وارد کرده باشند.

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام کرد که آنها از مدیر تلگرام درخواست اطلاعات شخصی که نکرده‌اند بلکه چیزی که از مدیر تلگرام خواسته شده است مسدود کردن تعدادی از کانال‌های برای جلوگیری از ترویج خشونت است و ادامه داد که مردم هم باید نظر خود را به آنها اعلام کنند.

مذاکرات وزیر ارتباطات با وزیر کشور برای رفع فیلترینگ تلگرام

محمد جواد آذری جهرمی اعلام نمود که برای رفع فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام با وزیر کشور صحبت کرده است و ادامه داد که از طریق شبکه های اجتماعی چون تگرام و اینستاگرام، کسب و کارهای زیادی راه‌اندازی شده است که در این چند روز دچار زیان شده‌اند و بنابراین پیگیری‌های لازم برای از سرگیری فعالیت دوباره تلگرام و اینستاگرام انجام خواهد شد.

اقداماتی برای توسعه اپلیکیشن‌های ارتباطی داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی برای توسعه اپلیکیشن‌های ارتباطی داخلی انجام شده است اعلام نمود که مصوبات شورای فضای مجازی پیگیری شده است اما این فرآیند در کشور هنوز نوپاست. وی ادامه داد که مردم حق انتخاب دارند که از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند و یا خارجی و البته تلگرام تنها اپلیکیشن پیام‌رسان دنیا نیست و پیام‌رسان‌های دیگری نیز وجود دارند.

تانی کال

ایسنا

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *