پنج دهه با گجت‌های فوق‌العاده و به‌یاد‌ماندنی جیمز باند

“به قلم حامد ذولفقاریان”

همانطور که چندی پیش شنیدید، «راجر مور» که در هفت فیلم «جیمز باند» در نقش مامور 007 بازی کرده بود، در سن 89 سالگی درگذشت. به همین دلیل برآن شدیم تا نگاهی متفاوت را به سری فیلم‌های “جیمز باند” داشته باشیم.

بعد از گذشت 50 سال از ساخت سری فیلم‌های جیمز باند همیشه قبل از دیدن یک نسخه جدید از فیلم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد و انتظار آن را داریم ده‌ها وسیله و سلاح‌‌های سری و پیشرفته ست  که جیمز در مواقع خطر از آنها استفاده می‌کند و دشمنان خود را شکست می‌دهد.

بیشتر وسایل و تجهیزاتی که در سری فیلمهای جیمز باند دیده‌ایم از یک طرف در دنیای واقعی وجود نداشته‌اند (البته در زمان خودشان) و از طرف دیگر کاملا بر اساس واقعیات بودند و می‌توانستند از لحاظ منطقی وجود خارجی داشته باشند که این خود یک رویا برای طرفداران این سری فیلم‌ها بوده است.

لیست فیلمها و بازیگران:

در سری فیلمهای جیمز باند یکسری عناصر در تمام قسمت‌ها به صورت ثابت وجود دارند که جذاب‌ترین بخش آن که همیشه بیننده منتظرش است، گجت‌ها و تکنولوژِی‌های بسیار خارج از تصور ماست که توسط شخصی به نام Q (مامور MIT) اختراع شده و آنها را اختصاصا برای جیمز باند طراحی کرده که در جایی از فیلم به  او کمک می‌کند؛ گجت‌هایی که همیشه باند را یک قدم جلوتر از دشمنان خود قرار می‌دهد.

گجت‌ها

در تمام سری‌های جیمز باند شخصی که گجت‌ها را اختراع می‌کند با نام Q شناخته می‌شود. رییس تحقیقات و تکنولوژی که برای MI6 کار می‌کند و همیشه جیمز باند را در آزمایشگاه تحقیقاتی سری  ملاقات می‌کند و در ادامه جناب Q تمام توضیحات لازم  را به مامور ما گوشزد می‌کند.

اسلحه:

 Walther PPK

اولین چیزی که در اکثر این سری از فیلمها به یاد می‌آوریم  این اسلحه سبک و جمع و جور به نام Walther PPK  می‌باشد  که با توجه به خصوصیات خاصی که دارد، بخوبی حس یک مامور مخفی را به بیننده القاء می‌کند. این مدل کوچکترین اسلحه از سری Walther PP  می‌باشد. اسلحه‌ای نیمه اتوماتیک ساخت کشور آلمان که در سال 1931 برای نیروهای پلیس طراحی شده بود و بعدها در زمان جنگ جهانی دوم بیشتر استفاده داشته و به نام سازنده آن Carl Walther Waffenfabrik نام گذاری شده است. طبق شواهد جالب است بدانید در پایان جنگ جهانی دوم و شکست متحدین “آدولف هیتلر ” رهبر حزب نازی در برلین با اسلحه شخصی خودش که از همین مدل اسلحه Walther PPK  بود به زندگی خود پایان داد.

وسایل نقلیه:


Aston Martin DB5

یکی دیگر از نمادهای سری جیمز باند همین مدل آستون مارتین می‌باشد که در سال 1963 ساخته شده است؛ ماشینی که بیشتر شهرت خود را مدیون این سری سینمایی است که برای اولین بار در سال 1964 در فیلم Goldfinger از آن استفاده شد. بعدها از همین مدل در قسمت‌های بعدی به کار گرفته شد.

Ejector Seat

یکی از خصوصیت این ماشین در سری فیلم جیمز باند صندلی پرتاب کننده‌ای است که در یک سکانس کوتاه وقتی دستگیر شده است و با ماشین خود در حال حرکت است، توسط دکمه‌ای که زیر دنده ماشین جاساز شده آن شخص را به بیرون از ماشین پرتاپ می‌کند.

Lotus Espirit S1

ماشینی با ظاهری کاملا معمولی ولی با توان حرکت زیر آب! ماشین سوپر اسپرتی که در سال 1976 تا 1978 در انگلستان ساخته شده است. این ماشین توسط فردی به نام Perry Oceanographic در فلوریدا ساخته شده و در فیلم توسط افسر بانشسته نیروی دریایی یعنی Don Griffin هدایت می‌شود. بیش از 100 هزار دلار هزینه ساخت این مدل برای این فیلم بوده است.

در سکانسی از فیلم بعد از تعقیب گریز فراوان ماشین داخل آب سقوط می‌کند و در آن لحظه چرخ‌ها جمع شده و با تغییراتی که در ماشین ایجاد می‌گردد، تبدیل به یک ماشین زیردریایی با قابلیت حرکت در زیر آب و شلیک موشک و با چرخش داشبورد صفحه هدایت کننده مانیتورشکل نمایان می‌شود. در سال 2012 برنامه Top Gear  از همین مدل Lotus Esprit رونمایی کرد که کاملا زیر آب حرکت می‌کرد.

Jetpack

در فیلم Thunderball محصول 1965 جیمز باند بعد از کشتن Jacques Bouvar از یک Jetpack برای فرار از دست دو تبهکار استفاده می‌کند. Jetpack در واقع کمربندی‌ست که موشکی به قسمت پشتی آن متصل می‌شود و برای اولین بار توسط نیروی ارتش ساخته شد ولی به دلیل کوتاهی مدت زمان پرواز (20 الی 22 ثانیه) مورد استقبال قرار نگرفت. Jetpack یکی از ایده‌های محبوب در داستانهای علمی و تخیلی دهه 1960 بود که کم کم تبدیل به واقعیت شد.

Single Digit Sonic Agitator

در فیلم  Die Another Day – 2002 در آزمایشگاه، Q یک وسیله حلقه مانند را به جیمز باند معرفی می‌کند. در آنجا توضیح می‌دهد که با کمک این حلقه می‌تواند شیشه‌های ضد گلوله را خرد کند که دو قسمت از فیلم جیز باند از آن استفاده می‌کند.

Rocket cigarette

یکی دیگر از وسایل فوق مخفی جیمز باند Rocket cigarette است. در صحنه ای که جیمز باند توسط شخصیت منفی داستان اسیر شده است به باند می‌گوید که به زودی خواهد مرد و جیمز باند برای آخرین تقاضا می‌خواهد که یک سیگار روشن کند که به محض روشن کردن آن موشک خیلی کوچک داخل سیگار شلیک می‌شود و به سینه آن شخص برخورد می‌کند.

Trick Briefcase

در قسمت Russia With Love جیمز باند با Q ملاقات می‌کند و او کیف دستی را به اون نشان می‌دهد که در ظاهر بسیار عادی ولی در اصل مجهز به انواع قسمت‌های مخفی و چیزهای جالبی مثل چاقو و اسلحه و گاز اشک آور و … است.

X-Ray Shades

در قسمت The World Is Not Enough یکی از جالب‌ترین و خاص‌ترین گجت‌های جیمز باند عینکی است که با قابلیت اشعه ایکس میتوانست اسلحه  شخص مقابل را که در زیر لباس خود مخفی کرده ببیند.

Pen Grenade

در فیلم GoldenEye در آزمایشگاه، Q یک خودکار انفجاری را به جیمز باند معرفی می‌کند که داخل آن از C4 استفاده شده و با 3 مرتبه فشار دادن فعال شده و 4 ثانیه بعد منفجر م‌یشود و یا اینکه با فشار دادن سه بار دیگر مجددا غیر فعال می‌شود.

Laser wristwatch

ساعت مچی تغییر یافته‌ای که به لیزر کوچکی با قابلیت بریدن فلز مجهز است و در آزمایشگاه Q در MIT ساخته شده است. از این ساعت که در اصل مدل Omega Seamaster ساخت شرکت Omega می‌باشد، در 6 فیلم زیر استفاده شده است:

Goldeneye – 1995

Tomorrow Never Dies – 1997

The World Is Not Enough – 1999

Die Another Day – 2002

Casino Royale – 2006

Quantum of Solace – 2008

پردیس گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *