پیام رسان های داخلی می توانند به 40 میلیون کاربر سرویس‌دهی کنند؟

پس از اتفاقات اخیر شاید جایگزینی مشابه برای اینستاگرام در داخل نداشته باشیم ولی در عنوان پیام رسان تعدادی نرم افزار داخلی داریم و ممکن است با تدابیر بیشتر کاربران ایرانی پیام رسان بومی خودشان را داشته باشند.

آیا واقعا پیام رسان های داخلی قابیلت سرویس‌دهی به 40 میلیون کاربر را دارند؟ اتفاقات اخیر و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام باعث شد، توجه مردم و مسئولین اندکی به سمت پیام رسان های بومی جلب شود.

یک کارشناس فناوری اطلاعات، در مورد پیام رسان تلگرام اعلام نمود که این اپلیکیشن، پیام‌رسانی با قابلیت‌های زیاد است و ادامه داد که نسبت به رقبای خود بهتر است. به گفته وی این پیام رسان در ایران به پلت‌فرم اطلاع‌رسانی تبدیل گشته و مردم را سطحی کرده است.

تاثیر فیلترینگ تلگرام بر کسب‌وکارها

مسعود یوسف‌نژاد در مورد تاثیر فیلترینگ تلگرام بر کسب‌وکارها اظهار نمود که تلگرام فقط ابزاری برای کمک به کسب‌وکارها بوده است نه اینکه مرکز اصلی درآمد کسب‌وکارها یا ابزار اصلی درآمد آنها باشد.

به گفته وی بعضی از کانال‌های محتوایی، از راه تبلیغات تلگرامی درآمد کسب می‌کردند و یا اینکه بعضی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از این طریق محتوا تولید می‌کردند که البته فیلترینگ توانست آنها را تحت تاثیر قرار دهد. وی تاکید نمود که تلگرام تاثیرگذار بوده است اما نه به آن صورت که تجارت کسب‌وکارهای جدی و بزرگ بر پایه آن بنا شده باشد.

وی اعلام نمود که در این میان فقط تعداد کمی از کسب و کارها کلا بر پایه پلت فرم تلگرام بوده‌اند و ادامه داد که نمی‌توان آمار دقیقی از آنها نیز ارائه داد زیرا بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و خرد اینگونه بودند. به گفته مسعود یوسف‌نژاد بیشتر کسب و کارهای تلگرام در اینستاگرام نیز فعالیت دارند که اکنون که اینستاگرام رفع فیلتر شده است و شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگشته است.

پیام رسان خارجی نباید غالب باشد!

این کارشناس فناوری اطلاعات به ادامه فیلترینگ تلگرام در کشور اشاره نمود و ادامه داد که مشکل اصلی در این مورد این است که در ابتدا یک ابزار برای استفاده وارد ایران می‌شود، در بین مردم جا باز می‌کند و وقتی به عادت و فرهنگ روزمره این مردم تبدیل شد آنگاه در مورد خوب یا بد بودن آن تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد که فیلترینگ کار درستی نیست اما در هیچ جای دنیا یک پیام رسان خارجی غالب نیست بلکه در کشورها پیام رسان های بومی نیز وجود دارند که به صورت عرفی فعالیت می‌کنند و مردم نیز از آنها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه در مورد دسترسی کشورها به اطلاعات افراد در پیام رسان‌ها اشاره کرد و اعلام نمود که اگر دولتی از شبکه اجتماعی توییتر بخواهد اطلاعاتی را بررسی کند که مشکل تروریستی دارد، آن شرکت اطلاعات آن شخص را در اختیار کشور مورد نظر قرار خواهد داد. وی تاکید نمود که این حق هر دولتی است که بخواهد به دلیل مسائل امنیتی اطلاعاتی را دریافت کند.

به گفته وی تاکنون دولت‌ها از شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک این درخواست را داشته‌اند و آنها نیز پس از بررسی اطلاعات، در صورتی که موردی یافت شده باشد که مخالف مسائل امنیتی بوده، اطلاعات را در اختیار سازمان‌ها قرار داده‌اند.

احتمال جایگزینی پیام رسان های داخلی با پیام رسان تلگرام

مسعود یوسف‌نژاد درباره احتمال جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای تلگرام سخن گفت و ادامه داد که با فیلتر شدن تلگرام به نظر نمی‌رسد که هیچ پیام رسانی بتواند جایگزین آن شود زیرا هیچ کدام از پیام رسان های داخلی این قابلیت را ندارند که بتوانند از ۴۰ میلیون کاربر پشتیبانی کنند و به این تعداد سرویس بدهند.

وی ادامه داد که این پیام‌رسان‌ها دارای باگ هستند و ممکن است نتوانند روی اندروید یا  IOS کار کنند، همچنین ممکن است نسخه دسکتاپ و یا کانال نیز نداشته باشند. بنابراین نمی‌توان گفت که پیام رسان های بومی جایگزین تلگرام می‌شوند. وی همچنین اعلام نمود که وقتی اپلیکیشنی مانند تلگرام فیلتر می‌شود باید به فکر جایگزینی برای آن نیز بود.

به گفته وی تلگرام در کشور به جایی رسیده بود که قابل تحمل نبود و فیلتر شد ولی اکنون وقتی گفته می‌شود که پیام رسان های ایرانی باید جایگزین آن شوند درست نیست زیرا این پیام رسان‌ها ظرفیت پاسخگویی به مردم و ارائه خدمات به آنها را ندارند.

چرا تلگرام!؟ بررسی عواقب استفاده از آن

این کارشناس در ادامه به بررسی تلگرام پرداخت و اعلام نمود که چرا تلگرام باید سرویسی تماما رایگان باشد؟ چرا سرویس‌هایی به این خوبی را رایگان ارائه می‌کند؟ چرا اطلاعات کشور باید در تلگرام باشد؟ آیا این پیام رسان به سیاست‌های کشور ما توجه دارد؟ آیا با کشور ما همکاری می‌کند؟

اینها مواردی بود که این کارشناس به اعلام آنها پرداخت و ادامه داد که باید در ابتدا به آنها فکر می‌شد. به گفته وی در ابتدا در کشور از یک ابزار استفاده می‌شود و بعد آن ابزار مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر موضوع همکاری برای ایران مهم بود و مشخص می‌شد که تلگرام با کشور ایران همکاری نمی‌کند، باید در ابتدا به آن فکر می‌شد و جوانب آن را بررسی می‌گردید.

فیلتر یک پیام رسان خارجی و استفاده از پیام رسان خارجی دیگری

یوسف‌نژاد اعلام نمود که روند جایگزینی پیام‌رسان‌ها با فیلتر یک پیام‌رسان مانند وایبر، وی‌چت و واتس‌اپ در حال تکرار است. به گفته وی آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردم از پیام رسان های داخلی استفاده نمی‌کنند و با فیلتر یک نرم‌افزار خارجی به سراغ استفاده از یک نرم‌افزار دیگر می‌روند.

وی ادامه داد  که اکنون که تلگرام فیلتر است دولت هیچ برنامه‌ای ندارد که مردم از چه برنامه‌ای استفاده کنند و کجا بروند. به گفته وی اگر سرویسی بخواهد ۴۰ میلیون کاربر را پوشش دهد، باید از بعد فنی یا امکانات مناسب باشد و این امر کار آسانی نیست. وی ادامه داد که این کار یک پروژه ملی بوده ولی در حال حاضر سرویس‌های ما قادر به انجام این کار نیستند.

وی در ادامه اعلام نمود که با فیلتر تلگرام بسیاری از افراد به سراغ استفاده از پیام رسان های داخلی رفتند و آنها نیز اعلام کردند که قصد دارند تا سرویس خود را توسعه دهند ولی اکنون دیگر زمان این کار نیست. وی ادامه داد که پیام رسان های بومی باید قبل از این اتفاق، سهم بازار کاربر را در اختیار می‌گرفتند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید نمود که اکنون زمان  توسعه و حل ایرادات و تقویت سرور نیست و لازم بود تا پیش از این اتفاق، پیام رسان های داخلی آمادگی لازم را داشته باشند. وی در ادامه تاکید نمود که جامعه ما نیز خود نیاز به یک پیام رسان دارد.

وی در ادامه اعلام نمود که زمانی که پیام رسان وایبر فیلتر شد، نیازهای مردم با اکنون فرق داشت. به گفته وی در آن زمان پیام‌رسان‌ها فقط جنبه پیام‌رسانی داشتند اما اکنون اپلیکیشنی مانند تلگرام صرفا یک پلت‌فرم اطلاع‌رسانی شده که این موضوع فاجعه است.

دلایل مردم برای عدم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه به دلایل مردم برای عدم استفاده از پیام رسان های داخلی اشاره کرد و اعلام نمود که برای بعضی از افراد مهم نیست که پیام‌رسان داخلی باشد یا خارجی. به گفته وی مردم غالبا به پیام رسان های داخلی اعتماد نمی‌کنند زیرا نحوه برخورد کشور در این مورد به گونه‌ای بوده که پیام‌رسان‌های خارجی را به این دلیل که نمی‌توانند به محتوای آنها دسترسی داشته باشند فیلتر کرده است. وی ادامه داد که این موضوع باعث شده تا آنها در این زمینه دچار حساسیت شوند و حتی اگر در کشور یک پیام رسان خوب هم وجود داشته باشد از آن استفاده نکنند.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *