کمپانی ادوبی دیروز اعلام کرد که فلش، پلاگین محبوب این شرکت تا پایان ۲۰۲۰ از رده خارج خواهد شد. به همین منظور، این شرکت به‌تدریج به‌روزرسانی و توزیع این پلاگین را متوقف خواهد کرد. تا آن زمان، ادوبی برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی در مرورگرهای مختلف و پشتیبانی از نسخه‌های جدید آن‌ها، با اپل، موزیلا، مایکروسافت و گوگل همکاری خواهد کرد؛ اما به‌ غیر از آن، ادوبی هیچ قابلیت جدیدی به فلش نخواهد افزود.

ادوبی همچنین اعلام کرد که برای پایان پشتیبانی از فلش در مناطقی که نسخه‌های قدیمی و بدون مجوز آن در حال توزیع است، جدی‌تر خواهد بود.

بدون شک، بیانیه‌ی دیروز ادوبی، اقدام غیر منتظره‌ای به‌حساب نمی‌آید. با توجه به توزیع گسترده‌ی فلش و به‌خصوص نسخه‌های قدیمی آن، این پلاگین به‌سرعت به یکی از اهداف اصلی هکرها تبدیل شد و بستر مناسبی برای نفوذ آن‌ها به دستگاه‌های هدف فراهم کرد. این حقیقت که اپل هرگز در دستگاه‌های موبایل خود از فلش پشتیبانی نکرد، تنها این پلاگین را به پایان عمر خود نزدیک‌تر کرد؛ به‌خصوص آنکه با وجود مرورگرهای پیشرفته و HTML5، این امکان برای سازندگان مرورگر فراهم می‌شود تا عملکردهای فلش را بدون نیاز به پلاگین‌های شخص ثالث با آن‌ها جایگزین کنند. اگر منصف باشیم، ادوبی نیز به‌اندازه‌ی بقیه خواهان کنار رفتن فلش است و از ۲۰۱۵ تاکنون، در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای این کار است. ادوبی از آن زمان به‌تدریج در حال کاهش پشتیبانی خود از فلش در اپلیکیشن‌ها و جایگزینی آن با موارد دیگر بوده است.

در اقدامات مشابه، سازندگان مرورگر نیز در سال‌های گذشته در حال قطع پشتیبانی از فلش بوده‌اند. برای مثال، گوگل در تنظیمات مربوط به پلاگین گزینه‌ای فراهم کرده است که کاربران در صورت تمایل به استفاده از فلش باید آن را فعال کنند. شرکت‌های دیگر نظیر موزیلا نیز امکان مشابهی ایجاد کرده‌اند.

در حال حاضر، تفاوت چندانی بین قابلیت‌های فلش و HTML5 وجود ندارد. همان‌طور که ادوبی در بیانیه‌ی دیروز خود اعلام کرد، تعداد شرکت‌های استفاده‌کننده از فلش در طول سال‌های گذشته، به‌طور پیوسته در حال کاهش بوده است. با این وجود هنوز برخی، به‌خصوص در فضای گیمینگ و آموزش، از این پلاگین استفاده می‌کنند. فیسبوک می‌گوید به توسعه‌دهندگان گیم در پلتفرم خود، در مهاجرت به استانداردهای وب باز کمک خواهد کرد.

همان‌طور که گویند بالاکریشن، معاون ارشد بخش توسعه‌ی محصولات ادوبی اعلام کرد، این شرکت به میراث به‌جامانده از فلش، با وجود تمام نواقص آن مفتخر خواهد بود. باید خاطرنشان کنیم که فلش نقشی اساسی در آوردن ویدئو و گیمینگ به فضای وب بازی کرد. برای مثال، مایکروسافت در سال ۲۰۰۷ با عرضه‌ی سیلورلایت، خواهان رقابت با فلش بود؛ اما این پلاگین در آن زمان به‌قدری محبوب بود که حتی مایکروسافت شانسی برای کنار زدن آن نداشت.

بالاکریشن می‌گوید:

ما عمیقا به میراث فلش و هر آنچه فلش در پیشگامی آن مؤثر بود مفتخر هستیم. در طول بیش از ۲۰ سال گذشته، این پلاگین در کنار ما بود و نقشی غیر قابل انکار در افزایش و بهبود تعامل و خلق محتوا در فضای وب بازی کرد. فناوری‌های اندکی چنین تأثیر عمیق و مثبتی در عصر اینترنت برجای گذاشتند. اما ادوبی همیشه خلاقیت و ابتکار خود را حفظ کرده است؛ و ما بسیار هیجان‌زده هستیم از اینکه در خلق محتوا در عصر بعدی دنیای دیجیتال نیز پیشگام و پیش‌قدم باشیم.

زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *