وقتی شرکت ARM سال گذشته در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان حضور پیدا کرد، مجموعه‌ای از پردازنده‌های اسمارت‌فون را به دنیای فناوری معرفی کرد و این نوید را داد که باید به‌زودی منتظر تجربه بهتری از واقعیت مجازی بر روی موبایل باشیم. از طرف دیگر، همان‌طور که اطلاع دارید یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین ترندهای امسال در حوزه موبایل، فناوری هوش مصنوعی یا AI است پس نباید تعجب کنیم اگر ARM آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه معرفی کند.

اول از همه هسته پردازنده Cortex-A 75 را داریم که به گفته سازندگان آن کارایی و قدرت این پردازنده در حد قدرت یک لپ‌تاپ هست و برای این منظور از همان توان پردازنده‌های موجود موبایل استفاده می‌کند و بار اضافه‌ای به سیستم تحمیل نمی‌کند. ARM ادعا می‌کند قدرت محصول جدید نسبت به هسته قدیمی‌تر A73 حدود 50 درصد بهینه شده است پس احتمالا می‌توانیم روی دستگاه‌هایی که در دست داریم پردازش‌های یادگیری ماشین را انجام دهیم: طی ماه‌های اخیر شاهد هستیم که سازندگان اسمارت‌فون دستگاه‌های خود را به شکلی طراحی می‌کنند که کارایی و قدرت آن با توجه به رفتارهای کاربر و با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به‌طور پیوسته در حال تغییر است. هر چه‌قدر کارایی چیپ‌ست‌های آینده به‌دلیل استفاده از یادگیری ماشین بیشتر شود، کاربران دستگاه‌های مربوطه منفعت بیشتری می‌برند.

محصول دیگر ARM پردازنده A55 است که نسبت به مدل فوق جذابیت کمتری دارد. البته باید قبول کرد که یک به‌روزرسانی کاملا توانا است. گفته می‌شود کارایی و قدرت این مدل نسبت به مدل A53 که در حال حاضر در اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌شود 2.5 برابر بیشتر است. این رقم برای یک پردازنده رده میانی واقعا چشم‌گیر است. نکته‌ قابل ذکر برای پردازنده‌های تازه ARM برخورداری از ساختار جدید این شرکت به‌نام “دینامیک آی‌کیو” (Dynamic IQ) است که در واقع یک طراحی ارتقاء یافته برای انعطاف بیشتر پردازنده‌ها است.

معماری پیشین ARM به‌نام “لیتل” (LITTLE) دقیقا همین تعداد هسته را در پردازنده جا می‌داد هر چند که از نظر قدرت در سطح پایین‌تری قرار داشت. اما “دینامیک آی‌کیو” به سازنده این امکان را می‌دهد که حداکثر تا 8 هسته کاملا مختلف و متفاوت را داخل پردازنده طراحی کند یعنی می‌توان یک هسته فوق‌العاده قدرت‌مند را در کنار تعدادی هسته میان‌رده و پایین‌رده قرار داد که البته این مسئله به نوع استفاده از کلاستر مربوط می‌شود.

در کنار دو مدل نام برده شده در بالا، هسته گرافیکی جدید Mali-G72 وجود دارد که نسخه ارتقاء یافته G71 است. این پردازنده سال گذشته معرفی شده بود. (اگر حضور ذهن داشته باشید این همان پردازنده‌ای است که در گوشی بی‌نظیر میت 9 شرکت هواوی استفاده شد.) اگر فکر می‌کردید A75 یک گام بلند در جهت استفاده از AI روی اسمارت‌فون‌ها است، مطمئن باشید G72 اهمیت بیشتری دارد.

مدل G72 علاوه بر این‌که از نظر میزان مصرف برق نسبت به G71 بهینه‌تر شد بلکه به گفته ARM از نظر پردازش‌های یادگیری ماشین 17 درصد کارایی بیشتری دارد. این بهترین خبر برای طراحان و سازندگانی است که به‌دنبال هوشمندتر کردن دستگاه‌های آینده خود هستند. اما فواید آن فقط به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود: G72 توانایی بالایی برای بازی‌های سنگین‌تر و تجارب بهتر VR دارد. تنها نکته منفی که در این خبر وجود دارد زمان زیادی است که باید منتظر ورود آن‌ها به بازار باشیم. سال 2018 زمان حضور این پردازنده‌های جدید در دستگاه‌های نسل بعد است.

شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *