فضاپیمای کاسینی قرار است با شیرجه‌ای مرگبار به مأموریتش پایان دهد. این شیرجه مرگبار، پایانی بر مأموریت ۱۳ سالهاین کاوشگر در زحل خواهد بود. سایت ناسا لحظه‌شمار مربوط به پیوستن کاسینی به تاریخ را در این لینک با تمامی علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است.

کاسینی تا آخرین لحظه، یعنی زمانی که آنتن‌هایش ارتباط خود با زمین را از دست دهند، به مخابره اطلاعات به مرکز کنترل مأموریت ادامه خواهد داد. فضاپیمای کاسینی پس از دو دهه مأموریت، فردا با منفجر شدن در جو سیاره‌ی زحل به مأموریت خود خاتمه می‌دهد. این رویداد دراماتیک پایان یکی از موفقترین مأموریت‌های فضایی تاریخ ناسا را رقم می‌زند.

کارولین پورکو، دانشمند علوم سیاره‌ای و رئیس بخش تصویربرداری مأموریت فضاپیمای کاسینی، گفت:

دستاوردهای عمده مأموریت کاسینی بی‌شمارند.

کاسینی از لحاظ فنی، هنوز به‌خوبی کار می‌کند و در بهترین شرایط به سرمی برد و تاکنون موفق شده است که بیشترین و نزدیک‌ترین مانورهای گذر نزدیک را نسبت به هر مأموریت فضایی دیگری به انجام برساند. در واقع کاسینی مأموریت‌های گذر نزدیکی (بیش از هزار مانور) بیش از تمام مأموریت‌های فضایی دیگر انجام داده است.

باوجوداین که کاسینی قادر خواهد بود از لحاظ فنی تا چندین سال آینده هم به‌خوبی وظایف علمی خود را انجام دهد. اما مسئله‌ی کمبود سوخت فضاپیما باعث شده است که اعضای تیم مأموریت کاسینی، تصمیم بگیرند قبل از کنترل خارج شدن کاسینی به مأموریتش پایان دهند. با از کنترل خارج شدن کاسینی، این احتمال وجود دارد که کاسینی موجب آلودگی دو قمر زحل شود ک تصور می‌شود که دارای شرایط سکونت پذیری و یا حتی حیات بالقوه باشند. به این ترتیب، کاسینی برای جلوگیری از نشت آلودگی میکروبی (زمینی)، بر فراز جو غول گازی منهدم می‌شود تا ناسا به این شکل دراماتیک با یکی از موفق‌ترین مأموریت‌های خود خداحافظی کند.

ناسا در وب‌سایت خود اعلام کرد:

این مأموریت، رویدادی الهام‌بخش، ماجراجویانه و عاشقانه و پایانی مناسب برای یکی از هیجان‌انگیزترین داستان اکتشافات فضایی است.

متأسفانه به لحاظ فنی قادر به مشاهده لحظات پایانی مأموریت کاسینی نخواهیم بود. کاسینی هم‌اکنون در نزدیکی جو زحل قرار دارد که بیش از ۱۲۸۷ میلیون کیلومتر با ما فاصله دارد، بنابراین، چیزی حدود ۸۳ دقیقه طول می‌کشد که اطلاعات نهایی کاسینی به زمین برسد. اما همان‌طور که کاسینی به پایان نهایی خود نزدیک می‌شود، مرکز کنترل مأموریت کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، به دریافت تصاویر و اطلاعات نهایی فضاپیما ادامه می‌دهند.

انتظار می‌رود که کاسینی آخرین تصاویر واضح خود از زحل را امروز به زمین مخابره کند و در نهایت ساعت ۶:۳۱ دقیقه به وقت جهانی (۱۵:۰۱  دقیقه به وقت ایران) وارد جو زحل شود و در ساعت ۸ بامداد (۱۶:۳۰ دقیقه به وقت ایران)، فضاپیمایی که دیدگاه ما نسبت به سیاره‌ای مرموز و باشکوه را برای همیشه تغییر داد، برای همیشه خاموش شود.

کاسینی ناسا

ناسا سقوط فضاپیمای کاسینی را به‌طور زنده پخش می‌کند

تلویزیون ناسا به‌صورت زنده پایان نهایی کاسینی را پوشش می‌دهد؛ یعنی لحظه‌ای که آخرین اطلاعات کاسینی به مرکز کنترل مأموریت کاسینی می‌رسد تا لحظه‌ای که مرگ فضاپیما تأیید می‌شود. شما می‌توانید از طریق کانال یوتیوب ناسا و همچنین یواستریم، این رویداد مهم در تاریخ مأموریتهای فضایی را تماشا کنید.

آژانس فضایی پوشش مرگ کاسینی را از روز جمعه ساعت ۷ بامداد به وقت جهانی (۱۵:۳۰ به وقت ایران) آغاز می‌کند. البته ناسا با توجه به فاصله‌ی ۱۲۸۷ میلیون کیلومتری با زحل و همچنین نبود هیچ فضاپیمای دیگر در نزدیکی زحل، امکان تأیید نابودی کاسینی را نخواهد داشت؛ با این وجود، انیمیشنی از موقعیت کاسینی پخش خواهد کرد. همچنین در این پوشش تلویزیونی ناسا، لحظات آخر مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، مقر اصلی مأموریت کاسینی و جایی که اعضای تیم کاسینی آخرین دستورات را به کاوشگر ناسا ارسال می‌کنند هم گنجانده می‌شود.

ناسا انتظار دارد که آخرین سیگنال‌ها و تأیید انهدام کاسینی تا ساعت ۷:۵۶ دقیقه به وقت جهانی (۱۶:۲۶  دقیقه به وقت ایران) به زمین برسد.

ناسا در حال منتشر کردن آخرین عکس‌های خام کاسینی است

مهندسان ماموریت کاسینی سیگنال‌هایی دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد که کاسینی حرکت خود به سوی جو زحل را در جهت گازهای زحل آغاز کرده است. از آنجایی که کاسینی با سرعت ما موفق صوت به مولکول‌های به‌سوی جو زحل در سفر است، اصطکاک و گرمای شدیدی ایجاد می‌شود. این حرارت در نهایت موجب تجزیه قطعات فضاپیما می‌شود. با این وجود، فضاپیما داده‌های خود را در زمان واقعی با سرعت 27 کیلوبایت در ثانیه (3.4 کیلوبیت در ثانیه) تنظیم کرده است و رله نهایی زمان واقعی داده‌ها هم شروع کرده است. رله نهایی که به معنای شروع مرگ کاسینی است.

زحل

همچنین کاسینی بامداد امروز، برخی از آخرین عکس‌های خود را به زمین مخابره کرد. ناسا این عکس‌های خام را منتشر کرده است. عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید را کاسینی دو روز قبل از سیستم حلقه‌های زحل به ثبت رسانده است که اکنون توسط تیم کنترل ماموریت کاسینی منتشر شده‌اند.

آخرین عکس های کاسینی

کاسینی وارد جو زحل شد…

فضاپیمای کاسینی اکنون وارد جو زحل شده است. مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که کاسینی ساعت ۴:۵۵ دقیقه به وقت آمریکا (۱۶: ۲۵ دقیقه به تهران) وارد جو زحل شده است. به گفته مرکز کنترل ماموریت کاسینی، آخرین سیگنال‌های کاسینی تا ۸۳ دقیقه پس از آن به زمین می‌رسد.

زومیت

insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *